Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp søges til aspirant
#1
En af mine elever skal starte på skole i forbindelse med noget uddannelse i Nykøbing på Falster fra d.15/3. Så er han tvunget til at rejse hjem tidligt fredag morgen, eller torsdag aften, hvis han skal deltage i det praktiske våbenkursus, som jeg påbegynder fredag d.13/3 kl.13, og hver fredag 6 uger frem (undtaget langfredag).
Det er jo ikke så lidt upraktisk og bøvlet, og når man går på skole, sikkert ikke så let at få fri til, foruden en lidt dyr løsning.
Han vil altså have fået den teoretiske del, og sin første praktiske gennemgang af afstandsbedømmelse, sikker våbenhåndtering og have afgivet ca 15-20 skud, inden han skal til Nykøbing.
Er der en blandt brugerskaren herinde, der er jagttegns og våbenkursuslærer, der underviser i nærheden af Nykøbing, eller på Sjælland, og som afholder praktisk våbenkursus m. afstandsbedømmelse i tidsrummet 15/3 til omkring 1/5? Og som er villig til at lade den unge mand deltage 2-3 gange? Han er villig til at betale for at deltage, bare det er et sted han kan komme til indenfor 1-1½ time, med offentlige transportmidler.
Jeg ved godt at det måske er lidt utraditionelt, men synes at han fortjener en hjælpende hånd, da han frygtelig gerne vil have jagttegn. Send mig evt en PM, hvis en af jer kan/vil hjælpe.

På forhånd tak for hjælpen.

Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#2
Hvor megen undervisning og traning skal der egentlig til for at faa e jagttegn i Danmark? Og hvad der virkelig faar mig til at undre er at man skal lare baade teoretisk og praktisk afstandsbedommelse. Det virker fuldstandig bizart paa mig naar I alligevel ikke gerne skyder over 150m.
Ihvertfald med min riffel, .243 Ackley Imp, behover jeg ikke at foretage nogen korrektion paa den afstand. Sigter lige paa og rammer inden for 5cm.
Skal man virkelig gennemgaa dette fag med den mulighed at kunne dumpe ved proven fordi man forregner sig??
Hvilke afstande skal aspiranten bedomme i det hele taget??
hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Hogmeister, jeg forstår din undren. Men den afstandsbedømmelse eleverne skal træne/lære gælder til hagljagt.
For at få tilladelse til riffeljagt, skal de op til en riffelprøve, hvor der gælder helt andre kriterier, men først og fremmest at kunne håndtere en riffel sikkerhedsmæssigt korrekt, og så kunne sætte mindst 5 af 6 skud på en hvid skive, sat over træfområdet på en bukkeskive, opsat ude på 100 meter. Og denne prøve kan de først komme op til, EFTER at have bestået jagtprøven.
Så det jeg beder om hjælp til, er slet ikke riffelrelateret.
Men der er en hel del teori der skal læres, såsom jagtlovgivning, vildtkending, teoretisk kendskab til våben, jagtformer, biologi, biotoppleje, etik, og som man skal være rimeligt sikker i, for at kunne bestå. Og så er der en praktisk del, såsom sikker våbenhåndtering, afstandsbedømmelser til 6 forskellige vildtsilhuetter, som varierer i afstande, alt efter hvilken anbefalet skudafstand det givne stykke vildt har, og sikker skudafgivelse til lerduer, både side og bagduer, man skal have gennemgået for at kunne gå op til prøven.
Så helt let og enkelt er det altså ikke at tage jagttegn i DK.
Jeg håber at du kunne bruge mit svar, ellers må du bare spørge igen.

Mvh Annelise/Farmor [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#4
Er der slet ikke nogen af jer der kender en jagttegnslærer på de kanter? Og som afholder praktisk våbenkursus i det tidsrum?

Og jeg der bare regnede med at i kunne hjælpe mig[^]
Selv et kursus i Kbh. ville hjælpe, ja faktisk på det meste af Sjælland. Det ville være betydeligt lettere at komme frem til, end at skulle rejse hele vejen hjem til Klippen.

Jeg håber stadig.

Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#5
Hej farmor

Kan desværre ikke tilbyde hjælp, men er det ikke sådan noget man må forvente når man er bosat i Svensk Congo[Wink]?

Knæk og bræk med projektet

Michael
Svar
#6
Desværre ikke inden for 1time til 1½(ca. 2½ time til hillerød)
Nødebo ligger desværre dårligt trafikalt og skydebanen vi bruger ligger uden for det offentlige transportsystem
Ellers kunne vi sikkert godt have fundet ud af et eller andet

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#7
@Pingvinen: Svensk Congo!!! Næh, det er ikke hvad man kan forvente, for skal man ikke som "min" unge mand på skole ovre på den anden side af vandet, så er der ingen problemer.(Og så forstår svenskere i øvrigt ikke Bornholmsk [Big Grin])

@Skovfogedelev Christensen: Det er da en skam, men hvis det ikke ligger sådan at det er i umiddelbar nærhed af offentlige transportmidler, så bliver det svært.

Men tak til jer begge for interessen [Smile] Og så har jeg fået en opringning af en kær ven, der havde set min efterlysning, og han har givet mig et tlf.nr. jeg muligvis kan få gavn af.
Så det kan godt hjælpe at bede om hjælp herinde. Herligt forum [Big Grin]

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#8
Hej farmor jeg arbejder på sagen jeg har prøvet flere gang at få fat i min knægts jagttegnslære og jeg tror ikke de er umuligt at de problem kan blive løst!Jeg bor selv i Nykøbing og min knægten sveder selv over bøgerne i øjeblikket !Lige snart jeg har fundet ud af noget kontakter jeg dig!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#9
Jeg er glad for hvis det er ved at lykkes for dig. Ellers skriv hvis din elev bliver så desperat han vil tage turen så langt nord på.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#10
Du er da en skat Krengel/Lille[Big Grin][Big Grin][:X]
Det ville jo bare være super godt, og ovenikøbet i Nykøbing.
Hvor er det bare pænt af dig[Smile] 1000 tak[Smile]

Det hint jeg fik af min ven, er i Vordingborg, og jeg har ikke fået fat i manden endnu. Men Nykøbing ville være helt perfekt[Smile]

[Smile] Varm hilsen Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#11
Hej Annelise du har en PM!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#12
Endnu en gang har jeg fået enestående hjælp, og min unge mands problem er blevet løst.

@Krengel du er dagens mand i skysovs [Big Grin][^] Aftalen er i hus, og på egne og min unge mands vegne: 1000 TAK [Smile]

En varm tak og hilsen

Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#13
Skulle de være en anden gang lad endelig være at spørge![Wink][Big Grin]

Jeg kan fostår de hele er kommet på plads!Dejligt!
Jesper er en fin fyr og han er skide dyktig som jagttegnslærer!

Hilsen Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#14
Krengel du har PM`er (to faktisk) men løsningen er i nr 2 [Big Grin]

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#15
Jeg har lige haft "min" unge mand i telefonen, for han ville lige fortælle at han var kommet godt til Nykøbing, og at han havde været med til undervisning hos sin nye jagttegnslærer. Han er bare så glad for at han kan deltage hos ham.
Han har dog aftalt med læreren i Nykøbing, at han tager hjem og deltager i den frivillige jagtprøve på Klippen.
Jeg er bare så glad for at han får gennemført sit jagttegnskursus, så han kan komme til jagtprøve i juni [Smile][^]
Det havde ikke kunnet lade sig gøre uden den uvurderlige hjælp, han fik fra krengel [^] Også tak til jer der prøvede at hjælpe.

Mvh Farmor (der simpelthen ikke kan lade være med at være pyldremor om sine elever [Wink] )

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#16
Hej farmor de var da ærgeligt min lille lollandsk bondeknold (søn) havde ellers glædet sig til at møde en rigtig bornholmer nød til den frivillige jagdprøver![Big Grin]

de er godt at lykkes at for aftalen på plads med Jesper

Hilsen Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)