Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : Mistænkt for at skyde Los med spidsskarp
#1
Ingen blyfragmenter i dyret

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#2
Måske anvendte jægeren Barnes TSX?

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Det er jo typisk for tankegangen indenfor mange "etater"

Hvis en eller anden dyrlæge (Veterinær) ser 3 huller i en los, røntgenfotograferer den og ikke finder bly-fragmenter, så er det STRAKS den fæle Los-jæger der er en skurk[V]
I stedet for at gribe knoglen og ringe til jægeren og stille et simpelt spørgsmål: Hvilken kaliber og hvilken kugle skød du lossen med?
En dyrlæge med bare en anelse forstand på skudvirkning bør kunne se om der var tale om spidsskarp eller expanderende ammo!

En ting der undrer mig er at der skulle 3 skud til at nedlægge en los? Katte er ikke særligt skudstærke hvis de bliver ramt af expanderende riffelkugler med bare nogenlunde fart på og en los er jo ikke et stort dyr.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Hvem har bevisbyrden? Det bliver svært for myndighederne at finde projektilerne.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by dravis

En ting der undrer mig er at der skulle 3 skud til at nedlægge en los? Katte er ikke særligt skudstærke hvis de bliver ramt af expanderende riffelkugler med bare nogenlunde fart på og en los er jo ikke et stort dyr.


Måske blev der skudt med spidsskarp...
Mvh.

Yeti
Svar
#6
@ "yeti"

Ja, det kunne jo godt forklare netop det fænomen...[V]

Får den der nedlægger en los lov til at beholde pelsen/dyret til f.eks. udstopning ??

Men som M@x skriver, hvem har bevisbyrden, og kan man regne det for bevist at en blødnæset kugle ALTID efterlader blyfragmenter i dyret?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Te blødnæset (bly) projektil vil altid efterlade fragmenter også selvom det er en bonded kugle. Jeg har i forbindelse med en diskussion i US om det sundshedsmæssigt forsvarligt i at spise vildt nedlagt med blyholdige projektiler set røntgenbilleder, hvor man kan se fragmenter temmeligt langt fra skudkanalen. Det er måske (måske ikke) "tvivlsomme" projektiler a la gameking skudt med høj hastighed der har været brugt, men det så ikke så kønt ud. Jeg vil også tro at man kan finde koberfragmenter i vildt skudt med blyfri kugler, men det har jeg ikke set noget på.

Ja hvis man har skudt lossen efter reglerne så er der som sådan ikke nogen forskel på den og på at skyde en elg. Det vil sigt at dyret tilfalder skytten eller jagtlaget alt efter har man lokalt har aftalt.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)