Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En god patron til 30-06
#1
Jeg skal snart til at komme i gang med at genlade patroner og er fuldtstændig begynder på området. En af kalibrene jeg skal lade til er 30-06, og da jeg det ville være dumt at genopfinde den dybe tallerken vil jeg gerne høre hvad folk har af erfaring med denne kaliber. Patronen skal primært bruges til råvildt hvor jeg gerne vil opnå en god "knald-og-fald-effekt" samt minimal kød ødelæggelse. Men samtidig skal den være lovlig til kronvildt. Er der nogen som har nogle gode bud til kuglekonstruktion og krudttype? Mvh. Søren [Smile]
Svar
#2
30-06 er da et udemærket kaliber, men de kriteria som du opstiller er nok svære at opnå med en og samme ladning, mit forslag er at du revurderer situationen og evt. finder 2 ladninger en til de mindre vilt arter og en anden til Kronvilt eller hvad syntes i andre i forumet ?
Mvh.
Leif R.
"The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Jeg er helt enig i at for at opnå det bedste resultat bør man finde 2 forskellige patroner, men problemet er at jeg bl.a. skal bruge den til jagt i Sverige, primært efter buk, hvor jeg også må skyde kronkalv og svin med den. Derfor er målet en patron der er god til råvildt inden for rammerne af hvad der også er lovligt til større klovbærende vildt, men jeg er godt klar over det desværre nok ikke er optimalt til det større klovbærende...
Svar
#4
Tja hvis du kun skal bruge en patron ville jeg personligt vælge noget med en tungere kugle som dækker vildsvin og andet godt og se om du kan finde en kugle som ikke er så ødelæggende på de mindre og det tror jeg er muligt, nogle af de kugler som laver meget ravage på t.ex. vildsvin vil gå lige igennem et rådyr uden at skabe de helt store problemer.
Leif R.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by soeren

Jeg skal snart til at komme i gang med at genlade patroner og er fuldtstændig begynder på området. En af kalibrene jeg skal lade til er 30-06, og da jeg det ville være dumt at genopfinde den dybe tallerken vil jeg gerne høre hvad folk har af erfaring med denne kaliber. Patronen skal primært bruges til råvildt hvor jeg gerne vil opnå en god "knald-og-fald-effekt" samt minimal kød ødelæggelse. Men samtidig skal den være lovlig til kronvildt. Er der nogen som har nogle gode bud til kuglekonstruktion og krudttype? Mvh. Søren [Smile]



Kugle:

Nosler Partition 180 gr.
Nosler AccuBond 180 gr.
Nosler Fail Safe 180 gr.
Swift A-Frame 180 gr.

Krudt:

Norma MRP, start 56 gr.
Længde 82 mm.

Disse kugler ødelægger ikke råvildet og er meget fine til svin og kronvildt.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#6
Jeg kan i hvert fald tilslutte mig Swift A-frame 180 grains - den er prøvet og skød durk igennem i cal 308 med minimal kødødelæggelse (fabriksammo fra Lapua)

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Jeg vidste ikke at Lapua lavede patroner med Swift A-frame kugler??
Iflg. deres hjemmeside laver de FMJBT, Naturalis (kobber kugle), og Mega.
Den sidste er ikke bonded, men har fået klemt mantlen ind så den holder bedre på blyet.
Dette er bekræftet fra Lapua.
Skulle jeg tage fejl, vil jeg meget gerne rettes i min vildfarelse!!

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by fasan

Jeg vidste ikke at Lapua lavede patroner med Swift A-frame kugler??
Iflg. deres hjemmeside laver de FMJBT, Naturalis (kobber kugle), og Mega.
Den sidste er ikke bonded, men har fået klemt mantlen ind så den holder bedre på blyet.
Dette er bekræftet fra Lapua.
Skulle jeg tage fejl, vil jeg meget gerne rettes i min vildfarelse!!

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman



Hej Frederik.

Lapua har lavet patroner både med A-frame, men også med Scirocco.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#9
Som jeg sagde, jeg ville gerne rettes, skulle jeg være på galt spor, og det var jeg så!
Takker for korrektionen.
Laver de stadig patroner med Swift A-frame, eller er det en saga blot??

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#10
Hej

Jeg kan anbefale Lapuas Mega Kugle i 200 grain.
se i ladetabellen og start lavt med ladningen.

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#11
Hej
Lapua laver ikke A-frame eller Scirocco længere - jeg var heldig at købe restlageret hos Korsholm i A-frame 300WM, 11,7g, de skal med til Afrika. Norma laver stadig A-frame i 30-06, 11,7g.
A-frame kuglen sælges også løst til genladning.
Med venlig hilsen

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!
Svar
#12
Hejsa!
Jeg bruger selv en 180 grain Sierra Gameking soft point med boattail. I min Tikka M695 ligger de med utrolig god precision( < 2cm på 100m). Jeg var lige i Skotland med dem og lagde tre dyr med kuglen. Der var ikke én af dem der løb mere end 5-6 meter fra hvor de blev ramt. Det er en forholdvis tung kugle som har en god penetrerende virkning og ekspanderer ikke voldsomt. Der er altid gennemskud med minimal kød-ødelæggelse men med god "knald effekt". Det største plus ved den er at den er så billig at det ikke kan betale sig træne med anden ammunition(ml 1,20kr og 2,00kr pr stk). Mht kronvildt(og vildsvin[:p]) er den både så tung og gennemtrængende at den lægger den ned meget effektivt.
Håber det er til nogen hjælp!

Mvh Bjarke

Mvh Bjarke
Mvh Bjarke
Svar
#13
Hej,

Jeg har ladet en god del i kal 30-06 både til mig selv og andre.
Min observation er at VVN-160 krudtet passer perfekt. Er billigt og giver god præsisjon og bedst hastighed.
En god ladning du kan bruge til alt nordisk jagt er:
180 grs Nosler Partition Gold eller Swift A-Frame og 60 grs VVN 160 (dog vær forsigtig og start 10% lavere dvs 54 grs og arbejd dig op til max..). God fornøjelse!!!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)