Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp! (Havjagtsbåd)
#1
hej.

Vi er to gutter der overvejer at købe os en jolle/båd med påhængsmotor
istedet for en skydepram, den skal hovedsageligt bruges til jagt på havet.

Vi har ringe erfaring med havjagt, metoder og Jolle/både.
håber der er nogen der vil dele deres erfaring med os.
Og til køb af båd, hvilken type ovs.

Uffe Østergaard jensen
Svar
#2
i gør et rigtig godt køb i en havjagt 16 med motorbrønd. Se om i kan finde en brugt et sted. Og en 6- 9,9 hk motor. Og så få et kort over hvor der må jages, og hvor ikke. Og husk at afstanden på havet ser kortere ud end den er i virkeligheden. Knæk og bræk[Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#3
Nu har jeg endnu min første havjagt til gode, men jeg har selv kigget lidt på http://www.mopa.dk/
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Spændende!
Hvad er jeres budget

Mvh

Michael
Svar
#5
Jeg har haft en Hornsyld 21,det var en båd,der virkelig kunne sejle fuglene "ind i båden".Jeg brugte den bare for lidt-når vandet er omkring 1 grad "varmt" eller deromkring er jeg lidt af en kylling,så derfor solgte jeg den.Jeg bliver vist,desværre,aldrig nogen søulk.Men en effektiv jagtbåd,dét var det....Held og lykke med projektet.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Otterup

Spændende!
Hvad er jeres budget

Mvh

Michael



Det max 10000 til 15000, vi er fattige lærlinge[Big Grin]

Uffe Østergaard jensen
Svar
#7
Hej vi har dyrket havjagten i et par år nu og jeg kan kun erklære mig enig med ULG. En hornsyl er en super havjagts båd. Der virkelig kan sejle til fuglende [:p]

Hilsen
Palle
Der håber på havvejr i morgen [8D]

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#8
det er ikke min

men det er i prisklassen

http://www.strandoghavjagt.dk/forum/view...post_36469

Mvh Bo
Svar
#9
Jensen junior,

Havjagt 16, det bringer mange gode minder frem[Smile]! Båden er et rigtig godt fartøj til jagt (det er meget svært at få 3 halve garn op, der er møgbeskidte). Jeg har for det meste brugt den alene, så ligger den højt på vandet og har næsten ingen bov bølge ved anduvnings hastighed. I skal være indstillet på at i at sidde i tandem pga. bredden. Dette er da helt fint, men kræver våben disciplin. Jeg brugte Marlin Goose Gun i magnum 12 med variabel choke eller en gammel italiensk pump gun ditto – de skal ikke knækkes, så ved man altid hvad vej piben peger[:0]! Motoren skal være mindst 6 heste for at have bare lidt overskud!

Et stort knæk og bræk[Big Grin][Big Grin][Big Grin]!

Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
[img=left]http://usera.ImageCave.com/thorlak/hunt-deer-small.jpg[/img=left]
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Jensen¤junior

hej.

Vi er to gutter der overvejer at købe os en jolle/båd med påhængsmotor

Vi har ringe erfaring med havjagt, metoder og Jolle/både.
håber der er nogen der vil dele deres erfaring med os.

Uffe Østergaard jensen



Hej Uffe,

Det er fedt at høre at i er et par gutter der vil udforske havjagt nærmere. Det er med usvigelig sikkerhed en jagtform der giver store oplevelser......relativt.... fordi de som oftest har krævet en stor indsats.

Nu er det ikke for at være lyseslukker men..........Hvis udgangspunktet er at ingen af jer har erfaring til søs er det efter min mening uforsvarligt at "kaste" sig ud i båd køb mv.
Jeg ser for mig et skræk scenarie..."2 uerfarne jægere i en Havjagt 16, godt gennemfrosne, gennemblødte af bovvand og sved" Sandsynligheden for at der vil blive truffet forkerte/fatale beslutninger / ske uheld, er meget stor. I bedste fald vil interessen for havjagt formentlig hurtigt aftage og det var jo ikke det der var meningen.

At færdes på havet kræver viden, omhu, disciplin og ikke mindst indsigt i egen formåen.

Mit bedste råd til jer vil være at tage kontakt til den nærmeste strandjagtsforening og derigennem skabe kontakter. I vil uden tvivl blive inviteret med på meget havjagt og så vil i ellers kunne øse til jer af erfaringer, gode råd og ikke mindst viden om at færdes på havet.

Når dagen så kommer for båd køb, så prøvesejl så mange forskellige bådtyper som muligt. Specieldesignede jagtbåde er oftest designet så de syner mindst muligt på havoverfladen, dette dog ofte med store konsekvenser for sødygtighed, stabilitet mv. En ganske almindelig Klinkebygget styrepult jolle kan blive en fremragende jagtbåd med få midler. Altså hellere lidt højere fribord som der kan kompenseres for med camuflagemaling mv. end en båd med lavt fribord og ringe stabilitet. Med hensyn til bådens vægt...så høj som muligt.
Når båden så er købt så brug meget tid på at lære båden at kende…….altså hvordan den reagerer på input fra ror og gashåndtag………under forskellige vejrsituationer………disse øvelser bør selvfølgelig foregå om sommeren -tæt ved standen- hvor i så ved samme lejlighed kan iføre jer thermokedeldragt, waders, oppustelig redningsvest og Kosakhue…..og så øve MOB…….mand over bord………….jeg er sikker på at de fleste vil være ganske overraskede over hvor svært det er at komme tilbage i båden………..Badelejder er derfor et must og en ubetydelig investering i forhold til den sikkerhed den giver. Øv jer ligeledes i at lægge lokkefugle ud………….træn forskellige angrebsvinkler på fugle osv……….

Jeg kunne sikkert blive ved hér………………men min pointe må stå klar……………..forbered jer grundig inden i drager på havet og se så frem til mange vidunderlige stunder

Knæk og bræk

C.B.Andersen
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#11
Prøv at kigge på strandoghavjagt.dk der kan i få råd og vejledning,måske enda en prøvetur med en erfaren havjæger,jeg har lige solgt min havjagt 16 og fået en styrepultsjolle i stedet for pga jeg syntes den var for lille til to mand.

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)