Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af den rigtige kikkert - Forstørelse og skyde
#1
Er der nogen der kan være behjælplige med et skema hvor man kan se hvilken forstørelse der er optimal på pågældende afstande

Skud til

25m
50m
75m
100m
150m
200m
250m
300m

Optimale kikkert til (?-?x?)

Anstandsjagt ?
Trykjagt ?
Drivjagt ?
Pürschjagt ?
Svar
#2
what to pick

Zeiss Conquest 3-9x50
vs
Victory med Lotutec i 1,5-6 x 42 (hvor langt ude er denne forstørelse stadig perfekt, til skydebanen og til at lave precist nedlægning af dyr)
vs
Leupold 3,5-10x50
vs
3-12x50 Meopta med belyst sigte

fordele og ulæmper ved dem ?
Svar
#3
swarovski Z6 1,7-10X42

kan bruges til alt det du efterspørger.
Måske er den lidt i underkanten til 300m. Men så er der en storebror.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
10X er på ingen måde for lidt forstørrelse til 300 meter med mindre du skal kunne markere manuelt på skydebanen på den afstand. Finskytter skyderud til en km eller sådan noget med 10 gange forstørrelse. Hvis man skal markere eller skyde efter meget små mål kan mere forstørrelse dog være en fordel.

Jeg skyder altid med 6-8 gange på både 200 og 300 meter bane. Skruer kun op for at markere.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Ikke helt enig, det kan være en fordel at kunne se et hul i skiven og så korrigere for mere sidevind end først antaget[Wink]. Ikke at nødvendigvis er muligt på 300m, men på afstande 100-200m kan det være en fordel. Jeg skyder altid med max.forstørrelse som indtil i forgårs var 14X. Men jeg har lige opgraderet til 25X og det er skønt at kunne se hvad man laver uden at skulle rende frem og tilbage. Men nu taler jeg udelukkende bane. Og ja 10X er rigeligt, hvis man kun skal have en kikkert til det hele er mit bud nok den mest alsidige kikkert p.t, den er bare dyr. Men hvis alternativet er at man skal have to kikkerter til sin riffel med evt. to montager så bliver prisen nok mere rimelig.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
Evt. Swarovski Z6i 2,5-15x56 JO TAK

Asumption is the mother of all fuck'ups...
Asumption is the mother of all fuck'ups...
Svar
#7
Ja og så ser man skytter, med banerifler - uden kikkert - skyde 10 x 10 på 600 m.

Der er nok gået lidt mode i forstørrelse, de fleste skyder nok bedst,
på almindelig jagt, med en lav forstørrelse 3 - 6

Og nej - almindelig jagt er ikke med bi-pods og sandsække [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#8
Ja ex-cop det er da korrekt, mine første år gik jeg med en 4X32, og det gik bare fint.
Meen det er efter min mening bedre med mere forstørrelse, bare man ikke tror man af den grund kan mere uden at have trænet.
Der er heller ikke ret mange der stiller op til feltskydning uden kikkert[Wink].
Til jagt bruger jeg en 3-10X50 til alt, den står stort set altid på max. forstr., undtaget er når jeg pürcher i skoven.
Men til felt synes jeg den er for lille, men det skyldes nok hovedsageligt at sigtet er en tysk 4.
Skulle jeg starte i dag og bare have én kikkert så blev det en ørn af Z6 typen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#9
Når man skyder pap er det hyggeligt med store forstørrelser - så man tydligere ser målet - hullerne ser man ikke ude på over 200 meter - men det giver en bedre fornemmelse at skyde med eks. 20 x jeg har prøvet med 20x på 550 meter, og det er ganske fint..
Sidste år skød jeg min Tikka Varmint ind med en Nikon med 24 x forstørrelse, og det var fedt for hvert skud at klikke den ind mod målet (den er så præcis at alt det pjat med 3 skud ikke er nødvendigt) - mener at det var efter 5 skud at den skød lige i prik.... ikke noget med at vade frem og tilbage - men bare ligge stille og roligt, og skyde og så klikke lidt efter fornemmelse på hvor mange 1/4 Moa klik man skal give...
Så det er langt sjovere at skyde med forstørrelser ud over 10.
Jagt er en anden sag.... her har man behov for at have en kikkert der kan gå så langt ned som muligt så man kan skyde på kort afstand - og 10 x rækker fint på længere afstand

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#10
At placere et præcist skud på lang afstand kræver kun at våbnets sigtemiddel kan centreres præcist på målet...

Skyder man efter en ring-skive på 600m så er det lige så præcist, måske endda bedre med et ringsigte (ghostring, som amerikanerne kalder det) Det kan faktisk placeres meget præcist, specielt i forhold til et sort trådkors på en sort plet ude på 600m[Big Grin]

Det ER nok ikke et tilfælde at ALLE topscorerne i Benchrest bruger 45X kikkerter både på 100, 200 og 300 yards...

Til prikning af huller i skiver... jo større forstørrelse jo bedre
Til jagt så stor Zoom som muligt....

Enklere kan det vist ikke siges.

I øvrigt viste en undersøgelse som US Marinecorps gennemførte at jo mindre stabil skydestilling man har, jo mindre fordel har man af større forstørrelse end ca. 4X

Almindelige trænede "Marines" ramte bedst med 3-4 X på alle afstande ved stående og siddende skydestilling.
Marine Corps snipers kunne udnytte op til ca. 10X med fordel.

Ved liggende med fast understøttet riffel blev begge grupper bedre på langt hold med større forstørrelse.

Skal man være virkeligt universal-skytte så skal man altså træne og træne og træne og anskaffe sig en Bushnell Elite 6500 2,5 - 16 X 50 [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Dravis, det gik fint til du valgte en bushnell kikkert!
hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
4X forstørrelse.. Det er ikke mange til feltskydning der har sådan et lille rør til kikkert på riflen.

Selv køre jeg aldrig under 16X, hverken felt eller bukkejagt. Allerhelst 24X. Men klart jeg har jo altid en form for fast anlæg.

Hvad med i hårde drenge der skyder Mesterklasse. Hvad forstørrelse bruger i fritstående til f.eks bukken på 100 m??
I didn't come this far to miss!
Svar
#13
Nemlig Dravis

Det var bare for at stille tingene helt på spidsen - jeg havde nu forventet et "ramaskrig" efter min provokation - men nej.

Topskytter indenfor benchrest og marine snipers hører ikke inde under kategorien "de fleste" i min verden.

Og skiveskydning kan jo ikke helt sammenlignes med jagt [Smile]

For at sige det simpelt 1,5 x 6 til det hele - hvis det ikke er nok på 200 - 300 m. så må du pürsche dig tættere på - det er vist også det, der er meningen med den jagtform [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#14
Jeg skyder med 10 til 16 alt efter hvordan jeg har det på dagen [Wink]
Det "sjove" ved en stor forstørrelse er, at du kan se skudhullerne på 100 meter - selv med min "billige" Nikon som går til 14 x kan jeg se hullerne ved den fritstående.

Liggende...
Som sagt hvis underlaget er stabilt så er det bare at vride Leupollen op ikke også Hogmeister [Big Grin][?]..
@Dravis var det Bushnellen du brugte på WildWest skydningen - den kørte da ikke rigtig dengang [Wink]

Citat:quote:

Hvad med i hårde drenge der skyder Mesterklasse. Hvad forstørrelse bruger i fritstående til f.eks bukken på 100 m??


"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#15
Citat:quote:

Anstandsjagt ?
Trykjagt ?
Drivjagt ?
Pürschjagt

For mig er det ikke så meget et spørgsmål om forstørrels, der imod om selve sigte middel - følger det forstørrelsen el. er det fast, groft el. fint, hvor hurtigt kan jeg få fundet både sige og målet.

Til pursch og anstand bruger jeg 2,5-10x56 med fint kors m lysende prik, reserve kikkerten er 2,5-10x56 med Zeiss no. 11 som forstørres.
Driv og tryk: 1-4x22, Meoptas K sigte m. lys (lysende prik m. små steger). På reserven er 1,5-6x42 m. Zeiss no. 11 som forstørres.

Begge kikkerter med Zeiss no. 11 er blevet brugt på natjagt.

På en forholdvis let knæklås riffel til pursch, har jeg, en 1,5-6x42 m. tysk 4A. Den har erstattet en 2,5-16x50, hvor jeg ikke kunne udnytte den store forstørrelse pga. vægten på riffeln.

Der er pt. ikke en forstørrelse og sigtemiddel kombination, der optimalt dækker mit behov (læs øjne/syn).

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#16
Hey... Hogmeister...
Har du rent faktisk prøvet at sammenligne en Elite 6500 med Leupold?[Big Grin]

"Halvauto" det var faktisk en Elite 6500 2,5-16x50 der sad på min 22-250AI, men "konkurrencen" skød jeg med min 6,5x55 med en Swarowski 6-24x50---- Det var vist ikke optikken der satte begrænsningen[:I]

Ved de mere "dinglede" skydestillinger er Swaroen altid skruet ned til 6 - 8 X, men så snart der er støtte til riflen (Skydestokke, bipod o.s.v.) så skruer jeg op!

Ved anstandsjagt skruer jeg først op når der dukker noget op der skal studeres[8D] ellers står kikkerten på laveste forstørrelse...

i "gamle dage" har jeg da skudt mange 1" grupper på 100m med en 4x32 Leupold[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)