Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor meget må man skyde på privat grund??
#1
hvor meget må man egentlig skyde med riffel på egen jord? dette er selvfølgelig forudsat kuglefang og alle andre forskrifter...
Har hørt at det er ubegrænset? og at det kun er lerdueskydning der gælder visse begrænsninger for..

Mvh
CE
Svar
#2
Nej ,du må verificere dit våben på dit jagtterræn. Det vil i praksis sige 2-3 skud for at se om den kan ramme hvor du sigter.
Hvis det ikke er tilfældet må du ikke skyde flere skud for at justere ind, men du vil være tvunget til at finde en skydebane til formålet.
Har spurgt hos DJ, da jeg for år tilbage gerne ville vide hvad der var lovligt og hvad der ikke var.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
@Tonny det er jeg ikke sikker på er helt korrekt.
I henhold til våbenloven må du indskyde dit våben på egen grund, hvis kuglefang og øvrig sikkerhed er i orden, og så er der ingen grænser for hvor mange skud du har tænkt dig at skyde af.
Men hvis man har venner der også kommer og skyder ind, så er sagen noget anderledes. For så SKAL der være en uddannet instruktør tilstede, og så skal den lokale politimyndighed underettes om skydningen, hvis det forekommer mere end 3 gange årligt.
Det samme gør sig gældende med lerduer. Hvis man træner alene på egen grund, og man har den fornødne sikkerhedsafstand til nærmeste nabo, så må man træne alt det man lyster. Lægger man derimod grund til et arrangement med skydevognen, og flere udefrakommende personer deltager, så SKAL der være en uddannet instruktør til stede. Også her skal den lokale politimyndighed underrettes, hvis det gentages mere end 3 gange årligt.
I begge tilfælde handler det om miljø og forsikring. Hvis en skydning foretages mere end 3 gange årligt, bliver det anset som en regelmæssig tilbagevendende begivenhed, og så falder det ind under skydebanelovgivning, og kræver tilsyn, miljøgodkendelse, støjvolde og hvad den slags ellers indebærer af sikkerhedsgodkendelser.

Og så tager man selvfølgelig det fornødne hensyn til naboerne, der evt kan blive generet af støjen. Man begynder f.eks. ikke at skyde sin 30-06`er ind kl 4.30 søndag morgen, vel? [Wink]

Så det regelsæt, du har fået svar ud fra, må være forældet. Beklager, men sådan er reglerne altså.

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#4
https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...x?id=49521

Nej, lille Farmor, de rigtige regler står på retsinfo..[Wink][Big Grin]

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#5
Jo da kære 300win [Big Grin]

Den eneste fejl er at det er 5 og ikke 3 dage. Læs det nu ordentligt, søde ven [Smile] Vi snakker IKKE om deciderede skydebaneanlæg, men skydning på privat grund.

Og er det ejeren af grunden/jorden, så er han rimeligt frit stillet indenfor de angivne tidsrum. KUN hvis han har gæster udefra, SKAL der være en instruktør tilstede, af hensyn til forsikringen af de pågældende skytter.

Mvh Annelise/ Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#6
Det vigtigste er som i alle andre sammenhænge at have naboernes accept. Jeg har 6 hektar jord, og skyder ofte lidt testladninger når jeg har hygget i laderummet, dette har jeg stille og roligt forklaret mine nærmeste naboer. De kalder mig krudttosset og griner lidt i skægget, og det giver mig frihed til at overtræde 5-gangsreglen, men naturligvis overdriver jeg aldrig med at invitere de nærmeste 20 venner, og så lege Rambo

Hurra for gode naboer [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#7
@Farmor
Det var fandens[Big Grin],jeg spurgte ellers ham der i sin tid (2007) var den juridiske kloge åge i DJ. Og hans svar kom prompte, så jeg var ret overbevist om at det forholdt som han udlagde det. Men det er da skønt at det ikke er rigtigt.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Hvis det var tilfället at man kun måtte skyde 3 skud på egen grund af gangen, burde jeg väre buret inde og nöglen smidt väk mange gange.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Ifølge vejledning om skydebaner, bilag 5, står følgende:

Vejledning nr. 14001 af 31/3 1995 om skydebaner.

Bilag 5 Fordeling af skydebaner efter type og amt
.....
Sjældent benyttede skydepladser skal ikke miljøgodkendes

For at lette administrationen og sætte denne i rimelig relation til skydeaktivitetens forureningsmæssige betydning fastsættes, at aktiviteter på sjældent benyttede skydepladser , der

* kun anvendes i op til 5 dage om året inden for tidsrummet kl. 7 - 21 på hverdage eller 9 - 16 på lørdage og,

* kun samtidigt benyttes af få personer (op til 20 personer pr. dag), og som ligger i en rimelig afstand, hvilket i dette tilfælde vil sige 300 meter fra den nærmeste bolig og dennes udendørs opholdsarealer i retning mod det til skydningen benyttede areal, og

* hvor der ikke er faste baneanlæg,

ikke skal miljøgodkendes, men reguleres gennem påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42.

Som et eksempel herpå kan nævnes træning til jagtprøver o.l.

Enkeltstående eller midlertidige arrangementer

Herudover kan der forekomme arrangementer, der må betegnes som enkeltstående og af midlertidig karakter, hvilket er ensbetydende med, at der ikke foreligger en godkendelsespligt i henhold til miljøbeskyttelseslovens § 33. De ovenfor angivne retningslinier (afstand, antal personer, skydetidspunkt) kan i disse tilfælde fraviges efter forudgående aftale med tilsynsmyndigheden.

Miljømæssig regulering af disse sjældent benyttede skydepladser eller arrangementer sker i øvrigt efter miljøbeskyttelseslovens § 42. Af hensyn til de omboende bør der foretages forudgående annoncering af de planlagte aktiviteter.


Det vil sige at der definitionsmæssigt er tale om en "en sjældent benyttet skydeplads" og ikke en skydebane. På sådan en skydeplads må man i tidsrummet 7 - 21 på hverdage og 9 - 16 på lørdage - altså ikke søndage - 5 gange om året godt foretage indskydning af sin jagtriffel, eller lerdueskydning for den sags skyld.

Man må endvidere invitere op til 20 personer, uden at der er tale om en skydebane. I så fald bør man annoncere arrangementet i den lokale avis, men læg mærke til at der står "Bør", så vi er ikke forpligtigede til det!

Max 5 gange årligt. Hvis man skyder mere, er der definitionsmæssigt tale om en skydebane, med nogle helt andre krav. Udøvelse af jagt er dog ikke antalsmæssigt begrænset.

Læg i øvrigt mærke til hvad der står om træning til jagtprøver.... det er fuldt legalt hvis ellers de nævnte forhold overholdes - interessant!

Håber at i kan bruge det til noget ....[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#10
Er der ikke også noget med at hvis man indskyder riffel på egen grund,er der ingen forsikring ud over ens egen ansvarsforsikring der dækker hvis noget skulle gå galt.

eller er det mig der er galt på den[?]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by johansen

Er der ikke også noget med at hvis man indskyder riffel på egen grund,er der ingen forsikring ud over ens egen ansvarsforsikring der dækker hvis noget skulle gå galt.

eller er det mig der er galt på den[?]


Korrekt.
Jagttegnet dækker kun på jagt. [Wink]
Undersøg også om din ansvarsforsikring virkelig dækker i den situation.

JPL
JPL
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by johansen

Er der ikke også noget med at hvis man indskyder riffel på egen grund,er der ingen forsikring ud over ens egen ansvarsforsikring der dækker hvis noget skulle gå galt.

eller er det mig der er galt på den[?]


Korrekt.
Jagttegnet dækker kun på jagt. [Wink]
Undersøg også om din ansvarsforsikring virkelig dækker i den situation.

JPL



Hvilket er en fantastisk grund til at sikre sig 112%, så man ikke pludseligt for ballade når man har kommet til at knalde en kugle i naboens ko eller det der er værre. Jeg skyder herhjemme på 50-60 meters afstand i en knap to meter høj jordvold, og vil aldrig bruge det til at invitere venner med mere til en skydesession. Dog har jeg flere gange hjulpet folk med lidt testladninger, og så har de frit kunnet afprøve ladninger på stedet - Dog under min overvågning og kontrol [^]

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#13
Her er den forsikringsaftale DJ har indgået i 2008, og som stadig er gældende:

Forsikringsaftale
Danmarks Jægerforbund har, i samarbejde med forsikringsmæglerne RTM Insurance Brokers A/S
og Alm. Brand, indgået en forsikringsaftale.
Denne aftale sikrer, at Danmarks Jægerforbunds medlemmer *), der ikke er dækket ad anden
vej, vil være ansvarsdækket, når de udøver aktiviteter i regi af forbundet eller foreninger tilknyttet
Danmarks Jægerforbund. Samtidig er der etableret en ulykkesforsikring, der dækker, når der
arbejdes for Danmarks Jægerforbund, herunder i foreningerne.
*) Omfattet af forsikringen er kun medlemmer, der er registreret i Danmarks Jægerforbunds
centrale medlemsregister - se dog senere.

Lovpligtig arbejdsskadeforsikring
Danmarks Jægerforbund har etableret en lovpligtig arbejdsskadeforsikring for samtlige ansatte,
hovedbestyrelsen og bestyrelsesmedlemmer i de vedtægtsbestemte organer.
Forsikringen dækker i henhold til gældende lovgivning, og under hensyntagen til disse regler
fastsætter Arbejdsskadestyrelsen størrelsen af erstatningsbeløbene.

Ulykkesforsikring
Forsikringen omfatter bestyrelsesmedlemmer og øvrige medlemmer af Danmarks Jægerforbund og
dækker de ulykkestilfælde, der måtte indtræffe under disses arbejde for forbundet, herunder arbejde
for jagtforeningernes valgte bestyrelser.
Bestyrelsesmedlemmer er dækket under deltagelse i møder, og på den direkte vej til og fra møder
samt under rejser foretaget for forbundet.
Forsikringen dækker ikke tilskadekomst i forbindelse med jagt.
Forsikringssummer pr. person
Ved død kr. 200.000,-
Ved invaliditet kr. 400.000,-
Tandskader maks. kr. 10.000,-

Ansvarsforsikring
Forsikringen dækker Danmarks Jægerforbunds erstatsningsansvar i forbindelse med bl.a. følgende
aktiviteter: flugt- og skiveskydning, jagtsti og markprøver, bueskydning, indskydning af jagtvåben,
instruktørkurser, instruktionskurser og sportsfiskeri.
Indskydning af jagtvåben
Forsikringen dækker forbundets og foreningernes medlemmer og disses ansvar i forbindelse med
indskydning af jagtvåben med henblik på afprøvning af våben eller ammunition hertil.
Forsikringen dækker kun, når skydningen foregår i foreningens regi og under forsvarlige forhold.
Danmarks Jægerforbund
Sekretær for skydeudvalget, trofæopmåling, våben- og jagtlov.
Konsulent Leif Thomassen Tlf. 36 73 05 22 E-mail lt@jaegerne.dk

Skydning på bane
Forsikringen er dækkende med beløbsgrænser i henhold til § 18 i bekendtgørelsen om skydebaners
indretning, anlæggelse og anvendelse.
Forsikringen dækker kun ansvar for skade ved skydning på riffelbane, der er godkendt af
myndighederne.

Instruktionskurser for jagttegnsaspiranter
Forsikringen omfatter forbundets, foreningernes og medlemmernes ansvar i forbindelse med
afholdelse af instruktionskurser i betjening af og skydning med haglgevær og riffel for medlemmer
og ikkemedlemmer i forbindelse med forberedelse til den obligatoriske jagtprøve.
Forsikringen dækker dog kun, når selve instruktionen forestås af instruktører iht. § 17 i
bekendtgørelsen om våben og ammunition, og når kurset afvikles i regi af forbundet eller en
forening.

Medlemmers/gæsters personlige ansvar
Som et supplement til den obligatoriske ansvarsforsikring dækker forsikringen medlemmernes
personlige ansvar i forbindelse med aktiviteter afholdt i forbundets eller foreningernes regi.
Ligeledes dækker forsikringen gæster samt ikke medlemmer, der lejlighedsvis deltager i
foreningens aktiviteter

Tyveri/bortkomst
Forsikringen omfatter ikke Danmarks Jægerforbunds eventuelle ansvar for tab eller skade
opstået ved bortkomst eller tyveri.

Sportsfiskeri
Forsikringen dækker ansvar i forbindelse med sejlads med: robåde samt motorbåd med
påhængsmotor op til 3 hk og sejljoller under 3 meter.

Subsidiær dækning
Anden ansvarsforsikring f.eks. medlemmers og gæsters private ansvarsforsikring dækker forud
for den af Alm. Brand tegnede forsikring.

Forsikring af kontanter
Dækningen for kontanter hos bestyrelsesmedlemmer, herunder kasserere i de
vedtægtsbestemte organer, samt konsortiebestyrelser:
Maks. kr. 5.000,- pr. sted.
Dækning mod indbrudstyveri i private hjem hos bestyrelsesmedlemmer i de vedtægtsbestemte
organer.
Danmarks Jægerforbund
Sekretær for skydeudvalget, trofæopmåling, våben- og jagtlov.
Konsulent Leif Thomassen Tlf. 36 73 05 22 E-mail lt@jaegerne.dk

Og så fik jeg ikke den lille del med hvor der står: At DJ`s medlemsansvarsforsikring KUN dækker i forbindelse med jagt.
Men ellers er der det relevante med, omkring skydning på hhv bane og privat grund. I et lidt snørklet sprog som sædvanligt, men ellers...!
Altså SKAL man være privat ansvarsforsikret, og den forsikring skal dække ved evt uheld. Og så er det op til forsikringsselskabet at vurdere evt skyldsspørgsmål.
Så man skal dælme tænke sig om, og sikre sig at ingen uforvarende kan komme i skudlinien, at kuglefanget er tilstrækkeligt, ja kort sagt forestille sig det værste der kan ske, og agere ud fra det. Så kan det aldrig gå helt galt.

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#14
Citat:quote:


.....Så man skal dælme tænke sig om, og sikre sig at ingen uforvarende kan komme i skudlinien, at kuglefanget er tilstrækkeligt, ja kort sagt forestille sig det værste der kan ske, og agere ud fra det. Så kan det aldrig gå helt galt......



Det skal man da altid.....[Wink][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#15
Der da lige til at få hoved pine af alle de regler , kan man da for fan da ikke bare finde en bakke og skyde ind i og så er den prut ´slået hvorfor skal det være så besværligt

mvh,Buffalo
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Buffalo

Der da lige til at få hoved pine af alle de regler , kan man da for fan da ikke bare finde en bakke og skyde ind i og så er den prut ´slået hvorfor skal det være så besværligt

mvh,Buffalo


Nu er det jo desværre Danmark vi befinder os i, så at der er et område hvor der ikke er love, bekendtgørelser, cirkulære, vejledninger, skrivelser og diverse udtalelser fra endnu flere diverse råd og kommissioner, er jo selvfølgeligt totalt umuligt.....[xx(]

Og så snakker vi om forbuds-Sverige??....... ja go´daw do´[V]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Farmor

Og så fik jeg ikke den lille del med hvor der står: At DJ`s medlemsansvarsforsikring KUN dækker i forbindelse med jagt.
Men ellers er der det relevante med, omkring skydning på hhv bane og privat grund. I et lidt snørklet sprog som sædvanligt, men ellers...!
Altså SKAL man være privat ansvarsforsikret, og den forsikring skal dække ved evt uheld. Og så er det op til forsikringsselskabet at vurdere evt skyldsspørgsmål.
Så man skal dælme tænke sig om, og sikre sig at ingen uforvarende kan komme i skudlinien, at kuglefanget er tilstrækkeligt, ja kort sagt forestille sig det værste der kan ske, og agere ud fra det. Så kan det aldrig gå helt galt.

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.



Nu er der bare den hage ved indskydning at indskydning er en del af jagten og derfor dækker jagttegns forsikringen.

Jeg havde en case om netop dette emne da jeg blev uddannet til jagttegnslærer. Og til min store overaskelse kom ovenstående forklaring. Derfor kan jeg heller ikke komme med anden kilde end mundligt Danmarks Jægerforbund.

Prøv eventuelt at kontakte DJ hvis i er interesseret nærmere information om den fælles forsikring.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar
#18
@ Skovf.elev Christensen, jeg tog min uddannelse i foråret,maj, 2007. Og ja, indskydning af riffel er en del af jagten, hvis det foregår på en dertil indrettet facilitet i DJ regi, og er så også dækket af forsikringen, som jeg tolker den forsikringsaftale der blev indgået i 2008. Når det foregår på privat grund, udenfor DJ regi, så er det den enkelte jægers private ansvarsforsikring der skal dække.
Den er udtrykt så kringlet på nogle punkter, så jeg kan da have fejlfortolket den.

Hvornår tog du din?

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#19
Maj sidste �r. Men jeg ved ikke om det har v�ret f�r eller efter den nye aftale er indg�et? Men casen var specifikt omkring indskydning p� privat grund. Jeg har lige checket.

Edit: Jeg har skrevet til DJ og vendter nu spændt på svar. Men mon ikke de er på weekend [Wink]

Mvh
Christensen

Naturn�rskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede b�g p� heden!
Mvh
Christensen
Svar
#20
Hej Farmor

Som jeg forstår det du skriver så er følgende gældende.

1. Jagttegnsforsikringen dækker kun på jagt.

2. Skydning på bane er dækket af DJ-forsikring, hvis at det er DJ der er arrangør og man er medlem.

3. Er du ikke medlem af DJ og indskyder din riffel til deres arrangement, så skal man selv have en forsikring der dækker, dette er også gældende hvis skydningen sker på egen/lejet grund, hvor man har jagtretten.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)