Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sort rålam nedlagt på Lolland
#1
Sort rålam

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Hmm jeg havde nu ladet den gå[Smile] Det kunne da være herligt at gå og kigge på sådan et "perle" rådyr[Smile]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#3
Utroligt - hvor er logikken til jægernes nedennævnte udtalelse:

Vi har en ganske pæn råvildtbestand i området, hvor jeg skød det sorte lam, og havde det været et bukkelam, ville jeg have ladet det gå for at se, om der kunne blive endnu flere sorte dyr i området, slutter Peter Frederiksen, der nu får rålammet hovedmonteret.

mvh
Korthår
Svar
#4
Næ, sandsynligheden for genernes videreførsel er vel større for en rå - bukkene er vel næppe mere kræsne end vi... Og den sorte farve kan jo ikke være knyttet alene til y-kromosomerne for så ville den kommene rå jo ikke have været sort.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Hovedmontering af et lam - sort eller ej [xx(].
Den ville jeg have nydt synet af, indtil den ikke mere satte lam, eller til den døde af naturlige årsager.
Mvh Walnut
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Utroligt - hvor er logikken til jægernes nedennævnte udtalelse:

Vi har en ganske pæn råvildtbestand i området, hvor jeg skød det sorte lam, og havde det været et bukkelam, ville jeg have ladet det gå for at se, om der kunne blive endnu flere sorte dyr i området, slutter Peter Frederiksen, der nu får rålammet hovedmonteret.

mvh
Korthår



Et er at jægeren - måske - har sagt det. Noget helt andet er, at udtalelsen finder hele vejen frem til hjemmesiden. Uanset hvor finken røg af panden, stiller den godt nok ikke jægerne - og jægerstandens naturforstand - i noget særligt glimrende lys.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Unskyldninger er der nok af: Det er ikke et sort rålam, derimod en langbenet sort formel 1 labrador[Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Hav en god dag og med venlig hilsen Thorlak

NB: Mod sædvane ville jeg nok lade den gå.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
De gode græder og de onde ler......[:0][V]
Svar
#9
Ret beset er en så markant farafvigelse vel egentlig en genetisk "fejl", der burde bortskydes..?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Det er vel ikke alle genetiske ændringer der skal fjernes. Det kunne jo fx også være bukke med særligt kraftige opsatser. Hvis man gerne vil have sorte dyr er det forkert at skyde dem, og er man helt fri, tja så skal de skydes. Men at hævde at en farvevariation per definition skal skydes væk er vel at stramme den. Det afhænger vel som så meget andet af øjene der ser.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Det absurde i denne situation er jo, at jægeren selv giver udtryk for et ønske om mere sort råvildt....

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Hvem ved. Maaske han har gjort hele Lolland en tjeneste ved at nedlagge lammet. muligheden er jo at lammet har haft andre gener/kromsomer som man absolut ikke gerne saa blandet med de andre dyr.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#13
- og hvis den mørke farve skyldes noget genetisk misk-mask som v. albinodannelse (og det gør del vel), kræver det også for sort råvildt at genet bæres af både han og hun, for at ungerne kan slå ud i sorte nuancer. Altså ikke megen fornuft i at skyde den sorte rå, hvis man ønsker flere af slagsen. Og det bliver jo ikke ligefrem mere begavet af, at jægeren kunne have skudt et normaltfarvet lam i situationen i stedet.

Ubetinget minuspoint.

/bundgaard
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Hvem ved. Maaske han har gjort hele Lolland en tjeneste ved at nedlagge lammet. muligheden er jo at lammet har haft andre gener/kromsomer som man absolut ikke gerne saa blandet med de andre dyr.
Hogmeister



Din pointe?

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Nu ved jeg ikke, hvor meget journalisten har vredet historien. Men der er, efter min mening, nogle ret ubegavede og uheldige sammenfald i historien, der med sikkerhed ikke gavner jægernes sag.
Det er et sjældent og i mange udenforståendes øjne særligt kønt dyr.
Jægeren i historien vil have præcist det dyr og går en ekstra gang efter det. Han fravælger andre dyr i situationen.
Man kan så udlede det af hans valg, at han går efter "trofæet", hvilket måske for mit eget vedkommende, er den mest uforståelige grund til at nedlægge den.
Han fejler totalt på sin vurdering af genmaterialets mulighed for at vandre videre, samtidig med at han, som Høghén skriver det, giver udtryk for, at han gerne ser en bestand af sorte dyr.
Personligt havde jeg ikke haft brug for alle disse udsagn, for at undlade at skyde.
Mvh Walnut
Svar
#16
var ude at drive på en fasanjagt i sidste uge. I en af såterne blev der set en Då med kalv. En af driverne, som har jagten på et nabo stykke sagde at han ville "bo" i et tårn det næste stykke tid. Jeg spurgte ham hvorfor - ja for at skyde dem sku da!! svarede han.

Vi gavner ikke altid vor sag - sagt mildt!!
Svar
#17
Min pointe? Blaa, gul, hvid eller sort, skyd den. Det naste bliver vel at en ulige buk heller ikke maa skydes. Det andet er bare Dr. Mengele spekulation paa hvad der kunne have kommet ud af at ikke at have skudt.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#18
hvis han gerne vil have mulighed for at følge et specifikt dyr, har han da dummet sig[:o)]

min egen holdning er at atypiske eksemplarer - lyse og sorte stykker af då- kron- og råvildt ikke hører hjemme i naturen og bør bortskydes.
her på djursland er der nogle atypiske dådyr, og et normaltfarvet dyr ser nu bedre ud.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Min pointe? Blaa, gul, hvid eller sort, skyd den. Det naste bliver vel at en ulige buk heller ikke maa skydes. Det andet er bare Dr. Mengele spekulation paa hvad der kunne have kommet ud af at ikke at have skudt.
Hogmeister



Dr. Mengele spekulationer? Du forstår at udtrykke dig teatralsk - lidt i stil med Saddam Husseins propagandaminister (ham de kaldte komiske Ali).

Det er et videnskabeligt faktum at melanisme er arveligt. Ikke dermed sagt, at der med sikkerhed ville være kommet flere sorte rådyr på Lolland, hvis han havde ladet den gå, men man kan med sikkerhed konstatere, at nedskydningen af det sorte rålam ikke har fremmet etableringen af en sort bestand. Det er der vel ikke meget nazisme over?

Jeg kan ikke hidse mig op over, at han har skudt et sort stykke råvildt. (Jeg havde skudt den anden, men det er ikke min pointe).

Men manden giver selv klart udtryk for, at han gerne så en etableret bestand af sort råvildt - og så er det da ikke udpræget smart, at skyde det hidtil eneste kendte eksemplar.

Det er da heller ikke udpræget gennemtænkt at give udtryk for, at man tror at kun handyr kan føre generne videre.

Og så det mest opsigtsvækkende: Det er slet ikke smart at uvidenheden udstilles på Danmarks Jægerforbunds hjemmeside, som et udtryk for at denne organisation heller ikke har større indsigt i "bierne og blomsterne" end som så....

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by STROM

min egen holdning er at atypiske eksemplarer - lyse og sorte stykker af då- kron- og råvildt ikke hører hjemme i naturen og bør bortskydes.

mvh
Strom, naturgænger



Hvor mange hundrede år skal man have kendskab til et mindretal af et eksemplar, før det kan siges at det er en acceptabel variant der ikke absolut skal skydes væk for ikke at forstyrre den "rene natur". ??

- et lille ps; vildtbiolog Carsten Riis Olesen, der har mange års erfaring med råvildt, oplyser at han aldrig tidligere hørt om sort råvildt i Danmark.

Det er han nok ikke den eneste dansker der ikke har[Smile]

Men til orientering så er der tidligere observeret sort råvildt i Danmark.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)