Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
browning halvauto i kal 300 win mag
#1
jeg var lige en smut i den lokale våben biks i går aftes.
der så jeg brownings halvautomat med sort syntet skæfte, og i kal 300wm. hold kæft hvor blev jeg forelsket[Big Grin] den ville jo passe perfekt under min aimpoint micro..[8D]
men...... er det løb på sådan en fætter, ikke lige kort nok, til at kunne brænde krudet af..[?]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
har lige søgt på emnet. og desværre fundet svaret..[Sad!]
jeg skal ikke have 300 wm med 51 cm pibe[V]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Hvad er der galt med konceptet?? Hvordan finder man på at sætte den sammen på den måde, hvis det ikke fungerer ?
mvh
Walnut
Svar
#4
Jeg kan heller ikke se at der er noget som helst i vejen med konceptet - Merkel, Sauer og H&K laver alle ½ autoer i 300WM med 51 cm pibe - dog kan Sauers bestilles med 56cm pibe uden merpris (set hos frankonia)
Svar
#5
Piben er vel ikke lang nok til at få ordentlig fart på, i forhold til potentialet for kaliberet ?

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Ja , det er vel nok en fuldstændig tåbelig løbslængde til en 300wm , men der må være nogen der køber dem [:o)][:o)], de har jo kørt med de længder i nogle år nu . (måske vil folk kun have en slags patroner liggende hjemme [?], hvis de nu har en bolt-action i forvejen.).Hilsen A-bolt
Svar
#7
Ideen er jo netop til brug under drivjagt - der er skudafstanden jo sjældent over 100 meter - så der er de ekstra cm løbslængde jo underordnet
Svar
#8
Den er da også god til at lyse op i skumringen, da der kommer 1 meters stikflamme ud af løbet....[8D]

For et par måneder så jeg på kalvebod skydebane en gut der lige havde erhvervet sig sådan en fætter.

Lækker riffel 100% sikkert, men den slog som ind i <blip>, og det var som om der blev taget et billede med blitz hver gang han trykkede den af.

Jeg snakkede lidt med ham, og det var vist nok hans 1. riffel.....[:0]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#9
Jeg syntes hele diskusionen omkring løbslængder på .300WM generelt er en lidt hysterisk. Det er da rigtigt at hvis man skal have hele potentialet ud at en .300WN så er man nød til at have en lang pibe. Så vidt jeg ved er 26" endda langt fra nok til at opnå hele potentialet. Hvis man skal skyde noget på 300m kan jeg måske forstå at man vil have en lang pibe til at udnytte krudtgassen eller hvis man har en tro på at den marginale fartforøgelse har en ønsket effekt på byttet på skud på 0 til 200m.
Men når der er tale om en riffel til drivjagt kan de ekstra m/s vel ikke have de store betydning. Det der har ville betyde noget for mig var at man havde et cal. .30 våben som kan tage nogle tunge kugler og smide dem afsted i rimelig fart og som er let at skaffe ammo til overalt i verden. Herudover er det jo lækkert at man kan komme til at svinge riflen uden at vælte skoven med løbet i en radius 2 km.
Når det er sagt så har jeg ingen erfaringer med 20" løb og .300WM. Det kan da godt være det er en dårlig combo. Er der nogen der har erfaringer med dette og som evt. har prøvet at måle forskellen i hastigehden mellem en .300WM i et 20" kontra feks 26" løb? Jeg ved der er nogen der har lavet nogle tabeller over hvad den optimale løbslængde er, men der var vist ikke enighed om hvor valide de var.
Jeg har selv en .243 som vel er lidt af en mini-magnum med et 20" løb og den er jeg da yders tilfreds med.

Mvh
Simon
Svar
#10
Citat:quote:

Når det er sagt så har jeg ingen erfaringer med 20" løb og .300WM. Det kan da godt være det er en dårlig combo. Er der nogen der har erfaringer med dette og som evt. har prøvet at måle forskellen i hastigehden mellem en .300WM i et 20" kontra feks 26" løb?


Det er vel mere interessant, om der er nogen der har målt hastighed på en 300 WM op mod hastigheden på .30-06 og evt. 308W med 20 " pibe. Man kunne godt formode, at du får sammenlignelige hastigheder i de tre kalibre, og så bliver det da svært at argumentere for at købe den i 300WM.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
min ladning (180 gr kugle - MRP) i 300 win i en gammel 1900 med 60 cm pibe giver 904 ms.
den samme patron i en kammerats Longtrack giver godt 800 ms [Sad][Sad].

skrønen med korte løb til drivjagt vil jeg gerne punktere: de fleste skud på drivjagt afgives fritstående og de fleste jægere skyder bedst med lidt vægt forude - specielt på løbende vildt.

der er masser af AutoBrowninger med lange løb, bare ikke i europa pga af en træls importør

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
ps. Benellien kan bestilles med langt løb

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Rekorden er vist en H&K SLB 2000 hvor piben på en 300 WM kun er 48 cm.

Det er helt klart en dårlig kombination. Jeg har leget med tallene i Quickload.

Med en 180grs kugle afskudt i 300WM, 30.06 og .308 har jeg følgende hastigheds tab ved at gå fra 26" pibe til 20" pibe

300WM 98m/s
30.06 53m/s
.308 39m/s

Hvad der er endnu mere interessant er mundingtrykket udtrykt i bar.

Med 20" pibe

300WM 1146bar
30.06 842bar
.308 603bar

Sammenfattet så bruger en 300WM 78grs krudt kontra .308/44 og 30.06/59,5 for at opnå sølle ca.edit 100 m/s mere end .308eren

Læg dertil prisen for krudt og superkugler.

Alene braget og flammen fra 1146 bar der bliver sluppet løs[xx(][xx(][xx(]

Jeg kiggede osse på mundingtrykket på en .308 med en 26" pibe. Så er vi nede på 434 bar eller ca. en trediedel af den korte 300WM

Jeg ved nok hvad jeg ville vælge........

nemlig en 35 Whelen[^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Hvis hastigheden ikke er så stor er der vel ingen grund til at købe superkugler...
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Hvad der er endnu mere interessant er mundingtrykket udtrykt i bar.

Med 20" pibe

300WM 1146bar
30.06 842bar
.308 603bar
.......
Alene braget og flammen fra 1146 bar der bliver sluppet løs[xx(][xx(][xx(].......

Jeg kiggede osse på mundingtrykket på en .308 med en 26" pibe. Så er vi nede på 434 bar eller ca. en trediedel af den korte 300WM

Jeg ved nok hvad jeg ville vælge........

nemlig en 35 Whelen[^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]


Vil det sige at mundingsknaldet afhænger at det tryk som er i løbet lige inden kuglen slipper...??

Ps.Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål, og almindelig barndomsviden for de fleste, bare ikke for mig.....[:I][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#16
Ikke kun mundingsknaldet, men osse temperaturen og hastigheden på gassen er med til at påvirke dine ører.

Jeg har kigget på virkninggraden af krudtmængde versus hastighed og igen vinder .308

Virkningsgrad:
.308= 32,8%
30.06= 26,3%
300WM= 24,2

D.v.s. at .308 bruger 1/3 af krudtets energi til at gi fart. Resten bliver til varme og mundingknald.

300WM bruger kun 1/4 til at give fart og da det er i %er, så giver hovedregningen at 300WM smider energien fra 60grs krudt væk i form af varme og knald.
.308 smider kun 28grs væk som spild.

Tankevækkende [:0]

@yeti

Superkugler er måske nødvendige ved de ca. 880m/s som jeg fik ved den korte 20" pibe på 300WM, men sikkert unødvendige ved ca. 780m/s som 308eren kan give med samme korte pibe.

PS: der var en taste fejl i det tidligere indlæg


--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Rekorden er vist en H&K SLB 2000 hvor piben på en 300 WM kun er 48 cm.

Det er helt klart en dårlig kombination. Jeg har leget med tallene i Quickload.

Med en 180grs kugle afskudt i 300WM, 30.06 og .308 har jeg følgende hastigheds tab ved at gå fra 26" pibe til 20" pibe

300WM 98m/s
30.06 53m/s
.308 39m/s

Hvad der er endnu mere interessant er mundingtrykket udtrykt i bar.

Med 20" pibe

300WM 1146bar
30.06 842bar
.308 603bar

Sammenfattet så bruger en 300WM 78grs krudt kontra .308/44 og 30.06/59,5 for at opnå sølle ca.150 m/s mere end .308eren

Læg dertil prisen for krudt og superkugler.

Alene braget og flammen fra 1146 bar der bliver sluppet løs[xx(][xx(][xx(]

Jeg kiggede osse på mundingtrykket på en .308 med en 26" pibe. Så er vi nede på 434 bar eller ca. en trediedel af den korte 300WM

Jeg ved nok hvad jeg ville vælge........

nemlig en 35 Whelen[^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]



Glem nu disse udsalgstider, hvor alt gælder om hvormeget man sparer og midster[Wink]

1 180 grains kugle affyret i en 51cm pibe giver følgende hastigheder ifølge quickload

308w 746m/sek E0 3225jule
3006 789m/sek E0 3657jule
300winmag 869m/sek E0 4412jule

så selv om jeg ved at man midster hastighed ved at korte en pibe, så får man da klart mere fart ud af en 300winmag end fra de andre barbikalibrer.

Muligt at folkene hos Browning er dumme, men de får dog en efekt ud af deres løsning

Om en kort eller lang pibe er sagen på drivjagt, er nærmest en religiøs diskusion. Stabilt langsomt sving contra hurtig reaktion, og fravær af blinklys eller retningsviser når man skal svinge dyret rundt[Wink]

jbn
Svar
#18
[quote]Originally posted by M@X

Alene braget og flammen fra 1146 bar der bliver sluppet løs[xx(][xx(][xx(]

Brag og flamme.......... Ku' godt blive fristet her.
Svar
#19
@Carlos
Du glemte rekyl[^]

@ignorant
Hvor har du de tamme data fra? Du ejer da ingen ladetabel og QL giver jo ingen data uden du selv fodrer det.

Mine resultater gav

308 780m/s
30.06 832 m/s
300WM 878 m/s

Ja gu får Browning da effekt ud af deres anstrengelser, men det er jo ikke det der er problemet. Prisen for de sølle par meter er et kæmpe brag, svejseøjne og en slankere tegnebog. Dine naboer bliver døve og det eneste positive er at piben slides op lidt før.
Jeg glemte rekylen. Den får sikkert ikke mange til at ramme bedre.

Hvilke af disse features opfatter du som positive[Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Jeg har haft glæden ved at prøve browning bar, både i 300av[B)] og 30.06. Og min erfaring er at 300wm hopper og danser noget mere ved skudafgivelse, der er også en del mere mundingsflamme. Men prøv lige at tage til en skydearene, med en 30.06. Det er godt li´r.[Big Grin]
Det kan godt være jeg er pyldret, men skud nr.2 og 3 med 300wm er sku svære, når man skal hente riflen ned fra loftet.
Men fakta er at 300wm er den mest solgte 1/2auto fra Browning DK.
Jeg glæder mig vildt til at min egen plastik skyder kommer hjem, der skal en micro på[Wink] og så et ekstra 10 skuds magasin. Behøver jeg fortælle at det er en 30.06[}Smile]
Knæk og bræk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)