Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
223rem vs. 22-250
#1
Hej alle

Jeg overvejer en "for sjov riffel" til småvildt og leg på skydebanen.
Har i et stykke tid overvejet en 223rem men har så diskuteret med den lokale våbenpusher, som mener at en 22-250 er MEGET bedre....(Nu kan de ikke udelukkes, at han er vant til at tegnedrengen sidder lidt løst, når man går mellem de mange dejlige ting[:p] og at hans mening er påvirket af den nye Tikka i 22-250, som han tilfældigvis havde stående....)
Men hvis man nu vægter det hele op mod hinanden - dvs. kuglens hastighed, kødødelæggelse, fordelen ved flad kuglebane, tilgængeligheden og prisen på træningsammunition og afskudte hylstre til genladning, tendensen til at "brænde" løbet af jvf. tidligere tråd osv..
Hvilken kaliber ville I så vælge?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
.223

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills
Great Dane

Svar
#3
det er altid lækkert med en høj hastighed... [Big Grin]

MEN...

hvis det er med de kriterier du opstiller der, så er der ingen tvivl...

223...

skydeskiver er ligeglade med hastighed... [Wink]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Hej Ran,
22-250 er ikke nogen pibebrænder. Den har ikke så dårligt et ry som 220 swift. Men den holder sikker ikke så længe som en 223.

223 vil faktisk i de fleste tilfælde kunne stabilisere tungere kugler en 22-250. Fordi 223 ofte har en stigning på 10 tommer mens de fleste 22-250 har en 14 tommer stigning.

Ammoen kan lades billigere i en 223, men det er kun krudt differensen, og måske en lille smule i forskel i indkøb af hylstre. Kuglen er jo den samme for de to patroner. Til 223 kan du også erhverve miliammo til. Er du ikke hjemmelader, så er prisen af noget større forskel.

Skal du skyde på lange hold vil 22-250 være bedst. Den er et godt hak foran i energi og ballistik.

Ang. kødødelæggelse vil man kunne drosle det lidt ned, ved at bruge en 60 grains kugle i 22-250. 22-250 har ry for at lave store blodudtrækninger. Det er i hvert fald min erfaring. Jeg skal sige at jeg ikke har haft erfaringer med 223.

Jeg er heller ikke så stor hastighedsfanatiker som jeg har været tidligere. Jeg har skiftet min 22-250 og 300 win. mag. ud med en 6,5x55 og en 30.06. Jeg håber snart at kunne få en 35 whelen vekselpibe til min Sauer 202. De fleste kalibre, kan du jo lave til en højhastighedskaliber, ved at gå ned i kuglevægt.

Valget må du selv gøre[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh. Johannes
Svar
#5
For et års tid siden købte jeg en lækker Steyer kal. 22-250 + nogle æsker Norma blyspets. Præcisionen var ok, men ekstrem dårlig gennemskydningsevne, kuglen nærmest eksploderede een cm. inde i råvildtet med store blodudtrækninger til følge. Men nu følger et indlæg jeg havde i et andet forum:
Citat:quote:

Nu har lokal og meget tålmodig hjemmeruller løst problemet med min 250er, med en nossler ballistic tip 3,6 gram. Præcisionen er i top 1,5 cm./100m. Efter sigende har omtalte kugle, væsentlig bedre gennemskydningsevne end Normas blyspets, som jeg har dårlige erfaringer med.
Vi eksperimenterede videre med Speers Ogival 70 grains. Den kunne klare 3cm./100m. Det var en positiv overraskelse, da riflen har 14 tommer stigning og 70 grain er teoretisk i overkanten af, hvad den skulle kunne klare.
Min reskekt for hjemmerullere er øget.
I marts-april måned regner jeg med at en svensk bæver eller to, skal indgå i en praktisk test.
mvh



Jeg har endnu ikke skudt vildt med omtalte kugler, men forsøg på våde telefonbøger mv. indikerer at der vil være gennemskud, også på råvildt.
En 22-250 har sjæl,- en ren dødsengel. Alle bør ha`en 22-250[Big Grin].
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

det er altid lækkert med en høj hastighed... [Big Grin]

MEN...

hvis det er med de kriterier du opstiller der, så er der ingen tvivl...

223...

skydeskiver er ligeglade med hastighed... [Wink]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Hej Doc

du skriver :"hvis det er med de kriterier du opstiller der, så er der ingen tvivl..."

Er der andre kriterie, som jeg burde overveje?

vh ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Det jeg hører om 223 er at den mere vindfølsom end eksempel en god alm klassisk 6,5-55 - men skydebaner er jo som regel placeret så vinden ikke spiller en større rolle - men alligvel warum er det fedt med det her 223 kaliber - Mili har vel bare valgt det fordi, at det skal være bedre til at skamskyde fjenden istedet for at bare at dræbe... (logikken mere bøvl med en såret for fjenden .... [}Smile]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#8
.223 vil jeg vælge, hvis nogen var i tvivl.[Big Grin]

Mvh. atn
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

det er altid lækkert med en høj hastighed... [Big Grin]

MEN...

hvis det er med de kriterier du opstiller der, så er der ingen tvivl...

223...

skydeskiver er ligeglade med hastighed... [Wink]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Hej Doc

du skriver :"hvis det er med de kriterier du opstiller der, så er der ingen tvivl..."

Er der andre kriterie, som jeg burde overveje?
vh ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



kun du kender dit behov...
(dvs at du har skrevet det i fuld offentlighed, så nu kender vi andre det også) [Big Grin]

jeg er ikke for eller imod et af de 2 kalibre generelt, men kan man vælge det rigtige til den rette opgave, så er man godt på vej...

223 gør jobbet til fulde, 22-250 gør det samme, bare med mere overkill i form af rekyl, mere krudt, dyrere patroner, lidt sværer at finde ammo til, samt at der er loft over kuglevægten, i forhold til 223...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Tak for input
Jeg hælder til at fastholde min oprindelige plan....jeg må ud og finde en god og billig 223´er...[Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Jeg er enig med halvautomat. 22 har dårlig ry, når det drejer sig om vindfølsomhed. 6,5x55 er meget bedre når der er vind. Ganske vist er der større kugledrop.

Min erfaring med mindst kødødelæggelse i 22-250 er Remingtons almindelige softpoint i 55 grains. Det havde jeg ikke ventet, men det var min oplevelse. 22-250 har en helt spektakulær dræbende effekt på råvildetet.

Præcisionmæssigt, havde jeg ikke nogen gode erfaringer med 53 grains Norma blyspets (måske er det 52 grains, jeg kan ikke præcis huske det). Min riffel vil ikke godkende dem.

mvh. JOhannes
Svar
#12
Disse to kalibre, der er oppe imod hinanden, de kan faktisk det samme.

Begge har det der skal til og meget mere. Jeg har skudt en del råvildt med .222 og det er rigeligt. Men da jeg handlede riffel, så blev det til en 250'er i stedet og det har jeg ikke fortrudt.

Da en af mine venner købte en riffel, først i 80'erne i kal.223 da var den ukendt og alle troede det var ham der ikke kunne sige .243[Big Grin]

Nu har den faktisk skubbet .222 af banen ...

Meeen, skulle man en dag have lyst til at drage til Irland, for at jage f.eks. Sika, då eller Kronhjort!! så er det muligt med "dødsenglen", som Knerik kalder den.

Jeg har selv haft min med derovre og det var rart at "daske" rundt med en let riffel.

K&B Clax [Smile]

De kloge laver ikke reglerne, de adlyder blot naturlovene ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
hej drenge
om i skyder med 222 / 223 / 22-250
så handler det om at man bruger nogle projektiler i god kvalitet
dvsSadnosler/winchester combined technology).speer trophy bonded bear claw. nosler partition. barnes x
mange af de andre er beregnet til varmint(skade dyr) så de gennem skyder ikke et rådyr.

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#14
Helt enig med Hatting og her er det lidt problematisk for os der ikke hjemmelader. Udvalget af "gode kugler" i fabriksladning er meget begrænset.

222 (sako vixen) er jo nærmest indbegrebet af en riffel på Grønland, vel oprindeligt primært til sæler. Der ryger også en hel del rensdyr med en 222. Selv har jeg skudt i omegnen af 10 rensdyr med en 222 uden de mindste vanskeligheder.

Sako skulle have barnes X på programmet i 222 og det er vel et af de bedre bud på en kvalitetskugle til 222

Mvh.

Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)