Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
12/89???
#1
Hej forum.[Smile]
Hvis i skulle vælge en ny skyder i cal 12/89, hvilken ville i så vælge?[Big Grin]
Jeg har haft kig på baikal.mossberg og en sabatti o/u.
Min kammerat har en beretta extrema, men den syntes jeg er alt for dyr og iøvrigt har jeg en 12/76 urika camo i forvejen.[8D]
Jeg har ikke haft en winchester sx i hænderne, men kan se at korsholm har dem med syntet skæfte til 7995 i 12/89.Jeg vil helst have en camo model, da den er mere vejrbestandig.[Wink][Wink]
Jeg overvejer kraftigt en mossberg 935 camo til 5895 kr, men den har fået en del negativ kritik i den amerikanske presse.Jeg har endvidere set en sabatti o/u i camo til 6995kr.
Jeg har bestemt at den max må koste 10 kilo, da den kun skal bruges til gåsejagt.Er der andre forslag inden for den prisramme???Gerne i camo.
Svar
#2
brugt 425 waterfowl, jeg har en som jeg er glad for

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#3
Hej Ultra Light

Jeg købte hos den Lokale våbenpusher en Beretta Extrema2 til 8.995,- fra ny.. Det rene anti luftkyts. Så man kan være heldig, kan se at Korsholm har den til 14.595,-. Syntes at jeg lige har set den til 12.000,-

Men hvorfor en 89, nu du har en 76? hvis du lader selv kan du sagtens få 38 gram stål til at gå hurtig i en 76 mm.
I didn't come this far to miss!
Svar
#4
Hej annanias HUNT.[Smile]
Jeg lader ikke selv, så jeg må tage hvad der er på hylderne.Vi var forleden dag ude og teste skudbilleder og gennemslagskraft på telefonbøger!
Vi testede:12/76 kent/jaguar 28 grams 2.hagl,12/89 remington 39 grams 2.hagl og 12/89 federal 2. hagl.Kent skulle gå 500m/s og de 2 amerikanske skulle gå 475 m/s!!
Vi testede på 35 meter.[8D][8D]
I gennemslags testen var kent bedst, men kun sølle 7-10 sider i telefonbogen.[8D]
Det mest interessante var skudbillederne.Der kunne kent slet ikke være med.Jeg forstår ihvertfald bedre nu, hvorfor jeg ikke havde den store succes med dem til gråænder i denne sæson.[xx(][xx(]
Der var mega store huller i forhold til 12/89.Det var med 1/2 boring det blev lidt bedre med 3/4 ,men efter min mening ikke godt nok.[B)]Jeg er efter den dag blevet overbevist om store hurtige ladninger er bedre end små og hurtige.Der er for få hagl i en 28 grams 2 til gråænder efter min mening.[V]
I øvrigt så testede vi nogle kent 12/70 i hagl nr 1 imod kent 12/76 nr 2.De gik nøjagtig lige langt ind i telefon bøgerne.Der er 117 hagl i en 32 grams 1, men 125 hagl i en 2 en forskel på sølle 8 hagl.Skudbillederne var lige så åbne med hagl nr 1, men den ville man jo nok heller bruge som første valg til gråænder.[8)]
Summa sumarum så mener jeg denne testdag har vist mig at en kent 12/76 er fin til fugle som er fra edderfugle størrelse og op til canadagås men hvis man skal skyde pibeænder/gråænder så må man op i en 12/89 hvis man, som jeg selv, sidder ved vejlerne og der kommer lidt af hvert forbi.[Big Grin][Big Grin]
Det er samtidig tankevækkende at et stålhagl taber så hutigt hastighed, at det på 35 meter slår et hagl nr 1 med 400m/s lige så hårdt som et 2 hagl med 500 m/s i hvertfald i telefonbøger.[Smile]
Svar
#5
Hvor mange sider kom i ind i bøgerne? Var telefonbøgerne tørre?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
hej.

ja, der er ikke den store forskel på en 1´er hagl 400m/s og en 2´er hagl på 500m/s,når man tester på 35 meter.

til gråænder og pibeænder er haglstr.3-4 fin ud til 35 meter.
der skal ca være 125 hagl i en 75 cirkel for at
der er dækning nok.

jeg bruger selv 12-76 med 37,2gram eller 33.5grams haglstr.3 til gråænder/pibeænder og hvinænder, og det virker fin.

hvis jeg skal skyde gæs, så bruger jeg kun 12-89 med 41-48 grams ladninger i haglstr.1

vh.dan
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#7
Hej.[Smile]
Ja, telefonbøgerne var tørre.4 bøger/patron[Wink]
Kent 12/76 str.2 :180 sider,185 sider,178 sider,183 sider
Rem. 12/89 str.2 :179 sider,172 sider,176 sider,177 sider
Federal 12/89 str2:176 sider,180 sider,175 sider,174,sider
Kent 12/70 str 1:181 sider,183 sider,179 sider,184 sider

Så var der lige min personlige overraskelse[8D]
Kent 12/70 tungsten str.5:169 sider,171sider,174 sider,168 sider

Så en tungsten str 5 er NÆSTEN lige så hådtslående som en str 2 i stål på 35 meter???Jægerforbundets anbefaling om at man skal vælge 2 numre større i forhold til bly kan vist godt laves om til 3.
Svar
#8
Citat:quote:

Hej.
Ja, telefonbøgerne var tørre.4 bøger/patron
Kent 12/76 str.2 :180 sider,185 sider,178 sider,183 sider
Rem. 12/89 str.2 :179 sider,172 sider,176 sider,177 sider
Federal 12/89 str2:176 sider,180 sider,175 sider,174,sider
Kent 12/70 str 1:181 sider,183 sider,179 sider,184 sider



Dét var godt nok ikke nogen stor gennemtrængning.I havde vel ikke en chronograf med..........[?][?][?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Hej.[Smile]
Nej vi havde ingen cronograf, men du skal nok lige gange dem med 2, for der skulle måske have stået blade i stedet for sider.[Wink]
Haglene der stopper i side 400 i en telefonbog, har jo reelt kun penetreret 200 sider. [8D][8D]
Svar
#10
Nå-ok,ja det giver mere mening,syntes godt nok det lød som nogle tamme ladninger[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Summa sumarum så mener jeg denne testdag har vist mig at en kent 12/76 er fin til fugle som er fra edderfugle størrelse og op til canadagås men hvis man skal skyde pibeænder/gråænder så må man op i en 12/89 hvis man, som jeg selv, sidder ved vejlerne og der kommer lidt af hvert forbi.

Rolig nu, der er noget galt enten med chokes eller din skydning[Big Grin]
Hvis hastigheden holder, skal gråanden nok falde ned. Tænk på hvor mange hagl du har i. Men klart vil du ud på 35-45 m skal du op i hastigehed, en god grund til at blive hjemmelader.
0

Jeg kører 30,5 gram stålhagl i 2er. Hastighed 450 m. Have dem til at gå 550 m men der larmede de voldsomt, så det piv for ørene[xx(] Bruger dem til alt, lige fra bekkasiner til gæs. Og er fuglen i haglsværmen er det over for den. Skød en stor måge der var 40-45m væk. Den var død i skraldet[8D]

Derudover har jeg sat en Patternmaster choke i enden af Extremen2er.

Mærker ikke den store forskel på vildtet om det er 550 eller 450m/sek. jeg skyder med. Tror også at der er en øvre grænse på hvad fart et stålhagl har brug for indtil 45 m. Er der nogle af de lærte det ved det?

Behold din lækker 12/76 Urika og brug pengene på at blive en hjemmelader af hagl, det er faktisk meget mere spændende at lade til hagl end riffel[Wink] Brug resten af pengene på lerduerbanen[:p]

Her et godt råd på at checke din skydning på banen. Knækker duen bare når du rammer[V] Splitters den[:p] så er den ramt rigtigt i haglsværmen..
I didn't come this far to miss!
Svar
#12
Hej.[Smile]
Ja, jeg kan ikke ramme en ladeport.[Big Grin]Jeg skyder aldrig mere end 37-38 duer i en 40 duer´s serie.Jeg må også nøjes med 21-22 stykker på trapbanen, så det er da klart, at jeg ikke kan ramme et stykke papir på 120x120 cm.He he he[:o)][:o)]
Jeg gider ikke lade selv,hverken til riffel eller hagl.[8)]
Jeg vil hellere bruge tiden på skydebanen eller på jagt, end ved ladebordet![Wink][Wink]
Mit alternativ( som jeg ser det), er at enten købe en 12/89 eller købe hevi-shot eller tungsten matrix til min 12/76.[8D]
Med et årligt patronforbrug på 230-270 skud alene til ænder/gæs er den sidste løsning i hvert fald ikke den billigste!!![B)][B)]
1000 stk Federal 39 grams 12/89 hagl nr 2/3 kan fås til 5500 kr. 1000 stk Remington 39 grams 12/89 hagl nr 2 koster 6300kr.
1000 stk tungsten/hevi shot str 1-5 koster 14500-21000 kr!!!!![xx(][xx(][xx(]
Så efter 4 sæsoner skulle min nye halvauto være betalt.
Svar
#13
Hej Ultra Light

Kan godt se det ikke er skydningen, den er gal med. Tager mine skrevne ord i mig igen[B)]

Jeg brugte en del Clever Mirage i 89 mm 39 gram. Den var jeg meget glad for. Den findes i 76 mm i 36 gram. Kunne være interresant at test skyde den iforhold til 28 gram og 39 gram[?]

Er det Værnet du jager på??

Annanias HUNT
I didn't come this far to miss!
Svar
#14
Hej annanias HUNT.[Smile]
Jeg plejer at være på værnet i uge 37-38.Resten af andejagten bruger jeg ved bygholm og arup vejler.[Big Grin][Big Grin]
Jeg har godt set at clever laver en 12/89, men hastigheden er under 400 m/s, så jeg vil prøve de 2 amerikanske først.
Jeg hælder mest til en mossberg 935.Jeg kan se at pamhule har dem på tilbud til 4199 kr.[Wink]Min nye 12/89 skal jo ikke erstatte min urika, men bare supplere den.[8D]
Jeg er bare meget i tvivl om det er den rigtige.[?]
Jeg har jo vænnet mig til min dejlige beretta og kan da sagtens se/mærke forskel i forhold til en mossberg.
Hvis penge ikke var et problem købte jeg fluks en extrema i camo, men jeg har desværre ikke de 13-15000 den koster.Korsholm har en uden camo til 12500, men jeg vil helst have den i camo, da jeg hader rust.[B)]
Alternativet er en brugt, men dem har jeg aldrig set ved forhandlerne.Folk beholder dem jo desværre.[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#15
hej.

ang. Clever Mirage 12-89 39 gram.
jeg målte hastigheden på dem for et par. år siden.
dengang lå de på 365m/s v2[xx(]

ang. gevær.
så er der også,
winchester x3 12-89 til ca.7000-8000kr,korsholm kan skaffe den i camo
baikal mp-153 12-89 til 2800-3000kr.

til normal andjagt er det ikke nødvendig at skyde med 12-89,men kan da være godt at havde som anden skud, hvis man nu skulle komme til at lave noget lort med første skud.

vh.dan
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#16
hej annanias HUNT

hvad hagl% kan du sætte med din Patternmaster choke!!

jeg har haft en til en browning gold 12-89, men der var jeg ikke tilfreds med min Patternmaster choke.

vh.dan
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#17
hej drs.[Smile]
Du har helt ret, det er ikke en normal ande/gåsejagt over lokkere, at jeg skal bruge en 12/89 til.Der slår en 12/70 så rigelig til.[8D]Jeg har lejet noget helt unikt jagt mellem 2 af danmarks bedste fuglelokaliteter.Det er en flad stubmark helt uden vand på.
Mit problem er at både ænder og gæs bare flyver over.De pendler så at sige over stykket, men er umulige at lokke ned til div. lokkefugle.
Jeg kan dog pirre deres nysgerrighed nok til, at de flyver over lokkefuglene, men ned vil de altså ikke.
Jeg ligger på ryggen under halm/siv for et alm skjul ser de med det samme.Der kommer ufattelig mange ænder/gæs i sep okt måned.
Der er mange grågæs ,så da jeg skal være 100% i skjul hele tiden, kan jeg ikke ligge og skifte patroner efter om det er en and eller en gås der flyver over lokkerne.[8D]
Derfor er valget også faldet på hagl str 2, da jeg har rimeligt gode erfaringer med den str til gæs i spidsskud.
Problemet opstår når ænderne kommer, så syntes jeg en toér dækker for dårligt i 28 gram.Jeg vil meget hellere bruge en 39 grams, men i 12/76 mister jeg hastigheden, det gør jeg ikke i en 39 grams 12/89.Det er så lidt heldigt, at både Rem og Federal laver 39 grams to´er med ca 472 m/s og de så samtidig begge kan købes til rimelige priser i danmark.[8D][8D]
Der burde da for pokker være een af dem, som satte et godt skudbilled i min nye haglspreder????[:0][:0][:0]
Svar
#18
hej.

ok,det kender jeg godt.
der hvor jeg gå på jagt, er det næsten også kun overflyver,
vi skyder.
så plejer jeg også at skyde med 12-89 ,men i hagl-str 1.
desværre kan man vist nok ikke købe 12-89 i str.1.

men hvis du kan få dine federal til at samle godt,kan den godt bruges til et halv-lang skud.
men det kræver lidt prøveskydning på den max afstand, som du komme til at skyde på.

det ville være en god ide at købe nogle choke fra usa, normal vil de sætte et tætter skudbillede end de chokes, der er med geværet.

du kan også se på en remington 11-87 sportsman i 12-89.
hagl-ladning, der vil fremad
patrontest
Svar
#19
Puha!

Kender også det problem. Jeg har en Baikel i 12/89, men et skrummel. Har også brugt min Browning i 12/76 det er en anden sag og med federal " black et eller andet" pakker de sammen.

Mit fokus ligger for øjeblikket på Remingtons nye pump.....fed, men mangler en pris[8D]

Nyland
Svar
#20
@ Annanias hunt.
Du skriver at man kan få 38 gram stål til at gå hurtigt i en hjemmerullet 76'er. Med de ladedata jeg har tilgængelige, vil det resultere i meget højt tryk. Jeg lader 76'ere med 32 gram stål til 490 m/s, og det resulterer i et tryk på lige i underkanten af 700 bar. Hvis jeg med samme komponenter skal sende 38 gram afsted med 490 m/s, vil det resultere i tæt på 1000 bar, og en voldsom rekyl!
Vil du evt. sende mig dine data på 38 grams ladningen i en PM???
Venligst Kluden.

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)