Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady InterBond
#1
Er der nogle der har viden om Hornady InterBond i cal. 30.06 jeg vil gerne have jeres feedback, gode og dårlige med denne kugle.

Rolin.

PS: Takker gud for måneskin på dåse.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#2
Hejsa Rolin
Jeg vil ikke sige at jeg har den store erfaring med den - har skuddt 2 stykker vildt med den i min 308W. Det første dyr var en gris på ca 70 kg brækket - kuglen var stort set gået direkte igennmem uden noget større ekspansion - igennem begge lunger var et hul på ca 1 cm i diameter, og den var da stadig i live da jeg kom over til den 2 minuttter senere.
andet stykke vildt var en buk, og den så nærmst ud som om at den var blevet tuffet af en BMW med 250 km/t - det var i hvert fald ikke specielt kønt.
Jeg ved godt at 2 stykker vildt ikke giver den store erfaring med denne kugle, men jeg har valgt at satse op min Norma Vulcan i stedet - den har jeg brugt på ca 20-25 svin med et rigtig godt resultat
Svar
#3
Nu skrives der ikke om noget med kuglevægt ovenfor, men jeg har læst at den er lidt blød, så ved 30-06 hastigheder, ville jeg tage den i 180 grains for at holder farten og ekspansionen nede. På Robsoft.se er de ret glade for 180 grains udgaven.

Ellers tag en Nosler Accubond - den er sammenlignelig omend dyrere. Den er meget bredt rost, men jeg ville igen gå efter minimum 180 grains, hvis din kanon kan bære det.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Jeg bruger kun 180 grains kulger - hvad Rolin bruger, skal være usagt
Svar
#5
Hvis det er til de store grise, så ville jeg kigge på BarnesTSX, Swift A-Frame , TBBC, Rhino og AccuBond i nævnte rækkefølge. Er det til mindre vildt så fungerer de alle fint.
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Hej

Jeg skyder med Interbond (150 grains). Jeg har skudt 7-8 stykker råvildt med denne kugle, og er ikke helt tilfreds pga af alt for store ødelæggelser af kødet, efter min smag. Men måske løsningen er en tungere kugle, det vil jeg prøve i næste omgang. Men præsisionen af Interbond kuglen er rigtig god, i min Sauer 30.06

V.H Thor
Svar
#7
Har skudt råvildt med denne kugle i både 243W og 308W.
Bruger den aldrig mere på grund af det svineri en kugle laver, når den går i stykker.
En buk skudt med 243 havde store stykker messing + hele bunden af kuglen siddende.

Et lam skudt med 308. Her var kuglen gået ind vinkelret bag hjertet. Drejet 90 grader inde i dyret, og derefter udgang i halsen, som var revet op.

Skyder aldrig mere med Hornady.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#8
Jeg har skudt et par dyr med interbond i 10,7 gram i 308win. Det har givet en del griseri. Det sidste dyr jeg skød v ar det kun bagkølerne og bagerste halvdel af ryggen, der kunne anvendes pga. nærmest "eksploderet kugle".

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
En buk skudt med 243 havde store stykker messing + hele bunden af kuglen siddende.

Måske du overlader dem en anelse[B)]

Mauser, alle riflers moder,andet er bare en efterligning.[Big Grin]
Svar
#10
Interbond er bonded men ret tynd i kappen - derved ikke anvendelig ved høje hastigheder med mindre man anvender dem som varmint projektiler - 150 grains i 30.06 hastighed er i hvert fald alt for let til kødjagt.

Gør som med et almindeligt blødnæset og vælg så tung en kugle som din riffel kan bære. Dette vil have meget positiv indvirkning på mængden af kød-ødelæggelse.

Hvis man ønsker kombination af høj hastighed og let kugle, ville jeg nok overveje en homogen kugle. Men stadig - ud fra min begrænsede erfaring er høj hastighed = ødelæggelse af kød. Tung kugle og lav hastighed er den eneste (næsten) sikre måde at rede kød på.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Men stadig - ud fra min begrænsede erfaring er høj hastighed = ødelæggelse af kød. Tung kugle og lav hastighed er den eneste (næsten) sikre måde at rede kød på.



Det er jeg som sådan meget enig i hvis man ser på et konkret projektil, men det er der bestemt ingen grund til at gøre. I dag kan man finde mange fine projektiler der virkeligt tåler at få tæsk. Jeg er fx gået fra 286 grs Mega til 250 grs TSX i min 9,3x62 og hastigheden er derved steget betydeligt. Det giver dog mindre kødskader når jeg skyder med den nye kombination.

Min 'læresætning' er derfor at des højere hastig des større krav til projektilet. Vil man skyde med de billige projektiler så skal man sørge for at skyde med lav hastighed.

Altså vælg kalibre som fx 9,3x57 og stop så roligt Alaska i bøssen. Ønsker man derimod høj hastighed og flad kuglebane, så må man altså betale mere for projektilet for ikke at få store huller i vildtet. En let kugle i .30-06 kunne være Barnes T-TSX, PBP eller en af de bondede der har tyk mantel som Rhino eller TBBC.

Skal man gætte på hvad Rolin skal lave så er det måske skud til vildsvin ved en foderplads i Sverige. Her er afstanden kort og hastigheden på en kugle fra en .30-06 bliver derfor høj. Jeg ville til dette enten vælge en bonded 200 grs kugle eller en homogen kugle i 165-180 grs. Så skal der nok komme hul i begge sider på grisebasserne.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Har en 180 grain hornady interbond liggende på hylden der er gået diagonalt i en gris - bærer tydeligt præg af at have ramt knogler - men har en restvægt på 91%. (30.06)
Mon de der oplever store skader ''skyder dansk'': højt - så den ikke løber ind til naboen ?
mvh
Svar
#13
Hej

Jeg har brugt den i 308 W på råvildt ( 9,7 gram ) samt på svin ( 11,7 gram ) og har aldrig oplevet de store kødødelæggelser.

Hornady´s almindelige Interlock eller SST kan godt nogle ordentlige udgangshuller, idet disse kugler ikke er bondede.

Der ligger nogle test på Robban´s forum, hvor Interbonden gennemgående viser sig at holde en stor restvægt ( 90 - 95 % )

Vh.

cck
cck
Svar
#14
Jeg har med succes brugt 165gr Interbond i min 30-06, dog ladet ned til 830m/s.

Den ladning bruger jeg stadigvæk når jeg lader til min far i Kroatien, og der er efterhånden skudt mange stykker vildt med den,for alles stor tilfredshed.

Kuglen kan naturligvis, lige som alle andre kugler, lukke lidt mere op, hvis den rammer nogle større knogler med høj fart.

Men den den har ALDRIG svigtet mht. penetration, hvilket er absolut det vigtigste for en storvildtskugle.

Du kan roligt bruge den, bare lad være med at bruge 150gr kugle i en cal. 30, og presse den op i hastighed. Det ender aldrig godt, uanset om det er Interbond, eller noget andet.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#15
Er InterBond bedre end InterLock ?? En af gutterne skød for ikke så lang tid siden en pæn dåhjort, og igår aftes en pæn gris på ca 80 kg. Der var ikke gennemskud på nogen af dem. Kuglerne var pænt svampet op og al energien blev derfor også "sat" i dyret, men han vil gerne have gennemskud aht sweiss. Ville I mene at der større sansynlighed for gennemskud med en InterBond. Han skyder med en 30.06

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#16
Hvis der skal garanteres gennemskud så taler vi AP eller lignende!

Du kan få en lidt større chance for gennemskud hvis du bruger en hårdere kugle men du kan IKKE garantere det[Wink] det er utopi....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Citat:quote:

Hvis der skal garanteres gennemskud så taler vi AP eller lignende!

Du kan få en lidt større chance for gennemskud hvis du bruger en hårdere kugle men du kan IKKE garantere det det er utopi....


Gammeltoft, det er jeg godt klar over, det var mere erfaringer med de 2 kugletyper op mod hinanden, jeg var interesseret i. Er InterBond
"bedre" end InterLock eller hvad??.............

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#18
Interbond er på alle måder bedre end Interlock, untagen prisen.

Den flyver bedre og den holder bedre sammen.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#19
Tak Buba det er sådan info det er rart at få. Er det Din egen erfaring, eller har Du den fra andre ??

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#20
Hvis du bladrer 6 indlæg længere op står der:

Citat:quote:

Jeg har med succes brugt 165gr Interbond i min 30-06, dog ladet ned til 830m/s.

Den ladning bruger jeg stadigvæk når jeg lader til min far i Kroatien, og der er efterhånden skudt mange stykker vildt med den,for alles stor tilfredshed.

Kuglen kan naturligvis, lige som alle andre kugler, lukke lidt mere op, hvis den rammer nogle større knogler med høj fart.

Men den den har ALDRIG svigtet mht. penetration, hvilket er absolut det vigtigste for en storvildtskugle.

Du kan roligt bruge den, bare lad være med at bruge 150gr kugle i en cal. 30, og presse den op i hastighed. Det ender aldrig godt, uanset om det er Interbond, eller noget andet.



Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)