Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffel til feltskydning
#1
Hej!

Jeg vil gerne til at skyde lidt mere end 50 skud på banen om året og evt. i gang med lidt konkurrenceskydning, men vil ikke slide min dejlige sauer 202 på det. Hvad skal man have fat i?? Jeg har set lidt på sako 75 varmint, men kan det bruges?? Vil det være en fordel med en kanon med justerbar kindpude, aftræk osv.

Hvilken kaliber skal man vælge til det og er der nogle krav til dette??

Evt. nogle som har nogle links hvor man kan blive en smule klogere på feltskydning?

/Martin

Einstein er død - Freud er død - og jeg har det heller ikke for godt.
Einstein er død - Freud er død - og jeg har det heller ikke for godt.
Svar
#2
hej møv
hvis jeg var dig ville jeg melde mig til et par feltskydninger
med det grej som du har så kan du jo se hvad vi andre bruger
og det er alt fra 222-458 lott og i alle pris klasser.

Din dejlige sauer 202 er jo en brugegenstand så den tager ikke skade af at blive brugt den kommer "bare" til at gå bedre i låsen og aftrækket og jo bedre du kender dit våber jo beder skyder du med det

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
HEj Møv,
du skal jo huske at man kan købe ny pibe til Sauer 202. Jeg har selv 2 stk. Sauer 202, de bliver ikke skånet. Du kan jo skyde med Normas Banerekrudt, det er en lille kugle med moderat hastighed. Det er langt billigere at købe en ekstra pibe, end at købe en ny riffel i den prisklasse du taler om.

mvh. JOhannes
Svar
#4
Jeg er helt enig med JTK og Hatting.

Min egen Sauer 200 som efterhånden er små 19 år gammel, har skudt et sted mellem 10 og 15.000 skud. Det kan ikke ses på hverken riflen eller skudgrupperne[8D]

Det kan godt anbefales at få skiftet piben ud med en match pibe. Desværre er de originale Sauer piber uhyggelige at skulle betale[xx(]
Jeg har selv en 308 som er specialbygget efter mine ønsker hos et mindre firma i det midtjyske[Big Grin][Big Grin]
Den har en præcision som man ikke kan "ignorere"[Wink]
Egenspredning på 5-7 mm, skudt i bænk, med de helt rigtige patroner.[:p]
Desværre kniber det så lidt når den kommer ud af bænken, jeg kan ikke komme i tanke om hvorfor[8)].

Hvis du vil skyde nok til at blive ordentligt fortrolig med dit våben, og ikke selv lader patronerne, er der i praksis kun 2-3 kalibre som er interessante: 6,5*55 eller 308 win (og så måske 223Rem).
Hvis du selv lader, så er der jo nogle helt andre muligheder.[:p]

BwO
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#5
[Image: 01010011.jpg]

Du skal selvfølgelig have fat i en gammel baneriffel.

Omkamring til 6,5-284, nyt aftræk, afkortning af piben og en høvl på skæftet så er du kørende for en billig penge.

Mvh.

[Image: n22.gif]
mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#6
MP!!!
Hvori består det billige i at omkamre til 6,5 X 284?

Mig bekendt er hylstrene dyre, omkamring koster penge og den brænder mere krudt af end 6,5 X 55.
Jeg skyder mellem 1000 og 2000 skud om året og jeg gider ikke rydde og rykke i håndtaget (på ladepressen) så mange gange, så jeg køber færdigladet 6,5ere.

Martin Møv!!!
Da sporten hedder JAGTFELTSKYDNING, så må det vel være jagtriflen der skal anvendes og din Sauer kan godt være med.
Jeg bruger en S&L med almindeligt jagtskæfte og bytter bare kikkerten fra en drivjagtskikkert til en Leupold 6,5-20X40, som af og til kommer med på jagt osse.

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Hvori består det billige i at omkamre til 6,5 X 284?

Mig bekendt er hylstrene dyre, omkamring koster penge og den brænder mere krudt af end 6,5 X 55.

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]



Undskyld M@X, min fejl....jeg har det allerede dårligt med mit svar.[B)]

Mig bekendt er en baneriffel, omkamring, et nyt aftræk, baser og 100 Normahylstre til 31.95$ stadig billigere end en vekselpibe.

Mente blot en baneriffel var egnet til formålet. For min skyld 6.5X55 med foreningsammo. Who cares.

Mvh.

[Image: n22.gif]
mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl

Hvor mange skud du skyder om året og hvor mange gange du gider at "rykke" i håndtaget er i denne sammenhæng uinteressant.
Der er nogen der har genladning som en hobby og ikke har noget imod at lade patronerne selv.
Mvh.

mp
Svar
#8
Max har en pointe mht "jagtfeltskyning". Alt for mange møder op med en fantasiløs jernbanesvelle hvor der er monteret en monsterkikkert som uden tvivl er perfekt for præcisionen på en bane, men det bliver sjældet den samme riffel de ville tage med på jagt og skulle bære eller vandre med en hel dag. Man burde lave et klassiment for dem der bruger en jagtriffel med kikkert/kærv&korn og for dem der vil anvende en egentlige "heavy sporter".

one planet, one gun.
Svar
#9
Hej Møw

Jeg syntes at du skal bruge din sauer til feltskydning da du vil
finde ud af hvordan den skyder på forskellige afstande og det er vel den du vil bruge til jagt.

Til BWO
Ude i Boris kunne jeg nu godt se at din riffel har skudt 15000 skud.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Kento

Hej Møw

Jeg syntes at du skal bruge din sauer til feltskydning da du vil
finde ud af hvordan den skyder på forskellige afstande og det er vel den du vil bruge til jagt.

Til BWO
Ude i Boris kunne jeg nu godt se at din riffel har skudt 15000 skud.



1) Der var byttet rundt på navnene på skydekortet![Sad]
2) Det var mandens præstation du kunne se - ikke riflens![B)]
3) Det var koldt!
4) Der var varmeflimmer!
5) De andre på holdet drillede mig!
6) Min matchpibe er på julemærkehjem for at blive lidt lettere - og sådan noget tager sin tid!
7) Vi skød næsten før solopgang.
8) Der var en skrækkelig sidevind.
9) Find selv på flere.....

Det var træls at de havde sparet ballonskydningen - der plejer jeg at kunne klare mig[^]

Olifanten med de få points[V]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#11
Brormand blev toer i går på en skydning på DJÆVLEØEN - 1.000 kr. i præmie. Jeg er dybt skuffet - troede kun at han kunne vinde [8D]
Jeg selv er på niveau (bukkefættermærkskydning) svarende til at jeg kan skyde guld og træner på egeløv [8D] - men der sker squ noget med psyken + den s**** Sako når det er fri hånd - men vi må se den 7. maj hvad niveauet rækker til...men mellem os sagt så har jeg kun haft øje for jagt-skydning (jeg er 100% stabil med fastanlæg + skydestok ingen blanker..[8D])og ikke skiveskydning men de 2 sidste år har jeg konverteret langsomt hen mod at finde det sjovt at skyde pap skiver/dyr - næste bliver vel jagtfeltskydning..[Big Grin]

Og ja jagtfeltskydning er vel med alm riffel og ikke eks. STR og den slags...hmmm det var squ en STR han blev toer med... men med 180 deltagere så er det godkendt :-)

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by n/a

Max har en pointe mht "jagtfeltskyning". Alt for mange møder op med en fantasiløs jernbanesvelle hvor der er monteret en monsterkikkert som uden tvivl er perfekt for præcisionen på en bane, men det bliver sjældet den samme riffel de ville tage med på jagt og skulle bære eller vandre med en hel dag. Man burde lave et klassiment for dem der bruger en jagtriffel med kikkert/kærv&korn og for dem der vil anvende en egentlige "heavy sporter".

one planet, one gun.


hh

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by midtjyden

Citat:quote:

Originally posted by n/a

Max har en pointe mht "jagtfeltskyning". Alt for mange møder op med en fantasiløs jernbanesvelle hvor der er monteret en monsterkikkert som uden tvivl er perfekt for præcisionen på en bane, men det bliver sjældet den samme riffel de ville tage med på jagt og skulle bære eller vandre med en hel dag. Man burde lave et klassiment for dem der bruger en jagtriffel med kikkert/kærv&korn og for dem der vil anvende en egentlige "heavy sporter".

one planet, one gun.


hh

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......



hh [?][?][?][?][^]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Citat:quote:

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......


Det er der sq. stil over !!!

Stille op til en jagtfeltskydning med en 16/70 ´er, gerne S/S med sidelåse. Så en ordenlig pose slugs i lommen, og så lammetæver du bare alle dem med jernbanesveller og monsterbriller.

Flååååt [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Jeg kan ikke forstå at man omkamrer en 6,5-55 til 6,5-284. Sidst nævnte er et alle tiders caliber, men mon ikke det vil blive for varm efter 5 til 10 skud. Vælg en langsommer caliber såsom 222, 308 eller 6,5-55 og find en ikke for hot ladning.

Bo
Svar
#16
Hey...!!

Kom ved en fejl til at logge ind på denne tråd og skrive den underlige tekst...HH.....!!
Ved ikke lige hvad der skete !!!
Sorry!

Kasper

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar
#17
Foresten Lasse....!!

Du har ret...Det gør jeg SGU!!!!!!!
-så ka' de lære det![8D]

En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)