Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der snelle på Mauser M03
#1
Hej alle

Ved i op der er stik snelle på en Mauser M03?[:I]
Jeg syntes jeg havde læst der var snelle på Mauseren.
Jeg har nu købt Mauseren, men jeg kan ikke få den til at gå i position, det var ikke noget jeg havde skinket en tanke at spøreg om, jeg var sikker på den var med snelle.
Det kunne være jeg skulle have bestilt den med snelle for at få det.
Så hvis der er nogle der har en Mauser M03, vil jeg gerne høre om der er snelle på Jeres Mauser M03.

Men ellers er jeg urolig glad for riflen, den har en dejlig balance, skyder fantastisk, og så syntes jeg det er et flot riffel. hvis der er nogle der går og overvejrer at købe en, så tror jeg ikke at i vil bliver skuffet[Smile][:p].

Men man tør næsten ikke at skrive, at man ellers skyder med Blaser i det her Forum, men jeg tager chancen, fordi jeg altid har været glad for at skyde med dem, men det er et sidespring fra ovenstående[Smile].

Mvh Maubla O.H.

Mauser M03 i Kaliber 7mm Rem.Mag. og 375 H&H
Blaser i Kaliber 22x250, 6,5x55, 7mm Rem.Mag., 30-06, 9,3x62
Ruger 77 i Kaliber 300 Win.Mag.

Flyttet af Kima
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Den er da i hvert fald markedsført som værende "mit" - og det samme fremgår af den såkaldte demovideo på mauserwaffen.de: http://www.mauserwaffen.de/Training-Vide....html?&L=1

/bundgaard
Svar
#3
Det er noget man bestiller. Jeg fandt ud af det midt i processen fordi jeg opsummerede hvad der skulle være af funktioner på min riffel, og så sagde sælgeren - snelle er ekstraudstyr. Nå, men så skal den med var mit svar. Jeg ved ikke hvor meget jeg kommer til at bruge den, for aftrækket fungerer rigtigt godt i sig selv, men jeg vil gerne have muligheden.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Det er noget man bestiller. Jeg fandt ud af det midt i processen fordi jeg opsummerede hvad der skulle være af funktioner på min riffel, og så sagde sælgeren - snelle er ekstraudstyr.



hmmmm - altså ikke anderledes end tyske biler, hvor nødvendigt udstyr som bekendt også skal hentes på ekstraudstyrslisten[Wink]. Jeg er dog helt sikker på at jeg har set den omtalt flere steder som værende født med snelle.

/bundgaard
Svar
#5
Måske afhænger det af, hvilken "udstyrspakke" forhandleren har taget dyret hjem med.
Der er i hvert fald ikke enighed om hvorvidt snellen er std- eller ekstraudstyr hos de første hurtige 3 googlede forhandlere:

http://korsholm.dk/jagt/jagt-shop/pro-shop-mauser.html
- afhænger lidt af, hvordan man fortolker ordet "specifikationer"....

http://www.huntershouse.dk/kat408-Rifler...r-M03.html
- her står den godt nok som "enten/eller"

http://www.macnab.dk/shop?page=shop.prod...ory_id=210
- her er snellen inkluded

Maubla - Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at finde noget trykt eller on-line materiale fra den forhandler, hvor du har handlet. Finder du materiale hvoraf det fremgår, at riflen er med stiksnelle, er der ikke så meget af rafle om.

/bundgaard
Svar
#6
Hvis du nu finder ud af at din M03 er med snelle, så er det en god ide, især for dine jagtkammerater, at du omgående glemmer alt om snellen.

Riflen har et godt aftræk i udgangspunktet, så hvorfor risikere dine omgivelsers liv og helbred ved at bruge snellen.

jbn
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hvis du nu finder ud af at din M03 er med snelle, så er det en god ide, især for dine jagtkammerater, at du omgående glemmer alt om snellen.

Riflen har et godt aftræk i udgangspunktet, så hvorfor risikere dine omgivelsers liv og helbred ved at bruge snellen.

jbn



Hvad sker da ved at skyde med snelle[?]

Fingeren har vel intet at gøre på aftrækkeren før man vil afgive skud. ( læs: Taget sigte på det man vil skyde)[Smile]

At skyde med snelle kræver vel bare at man øver sig i brug af denne, ligesom man bør med enhver ny riffel på en skydebane.[Smile]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Det er noget man bestiller. Jeg fandt ud af det midt i processen fordi jeg opsummerede hvad der skulle være af funktioner på min riffel, og så sagde sælgeren - snelle er ekstraudstyr.



hmmmm - altså ikke anderledes end tyske biler, hvor nødvendigt udstyr som bekendt også skal hentes på ekstraudstyrslisten[Wink]. Jeg er dog helt sikker på at jeg har set den omtalt flere steder som værende født med snelle.

/bundgaard



Jeg blev også overrasket da jeg havde fået indtryk af at det var standard, så jeg kan godt forstå hvis Maubla har fået samme opfattelse. .
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Hej
Jeg var sikker på den havde snelle da jeg købte den, derfor spurgte jeg ikke forhandleren, men med de fine indlæg i har fundet er jeg stadig i tvivl om den er født med snelle, jeg må til forhandleren for at høre.
Man kan ikke se nogle steder hvor man vælger snellen til eller fra når man finder priserne på en Mauser M03.
På min gamle Sauer 90 havde jeg snelle og det var jeg meget glad for.

Jeg har ikke fingeren på aftrækket før jeg er klar til at skyde, men selvfølge skal man være forsigtig med brugen af snelle.

Mvh Maubla O.H.

Mauser M03 i Kaliber 7mm Rem.Mag. og 375 H&H
Blaser i Kaliber 22x250, 6,5x55, 7mm Rem.Mag., 30-06, 9,3x62
Ruger 77 i Kaliber 300 Win.Mag.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hvis du nu finder ud af at din M03 er med snelle, så er det en god ide, især for dine jagtkammerater, at du omgående glemmer alt om snellen.

Riflen har et godt aftræk i udgangspunktet, så hvorfor risikere dine omgivelsers liv og helbred ved at bruge snellen.

jbn



Hvad sker da ved at skyde med snelle[?]Der sker intet specielt ved at skyde med snelle, Det farlige er alle de skud der "smutter" hos de skytter der anvender snelle. I flæng kan nævnes: Aftrækkeren "smutter" under spænding af snelle. Skud der går fordi fingeren eller andet berører aftrækkeren før man er klar. Skud der går fordi man ikke i en presset situation får afspændt snellen fordi man alligevel ikke kom til skud i første omgang.
Samtidigt skal skytten vænne sig til 2 forskellige aftræk.

Tro mig, jeg har oplevet for mange tilfælde af livsfarlige "upsere" på grund af snelle.
Fingeren har vel intet at gøre på aftrækkeren før man vil afgive skud. ( læs: Taget sigte på det man vil skyde)[Smile]

At skyde med snelle kræver vel bare at man øver sig i brug af denne, ligesom man bør med enhver ny riffel på en skydebane.[Smile]
Selv meget rutinerede snelle brugere har haft flere utilsigtede skudafgange. At de så desperat forsøger at fortrænge det, med en bemærkning om at der skete jo ikke noget. Den tæller efter min mening ikke
Mvh

Santo



jbn
Svar
#11
Min erfaring med snelle er at da det er et kompromis aftræk, så er det direkte aftræk dårligere når det er kombineret med snelle, end det aftræk der er født alene som direkte aftræk.

Hvis snelle var så forbandet godt havde det nok været standard på skytteforeningernes langdistancerifler.

Snelle er sikkert udmærket til at teste egenspredning på skydebanen, men det har intet at gøre på jagt, hvor skytten skal afgive skud under stres og jagtlig spænding. Også kulde og varme påvirker følelsen med snellen.

Jeg opfatter personligt snelle som farligere end ½automatiske jagtrifler og mener at et forbud mod snelle vil gavne sikkerheden mere end forbud mod 3+ kapacitet i magasinet på ½automater.
Og her tænker jeg på menneskeetik - ikke dyreetik.

PS: Jeg har selv planer om at købe en Mauser 03, men det bliver med krav om at den IKKE har snelle.



--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Den er da i hvert fald markedsført som værende "mit" - og det samme fremgår af den såkaldte demovideo på mauserwaffen.de: http://www.mauserwaffen.de/Training-Vide....html?&L=1

/bundgaard



Nu har jeg set filmen både på tysk og på engelsk.

På begge film, ca. 2 minutter inde, nævner speakeren at riflen også kan leveres med kombiaftræk. "auch verfüegbar", "also available" må betyde at det er extraudstyr.

Men Guntex må kunne besvare spørgsmålet 100% sikkert.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#13
Hej M@X
Det kan være jeg skal være glad[Smile] for den ikke er med stiksnelle?
Jeg syntes når den markedesføres med snelle og så det ikke er på den, virker det mærkelig.
Jeg har aldrig brugt snellen på jagt, men på skydebanen har jeg været glad[Smile] for det, men hvis man får et bedre aftræk af, at det ikke er på, så ved jeg ikke[:I] om jeg ønsker det er der.
Men det er en super dejlig riffel og må indrømme, at jeg ikke rigtig har brugt de andre rifler siden jeg købte Mauseren M03. derfor har jeg også søgt om råvildt kugler i 7mm RM under LADNING.[Smile]

Mvh Maubla O.H.

Mauser M03 i Kaliber 7mm Rem.Mag. og 375 H&H
Blaser i Kaliber 22x250, 6,5x55, 7mm Rem.Mag., 30-06, 9,3x62
Ruger 77 i Kaliber 300 Win.Mag.
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#14
Hej.
Den danske importør - Guntex - har valgt at hjemtage Mauser M03 med snelle som standardudstyr.
Fra Korsholm's side
"Den nye Mauser M03 har alle de specifikationer du kunne drømme om!
Såsom universalt kaliberskift, stikmagasin (som kan lades op fra), stiksnelle til præcise skud, Mauser Safety system (slagstiften bliver ikke spændt, før riflen sættes som afsikret, samt riflen kan lades/aflades uden våbenet er sikret) samt et udsøgt design."

Så alle Mauser M03 der bliver leveret gennem den danske importør har snelle.
I Sverige har man åbentbart valgt at hjemtage den uden snelle som standard - i fabrikkens prospekt er snelle også nævnt som extraudstyr. http://www.mauserwaffen.de/M-03-Extras.101.0.html

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#15
så sent som i fredags røg der et skud pga snellen:
en jæger skyder en kalv og følger den i sigtekikkerten hvis skuddet nu ikke var godt nok.
efter 50 meter forender kalven og han vil sikre sin Sauer - da han har fingeren inde i aftrækkerbøjlen ryger skuddet vandret ind i en skrænt[B)]. heldigvis pürshede vi i hver sin afdeling, men han var noget rystet og med en syngen for ørene

som en biting må bemærkes, at på en bette dåkalv på 14 kg skal man (undertegnede) ikke sætte kuglen så højt at den i forvejen lille ryg bliver endnu mindre[:o)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
@M@X - du har ret; nu har jeg også "hørt det, der står med småt".
Skyderen på filmen er "vist med ekstraudstyr"[Big Grin].

/bundgaard
Svar
#17
Selv meget rutinerede snelle brugere har haft flere utilsigtede skudafgange. At de så desperat forsøger at fortrænge det, med en bemærkning om at der skete jo ikke noget. Den tæller efter min mening ikke

Og lige der fik jeg et helt andet billed på nethinden[[:I][:I]

Nu har jeg kun prøvet en stiksnelle på bane, for mit vedkommende virkede det fint, men jeg kan godt se det farlige, hvis der i jagt situationer sker fejl fra skytten, der gør at skudet går i utide.

Det må jo også være et faremoment, at der er nogle, der går på jagt med et meget fint/let aftræk.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#18
Det er jo ikke et problem med snelle/let aftræk, hvis man holder snitterne ude af aftrækker bøjlen når man ikke skal skyde....

Det er ligesom hele diskussionen om mangel på auto sikring på sportsbøsser - den eneste sikre sikring er at holder snitterne fra aftrækkeren - alle andre sikringer kan fejle.

Der er også amerikanere der har klandret Blaser for at være usikker fordi der gik et skud, da de skulle spænde slagstiften - det fremgik så også at de havde spændt den mens de holdte fingeren i aftrækkerbøjlen. Med andre ord - de lavede en "Bubber" :-)

Hvis man har spændt snellen og ikke kommer til skud alligevel, så ligger man den da ned inden man foretager sig noget som helst andet! Så vidt jeg er informeret er det bare at vippe ladegrebet op i vandret og ned igen - selvfølgelig med fingeren fjernet fra aftrækkeren.

Kan man ikke styre dette, skal man nok ikke tage en riffel med snelle.
C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#19
Ja - måske lige mavesurt nok indlæg ;-) men er bare lidt træt af at våbenfinesser fremhæves som dårlige eller farlige, når det er fordi dem der bruger dem, gør det anderledes end tiltænkt.

Det er jo våben vi har med at gøre - de er allesammen farlige, hvis man ikke bruger dem rigtigt.

Når det så er sagt, så er jeg alt for vild med Mauser 03 - især extreme. Sådan en med et Solid løb på, så kunne man godt fristes til at hæve datterens børneopsparing. Hvorfor skal alting godt være så dyrt?
C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Ja - måske lige mavesurt nok indlæg ;-) men er bare lidt træt af at våbenfinesser fremhæves som dårlige eller farlige, når det er fordi dem der bruger dem, gør det anderledes end tiltænkt.

Det er jo våben vi har med at gøre - de er allesammen farlige, hvis man ikke bruger dem rigtigt.





Der ramte du midt i bulls eye. Hvis der er en finesse der er potientielt farlig og MEGET let at fejlbetjene, så bør den fjernes fra markedet. Sådan er det med biler, røremaskiner, medicin, you name it.....

Det er præcis sammenhængen mellem om dem der bruger dem rigtigt eller forkert ender med at der opstår en farlig situation, der gør at en finesse dømmes farlig.
At du måske føler dig ramt fordi du har/vil købe et sådant produkt ændrer jo ikke det faktum at det rent teknisk sker flere upsere med snelle end med ikkesnelle.
Hvis man af ren teknisk vej kan fjerne disse upsere, så synes jeg man bør gøre det. Der er jo ikke nogen der bliver forhindret i at nedlægge et stykke vildt, bare fordi snelle evt., blev forbudt.

Rent samfundsmæssigt er vi alle (jægere og skytter) bedst tjent med at der ikke sker utilsigtede skudafgange. Og hvis en måde at minimere det på er at tage snellen fra de få % der har en sådan dims, så herre gud da. Så må de jo lære at skyde uden.

mvh M@X der har justeret sit aftræk op fra 700gram til 1000 gram
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)