Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ackley imp.
#1
har flere gange stødt på navnet ackley imp.
har også prøvet search funkt. det gav ikke så meget .
findes der noget uddybende læsning om emnet.

switchback.
Svar
#2
Handbook for shooters and reloaders Vol. 1&2 af P.O. Ackley.
Over 1000 sider til natbordet[Wink]
Svar
#3
Her er en lille smule
http://www.6mmbr.com/243Win.html

Mvh

Michael
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by switchback

har flere gange stødt på navnet acley imp.
har også prøvet search funkt. det gav ikke så meget .
findes der noget uddybende læsning om emnet.switchback.


Jo, du må starte med at stave rigtigt..[Wink]
P. O. ACKLEY...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=ackl...a=&aq=f&oq=

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#5
nu har jeg lige læst om 243 og 243ai.
jeg har set at gammeltoft har 260ai, er det 260 der er kamret om.
på hvilke kalibre er det mugligt at lave i ai.
er der nogle kalibre det ikke kan lade sig gøre med.
har jeg forstået det rigtigt at man forlænger levetiden på hylstre ved ai.
switchback.
Svar
#6
I princippet alle

I grove kalibre, har det ligesom ingen appel
Den eneste kaliber jeg lige er faldet over i mellemregistret er 6,5 x 284 - men det er nok i erkendelse af, at den i forvejen har et stort potentiale, og er vanskelig at forbedre på.

Det gør man, ligesom de kan tåle højere tryk, og sidegevinsten er mindre trimning.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#7
Ex Cop - den med de grove kalibre må du lige forklare[?]
I USA er .35 Whelen AI da "almindelig". AI eller ikke AI så er .375 Weatherby vel en AI blot lavet af R. Weatherby?

Switchback - AI-conceptet er nørdet (ikke at der er noget galt med det). Men en af de AI konstrukioner man læser mest om er .280AI - hvis man har behov for noget som ens .280 Rem ikke kan levere - så findes der da en række mere potente 7mm patroner som man kan have i den samme lås. Hylsterlevetiden blive teoretisk i hvert fald længere - men har jeg brugt et hylster 3-4 gange så har det altså gjort sin pligt for mit vedkommende.

Eneste sted hvor AI conceptet giver god mening er i 6,5x55[Big Grin] - nåh nej så er der jo alligevel 6,5-284[Wink]

D93
Svar
#8
Ackley improving det duer bare!

Har haft de bedste oplevelser med bla 260 og 6,5x55.
Har for nylig lavet en 223AI til en kunde. Det er nu heller ikke så tosset.

Det der i de fleste tilfælde sker (læs: fejlagtigt) er at den der kamrer piben laver kammeret efter en lukkedorn.
Det er meget fejlagtigt idet der vil være slør i en standard patron. Derved opnår man at riflen laver "Bl****´ere" (læs: klikkere).

Piben skal laves så det påglædende standard hylster klemmer en lille smule.

Når det er lavet så er det en rigtig god idé med improving.

Du slipper for at trimme dine hylstre i et væk, samt at du kan bruge en hvilken som helst standardpatron i din riffel, i samme originalkaliber naturligvis.

Så siger "klynkerene" "jamen du går galt i byen hvis din ammo bliver væk på en jagttur". Så er det jeg siger "ubetydende" idet du alligevel ville skyde ind igen når du havde fundet ny ammo til din "standardriffel". Så det argument godtager jeg ikke.

Vælger du at improve en af "standard patronerne" ud fra ovenstående opskrift så har du ingen som helst problemer, kun fordele!!

Nogle påstår at man lige så godt kunne vælge den næste større patron.
Nej, ikke når man nu har valgt en bestemt patron.
Hvorfor så i magnumens tilfælde gå op i pibeslitage, ned i mag cap, op i hylsterpris, op i krudtforbrug osv osv.....

Derfor er improving langt hen ad vejen et ganske fornuftigt valg.

Har efter længere tids overvejelser (jeg har egentlig ikke brug for et kaliber mere meeeeen det kunne jo være[:o)]) fastlagt mig på en 280 AI.

just my 50 cents of experience[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Kaldes også Thinking mans magnums

Har ikke en AI for tiden, men mon ikke der dukker en op igen på et tidspunkt.

Eneste ulempe er at der skal fireformes, før det fulde potentiale er til rådighed. Det har alle ikke tålmodighed/tid til.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
@ D93

Så for den - nu fik jeg lagt mig ud med big bore tilhængerne. Det var nok, en noget for generel udtalelse for mit vedkommende.

Det jeg tænkte, i min vildfarelse, var at skuldrene i mange grove kalibre, er meget små - og de fleste har så meget power, at det ligesom er af akademisk interesse, at tune yderligere.

Der kan jo altid opstilles enestående situationer, hvor en forbedring af big bore kan retfærdiggøres.

Største gevinst er i de små kalibre, hvor der ofte skydes ? x 1000 skud om året og lidt extra fart kan gøre en væsentlig forskel.

35 rullestol tæller ikke !! den er helt uden for kategori (ha ha)
(undskyld M@X men vi ved jo, at den ikke rækker 100 m.)

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
Ex Cop - det er fagligt at lægge sig ud med bíg bore tilhængere - de slår hårdere på kort go lang afstand[Big Grin].

Jeg forstår dit rationale, og da bestemt ikke utilbøjelig til at give dig fuldstændigret. Men det betyder vel ogås at du og jeg anser Gammeltoft for en rigtig nørd - altså på den fede måde[Wink].

@Gammeltoft:
Hvorledes er en AI riffels præstationer med standard ammo - præcision og hastighed?
Kan en en 6,5x55 AI uden problemer levere 2700 Joule med 140 grains kugler på 100m?
Hvor lang tids ekstra hylsterleve tid får du i en AI?

D93
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

@ D93

35 rullestol tæller ikke !! den er helt uden for kategori (ha ha)
(undskyld M@X men vi ved jo, at den ikke rækker 100 m.)

Mvh. AB



Og dig , EX VEN, dig snakker jeg aldrig med mere..............Med mindre du melder positivt tilbage angående Letland.

PS: Da jeg bestilte die-set til min 35 Whelen opdagede jeg bagefter at både kammerrival og die-set til 35 Whelen A.I. var billigere end standard 35 Whelen.

Men jeg har aldrig fortrudt. 820m/s med en 225grs TSX gör jobbet[8D]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Ackley er nu bare lige sagen.
Der er mange fordele ved den, saa som hylsteret skal faktisk aldrig trimmes. Det forbliver den samme langde blot med storre rumfang hvilket er lig med storre krudtmangde og efterfolgende udgangs hastighed, lig med fladere skudbane og langere afstand at skyde paa.
Jeg har en custom bygget .243 AI og kan nemt faa den op paa 1300m/sek, og har plokket en ground hog paa 630m.
Andre fordele er at man F.eks (med en custom built) .22-250 kan bestille en pibe i 1:7 twist (den er normalt 1:14) og dermed skyde VLD kugler paa 70 grains. Deres udgangshastighed er noget lavere end en almindelig .22-250 55 grain ved mundingen, men ude ved 300 m flyver 70eren nu hurtiger og fladere, derved langere og med storre anslagskraft.
De mest gangse AI conversions herovre er lavet paa:
.223
.22-250
.243
6mm Rem.
.280
.284
.30-06
6.5X55 er ogsaa velegnet, men er ikke saa normalt et cal her.

Hogmeister
Hogmeister
Svar
#14
Jeg har lige fået at vide, at min 280AI er færdigbygget. Glæder mig virkelig til at prøve den.

Mvh Søren
Svar
#15
Min yndling "Lidt" patron... .17 Ackley Hornet

pre..fireformed patron..venstre
afskydt patron kasse..fireformed i løbkammer...højre

Krage...dead on arrival..[Big Grin][Big Grin]

[Image: 34znfra.jpg]

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#16
Den gode hr. Hatting fik skruet en 22-250AI sammen til mig...

Den er lavet med en 72 cm lang S&L pibe med 1-9" stigning og den skyder små grupper med 70 og 75 grains Berger VLD og AMax og endnu mindre grupper med 55 Grains Vmax- Flat base
V0 på 55 grains er 1260 m/sek ...[Big Grin] og ca. 1100 m/s med 75 Grains VLD...
Indtil nu har VLD'erne 3 ræve på samvittigheden[Big Grin]

Der er stor forskel på hvor meget ekstra krudt-kapacitet man får ved at AI en given kaliber, men der er stadig fordelen med de mere lige hylstersider og stejlere skuldre som giver bedre hylster-holdbarhed.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Hatting har også skruet en 3006AI sammen til mig for 3 år siden
det jeg har opnåer er følgende

fordele
ingen trimning af hylster
bedre presition (godt løb)
55-80m/s hurtighere Ved brug at de nye krudt typer fra vit.

ulember:
du kan ikke se tegn på overladning før primerne falder ud
hylser hals skal udglødes (hvis de er hårde)inden fireformning til AI for at få et hylster der holder lang tid (mange genladninger)

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#18
Hvordan er AIérne at kamre i forhold til standardpatronerne? Man kunne forestille sig at de ikke gled så let i kamret med den skuldervinkel og de rette sider. Jeg mener at det er en af grundene til at 375 HH er så populær til jagt på farligt vildt; at kamringen er sikker. Netop 375 HH vil vel ellers være en oplagt kandidat til en frisk lille AI.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#19
M.h.t Kamring fra magasin så fungerer min 22-250AI fint (baseret på en Win70 post64 oprindeligt i 22-250)

Jeg har læst om en del der har Ackley Improved deres 375H&H, på flere forskellige låse, og der har ikke været meldt om problemer med kamring.

Personligt synes jeg ikke der er nogen grund til at AI'e en 375H&H for hastighedens skyld, den kan uden besvær flytte selv lange 300 grains kugler (Barnes TSX f.eks.) med små 2700 fps
Jeg har netop kopieret Normas PH med 350 grains Woodleigh FMJ og RN og 700 - 720 M/sek er helt uden problemer og trykket helt nede i det lysegrønne område.

fodrer man en 375H&H med moderne krudt og moderne trykniveauer (som den sagtens kan tåle), kan man med kugler som f.eks. 235 Grains TSX få rigtige "magnum-hastigheder" og få et meget fladtskydende og langtrækkende kaliber..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)