Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ønsker ladning til 22-250 og 375HH
#1
Jeg er lige startet med at lade i 2008 så jeg ved ikke så meget om det, men syntes det er intresant, der for vil jeg gerne have hjælp til nedestående.[Big Grin]
Til min 22-250 har jeg købt Hornaby SP 55grains, er der nogle der har en fin ladning til den kugle, og er kuglen god nok til råvildt. jeg er aldrig rigtig kommet igang med at skyde med den riffel, men det vil jeg gerne nu.

Jeg er lige blevet ejer af et 375HH løb til min Mauser M03, og har købt Hornaby RN 270grains kugler og Normas krut 202 og 204 for at starte i det små, men hvis der er nogle der har en god ladning til denne kugle vil jeg gerne have hjælpe med den.
Jeg håber i kan hjælpe mig

Mvh Maubla O.H.[Smile]
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Prøv engang at kigger her:

http://www.reloadersnest.com
og
http://www.robsoft.net

Hvis du vil skyde råvildt med din 22-250'er så bør du efter min mening kigge efter en kugle a la TBBC eller Rhino - måske Oryx kan bruges, men den går ikke så godt i min.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Tillykke med dit nye rør.

Med de to rifler har du dækket hele spektret fra mus til elefant.

(Og så er det ikke engang løgn, men vel egentligt lidt ærgerligt.)[Wink][Big Grin]

En god ladning afhænger af riffelen patronen affyres i. Det gælder om at få lavet noget der passer til DINE rifler.

Jeg har begge kalibre og lader med N150 til hele spekteret. Vil ikke skrive ladedata her, da en lille slåfejl kan lave store ulykker[^]

Måske du kan få en lille smule større hastighed, ved at benytte Normakrudt, men Vihtavuorikrudtet dækker hele spekteret fra 50 til 300 grains (fordelt på de to kalibre ...)[Wink]

Du vil sikkert også kunne et alsidigt krudt hos Norma, hvis du som jeg, finder det praktisk. Man kan købe mere krudt fra samme lot og derved ikke skulle huske på at dele sine ladninger.

Min 375'er vil helst ha' så langtsomtbrændende krudt som muligt, det er ikke sikkert din er ligeså kræsen.

Så det er om at finde nogle standardtabeller og så selv trimme til og finde hvad der virker i netop din skyder.

I den lille bruger jeg 50 grains til skiver og 60 grains til jagt. Når lageret af de små er væk, bruger jeg kun 60 grains Sierra HP til det hele. De er gode til råvildt, uden at ødelægge for meget kød.

Det er efter min mening ikke nødvendigt med premiumkugler til råvildt, og derfor har jeg valgt 60 grains. Derved er hastigheden ikke så vild og kødet ligner ikke "svampet mos".

Til den store lader jeg med 225 grains til træning og almindeligt forekommende vildt, men har tungere og stivere kugler hvis jeg skal skyde noget af det større.

Held og lykke med projekterne.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej "Maubla"

Velkommen i den nok lille "klub" der både ejer en .375H&H og en 22-250..[Big Grin]

Den "lille" 22-250 er jo en rigtig "fartbølle" og jeg ville personligt ikke vælge "almindelige softpoints" under 60 grains til råvildtet og hvis din riffel kan stabilisere dem ville jeg prøve med Speers 70 grains RN/SP.
Til træning og småvildt er 55 grains SP glimrende.
Jeg har skudt meget "skadevildt" med 40 grains Vmax, som kan lades op med f.eks. Vihtavuori N140.
Som Claxel skriver så er N150 faktisk et godt krudt til både 22-250 og 375H&H
Jeg har set et par tilfælde af rigtig elendig dybdevirkning fra 50 og 55 grains SP kugler i 22-250, specielt ved helt korte skudhold, f.eks. fra hochsits. Jeg har derfor fravalgt de lette kugler i 22-250

Til den gode gamle Safari-kaliber 375H&H kan jeg bidrage med lidt praktisk erfaring.. jeg har ladet til en bekendt som har skudt stort set alle de store vildtarter op til og med elefant med sin 375H&H.

Elefant, giraf og backup på bøffel: Woodleigh 350 Grains FMJ solid m. 68 grains N550[Smile]
Til Bøffel: Woodleigh 350 grains RN Weldcore softpoint (69 grains N550 giver ca. samme kuglebane og V0 som FMJ'en)
300 grains Barnes TSX er yderst effektiv på Bøffel (2 x one shot kill på bøffeltyr)
Eland og Warthog, samt Zebra blev skudt med 285 grains Speer Grand Slam.

Al erfaring siger at 375H&H med moderne krudttyper let opnår hastigheder der gør det nødvendigt at bruge rigtige "premium" projektiler ved jagt på større vildtarter, det gælder nok også Elg!

Til træning kan både 225 SP og 270 RN eller SP fra Hornady fungere fint.

Hvis din riffel kan skyde fornuftigt præcist med en lidt reduceret ladning med 270 grains Hdy RN (omkring 700 M/sek) er det en fortræffelig "medicin" til både vildsvin og kronvildt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Hej.
Tak for de fine svar, som jeg med sikkerhed glæde af, nu har jeg noget at gå efter. Er der andre det kan byde med noget vil jeg selvfølgelig gerne høre om det også.

Mvh Maubla O.H
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)