Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
338 win mag vs 9,3*62
#1
Er ved at overveje, og indvistere i en grise jagt riffel.
men kan sku ikke lige finde ud af hvilken af de to nævnte kalibere, jeg skal vælge.[8D]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Hvad havde du forestillet at du skulle bruge riflen til?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
måske "grisejagt" som han skriver...;-)

Hvis det er drivjagt og fra stige på moderate hold, ville jeg tage en 9,3x62. Den kan i hvert fald sagtens vælte dem. Især hvis det er til en riffel med vekselløb (så kan du stadig bruge std. bundstykket) eller du ikke lader selv. Jeg tror udvalget af ammo i de enkelte jagtbutikker er større i 9,3 end 338 og kunne også forestille mig at den er lidt billigere.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
jeg har aldrig brugt nogen af disse to kalibre, men jeg ville nok tage 338`eren. Ved ikke hvorfor - bare mavefølelse[Smile] Men 9,3X62 har jo en ganske gennemprøvet fortid, så den er nok er fint valg også.. Altenativt ville jeg overveje en 9,3X64, jeg kan jo godt lide lidt mere fart end det 9,3X62`eren kan byde på.. Selvom jeg ved at forskellen i praksis er marginal og måske uden betydning..
Svar
#5
jeg helder også mere til 338. dels fordi at der levers amerikansk ammo til den. så slipper man jo for norma overpris.
der er vel også lidt mere skrald i den..[?]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Hvorfor så voldsom en kaliber??
Jeg har 308w, som jeg bruger på svin både ved anstand, pursch og drivjagt - jeg har endnu ikke oplevet at en gris har overlevet mødet med min 308W - og så er den den del behageligere at skyde med en de 2 nævnte kalibre.
Er det bare for at eje en riffel mere ?? (ikke ment som et nedladende spørgsmål)
Jegville da hvis det var mig der skulle ud og investere, først se på hvor tit, og hvor mange skud jeg regner med at skyde, for at se om behovet er reelt, eller om det bare er for at få noget mere grej - ok jeg har også en kæreste der siger hver gang jeg overvejer et nyt våben "DU KAN JO KUN SKYDE MED EN AF GANGEN" - og hun har sgu ret, og den største fejl er at give hende ret i dette.
Svar
#7
Hej . Hvis du vil bruge 338 mag til drivjagt , skal du ihvert fald ikke bruge almindelig billig blødnæset amo . Hvis udgiften til amo er et problem , skal du da ik` ha en bøs me`r . Min usle mening . Hilsen A-bolt
Svar
#8
Jeg ville vælge eller rettere har valgt 9,3x62. Til skud på under 150 meters hold så gør den arbejdet rigtigt godt. Hastigheden gør at det er nemt at finde en kugle der ikke splitter hele dyret ad og den leverer varen. 9,3x62 sammen med 286 grs Mega er en fin kombination der ikke koster en bondegård. Skal det være lidt mere fancy så har jeg haft stor succes med 250 grs TSX - den går lidt hurtigere/fladere men har samme fine gennemslagskraft pga. den højere restvægtsprocent.

Havde du derimod spurgt hvilken af de 2 du skulle tage med til jagt på savannen så ville jeg lige så klart vælge .338 winnie da den er bedre til at håndtere lange skudhold. Dog er 9,3x62 mig bekendt godkendt til lidt mere da man flere steder må skyde bøfler med denne (om det så er smart vil jeg lade være op til andre at vurdere).
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Jeg tillader mig lige at henvise til denne tråd:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=11650

BOBO har vist gode erfaringer med den 9,3*62(mildt sagt[Big Grin]

Og så vil jeg ellers blande mig udenom, da jeg ikke har erfaring med de nævnte kalibre...
Svar
#10
Helt bestemt 9,3x62 - der er da lidt hastighed på 9,3'ern, hvis kuglen er omkring 16 gram, man behøver jo ikke at lade med fuldt skrald, 18.7 gram.

Mvh Thorlak

Lange skud hold er det ud over 250 meter eller hvad[Big Grin][Big Grin][Big Grin]?

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
OK, så må jeg hellere give mine erfaringer.

Jeg har aldrig ejet en 338, men skudt med 2 forskellige rifler i dette kaliber.
Grunden til jeg valgte 9,3X62 er delvis at jeg syntes rekylen er betydeligt mindre i den frem for 338. Jeg syntes ikke 9,3 er ubehagelig at skyde med, hvorimod de rifler jeg har prøvet i 338 har haft så meget rekyle at man lige skulle venne sig til dem.
Jeg har nu brugt 9,3X62 i nogle år og har vel skudt omkring 250 stykker vildt med den, der har aldrig været problemer og jeg har ingen betænkeligheder med at skyde ud til omkring 250-300 meter med den. Ifølge mine erfaringer laver den fint gennemskud på selv meget skudstærkt vildt (Afrikansk) på denne afstand.
Den laver ikke "fras" ud af råvildt og den skyder rigtigt godt igennem, selv tykke grene, på drivjagterne, hvilket sikkert er på grund af den moderate hastighed.
Endeligt er en stor grund til at jeg har en riffel i dette kaliber at jeg fandt en riffel hvor skæftet passede til mig som var i dette kaliber og jeg fik den handlet ned i en passende pris. Mit mål var dengang egentlig kaliber 8X57, da jeg godt kan lide de tunge 8mm kugler, men jeg tillægger stadig ikke kaliber en særlig stor betydning når jeg vælger riffel.
Før skød jeg med min stedfars gamle BSA kaliber .308, og syntes stadig at den er rigeligt til alt Europæisk vildt. For et par år siden blev han imidlertid blind på højre øje og fik i den forbindelse kikkerten flyttet ud på siden af riflen så man skyder på højre skulder og sigter med venstre øje.
Som jeg har givet udtryk for er dette grunden til at jeg købte ny riffel, og i dag skyder med 9,3X62, efter min mening kommer det mere and på manden end kalibret.
Mit råd til dig er derfor at du skal købe det som tiltaler dig mest. Du bliver nødt til at prøve dem først for at teste rekylen, jeg har oplevet mange skytter som er rekylskræk uden at ville indrømme dette, hvilket ødelægger deres jagtlige formåen. Husk det er bedre at skyde et godt behageligt velplaceret skud, som skyde 10 ubehagelige "rekylsmidte" skud.

Som sidste kommentar kan jeg sige, efter at have skudt over 600 stykker vildt med riffel igennem de sidste 22 år, tror jeg ikke der er nogen nævneværdig forskel på "dræberevnen" på 9,3 og 338. Efter min erfaringer er kuglevægten (SD) vigtigere end hastigheden, når blot man ikke kommer under omkring 500 M/S.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#12
Kære RKN,

Du har fået mange gode og fornuftige betragtninger, så jeg vil blot bidrage med, at min 9x3 blev tilstrækkeligt uvenner med montage og/eller rødpunktsikte til, at den måtte sættes til side nogen tid før drivjagt i Polen i december. Den gode Hatting foreslog mig at jeg brugte den .416 tayler han så herligt har lavet til mig - så efter at have haft den med på hjortebane et par gange så fant den vej med til Polen. Og sørme så - kan .416 taylor med 350grains speer hotcor vælte en gris: gæt selv[Big Grin] Fik tre grise, heraf var de to double[8D] (Ku' ikk' lave vær, jeg er bare så glad for at nævne det[:I])

Jeg er helt sikker på, at begge dine kalibre er fuldt tilstrækkelige. Personligt ville jeg vælge 9,3'eren, som kommer godmodigt luntende med en passende herligt stor kugle. 338'eren er helt sikkert også et godt kaliber, men det er i mine øjne mere rettet mod lange skud og en anden slags jagt. Men jeg tilhører også de der tror på, at man ikke kan få "enough gun", fordi jeg selv synes at det er sjovt. At man uden tvivl kan klare sig med mindre ved den rette kugleplacering er evident. Nu er det jo bare nogle gange lidt mere så som så med kugleplacering på drivjagt (hvad grisejagt jo ikke sjældent er) og så tror jeg man bliver glad for, at der blive lukket op.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Er ved at overveje, og indvistere i en grise jagt riffel.
men kan sku ikke lige finde ud af hvilken af de to nævnte kalibere, jeg skal vælge.[8D]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT


Hvis du bor på sjælland og kommer på kalvebod skydebane, er du da velkommen til at prøve min 338´er....[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#14
Har skudt lidt forskelligt gennem årene med 338 win mag. I størrelse variende fra ræv til eland. Jeg har været utrolig godt tilfreds med kaliberet. Det er rigtig, at med 250grs kugler kan rekylen være lidt hård.
Mit råd er, at du skal prøve at skyde med begge kalibre. Vælg den du føler du kan håndtere - der er nok lidt mere punch i 338'eren, især på de lidt længere afstande - men i normale jagtlige sammenhænge vil du sikkert ikke kunne se forskellen.

Mvh Søren
Svar
#15
@Jesper 1973
Citat:quote:

ok jeg har også en kæreste der siger hver gang jeg overvejer et nyt våben "DU KAN JO KUN SKYDE MED EN AF GANGEN"


Ja - ja. Den prøvede min kone også. Så spurgte jeg, hvor mange par sko hun kunne have på af gangen. Siden har vi gensidigt undladt at bruge det "underlige" argument.[Wink]

Mvh Søren
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

@Jesper 1973
Citat:quote:

ok jeg har også en kæreste der siger hver gang jeg overvejer et nyt våben "DU KAN JO KUN SKYDE MED EN AF GANGEN"


Ja - ja. Den prøvede min kone også. Så spurgte jeg, hvor mange par sko hun kunne have på af gangen. Siden har vi gensidigt undladt at bruge det "underlige" argument.[Wink]

Mvh Søren


[Big Grin][Big Grin][^]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#17
Tak for de gode svar.
jeg går i våben butikken, og testskyder begge kalibere.
jeg havde ikke lige tænkt på rekylen[Big Grin] 338 win slår nok meget i forhold til 9,3.
tak for tilbudet asbjoern, men jeg bor i nordjylland[8D]
HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#18
Jeg har selv en 338wm og har haft muligheder for at skyde med 9,3x62 en enkelt gang. Min klare oplevelse var 93x62 levere en lavere rekyl end 338wm. En af mine kammerater der har skudt 2 skud med min 338wm og udtrykte bagefter, det var hans første og hans sidste skud med 338wm! men han blev helt kæl'en ovorfer 93x62 og overvejede stærkt at købe sådan en. Inde jeg nu får hug får at få pumpet 338wm til noget den ikke er, så lånte vi en 375HH samme dag og min oplevelse var den ikke var værre end min 338wm. Min lærer fra den dag var nok 93x62 var blidere end 338wm men riflen betyder rigtigt meget for den rekyl man føler.

338wm er absolut ikke billig i ammonition i fabriks ladet. Det billigste jeg har kunne opspore er 12,5 kr /stk fra Hornady, en rimeligt hårdt ladet 14,6 grams SP af en slags. Ofte foretrækker jeg dog at skyde med normas jaktmatch til 15kr stykket, da de er blidere ved min skulder.(vel og mærke til træning)

Jeg befinder mig af og til i vestjylland? Hvis det ikke haster og du har lyst til at prøve en 338wm kan vi sikkert finde ud af noget?

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by rkn

så slipper man jo for norma overpris.
der er vel også lidt mere skrald i den..[?]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT



Ammoprisen bør ikke være afgørende for valg af kaliber i denne ende af skalaen - det er jo næppe bane-/træningsbrug der er tale om, så det har ikke den store betydning.

Jeg er meget glad for min 9,3'er - og der er jo åbenlyse alternativer til Norma, hvis vi taler færdigbrændt købekrudt. Jeg har skudt en del med RWS Kegelsp. 16 gr. - den har klaret alt fra grov gris til lam uden at ødelægge mere end det, der var hensigten. Den er rigtig rar at skyde med. Jeg har den som veksel til min 202'er hvor 6,5 x jeg-tør-næsten-ikke-skrive-det[B)] er den fastboende pibe. Der er godt nogen, der siger, at kombo 6,5x55 / 9,5x62 er ca. ligeså spændende som vejrudsigten på grøndlansk efterfuldt af morgenradio på P1 - og det er der også noget om - men det virker glimrende i praksis.

/bundgaard
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Tak for de gode svar.
....tak for tilbudet asbjoern, men jeg bor i nordjylland[8D]
HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT


Altså... hvis man er en rigtig "DRALF´er" er sådan en lille svips-tur da ikke noget at tale om, hvis der ellers er udsigt til at udvide sin viden omkring emnet......[Wink]

Fair nok. Jeg har aldrig skudt med 9,3´eren, så jeg kan ikke udtale mig.

Rekylen i 338´eren er markant, men ikke noget man ikke kan vænne sig til.
Til gengæld er det som at skyde med en luftbøsse når man bagefter skyder med 6,5 træls....[^]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)