Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mili kaliber
#1
Vi er nogle stykker(fhv.værnepligtige) der er meget uenige om hvilke kaliber militæret bruger og har brugt til håndvåben, de seneste årtier.
Da jeg var soldat var det legendariske Garand 7,62. Men hvad er der sket siden da.
Der er indtil flere kasser øl på højkant, som jeg desværre ikke kan dele ud til de behjælpelige på nettet[Wink].
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Så må du nok hellere selv finde ud af det, du gamle....[Big Grin]
Du ved: ingen arme, ingen småkager.[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#3
Blackbird skrev:
Citat:quote:

Så må du nok hellere selv finde ud af det, du gamle....

Det er jo lige præcis det jeg prøver på[xx(].
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
hej knerik
jeg mener det er sådan her
garand : cal: 3006

m 75 : 7,62 nato cal:308

sig 211 neuhausen cal: 9mm

m 48 maskinpistol cal: 9mm

m96 deres nye 5,56 nato (223)

håber du vil drukne i øl

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
LMG = 7,62 Nato (308 win) (samme patron som M 75)
Svar
#6
Tak for svarene, Men som det ofte sker i væddemål har et par af
deltagerne drejet spørgsmålet derhen, at det var Nato kalibre det
drejede sig. Og et mere konkret spørgsmål:"Har 6,5*55 været på banen som militært skydevåben?
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#7
Ja og så mangler der lige min favorit kaliber:

TMG = 12.7 mmm = .50 BMG
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Blackbird skrev:
Citat:quote:

Så må du nok hellere selv finde ud af det, du gamle....

Det er jo lige præcis det jeg prøver på[xx(].
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Det er nok bare fordi jeg kom til at trække fri-nummer, og så manglen på øl på mail[Big Grin][Big Grin]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#9
Hej
Citat:quote:

m 48 maskinpistol cal: 9mm

m96 deres nye 5,56 nato (223)



Mp M/44 cal: 9mm
ikke 48 men Mp m/49

m/95 cal: 5,56 mm
m/96 er karabinmodellen

derudover har frøer og jægere bla. 9mm mp5 og Barrett cal:50 og andre godter som de ikke taler højt om

Mvh
Kim

email : kima@dralf.dk

If you can`t eat,drink or fu.k it, shoot it.
Svar
#10
Jægerne bruger også .338 Lapua Magnum + Sako TRG-42
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#11
Udover førnævnte har Forsvaret i perioden 1945-50, og måske lidt længere for de to sidste, også brugt 8 x 58 R, 6,5 x 55 og .303. Desuden bruger Sirius såvidt vides 10 mm i deres specielle Glock-pistoler, eftersom de er mere effektfuld i mødet med en isbjørn. Hertil kommer at piloterne i Flyvevåbnet bruger nogen små lækre Smith & Wessonrevolvere i .38 Special. Jægerkorpset og Hjemmeværnet bruger også nogen gevaldige granatkastere med bl.a. buckshots i str. 00 i kombination med deres m/95. Noget af et våben til fx bukkejagten!!!

Nå, held og lykke med de mange kasser bajere!

Venlig hilsen fra Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#12
Garand i cal 30-06 (7,62*62 på dansk militærsprog) var mindst i brug frem til 1986, hvor jeg var inde, og fortsat i 1989 hvor jeg var genindkaldt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Vi brugte også Garand gevær da jeg var rekrut i 1994.
Et dejligt gevær som blev konstrueret af en straffefange siges der, hvorfor det også fuldstændigt kan skilles ad i små dele.

Mvh Bjarke
Mvh Bjarke
Svar
#14
Knerik: Standard NATO-kalibre i det danske Forsvars håndvåben: 9mm, 7.62 og 5.56, alle i brug i det danske Forsvar.

Hyperlite: Du tænker muligvis på " Carbine Williams" med US karabinen, når du snakker om fanger og våben-opfindere?

Opfinderen til Garand'en var John Garand, der var en respektabel og ganske hæderlig opfinder uden plettet i straffeattesten. Da Garandgeværet var brugt i krigstid, frasagde patriotiske Garand sig de penge, han ville have fået for hver enkelt gevær, der blev spyttet ud i krigstid. You do the math.
Svar
#15
Iflg. Winchester (http://www.winchester.com/products/catalog/rifle.aspx) så er US M1 Carbine og tilhørende ammunition designet og prototype leveret til US Army på 13 dage i 1941.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#16
Ups, jeg kom lige i tanke om at der desuden blev brugt en del tyske mauser K98 kaliber 8 x 57 mm (som er forskellig fra vores egen 8 x58 R)i tiden fra 45 og frem. 8 x58R var faktisk den første af dem der blev udfaset. Desuden er 30-06 (så vidt vides) stadig i brug hos Sirius som bruger det gamle 53/17 hjemmeværnsgevær.

Venlig hilsen Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#17
Hej, Det sidste nye er, at en transporteskadrilie, som flyver på Grønland, har en lille kuffert med en cal. 12 Benelli Pump-gun til erstatning for nogle gamle rifler(fabrikat ?). Ammo er kuglepatron til bjørn og hagl til fugle.

/wolfhunter[^]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)