Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kindpude
#1
Hej.

Efter køb af ny kikkert med lidt højere montage, 55 mm kernelinie-sigtelinie, behøver jeg hjælp til kindpudeforhøjelse på ca. 2-2,5cm.
Har læst i Christer Holmgrens udmærkede bog "Våbnet og jagten" s.86 om kindpuden. Jeg kan sagtens leve med liggeunderlag og gaffatape et stykke tid, men er der nogen her, der kender til en god permanent løsning? Riflen er såmen en simpel, velskydende Rem 788 jeg har haft i 20 år.

Mvh Sune
Svar
#2
hej sune...

1. en læderkindpude... (som er den billigste løsning)
2. en løs kindpude af træ, som indsættes efter bearbejdning af eksisterende skæfte
3. omskæftning...

du kunne tage kontakt til en bøsse/skæftemager for vejledning og rådgivning...

afhængigt af hvor i landet du bor, er der flere muligheder...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Jo, skæftemageren er altid en option, men vi i dette forum er jo lidt selvstændige med hang til selvbyggeri og eget initiativ. Det er jo derfor jeg læser jeres indlæg;-)
Jeg vil prøve at lave en træindsats efter bedste evne.

mvh Sune
Svar
#4
træindsatsen har jeg set i en svensk jagtforretning, mener det var i vinslev...

poster du et billede med det færdige resutat?

måske det kan give inspiration til andre...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Jeg har faktisk været i Vinlöv flere gange og vidste egentlig ikke at der var en jakt affär der også - men det er ganske rigtigt :-)

Men du har vel placeret kikkerten (laveste montage) så der kun lige akkurat er luft imellem pibe og kikkert?

http://www.holmgrensvapen.se/

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

træindsatsen har jeg set i en svensk jagtforretning, mener det var i vinslev...

poster du et billede med det færdige resutat?

måske det kan give inspiration til andre...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#6
Nu er jeg jo nybegynder her og prøver mig frem, så da jeg ikke fik respons hos Rex, søgte og købte jeg en weaver ekstension high til mine Weaver baser hos:
https://www.dnrsports.net/miva/merchant....e_Code=DSC
De ville godt sende til Danmark, modsat ret mange andre, fandt jeg ud af. 160,- incl porto (400,- hos Wildgame.dk)
Der er nu 7mm slip mellem riffel og kikkert med hætten på.
Selvom afstanden mindskes med 5mm skal der stadig ændres i skæftet.
Med pap og gaffatape som kindpude synes jeg hele montagen og riflen er i fin balance og så er det vel ligemeget med de 5mm?
Lad nu være med at falde over min uvidenhed[Smile]Jeg kunne jo bare have spurgt her først[Big Grin]
God søndag
Sune

Men du har vel placeret kikkerten (laveste montage) så der kun lige akkurat er luft imellem pibe og kikkert?
Svar
#7
Et nyt skæfte er en ret dyr sag. En ombygning af skæftet vil heller ikke være billig, men hvad værre er, så er det grimt og desuden falder våbnets gensalgsværdi meget når man laver den slags tiltag. Den bedste løsning vil efter min mening klart være at du anskaffer en læderpude til montage på skæftekammen. Det gøres med et snuptag og er ikke grimt og du er helt fri for at bore/save i skæftet. Desuden er det meget billigt.

Puden kan du fx få hos http://www.cabelas.com hvor den hedder en cheek pad (fås normalt i tre højder) eller hos http://www.cheeknstock.com

Held og lykke!

Venlig hilsen Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#8
For stumper til fornuftige priser kig også på http://www.brownells.com
De har både kindpuder, baser, kikkertringe og meget meget meget mere...
De er villige til at sende med USPS Parcel Post Air så portoen ikke bliver helt vandvittig. Forsendelser med USPS Luftpost til Grønland tager fra 4 dage til 5 uger..... Til Danmark bør det oftest være under 2 uger.

For en ny riffelkolbe kig hos: http://www.rifle-stocks.com
Jeg købte en "Sniper Style" kolbe til et Mauser projekt(Skytteforeningsriffel der er kortet ned og har fået kikkertbaser)
M98 er Press fit, og med mindre jeg vil bedde den, så er det bare at slibe færdig, lave finish i lak eller olie, og så skrue den sammen.'

De har en del leveringstid, med mindre man vælger lagervarer.
Jeg checkede lige Rem 788 har de p.t. ikke på lager, og forvent ca. 8 ugers leveringstid.

De fleste af deres kolber kan leveres med ekstra træ på kindpude, længere kolbe osv.
De har kolber fra under US$ 100.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Kindpude ...

Hej Sune

Det du har set er et skæftepålæg, som ganske rigtigt stammer fra Sverige. Det tilpasses skæftefaconen og skrues fast i en gevindbøsnng, der skrues ind i skæftet. Jeg ligger inde med nogle stykker fra det restlager der kom til DK, så hvis du er interesseret, så giv lyd.

Jeg har skæftepålæg på samtlige rifler, nu passer de til kinden på samme måde, som skæfterne på mine haglbøsser. Det gør endvidere at man ikke får kikkerten i skallen, fordi kinden har støtte.

K&B Clax [Smile]

"Det er ikke en skam at gå hjem, når man ikke har flere patroner ..."
K&B Claxel Wink




Svar
#10
HVad er skæftepålæg? Er det nu en ny jægerspise eller hvad?[Big Grin][:p][Big Grin]

mvh. JOhannes
Svar
#11
Det her topic får mig til at sige - køb aldrig riffel med "svineryg" køb riffel med ret skæfte så slipper man for efterfølgende justeringer.
Noterer mig med tilfredshed at vores ignonrerende ven i Møllen også på sin nye lavprismodel har øje for dette princip [Wink]

Den perfekte riffel i mine øjne [Smile] en Kongsberg som har et skæfte som er beregnet til kikkerthøjden og ikke korn og kærv...

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#12
Hvor har du ret, ½auto, men har man ikke en Kongsberg, så må man ty til andre midler. Den er i øvrigt ikke ret, den har Monte Carloskæfte.

Men er kikkerten så stor, at den kræver en høj montage og skyttens anatomi er sådan, at afstanden fra øjets center til undersiden af kindbenet er lille, så er et "kongeskæfte" ikke ret nok. Den har nok den bedste skæftefacon på markedet, med negativ rygvinkel, så rekylen ikke farer op i ansigtet.

Problemet er ofte, at skæfteryggen skal være så høj, at det er umuligt at fjerne bundstykket uden at skæftet skal specialkonstrueres, være justerbart eller med aftagelig ryg.

Jeg mødte en svensker til NM, som havde fået lavet et skæfte med et spor, hvor bundstykket kunne køre "forbi" eller rettere ind under skæfteryggen, men ryggen der var opover, den var meget tyndvægget og dermed skrøbelig.

Men hvor lå den riffel bare perfekt i anslag.

Og nej Johannes, skæftepålæg er ikke en jægerspise, det er en direkte oversættelse af det svenske navn ... [:p]
K&B Clax [Smile]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Citat:quote:

Noterer mig med tilfredshed at vores ignonrerende ven i Møllen også på sin nye lavprismodel har øje for dette princip


Der er 2 grunde til at den har fået så grimt og upraktisk[Wink] et skæfte.
1: Det er meget billigere at fremstille et ret skæfte[Big Grin]
2: Så kan de stakler der køber den model lære på den hårde måde, at en riffel med et ret skæfte slår som bare fan***[xx(] (jeg har lige prøveskudt 5 stk i kal 9,3x62, og jeg har ondt i langefingeren og hovedet, og skulderen er blåprikket)[xx(]

jbn
Svar
#14
@Ignorre
Hmmm.. det virker som om at du er rigtig god til at give positiv reklame for dit nye produkt [8D]
Der må squ da være noget andet galt - siden du er så medtaget [Wink]
Men jeg ved jo godt at en Kongsberg er en S&L langt overtruffen [}Smile]

Citat:quote:

2: Så kan de stakler der køber den model lære på den hårde måde, at en riffel med et ret skæfte slår som bare fan***[xx(] (jeg har lige prøveskudt 5 stk i kal 9,3x62, og jeg har ondt i langefingeren og hovedet, og skulderen er blåprikket)[xx(


[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#15
(jeg har lige prøveskudt 5 stk i kal 9,3x62, og jeg har ondt i langefingeren og hovedet, og skulderen er blåprikket)[xx(]

Du skulle måske prøve at montere sådan en Blaser Kickstop selv om det nok vil fordyre riflen noget.
Svar
#16
Hmmm.

Jeg tror ikke ignorant vil montere noget fra "Das riffel" i en fuldblodsdansker ...

JBN burde måske ændre navn til Ironi-orant. Det er jo blevet populært at skifte navn her på sitet ... [Big Grin]

Men den følte rekyle er meget væsentlig for en god og stabil skydning, jeg skyder roligere med min .375 H&H end med min fuldskæftede 30.06'er [:o)]

Og der er "højtbelagt" på begge skydere.[Smile]

K&B Clax [Smile]

"Så længe det ikke bløder, så gør det ikke ondt ..."
K&B Claxel Wink




Svar
#17
[quoteDu skulle måske prøve at montere sådan en Blaser Kickstop selv om det nok vil fordyre riflen noget.][/quote]
Nu er jeg helt forvieert[?]
Her har jeg altid gået og troet at rigtige jægere ville have en riffel der var så let, ret og kort at de rigtigt følte at de fik noget for pengene, når de fyrede Dass drøm af, og hvad erfarer jeg[?]; de hælder sg* dyre dimser fyldt med giftigt tungmetal i for at klare drønet[:o)]

Lidt mere seriøst, mit indlæg gik på at i direkte sammenligning, føler jeg rekylen klart værre med et ret skæfte, end med et godt mt-carloskæfte, med fremadhældende kindpuderyg (tro mig , jeg har samenlignet en hel del rifler[:I])

jbn
Svar
#18
Hva så med en Krico med et bayerishe gebirgsbach bache geshaft - det må da virkelig give bonus og få en til at føle at tænderne kan nå sammen[B)][B)][B)]

Har Ignoranten prøvet sådan et?

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Der kan ikke herske tvivl om at et ret skæfte giver et værre fornemmet rekyl, rekylen går jo kun en vej. Men nogle vælger det fordi rekylen (raketeffekt) ikke løfter riffelen i skuddet. Med mindre kalibre og mellemkalibre vil jeg selv foretrække ret skæfte.

mvh. JOhannes
Svar
#20
Hmmm skød en gang med en gl. Manlicher i 30.06 jeg husker tydeligt, at den bed en hel del fra sig, og den husker jeg som værende krum [?] og 30-06 er jo ikke det værste kaliber der findes [:o)]
Det må da umiddelbart være en fordel, at have skæftet(ret) tæt på kinden og ikke noget skæfte ala mellemrum for så kan tænderne/kindben mærkes... men jeg må jo nok bøje mig for Ignorre.. da han sikkert har klemt flere forskllige rifler af end mig [Wink]

Skød 2 kontrolskud med min 9,3-62 i går og den føles ikke anderledes end min 308w så rekyl er et underligt fænomen - vægtforskellen på de 2 rifler er vel kun 400 gr. men opbygningen på en Sako og en Kongsberg er jo forskellig - jeg tror faktisk, at jeg skyder mere præcist med 9,3-62[Wink]

Citat:quote:

Originally posted by JTK

Der kan ikke herske tvivl om at et ret skæfte giver et værre fornemmet rekyl, rekylen går jo kun en vej. Men nogle vælger det fordi rekylen (raketeffekt) ikke løfter riffelen i skuddet. Med mindre kalibre og mellemkalibre vil jeg selv foretrække ret skæfte.

mvh. JOhannes



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)