Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tape for munding
#1
Ja som overskriften lyder,bruger i så tape for løbsmundingen i regnvejr eller mener i ikke at det har nogen betydning.

bka.
Svar
#2
Hej,
har leget lidt med tanken selv og det er måske en hypotetisk/teoretisk mulighed for et eller andet, men i praksis har det ikke lykkedes at fremprovokere nogen ændring på hhv 100, 200 og 300m. Med kaliber 6,5x55 og 300 win mag.

Der blev prøvet med gaffer-tape og almindeligt isolerbånd.

hhv et og to lag.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Jeg har stor erfaring fra .308, og her har det ingen målbar betydning,
med gaffatape, men jeg vil nok være lidt bekymret for små hurtige kalibre med varmint kugler.
Det er ikke sikkert, at kuglerne holder til det.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Citat:quote:

men jeg vil nok være lidt bekymret for små hurtige kalibre med varmint kugler.
Det er ikke sikkert, at kuglerne holder til det.



Uden at have stor erfaring med det, så kunne jeg godt forestille mig at kuglen ikke når at røre tapen. Når man ser langsomme film sekvenser af en kugle der forlader mundingen, ser man ofte at det første der kommer ud af piben er noget der ligner krudtgasser, eller måske er det skidt fra piben der kommer ud med det tryk der opbygges foran kuglen ??

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#5
Jeg bruger en stump husholdningsfilm,og så en lille elastik til at holde det fast.Det er ekstremt tyndt.
Mvh.Skytmar

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#6
Har prøvet med isolerbånd, gaffatape samt malertape på min 22-250. Der er ingen ændring på træfpunkt andet alm. fejl 45 så jeg tror ikke at kuglen er i kontakt med tapen.

Har fundet noget der er meget bedre til beskyttelse i regn eller meget sne, alle slagtere har nogle søde små finger"kondomer" som de bruger ved snit skader på fingerne, de sidder fint ned over enden af løbet!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#7
Har erfaringer med tape over mundningen i 222 rem,7mm mag, 270 win, 300 mag
Der vil altid være lidt krudt gasser der slipper forbi projektilet og der er disse der gennembryder tappen.

Go Fast, Take Chances
Svar
#8
Ja ok.Men hvad med det luft som står imellem tapen og projektilet altså inde i piben,det bliver vel også blæst ud og derved fjerner tapen,måske sammen med "undsluppen" krudtgasser.

Men mine egne erfaringer siger også at det ikke har nogen betydning for præcisionen og det var egentlig det jeg ville frem til.

Men ellers tak for gode svar.
Svar
#9
Ja, jeg bruger altid sort isolerbånd i regnvejr. Det virker upåklageligt. Og jeg har ikke registreret nogen forskel i præcisionen.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Når man bliver træt af alle nødløsningerne, og køber sig en Scout, så medfølger der en mundingsbeskytter til formålet.

Når man glemmer at fjerne den på skydebanen, bliver hele forenden af mundingsbeskytteren blæst af, men skudet sidder alligevel hvor det skal [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Når man bliver træt af alle nødløsningerne, og køber sig en Scout, så medfølger der en mundingsbeskytter til formålet.

Når man glemmer at fjerne den på skydebanen, bliver hele forenden af mundingsbeskytteren blæst af, men skudet sidder alligevel hvor det skal [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Mauser har lavet sådan nogle små orange dimser man kan sætte på enden af piben. Det er vist mest tænkt til deres hundeførerkanon.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
med gas-hastigheder i i 800 - 1000 m/sek størrelse vil jeg formode at selv meget elastiske ting (kondomer o.l.) vil blive sprængt inden kuglen når derud.

Jeg har prøvet med både kondomer, tape og skive-plastre (som desværre ikke er særligt vandfaste)

efter min erfaring skal det godtnok piske ned med regn før man får et problem med vand i "røret" medmindre men tøffer rundt med riflen på skulderen og piben opad i timevis.

som regel har man jo riflen i nær vandret i en hochsits/treestand, og ellers pegende skråt nedad eller opad.

Hvis man ikke

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Citat:quote:

efter min erfaring skal det godtnok piske ned med regn før man får et problem med vand i "røret" medmindre men tøffer rundt med riflen på skulderen og piben opad i timevis.

Nu skal løbet jo ikke fyldes før det er et problem - selv den mindste lille dråbe vand (eller andet hydraulisk f.eks. olie) vil jo uvilkårligt give trykskader i løbet.

Mvh.
CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Tjaa..

Er der rent faktisk nogen der har SET sådan en skadet pibe?

Løbsskader fra vanddråber og oliedråber i piben er der jo lavet undersøgelser af.

USA's forsvar testede det tilbage i 60'erne og kunne ikke konstatere skader på riffel-piber med enkelte mindre vanddråber i piben.

Der opstod ganske vist enkelte trykskader i visse tilfælde med større dråber der sat tæt på, eller helt nede ved projektilet før affyring.

Deres teori dengang var at vanddråber der ikke ligger umiddelbart foran projektilet vil blive blæst ud af piben af luft og gastryk foran projektilet.
Tænk på at projektilet jo opnår måske 50% af sin V(0) allerede efter 3- 4 tommers vandring i piben!!!

For f.eks. en 6,5 x 55 med 8 grams projektil er hastigheden ca. 350 m/sek efter 5 cm vandring i piben!

Al den luft der befinder sig foran projektilet er altså på vej ud af piben med ret stor kraft allerede efter 5 cm's vandring af kuglen!

Der slipper faktisk også mindre mængder krudtgas forbi projektilet, som også bidrager til at puste "røret" frit.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Jeg tænker....... - kondomer...- hva' skal man ellers bruge dem til?

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#16
Citat:quote:

Jeg tænker....... - kondomer...- hva' skal man ellers bruge dem til?



Ja den skulle jo komme fra dig....du har heller ikke været dig selv, siden du klippede det fede skæg af[Wink]

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#17
Du har ret, Lasse! - jeg lider dagligt.....

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#18
Opfölgning på Dravis's svar.

Ok, nu er det nok ikke verdens bedste "bevis" förelse, men de hersens Mythbusters fra USA testede skud med rifler, pistoler og haglgevär under vand. Der var ingen skader på hverken riffel eller pistoler, men haglgeväret havde en nydelig löbs sprängning[:p]

Så en dråbe vand eller to i löbet har nok ikke den större betydning - de bliver vel "bläst" ud af löbet för kuglen får kontakt med vandet[?]
Svar
#19
Jamen så må fordelen ved tape for mundingen jo være at hvis man ikke kommer til skud, så er der heller ikke vand i løbet ved den efterfølgende rengøring.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#20
Er der nogen der prøvet at fremprovokere en træfpunktsændring ved at dryppe vand i løbet? Eller sætter I bare tape på for at være sikre?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)