Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9,3x62 vs 375H&H +
#1
Et eller andet sted har jeg her på siderne læst, at mindst tilladte kuglediameter er .375 til the big five i Afrika.

Hvor langt op i vildtstørrelse når man med 9,3 x 62?

Hvor stor kaliber ville I bruge til Grizzly op Kodiak Island i Alaska?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Mange steder i Afrika er netop 9,3x62 undtaget og dermed lovlig. Tidligere (før krigen) var det en af de mest udbredte bøffelkalibre...men...i dag har jo også .375 tabt terræn i forhold til tykhuderne..for de fleste er bøffeljagt en engangsoplevelse og man vil nødigt risikere, at det i virkeligheden er den professionelle jæger, der nedlægger ens bøffel fordi skytset ikke er kraftigt nok.
Mht. til bjørnen så er min holdning til farligt rovvildt at skyde det med det kraftigste jeg kan håndtere, en tung letekspanderende kugle - .416 Rigby burde være ideelt.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Saa vidt jeg ved er 30-06 den mindste kaliber der er forsvarlig til Grizzly. Men det er nok lige i underkanten.

Jagtformen spiller ogsaa en rolle - hvis man sidder i et trae (eller er paa rigtig god afstand) er bjoernen ikke saa farlig. Paa jorden og paa kort afstand (bjoern, loeve, leopard) er det derimod afgoerende med en paalidelig riffel og hurtige efterfoelgende skud (hvilket system?).

Derudover tager det ogsaa tid at komme sig over rekylen saa det er ikke noedvendivis den kraftigste kaliber der er den bedste (med mindre man vejer over 120 kg [Wink] )

I mine forberedende overvejelser [:I] kom jeg paa et tidspunkt frem til Marlin med haardt pumpede 45-70. Saa jeg maatte faelde en lille glaedestaare da jeg senere saa at Jim West (og gode gamle Jeff Cooper) fra Alaska var kommet frem til det samme [8D]

osterwald
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Derudover tager det ogsaa tid at komme sig over rekylen saa det er ikke noedvendivis den kraftigste kaliber der er den bedste (med mindre man vejer over 120 kg [Wink] )

osterwald



Jamen så passer den fint til mig....
(Og lad bare være med at kommentere på vægten...jeg er vant til at høre meget, bare fordi jeg har det lidt godt[8D]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Hej,
jeg tror det er en skrøne at store mænd optager rekyl bedre. Det er hvert fald et postulat med modifikationer. Faktisk kan en stor mand opleve et langt større slag fra riffel fordi hans tunge krop ikke giver efter for rekylen. De fleste vil opleve at rekylen fra en liggende stilling opleves hårdere end når man står op. Det skyldes at kroppen ved stående stilling giver væsentlig mere efter for rekylen. Det samme princip mener jeg gælder for kropsstørrelser.

mvh. JOhannes
Svar
#6
hej drenge
det er ikke for at forkleine nogle men hvis man så det videoklip
som viser høgen der skyder 458 lott så kan man se hvordan man håndtere rekyle fra store cal.
(bro bro drille)[Big Grin]

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#7
Moralen må da være at en større krop optager rekylen bedre - der er flere kilo at fordele påvirkningen (rekylratio) på, og dermed er man hurtigere klar til 2. skud og husk et ret skæfte så løbet ikke går helt til himmels [8D].
En 60 kg krop vil jo nærmest blive bragt totalt ud af balance så der vil gå flere sek. før at næste skud kunne være klar - så et eller andet sted skal kroppens vægt være afpasset op imod den rekyl man modtager. Når man ser de mange vidieoklip af de splejsede kameldrivere så ser man de har store problemer med monsterkaliber...

Jeg husker da jeg rendte rundt som 15 årig med en ranglet drengekrop at selv mit etløbet jagtgevær i kaliber 12 gjorde at rekylen var noget jeg tænkte en hel del over.

Citat:quote:

Originally posted by hatting

hej drenge
det er ikke for at forkleine nogle men hvis man så det videoklip
som viser høgen der skyder 458 lott så kan man se hvordan man håndtere rekyle fra store cal.
(bro bro drille)[Big Grin]

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#8
Citat:quote:

En 60 kg krop vil jo nærmest blive bragt totalt ud af balance så der vil gå flere sek. før at næste skud kunne være klar - så et eller andet sted skal kroppens vægt være afpasset op imod den rekyl man modtager. Når man ser de mange vidieoklip af de splejsede kameldrivere så ser man de har store problemer med monsterkaliber...


GD> Hvordan har du det med rekyle[?][8D][Big Grin]

Mvh.

[Image: n22.gif]
mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#9
rekyle/kropsvægt er en ligning med mange ubekendte...

jeg har set store grandvoksne mænd være rad for deres 308...[B)]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Logik for perlehøns
Jo tungere overkrop, jo mindre afbøjning, jo større punktbelastning på skulderskindet=større smerte. Men jeg medgiver at hvis man overkommer smerten, er man hurtigere klar til 2. skud

jbn
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ran

Hvor langt op i vildtstørrelse når man med 9,3 x 62?

Hvor stor kaliber ville I bruge til Grizzly op Kodiak Island i Alaska?



jeg vil mene at 9,3x62 dækker behovet for non-dangerous game...

udover det, er det 375 og opefter... (selv om de er næsten lige kraftige...) 375'eren har en edge...

kalibervalg til bamser... 45/70... gode kraftige ladninger... så længe vi snakker afstande under 100 meter... den gamle kriger har stadig evnen til at lægge store ting ned i en fart...

nu ikke fordi det gør ondt at skyde med f.eks. 45/70, men...

Smerte er godt... Det er så dejligt når den holder op... [Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
Hej halvautomat,
jeg er helt enig i din betragtning om gentagne skud.

mvh. JOhannes
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)