Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kokkejagt med hanebøsser 09
#1
Så blev sæsonens kokkejagt med hanebøsser afviklet igår. Jeg var sidste år så heldig, og til min store glæde, at blive inviteret ind i varmen i et lille eksklusivt selskab af jægere, der hvert år mødes den sidste søndag i januar, og får luftet de fine gamle hanebøsser [Wink][Smile] Værten for jagten, kigger nøje deltagerne ud, før man bliver vurderet værdig til at deltage, så jeg betragter jo dette privilegium som en stor ære [^] Min mand har været med i det gode selskab i et par år, så stor var hans måben, da hans enfanterrible af en kone, fik den udsøgte invitation. Nu stod hans mandige ære på spil, for kunne jeg nu leve op til det privilegium, og vigtigst af alt: Kunne jeg betjene og skyde med et af hans fine hanegeværer, uden at ridse,skramme eller på anden vis ødelægge det [?] Og uden at sætte de andres sikkerhed overstyr[?] Han er jo klar over at betjening af 2 aftrækkere ikke er min stærke side, og når der så også er et par haner der skal spændes, og med forsigtighed nedlægges efter endt såt, så havde han en stor opgave for sig med at få det banket ind i skallen på mig [Wink]. Så hver aften blev der ekserseret i hanebøssebetjening, i ugen op til sidste års jagt, og han var da også rimeligt tilfreds med mine præstationer til sidst [^] Sidste års jagt kan beskrives kort: Jeg ridsede ikke Saueren, jeg fik ikke nogen chancer for kok, og jeg kunne ikke ramme en rød ko i r.... da vi efter jagten skulle skyde til lerduer [V] Og ingen andre var i fare pga mig [Big Grin] Det kunne faktisk kun blive bedre næste gang, eller det håbede jeg da [Wink]
Da min søde mand var arbejdsramt i år, skulle jeg afsted alene, men han havde da liiige kørt lidt eksersits lørdag aften, så han var sikker på at jeg stadig kunne grundtrinene. Og så fik jeg en æske sortkrudtspatroner som et ekstra krydderi til jagten [Wink] (Og de er med bismuth, og holder den anbefalede fart til jagt, specielt fremstillede i Tyskland til netop det formål). Og Sauer-hanebøssen kal.12/70, stod klar forrest i våbenskabet, lige til at putte i etuiet søndag morgen.
Søndag morgen kom jeg lidt hu-hej-vilde-dyr ud af sengen, men nåede da afsted til tiden med min morgenmad i hånden, og mødtes med de andre til morgenparole kl. 10:

[Image: Kokkejagt09002.jpg]
Værten yderst tv, hans to jagtivrige retrievere og konens skødehund (der ikke skulle med på jagt), og de øvrige herlige gutter i selskabet [Smile]

Igen i år fik jeg tildelt kongeposten,(selv om jeg vel egentlig ikke fortjente den pga de ringe præstationer med træfningen fra sidste år [V] ). Denne gang skulle jeg bare rykke 10 meter længere frem, for så ville jeg have en meget bedre dækning, havde værten fundet ud af. Og det var helt ok med mig, og hvis han troede på mig, og mente at jeg ville kunne ramme noget som helst, såh.....!
Da jeg var kommet på plads blev der ladet op, og hanerne blev spændt. Og så var det bare at vente på at fasanerne kom i luften fra tjørnekrattet skråt fremme til højre for mig. Efter 5-10 minutter kunne jeg høre vingeslagene fra den første, og øjeblikket efter kom en høne i pæn højde, flyvende i en smuk bane i luften foran mig. Det gav et håb om at evt kokke ville tage samme retning, og et lille øjeblik senere kom den første kok, med samme kurs og højde som hønen. Bøssen til skulderen, trække an og trykke af.....og et skønt dumpt brag og en røgsky stod ud af løbet....og kokken fløj uskadt videre, for jeg klovn, KAN IKKE FINDE BAGESTE AFTRÆKKER [V] Så hurtigt jeg, let hostende, kunne, blev der sat en frisk patron i kammeret, bøssen lukket og hanerne igen spændt. Nu var der mere liv fra tjørnekrattet; nogle løb over den smalle sti jeg stod ved, og ind i haven, andre fløj udenfor skudhold ned over engene, men så kom en kok mere i samme flotte stil som den første. Nu trak jeg ordentligt igennem, og midt i røgskyen så jeg kokken pakke i luften og hørte det bløde bump, da den død faldt til jorden [^] HÆ, hæ, hæ, dit gamle gespenst. Du kan jo godt [Wink], tænkte jeg for mig selv, mens jeg igen fik ladet op og gjort klar til hvis der skulle komme flere kokke. Hostende og med et sikkert meget stort smil i hele ansigtet [Big Grin][Big Grin] Nu var det pludselig meget sjovere [:p]
Så kom næste kok, og denne gang med kursen sat skråt fra højre, og bagom mig i en god højde. Så rundt på fødderne, med bøssen skuldret, trække igennem nok engang før skuddet blev trykket af..... og igen pakkede kokken i luften og landede med et blødt bump i kanten af granerne bag mig [^] Jamen, jamen, jamen Fru Jakobsen dog[Wink] Man skulle jo tro at du bare kan finde ud af det her [:p], tænkte jeg, mere end almindeligt tilfreds med mig selv, mens jeg i røgtågerne fik knækket bøssen, skiftet patron osv. 2 kokke i 3 skud, og med S/S!! Mon der var steroider i de der sortkrudtspatroner, eller var den gamle her, uden at vide det, kommet på en slags speed via ostemaden i morges??? For filan da, hvor mit humør var højt og temmelig tøset [:I][Big Grin][Wink]
Den sidste høne forlod krattet, og fløj i en smuk bue ned over engen, for at lande nede i skovkanten, og værten kom højt grinene frem, og mens jeg knækkede bøssen, pillede patronerne ud og lagde hanerne, ønskede han mig tillykke med de to flotte skud og det spektakulære syn af røg [^][Big Grin][:I] Han havde selv skudt en enkelt kok i et skud, og det viste sig at være det samlede udbytte af dagens korte jagt[Smile]

[Image: Kokkejagt09003.jpg]
Mine to kokke og den fine gamle Sauer [Smile] Klæder de ikke bare hinanden smukt?[:I][^]

Nu skulle der, traditionen tro, skydes lerduer, og som dagens heldigste skytte, skulle jeg lægge ud:

[Image: Kokkejagt09005.jpg]
Fru Jakobsen med den røgspyende hanebøsse [Big Grin] Der måtte 4 forsøg til før den første lerdue blev smadret [8D]Hæ, hæ, jeg kunne ikke se en s... for røgen, så de andre måtte fortælle om jeg ramte [Big Grin][Big Grin]

De andre skulle også prøve deres skydefærdigheder, så her er nogle flere fotos:

[Image: Kokkejagt09008.jpg]
[Image: Kokkejagt09010.jpg]
[Image: Kokkejagt09007.jpg]

Klokken 12 blev der rundet af med en dejlig frokost, udveksling af løgnehistorier, vending af verdensituationen, og hvad jægere ellers snakker om når den sidste såt bliver taget [Big Grin] Og jeg kunne, ualmindeligt tilfreds med mig selv, køre hjem, efter at have taget pænt afsked med de andre [Smile]

Mvh Farmor (Der gør det med hanebøsse og sortkrudt [Wink] )

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#2
Sikke en fin historie - og tillykke!!!

Er de manglende billeder af pulveriserede lerduer et udtryk for præcisionen under denne del af arrangementet???
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hej Farmor

God og dejlig historie og tillykke med den flotte skydning.[Smile]

Men hedder det ikke Hanejagt med hanebøsser[Wink]

mvh
Korthår
Svar
#4
@Yeti jeg kunne ikke "fange" smadringsøjeblikket, desværre [V] Det dumme kamera har ligesom en slags forsinkelse i gerningsøjeblikket [xx(]
Men der er et par stykker, bl.a. værten og hans bror, der er ret skrappe til at pille duerne ned [Wink]
Resten af os kører mere på held end træfsikkerhed [Big Grin][Wink]

@Korthår her siger vi kokkejagt. Og da jeg har fået størstedelen af min jagtlige opdragelse herovre, så bruger jeg jo også de udtryk jeg har lært [Smile]

Men enormt sjovt, det er det [Big Grin][:p] Og pænt tak for tillykkerne [:I]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#5
Tillykke med kokkene[Big Grin]

Hmm, når du nu står i den røg og damp sparer du jo på smøgerne[Big Grin], et skud må vel svare til omkring 27 Cecil[^][Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#6
[Smile]
Igen en Flot Farmor historie. Indrømmet, efter at have læst ordet "hanebøsser" søgte øjnene utålmodigt nedad, til de fandt hvile ved det smukke billede af den gamle Sauer og kokkene. Så blev der ro på til at indhalere den fine historie. I 1970, og 16 år ung, havde jeg en Sauer magen til. Den veg, efter tidens trend og krav om øget sikkerhed, pladsen for en hammerless.
Mvh Walnut
Svar
#7
@Kima jeg vil snarere sige 40 cecil[Big Grin][Big Grin] Det stinker frygteligt vidunderligt [Big Grin][:p]

@ Walnut[Smile] Jamen jeg vidste at du ville sætte pris på et smukt foto af en fin hanebøsse. Så opstillingen blev skam lavet med tanke på dig [Wink][:I] Og så har du også haft sådan en skønhed i din pure ungdom [Smile] Så ved du hvilket skønt våben min mand, med næsten blødende og bævende hjerte, overlader til sin vildbasse [Wink][Big Grin]

Også pænt tak til jer to [:I]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#8
Han blev truet til det.Tillykke med de to haner
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by bandit1

Han blev truet til det.Tillykke med de to haner



Truet til at aflevere den gamle fine Sauer.......[8)]...
[:0] Det kunne så også, passende, forklare historien om "licensen til den kapitale buk", der pludseligt[:0] og uden videre modstand skiftede hænder. Bare fordi husbond skulle på en harmløs pirketur med gutterne [Big Grin] Faaaaaaarmor......
Mvh Walnut
Svar
#10
Måske vi skulle lave en lille hanebøssefraktion her på VTF.....[?][Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Måske vi skulle lave en lille hanebøssefraktion her på VTF.....[?][Smile]

Hilsen Ulrik



Hej Ulrik.
Falder jeg over et godt skæfteprojekt i cal. 16 eller 20 (gerne Sauer) er jeg med [Wink]
Mvh Walnut
Svar
#12
Walnut-du siger bare til,jeg tror da jeg har en Sauer på lager.......[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#13
God skyding Farmor og smuk Kokke fasaner skødt med that pæne gamle Sauer dobbelt.

PS..Masser grøn i billeder...du i Ireland [?][Big Grin][Big Grin][Big Grin]ANYWAY...tillykke med dagen og jagt![Wink]

mvh..Eric

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#14
Jeg skulle lige have tørret tårerne af øjne og kinder, efter den hjertelige latter, jeres indlæg gav anledning til [Big Grin][Big Grin]

Hvordan kan i dog tro at jeg, med mit kærlige, omsorgsfulde og blide væsen [Big Grin][Big Grin][^], (sorry, nu griner jeg igen), og som altid stryger min mand kærligt med hårene, aldrig nægter ham noget som helst det står i min magt at give ham.([Big Grin][Big Grin]nu er den gal igen [Wink] ) At jeg skulle finde på, med trusler og andre stygge virkemidler, at tvinge ham til at overlade sine højtskattede fine gamle våben til mig? [Big Grin][Big Grin][Big Grin](pokkers som jeg har svært ved at holde mig dybt alvorlig [Big Grin][Big Grin] ) Nej da. Det kunne aldrig falde mig ind [^][8D] Jeg sværger skam på mit liv, at hans dyrebare skat kommer tilbage i samme uskadte stand, grundigt renset efter brug [^][Smile] Det er da det mindste en perfekt hustru som mig([Big Grin][Big Grin][Big Grin]) kan gøre til gengæld [Big Grin]. (Og i tror mig garanteret ikke over en dørtærskel [V][Big Grin]) Jeg sværger(med et par fingre krydset på ryggen) på at det er sandt[:I][Big Grin]

@Eric. Ikke Irland, men den skønne klippeø i Østersøen [Wink][Smile] Og pænt tak skal du også have [Smile][:I]

Mvh Farmor (Nu med ansigtet i rimelig ro[Wink])

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)