Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glade grise i Sverige
#1
En lille hilsen fra småland.
Denne gris blev skudt på en forholdsvis nyetableret foderplads, har set aktivitet ved tjæretræet og i majsen, havde set på kameraet at der havde været gris aftenen inden kl 2125, så det var med spænding at jeg i går aftes kl. 1950 kørte op til foderpladsen, parkerede bilen et godt stykke derfra for at liste frem til min campingvogn hvor jagten foregår fra, men jeg kom ikke langt for jeg hørte grynten fra foderpladsen, havde vinden på min side, men der var en bid vej frem til skjulet og intet at gemme sig bag, bare at tømme lommerne for alt ragelse men har med til en hel aftens ventetid, ned på alle fire og langsomt op til skjulet vel fremme ser jeg en stor sort masse midt i ensilagen, var det gris eller en elg der lå ned og åd, op med kikkerten og jo det var en ret stor gris, med fast anlæg på campingvognen fik jeg et skud afsted, helvede tog ved grisen som for ind i en tæt granplantering, og tro mig en gris det er ikke noget man bare går ned og begynder at lede efter, gik direkte tilbage til bilen for at hente hjælp, kom tilbage efter knapt en time, med kammeraten, hans 2 hunde, en halvautomat ladet med slugs samt masser af lamper, den ene hund bliver sluppet og går på sporet og begynder at gø som en gal bare 35 meter fra os, kammeraten fortæller at hunden ikke gør hvis grisen er død, tro mig det er ikke sjovt at gå ind ind en tæt plantering med en evt. anskudt gris liggende og venter på dig, men med bøsserne i kampstilling begynder vi langsomt at liste frem mod stedet hvor hunden gør, det tager godt en halv time at komme til vi kan se hunden, som skiftevis gør og bider i en stendød gris, lettelsen er stor og mit smil med, da jeg ser størrelsen på grisen, hvorfor hunden gøede af grisen ved min kammerat ikke.[Image: 20090113001.jpg]
Levende vægt 112 kg. brækket vægt 90 kg. tænderne er ca. 12 cm.
[Image: 20090113002.jpg]
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Tillykke - det er lidt af en basse. Sådan en vil jeg rigtigt gerne have på mit kort en dag. De 2 jeg har skudt var meget mindre...
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Også tillykke med den store grissebasse herfra [Big Grin]
Det sætter håb om at man selv kan få fornøjelsen, når vi om en månedstid eller to skal op og have sat gang i noget fodring til de svin der var spor efter, sidst vi var oppe på vores jagt i Sverige.
Og babybassen fra Tyskland har da givet blod på tanden [Wink]
(Måske årsagen til at gemalen, det dejlige væsen, er begyndt at kigge efter en pibe mere i 9,3x62 [^][Smile]. Til mig måske ?[^] )

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#4
Tillykke Rolin

Det er jo rart, når anstrengelserne bærer frugt [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Hej Rolin,
Stort tillykke med svinet, Winkdet ser godt ud, var det på det nye stykke du talte om
Mvh jimmi
Svar
#6
Very nice [:p]..rolin..tillykke med svinjagt i Sverige...flot foto om vildtsvin. Osse hva riffel og kalibre brugt på din svinjagt [?][?]

mvh...Eric

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#7
Grisen er skudt med en Blaser i cal. 30.06 med en 11,7 g Oryx.
Skudafstand 45 meter.
kuglen er gået igennem boven klippet forbindelsen mellem lunger og hjerte og stoppet her, så desværre igen ikke gennemskud.

Rolin
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by rolin

Grisen er skudt med en Blaser i cal. 30.06 med en 11,7 g Oryx.
Skudafstand 45 meter.
kuglen er gået igennem boven klippet forbindelsen mellem lunger og hjerte og stoppet her, så desværre igen ikke gennemskud.

Rolin



Nej Oryx er for blød. Giver ofte kun gennemskud hvis du bruger dem ved meget lave hastigheder (ex på langt hold) da expansionen herved minimeres. Om du ønsker gennemskud med større forudsiglighed, så prøv Nosler Part, / Part. Gold eller Barnes TSX. Det er de bedst penetrerende standard kugler efter min erfaring..
Svar
#9
Den gris jeg skød i weekenden med TBBC i 30-06 var noget mindre (55 kg. brækket) men der var fint gennemskud. Det bevirkede dog ikke at der var store mængder af schweiss men hunden gik lige hen til den.
Tillykke med den fine gris.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Jeg har til dato skudt ca 40 svin, og har skudt dem med forskellige kugler og kalibre. Den kugle jeg har de bedste resultater med i kaliber .30 er Norma Vulcan - der er altid gennemskud - både på svin og kronvildt
Svar
#11
Jeg er faktisk netop begyndt at bruge Nosler Part. til gris, men er faktisk også netop stoppet igen...[Smile]
For en måned siden under drivjagt i Ungarn, skød jeg en keiler på 135 kg. (17 cm tænder)med en Nosler, men fik ikke gennemskud.. Træfningen var (sagt i alt ydmyghed) perfekt, men grisen måtte have et fangstskud da jeg kom frem til den. Siden er jeg gået tilbage til Swift a-frame igen.. Den har jeg engang lavet et gennemskud på en flygtende zebra med.. Det skal lige siges at gennemskuddet var PÅ LANGS af zebraen.. Så det er en kugle jeg har seriøs tilid til.
Svar
#12
Jeg bruger udelukkende Barnes TSX 225gr .358 til alt.

Jeg har skudt omkring 20 svin med denne kugle. 2 gange har jeg under (u)heldige omstændigheder skudt 2 grise med et skud. Begge gange var der gennemskud på begge grise. Den ene gang var det en so på 70 kg + en 30kg überleufer og den anden gang var det 2 grise på hver 60 kg.
Begge døde på stedet.
I starten brugte jeg 250 grs Nosler Participation på gris, men efter at jeg oplevede et alt for stort udgangshul på et stykke råvildt, gik jeg over til TSX.
Siden har jeg ikke brugt andet og er 100% tilfreds.

Det er svinene dog ikke[^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Remingtons safari grade og blasers CDP har været lykken for mig, de har modsat f.eks både oryx og vulcan givet gennemskud hvergang i kalibrene 30-06 og 300wm
Svar
#14
min 358 nm m 310 grains woodligt svigter aldrig grisene ligger sig bare om på siden og bliver stive i blikket[xx(]

har også skudt flere m swift A 250 grains . den er inte bra[V]
Svar
#15
Til Gris:

.376Steyr med 270 grains Barnes TSX

Samtlige er bare væltet om på siden... Keileren gryntede dog og spjættede i 5 sekunder[Big Grin]

Gennemskud... hver gang og masser af schweiss..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
tlykke med den store gris rolin ja så fandt jeg dig her ...

mvh fra esbjerg
Svar
#17
Lidt billeder af den sidste gris der er skudt heroppe.[Image: vildsvin018.jpg]
Levende vægt. ca. 135 kg.[Image: vildsvin017.jpg]
Brækket vægt 98 kg. og slagtet vægt 67 kg.
Den ene tand var knækket, men den der var hel målte 19,4 cm.
[Image: vildsvin020.jpg]
Skytten hedder Michael Winther. riffel Sauer 202 cal. 270
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#18
Tillykke med dyrene!
- Men, hvorfor skyder I så store svin?
Jeg 'kom' til at skyde en på 85 kg brækket i efteråret. Den havde ikke mælk i patterne.
Den var så sej at jeg udelukkende kunne bruge den til frikadeller. Selv mørbraden var sej.
Så ud over at risikere at skyde føresoen væk, så er det ikke specielt godt kød.
Jeg vil fremover forsøge at undgå at skyde de store.
Er der noget jeg ikke helt har forstået?
Svar
#19
Skyder du også kun spidshjorte Leo?

For mit eget vedkomne,så kan jeg sige at som trofæ/trofæjagt, da værdsætter jeg keileren rigtigt højt (dog gider jeg personligt ikke foderpladsjagt), men kan du overliste en ældre keiler ude på en kløver eller i en havremark en mørk nat, så har du fået en rigtigt fed jagtoplevelse.
Der er vel ingen der skyder søer med vilje og selvfølgeligt kan det være svart at se forskel, isærom natten,men er man i tvivl, så lader man ganske enkelt væremed at krumme fingeren - lige såvel som man heller ikke krummer fingeren hvis man er i tvivl om at den hind der står halvvejs ude på skovsporet er førerhinden.
Svar
#20
[quote]Originally posted by 375HH

Skyder du også kun spidshjorte Leo?

Nej, desværre skyder jeg kun kalve på min jagt, men det er fordi vi kun har det på kvoten i Sverige [V]

Nu vil jeg gerne præcisere, at jeg spurgte af uvidenhed - og ikke for at være nedladende.
Vildsvinejagt er relativt nyt for mig.
For mit eget vedkommende betragter jeg blot ikke vildsvin som trofæjagt, men mere som 'kødjagt'.
På vores jagt kunne jeg ikke drømme om at skyde en stor orne blot for tændernes skyld - for derefter at destruere kødet eller lave det til hundemad. Jeg ved, at der er andre i lauget, som gerne vil gøre det - og det respekterer jeg.
Der skal dog heller ikke være tvivl om, at jeg langt foretrækker at spise spidsbuk og kronkalv frem for ældre dyr.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)