Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Et godt tip
#1
Jeg er i fard med at genlade en hel masse hylstre, og fik for nylig et tip jeg vil vidresende, og gerne hore om der er nogen af jer der gor tilsvarende.
Jeg fedter selvfolgelig hylstrene inden jeg korer dem igennem min full sizer. Derpaa faar de en lang tur i tumleren, og efter jeg har taget dem ud og prikket det medie ud der har sat sig fast i fanghullet, giver jeg dem et bad i 'camp fuel'(Det er tippet) Det er utroligt brandfarligt og fordamper saa hurtigt at man faar kolde fingre af at bruge det (Jeg ved desvarre ikke hvad tilsvarende hedder paa dansk, men vil tro det er noget lignende tetraklor kulstof) Det fjerner ihvertfald enhver form for fedt og medie stov der har sat sig paa hylstrene baade ud og indvendig, og torrer i lobet af 5 min, og man har knastorre og helt rene hylstre.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#2
Et blandet godt tip[B)], hvis det er tetraklorkulstof er det ikke et stof man bør håntere uden beskyttelsesmidler og allerbedst i et stinkskab. Stort set alle stoffer som fordamper med lynets hast er usunde at berøre for ikke at tale om at indånde. Freon er f.eks også stærkt affedtende men er et meget lidt sundt stof, og ikke kun for atmosfæren.
Selv om det er effektiv og hurtigt så er det nok ikke den bedste løsning.
Vær forsigtig hogmeister ved håndtering af stoffet, og hvis du ikke har en eller anden for for deklaration af stoffet ville jeg undlade at bruge det.
Og så har jeg ikke engang nævnt miljøet endnu[Wink].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Tetraklor i diverse former er decideret forbudt, og er et fantastisk 'gåvækhjerne' middel.....Jeg vil under ingen omstændigheder røre ved det.

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#4
...findes bla i hash...hvilket nok ikke kommer bag på nogen...måske man bare kunne bruge hash i tumbleren???

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jamo
Svar
#5
Som jeg sagde, saa ved jeg IKKE hvad det hedder/er paa dansk. Her kobes det i gallon dunke og bruges til camping kogeapparater og lamper, men der er INGEN olie i det. Jeg sagde blot der ER som tetraklor kulstof ment at det fjerner fedtstof paa samme maner. Og selvfolgelig skal det bruges i vel ventileret rum og med handsker. Jeg gor det F.eks i garagen, men det virker helt fantastisk.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#6
Hey hogmeister.

Drop det er raket brændstof til affedtning, det er så flygtig at det går lige igemmen huden og er ikke bare skadligt, det er virkligt noget skidt at ligge inde med, det kan selvantænd ved den minste trykstigning eller friksion. Så se at få det afskaffet.

Vis du vil brug noget til at affedet med som har et lavt kogepunkt og der med fordamper, så køb en flaske alm husholdning´s sprit.

Det er stadig et organisk opløsnings midel, som skal bruges med omtanke, men det virker, bruger det selv som den sidste affedtning inden stumper ryger i brunering´s gryden.

Mvh Skotten


Svar
#7
@ hogmeister

Det første der faldt mig ind, da du kaldte det camp fuel, var rensebenzin eller sprit - men det er jo ikke i nærheden af det nævnte,
som lyder i retning af noget der førhen blev brugt i renserier til pletfjerning.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

@ hogmeister

Det første der faldt mig ind, da du kaldte det camp fuel, var rensebenzin eller sprit - men det er jo ikke i nærheden af det nævnte,
som lyder i retning af noget der førhen blev brugt i renserier til pletfjerning.

Mvh. AB



Jeg er ret sikker på d et er rensebenzin.
Har lige set et par udsendelser fra Grønland om kronprinsens tur med Siriuspatruljen.
I de fortalte de, at de brugte rensebensin i primusen da petroleum simpelthen stinker for meget...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Rensebenzin er også min foretrukne fuel til mit omnifuel køkken, hvis jeg skal bruge det til madlavning. Skal jeg 'bare' koge vand er gas mere effektivt - men det er vel næppe gas Hogmeister har brugt ;-)
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Ikke for at vare argumentativ, men jeg er sikker paa det ikke er rensebenzin, dette stof jeg bruger fordamper meget hurtigt, saa hurtigt at fingrene fryser paa en. Naar det anvendes til det det er lavet til halder man det paa en tank pg pumper den op saaledes den er under tryk, men I er paa rette spor, og jeg vil bare sige det virker helt fortrinligt til at rense hylstrene efter man har sized og tumblet dem.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
Nej det er noget rigtig GUF du har fundet der.
Cetas kaldes det også, det indgår som en bestandel i brændstofet til torpedoer,vi var iført gummidragter når vi skulle tage torpedoer ombord i MTB´ern (motortorpdobådene)på grund af brandfaren,det har som sagt så lavt et kogepunkt ca 0 ´C at det issner ved berøring og kan selvantænd bare ved at komme på tøjet og som vi lærte i, var 1 eller 2 klasse ingen ting fordamper uden det kræver energi og energi det jo lige med varme, så jo laver tempratur du kan udvikle varme ved jo merer brandfarligt og ustabilt er det, mener flammepunkt ligger nede på omkring - 71´C, alm Æther´s er ved - 30´C sååå.
Så rensebenzin er det rene lager øl i forhold til Smile
Skottn


Svar
#12
Hey Skot, nu skal du jo ikke overdrive. Dette her stads Campfuel, kan kobes i 4liter dunke som man tager med paa campingturen, saa helt torpedo brandstof er det nu heller ikke. Jeg skal prove at finde det kemiske navn saa der ikke hersker tvivl mere.
Hogmeister
Ps. Jeg ser lige paa dunken at det er et Naptha petroleum produkt, eller Nafta paa dansk............Siger det dig/jer noget?
Hogmeister
Svar
#13
Der er vel tale om et eller andet hydrogenbehandlet petroleumsdestillat med ekstremt lavt kogepunkt? Jeg havde tidligere nogle dunke med "bremserens", der levede op til denne beskrivelse. Kogepunktet lå på små 30 grader Celsius.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
Camp Fuel
Co-op Camp Fuel is produced for use in pressure
lighting and burning equipment including stoves,
lanterns, heating units and blow torches. Camp fuel
may also be used in catalytic type heaters requiring
camp fuel or naphtha. Camp fuel is extremely volatile
and care should be taken in handling and storing.
Typical Specifications
API Gravity, ° 77.2
Initial Boiling Point (IBP), °C 62
10% Evaporated, °C 67
50% Evaporated, °C 73
90% Evaporated, °C 86
End Point, °C 96
Flash Point, °C -18

Der er tilsyneladende tale om et "lettere destillat end normal Benzin" og derfor pr. definition noget giftigt stads[xx(]

Ventilation (udendørs/stinkskab, Nitril-handsker og pas på med kludene!)

Der er meget mere miljøvenlige alternativer til affedtning.
F.eks kogende vand med lidt maler-grundrens + efterfølgende tur i rent kogende vand, så fordamper vandet lynhurtigt fra hylstrene.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Det lige det er Hr Høgh.

Men det op til folk selv at bruge hvad en teskefuld alm vaskepulver (base) pr/l vand kan gør eller som sagt sprit

Slut her fra.
Skotten


Svar
#16
Hej Hogmeister

Der skulle vel ikke på dunken være et UN-nummer (eks. UN xxxx) hvis der er det skulle det være rimeligt let at finde den rigtige stofbetegnelse.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#17
det lyder lidt for mig som om det bare er methanol alias træsprit, med lidt petrolium i
Properties
Molecular formula CH3OH
Molar mass 32.04 g/mol
Appearance colorless liquid
Density 0.7918 g/cm³, liquid
Melting point –97 °C, -142.9 °F (176 K)

Boiling point 64.7 °C, 148.4 °F (337.8 K)

Solubility in water Fully miscible
Acidity (pKa) ~ 15.5
Viscosity 0.59 mPa·s at 20 °C
Dipole moment 1.69 D (gas)
Svar
#18
Der er ingen UNxxxxx Nummer, men Dravis har identificeret det korekt. Og hvie det anvendes med de rigtige sikkerheds foranstaltninger (udendors og handsker) er det fortrinlgt.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
Jeg bruger varmt vand til affedtning. Derefter puttes hylstrene i Tumbleren, så ødelægger man heller ikke mediet med fedtet.

Men det andet stads, det dur da sikkert BIG TIME

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Jeg bruger varmt vand til affedtning. Derefter puttes hylstrene i Tumbleren

halløj Clax
er dine hylstre tørret før turen i tumbleren?
de gange jeg har tumblet nyvaskede (citronsyre) hylstre, synes jeg mediet klumper i de fugtige hylstre ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)