Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken .223 til råvildt
#1
Hejsa,

.223 til råvildt har der været skrevet en del om, ikke mindst af dem der selv lader. Dog synes jeg ikke jeg har kunne finde svaret, som gav mig en idé om hvilken jeg skulle vælge.

Mange har enten skrevet om 60-70 grains kugler, har været omkring genladning, eller har beskrevet varmint kugler.

Når man nu ikke hører til de heldige hjemmeladere, hvilken patron omkring de 55 grains(har stigning 1:12 i min Ruger) kan I anbefale ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Prøv Sako Gamehead - den har jeg hørt godt om selv om jeg ikke har prøvet den. Den er også noget billigere end Norma. Jeg ville ikke vælge nogle af de helt billige alternativer.

Jeg har prøvet fabriksammo fra Hornady, der har været fint i 308 og 30-06. Kender den ikke i 223.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Hej! Prøv Remington 55gr CoreLokt...de koster ca. 150kr for 20stk - måske endda billigere...jeg har skudt med dem i en LTR og Sauer 202 hhv 1:9 og 1:10 stigning...de er meget præcise og holder fantastisk godt sammen! Kender ikke til Sako men har hørt godt om dem
Svar
#4
Hej!
Jamen så skal jeg da gerne øse af min "store" erfaring med SAKO 55 grain fab-ammo [Big Grin], som jeg også har fået anbefalet. Jeg har skudt 5-6 stykker råvildt i de sidste par år med disse kugler, og jeg er bestemt ikke 100% tilfreds men.... jeg skyder råvildt en lille håndsbredde bag forbenet, altså generelt lungeskud/bløddele. Min erfaring med SAKO kuglen er en generel flugtstrækning på ca. 20 meter i gennemsnit, den korteste jeg har oplevet er ca. 8 meter (skudafstand 125m) og den længste 70 meter (skudafstand 45m) [}Smile]. Schweiss er meget sparsomt, tit ikke-eksisterende [Sad]...... man kan måske sige at med den valgte kugleplacering beder jeg selv om en længere flugtstrækning end nødvendigt, men blodbudding og knytnævestore udgangshuller er SLET ikke mig!!!

Mit sammenligningsgrundlag er ca 75+ stk råvildt skudt med 6,5 træls, hvis jeg meget! kort skal sammenligne de to kalibre er flugtstrækningen ca ens, men med 6,5'eren er der (næsten) altid et solidt schweiss-spor at følge.....

Jeg fortsætter dog lidt endnu med .223'eren idet den er en lækker lille kaliber og f...... præcis, men mit nytårsforsæt skal nok være at skyde dyrene lidt længere fremme og "lidt oppe" i håb om at finde den knald-og-fald effekt som jeg savnede med 6,5'eren, og som var den egentlige grund til at jeg investerede i .223'eren....

Hvis andre har bud på gode kugler er jeg altid lydhør.....

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#5
Tak for svarene - nu har jeg da noget konkret at gå ud fra Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Citat:quote:

i håb om at finde den knald-og-fald effekt som jeg savnede med 6,5'eren, og som var den egentlige grund til at jeg investerede i .223'eren....



Øh, måske du skulle have gået den anden vej[Wink].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Undskyld! er der noget Jeg har misforstået, du skifter fra en 6,5x55 til en .223Rem fordi du ville ha´ mere knald & fald effekt, og samtidig siger du at du nok skyder dyrene lidt for langt tilbage og forlavt?? havde det ikke været billigere at beholde din 6,5 og bare rette lidt ind? jeg har selv flere .223 men jeg forventer ikke k&f effekt. Men nyder generelt at bære og skyde med de små rifler, man skal bare ikke forvente for meget..

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Undskyld! er der noget Jeg har misforstået, du skifter fra en 6,5x55 til en .223Rem fordi du ville ha´ mere knald & fald effekt, og samtidig siger du at du nok skyder dyrene lidt for langt tilbage og forlavt?? havde det ikke været billigere at beholde din 6,5 og bare rette lidt ind? jeg har selv flere .223 men jeg forventer ikke k&f effekt. Men nyder generelt at bære og skyde med de små rifler, man skal bare ikke forvente for meget..

The Shootist
"Live and let live"



Ja jeg skiftede faktisk fra 6,5 til .223 i håb om at opnå minimale kødskader og en reduceret flugtstrækning = k&f effekt, har jeg totalt misforstået noget [B)]????
Jeg var i tvivl om jeg skulle vælge .243/22-250/.223. Har altid hørt at med specielt .243 er der momentan k&f effekt, men da jeg synes den var for tæt på 6,5'eren og da den godt kan være lidt kræsen mht. kuglen, og 22-250'eren synes jeg generelt er for voldsom hastighedsmæssigt, ja så blev det .223 jeg valgte. Jeg synes som du at den mindre riffel og de lette kugler umiddelbart burde passe godt til råvildt/ræv/krage, så jeg fortsætter lidt endnu!!!!

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#9
Til alle der skyder med 223R og som har en stigning på 1:10" elle hurtigere...medicinen er indiskutabelt Sierra GameKing 65 grains...det kræver man kan lade selv - eller får en til det...men jeg kan love jer for at det virker. Kuglen er super præcis og tilmed billig...og samtidig meget nem at finde en god ladning til. Jeg bruger selv 23 grains VV N135 og CCI400 hætter i Remington hylstre - det giver konsekvente 3 skudsgrupper der kan dækkes af en 25øre - en billig og god patron, der leverer K+F-effekt og MASSER af schweiss (eller hvordan det nu staves). Der er ikke megen kødødelæggelse eller blodbudding for den sags skyld!!!

Altnernativ kunne være Wichester 64 grains PP - super kugle, som også kan købes færdigladet!!!

Jamo
Svar
#10
Ja jeg skiftede faktisk fra 6,5 til .223 i håb om at opnå minimale kødskader og en reduceret flugtstrækning = k&f effekt, har jeg totalt misforstået noget ????

ja, det er jeg bange for:
minimale kødskader får du uansat kaliber bedst ved skud bag bovbladet.
knald og fald får du uansat kaliber ved skud direkte på bovbladet.
disse 2 ting kan ikke forenes.[:I]
meget aktuelt skød jeg idag et lam bag bovbladet som jeg foretrækker, den løb 30 meter.
de dyr jeg har skudt med 60 gr hornady har alle løbet 10 til 50 meter (bortset fra hoved og halsskud) hvilket jeg ikke ser noget galt i: dyret er stadigvæk nemt at finde og man bør alligevel ikke skyde et dyr tættere på skel.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
med fare for at komme lidt af sporet - MEN:

jeg tænker seriøst på at købe en remington 700 LTR med en stigning på 1:9... spørgsmålet er så: kan den skyde med AMA ammonition? jeg er tilfreds med en gruppe som kan dækkes af Ø5 cm.
Svar
#12
Jamen så må jeg jo se om jeg kan finde nogle Winchester 64 grains PP, jeg er umiddelbart ikke stødt på dem her i det "mørke Jylland". Og så må jeg jo nok til (igen) at ofre en bov eller 2 hvis jeg skal have kort flugtstrækning og schweiss... er der forresten nogen der konsekvent anvender den "klassiske høje bladkugle"??? Her tænker jeg specielt på kød-ødelæggelse, k&f effekt skulle der jo gerne være garanti for...

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#13
Winchester 64 grains PP fås hos Østjysk så vidt jeg husker! Jeg skyder konsekvent "midt i dyret" på den måde at forstå at jeg trækker op langs forbenet og placerer korset midt mellem bug og ryg. Det er nemmest at deffinere hvis det skal gå stærkt og risikoen for at skyde et forben over er minimal. Det sker de løber, men max 20-30 meter...og det gør de også med andre og større kalibre...det bedste er, at man stort set altid har det karakteistiske lungeschweiss at gå efter - også ved man at dyret er dødeligt ramt!

Jamo
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

med fare for at komme lidt af sporet - MEN:

jeg tænker seriøst på at købe en remington 700 LTR med en stigning på 1:9... spørgsmålet er så: kan den skyde med AMA ammonition? jeg er tilfreds med en gruppe som kan dækkes af Ø5 cm.



Hvis du har det godt med engelsk, så kan forskellene mellem .223 & 5,56 NATO findes sammen med en masse andet interessant om .223 her:

http://www.6mmbr.com/223Rem.html

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

med fare for at komme lidt af sporet - MEN:

jeg tænker seriøst på at købe en remington 700 LTR med en stigning på 1:9... spørgsmålet er så: kan den skyde med AMA ammonition? jeg er tilfreds med en gruppe som kan dækkes af Ø5 cm.



Min police med samme stigning kunne godt skyde ama af, men det var ikke med tilnærmelsesvist det samme præcisionspotentiale, som andre patroner.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Min police med samme stigning kunne godt skyde ama af, men det var ikke med tilnærmelsesvist det samme præcisionspotentiale, som andre patroner.

hvad var spredningen ca?
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Poulsen

Min police med samme stigning kunne godt skyde ama af, men det var ikke med tilnærmelsesvist det samme præcisionspotentiale, som andre patroner.

hvad var spredningen ca?



Jeg kunne da ramme en håndbold[xx(][xx(]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
så er fidusen vist væk[V]
Svar
#19
Der stor forskel på AMAs 62 grans FMJ. Nogle af dem er med blykerne og andre stålkerne. Sidstnævnte burde i min forstand være panserbrydende, men dem jeg har haft har ikke været mærket som sådan på nogen måde. Piller man kuglen af de to forskellige patroner, vil man opleve, at kuglen med stålkerne er MEGET længere end den konventionelle kugle (skal lige siges at dem jeg har prøvet er fra RUAG S&M). Min LTR kunne ikke stabilisere dem med stålkerne, men de andre 62 grains med blykerne skød den meget præcist med! Jeg købte også noget Sellier&Bellot...eller hvordan det staves. Det var 55grains BT og kostede ikke en fis - dem kunne jeg holde inden for en 2 krone på 100m og vel inden for cirkel med diamter på 4 cm på 200m - fint for så billig amm at være!!! Jeg har set lignende resultater i andre rifler så som CZ527, sauer 202, Tikka osv...så prøv evt. dem!!!

Jamo
Svar
#20
Du kan jo også pröve den nye Norma Oryx til 223?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)