Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30-06 og 7mm RM. kugle til råvildt
#1
Hej forum
Jeg er ny hjemme ruller og vil gerne finde en kugle, jeg kan bruge til råvildt her hjemme, til min 30-06 og 7mm RemMag. normalt har jeg skudt med 10,1grams Mega i min 6,5x55 men ville også gerne kunne bruge de andre rifler, og så syntes jeg der er ødelagt for meget kød med Mega kuglen. Den kunne jeg måske også finde en bedre kugle til, hvis i har nogle forslag til det[?].
Jeg har købt for lang tid siden, nogle 140 og 160 grains Nosler Patition til min 7mm RM, men jeg ved ikke om de egner sig til råvildt.
Til 30-06 har jeg nogle 13grams Oryx kugler,(købt til Dåvildt i Sverig) men ville det være ok, eller ville det være bedre med en lettere kugle?
Håber i har forståelse for alle mine spørgsmål, som sagt er jeg hel ny hjemmeruller og syntes det er utrolig spændene, eller er der nogle kugler der ville gøre det meget bedre[8)].

Mvh Maubla O.H.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Jeg har i et par år anvendt 160 grains Sierra gameking til 7 mm RM! Den har virket meget tilfredsstillende, og har efterhånden en del dyr på samvittigheden. Men jeg er da ikke itvivl om at dine Nolsler kugler sagtnens kan gøre arbejdet også!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#3
Hvorfor fortsætter du ikke bare med Mega'en i kaliber .30 også?
Synes du den ødelægger mere, end i 6,5'eren?
Svar
#4
6,5x55, her bruger jeg Nosler Accubond 130gr.
30-06, her bruger jeg Swift A-Frame 180gr.
7mm Rem Mag, har jeg ikke, men jeg bruger Barnes Tipped-TSX 180gr. i min .300 Win Mag

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#5
Hej Leo jeg har ikke prøvet Mega kuglen i 30-06 til råvildt, jeg troede bare den ville ødelægge det samme som 6,5x55 gør.
Nepper har du skudt råvildt med Swift A-Frame i 30-06?, fordi jeg syntes det er en super kugle, men jeg har nok været bange for at 30-06 ikke have nok fart på til at den ekspanderede nok, i så forholdsvis et lille dyr, men hvis den gør det, vil det passe mig fint, for den vil også være fin til dåvildt tror jeg.
Jeg kender ikke Barnes Tipped-TSX, er det en ren Cover kugle?, jeg skal helst have en kugle, jeg kan styre med forholdsvis høj fart til min 7mm RM, men hvis du kan styre den i 300 Win Mag skulle jeg nok også kunne. I har ikke prøvet Nosler Patition ?

Mvh Maubla O.H.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#6
JHA
Jeg kender ikke 160 grains Sierra gameking til 7 mm RM, hvordan er den opbygget og af hvad ?, Jeg er blevet vild med 7mm RM, jeg brugte den i Afrika med Oryx kugler og det virkede bare super godt, derfor vil jeg gerne kunne bruge den her hjemme.

Mvh Maubla O.H.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#7
Maubla, jeg har i mange år udelukkende brugt Lapua Mega 10,1 g i 6,5x55 og været meget glad for den til alt med hår på. Jeg synes den ekspanderer helt perfekt hvad enten det er et lille rålam eller en halvstor hjort. Og så flyver den lige ud!
Jeg har for et par år siden skiftet til 30.06. Jeg er utilfreds med den kugle jeg bruger nu, så derfor vil jeg nu give Lapua'en en chance i denne kaliber, men jeg har desværre ingen erfaringer med den selv. Til gengæld kender jeg flere jægere , som er meget tilfredse med Nosleren, men mon ikke du får flere kommentarer fra erfarne folk - alternativt, så er der masser af tråde om emnet, som du kan finde ved at bruge search knappen.
Svar
#8
Ja jeg har skudt råvilt med dem alle, Swift A-frame expanderer fint, selv på 200 meter i en 30-06.

Har også prøvet Accubond 180gr. i min .300, og synes den er lidt hård ved råviltet

Mener dog at Nosler Accubond vil være optimal, hvad angår expansion i 30-06, men har ikke prøvet den endnu.

Kender ikke nogen der har dårlige erfaringer med TTSX, men den er jo ret dyr, og det afskrækker nogen.

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#9
Hvorfor TTSX - man kan vel nøjes med en almindelig TSX hvis man ikke skal skyde på den anden side af 300 meter? Der er jo væsentlig prisforskel.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Jeg har skudt flere rådyr, både herhjemme og i Sverige med megaen, den virker hver gang efter hensigten, dyrene går ikke ret mange meter fra skudstedet.
Jeg bruger den både i 6,5 55 og i 30-06 og har intet at udsætte på kuglen.
Er man "uheldig" eller heldig at ramme på bladet eller knoglerne så kan det da godt se lidt rodet ud når man åbner, men rammer man lige bag boven, som jeg bestræber mig på at gøre, så synes jeg at den gør det den skal, uden at ødelægge mere end så mange andre kugler ville gøre[Wink]

Per T Nielsen

"one shot - one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#11
chrstn_olsen, Kan du ikke fortælle mig lidt om TTSX og TSX, hvordan de er opbygget, måske vil du sende et link, så jeg kunne se dem og hvor de kan købes[Smile].

mvh Maubla O.H
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#12
Uden at vide alt for meget om det - der skal du nok på Barnes hjemmeside - så har TTSX en plasttip for at gøre den mere aerodynamisk, dvs bedre flyveegenskaber. Jeg vil dog mene at man skal ret langt ud for at kunne se forskelle der har betydning for praktisk jagt.

Det kunne dog gøre en forskel hvis man gerne ville jage får/geder i bjerge, da skudholdene her kan blive noget længere end vi er vant til i DK.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#13
TTSX skulle åbne lidt hurtigere end TSX, så hvis man skyder på lange afstande med et forholdsvist langsomt kaliber kan det muligvis være en fordel at benytte TTSX allerede inden vi når helt ud på 500+ Jeg har dog kun set en enkelt test hvor denne effekt kom frem for kugler med plastspids, og her var TTSX ikke med. Jeg har endnu til gode at høre om praktiske erfaringer med TTSX så hvis der er nogen der har sådanne er jeg lutter ører.

I min 9,3x62 synes jeg at TSX 250 grs gør et lidt bedre job end den 286 grs Mega jeg ellers har kørt med her. Med jeg har ikke noget stort grundlag at baserer dette på. Jeg har skudt 3 stykker vildt med Megaen og 5 med TSX.
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Ja lige præcis, TTSX åbner sig lidt hurtigere, men ikke mere end TSX.

Barnes har også en kugle til lange hold, den hedder MRX, den åbner sig også mere...og koster KASSEN

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#15
Med hensyn til hastighed og 180 gr. Nosler Accubond, så har jeg skudt råvildt på foskellige afstande med min .300 Win Mag.

På 40 meter flår den næsten forbenet af [xx(] og var død inder den ramte jorden.

På 270 meter passer kuglen fint, udgangshul på størrelse med en 5 krone.

Det er på den baggrund jeg vil mene at den så vil være fin i en 30-06

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by nepper

...og var død inder den ramte jorden.



[:0][:0][:0] Hvor køber du levende kugler [:o)]
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)