Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afslag på anvendelse af lyddæmper.
#1
Jeg har jagt i Sverige og har i mange år kommet jævnligt på jagt i Skotland. Til disse jagtformer har jeg søgt tilladelse hos Roskilde Politi til at benytte lyddæmper. Jeg forklarede også, at jeg har høreskade på det ene øre. Politiet afviste bl.a med argumentet, at det ikke kan indføres i EU våbenpasset, samt at det ikke er et 'særligt tilfælde'.
Den afgørelse har jeg klaget over til Rigspolitiet hovedsageligt begrundet i, at jeg vedlagde en afgørelse fra 2007, hvor Rigspolitiet omgjorde en afgørelse fra Odense. Her definerede Rigspolitiet at det NETOP var 'særligt tilfælde', når riflen skulle anvendes i udlandet.
Nu har jeg så fået brev fra Rigspolitiet.
Med mindre jeg kommer med nye argumenter, så ender det også med et afslag, for der er kommet en ny sag fra 2008, hvor man ikke anser det for at være et 'særligt tilfælde' at anvende lyddæmper i udlandet (hvor det ellers er tilladt).
Har jeg flere tangenter at spille på?
Kan man kræve at få indsigt i, hvorfor der er ændret procedure? Mig bekendt, så er det ikke begrundet i nye love, men udelukkende ændret fortolkning.
Jeg kan nemt få en lægeerklæring på høreskaden, men det vil formodentlig intet ændre.
Har nogen i forummet indsigt i, hvilke argumenter jeg kan komme med, som anerkendes som 'et særligt tilfælde'? ( Jeg har desværre ikke 'jagt' i en dyrehave eller hjortefarm)
Svar
#2
Umiddelbart er den nemmeste måde at håndtere lyddæmperen på, at opbevare den i Sverige, hvis du kan få én til det - undersøg dog først med den Svenska Polisen om det er lovligt.

Politiet har nogle mærkværdige regler på enkelte områder, og du skal ikke forvente at kunne få tilladelsen førend politiet(forhåbentlig) bliver banket på plads af enten JM, ombudsmanden, eller EU(pga. støjforhold).

De bruger alle mulige undskyldninger for at omgå/tilpasse reglerne - i et andet forum lste jeg sågar om én der havde fået afslag, fordi en lyddæmper kan bruges som slagvåben !

Men held og lykke - du er absolut ikke den eneste der snart håber på at fornuften sejrer.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Der er flere sager beskrevet på vort "Lillebrorforum" NVF.

Bare pas på at du ikke træder Gunnut over tæerne. Han har ligtorne[:o)]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Spændende hvor mange år der går, før vi blir pålagt at bruge lyddæmpere. Det er vel kun et spørgsmål tid, før der kommer en politiker til, at bo nabo til en skydebane. Og så kan det være det kommer til at gå stærkt.[^][:0][Big Grin]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#5
Hmmm. jeg tror såmand ikke vi nogensinde bliver pålagt at bruge lyddæmper, men man kan nemt forestille sig den situation, at godserne der har skytter ansat skal tilbyde dem lyddæmpede rifler til arbejdsbrug, mens vi andre kan bruge dem hvis vi vil. Det ville ihvertfald være på linie med UK´s lovgivning, styret af EU´s miljødirektiv. Foreløbig tør jeg ikke drømme om den slags lovgivning, men ville være tilfreds med en tilladelse til at bruge den i udlandet. Jeg har alligevel ikke råd til at leje jagt i Danmark.

Jeg er en af dem der har fået afslag. Jeg klagede til Rigspolitiet og søgte samtidig aktindsigt i de sager og den kommunikation der måtte ligge mellem RP og justitsministeriet eller politikredsene eller andre myndigheder om fortolkningen af disse regler. RP gav Fyns politi medhold i afslaget. Det eneste der kom ud af begæringen om aktindsigt er de to sager jeg allerede kendte i forvejen. Den fra september 2007 hvor jagt i udlandet anses at være et særligt tilfælde, og den fra 11. juli 2008 hvor jagt i udlandet ikke anses at være et særligt tilfælde.

Som den står nu har Rigspolitiet altså helt selvstændigt fundet på, at jagt i udlandet ikke længere er et særligt tilfælde, og så er det jo svært som borger at sætte sig ind i, hvad der er gældende lovgivning i Danmark.

Jeg mener, at RP ikke har lov til på den måde at forskelsbehandle folk i ens sager, så jeg vil indbringe sagen for Folketingets Ombudsmand. Så må vi se hvad han mener om det.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
NVF´s Response Team (RT) har netop indsendt en lang skrivelse til tre ministerier. Du kan følge med i udviklingen her: NVF's Response Team's formål.

Det direkte link til skrivelsen på Folketingets hjemmeside kan læses her: NVF's lyddæmperforslag til Retsudvalget, Planlægningsudvalget og Sundhedsudvalget, Alm. del - Bilag 595 (9 sider).

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#7
Det bliver spændende at følge....

Mvh

Michael

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Otterup

Det bliver spændende at følge....


Så er der lidt nyt i sagen: http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?p=205838#p205838

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.
Svar
#9
Jeg bidrager gerne med et friskt rygte jeg hørte på skydebanen i går. En fyr med en lyddæmper på sin riffel fortalte at lyddæmperen sandsynligvis bliver lovlig fra 2010! Hvor han havde rygtet fra ved jeg ikke, men ellers fortalte han bl.a. at den også dæmper rekylen omtrent som en .308 Win. til en .223. Så det lyder jo lovende.....
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#10
Eddermaeme ordentligt arbejde Mr. T(plus resten af Response Team)

Mvh

Otterup
(med riffel forberedt for dæmper

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#11
Jeg kan nok delvis bekræfte Umimmak Torruleq´s rygte. Det er denne sag der henvises til:

Citat:quote:

S&N har sendt et udkast til ny bekendtgørelse om skydevåben og ammunition der må anvendes til jagt i høring. Udkastet kan ses på dette link som bilag 2009-01-09: http://www.skovognatur.dk/Jagt/Vildtraad...ngsraadet/

Formuleringen bliver ifølge udkastet sådan:
Stk.6 . Skydevåben der anvendes til jagt og regulering må ikke være forsynet med lyddæmper.

Stk. 7. Forbuddet i stk.6 mod anvendelse af lyddæmper til jagt og regulering omfatter ikke rekyldæmper. Ved rekyldæmper forstås et instrument, der dæmper rekyl og reducerer lyd til et niveau på eller over xxdb.


I min korrespondance med S&N er det kommet frem, at man håber, at den nye bekendtgørelse kan træde i kraft pr. 1. januar 2010. Sådanne håb skal man dog tage med et gran salt. Der kan nemt vise sig noget lovteknisk som skal klares, og som forsinker sagen, men vi er på rette vej, det er der vist ingen tvivl om.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Det bliver spændende hvad det endelige resultat bliver, både med hensyn til anskaffelse og registrering, og hvad de ender op med i stedet for "xxdb".
Undskyld min medfødte skepsis, men det er før set at den slags "småting" har været brugt til at udvande eller ændre et forslag til ubrugelighed.
Men jeg håber virkelig det lykkes, og der vil ikke gå mange timer før jeg stiller mig op i køen ved våbensmeden, for at få skåret gevind til en ny rekyldæmper/lyddæmper.

I øvrigt stor ros til det arbejde der er udført i NVF regi. På en "bonderøv" som mig, virker det super professionelt.

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Ved rekyldæmper forstås et instrument, der dæmper rekyl og reducerer lyd til et niveau på eller over xxdb.


Den formulering lyder i mine ører mystisk [?] Vil det sige at man vil skelne mellem 2 indretninger hvor "lyddæmperen" fx. dæmper til fx. under 120 db, mens man kalder det en "rekyldæmper" hvis den fx. kun dæmper til 130 db [?][?]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#14
Og hvad så når man skifter til subsonisk ammo i den riffel der med en meget hård ladning netop gør dæmperen lovlig(fx. 130DB) ?

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Og hvad så når man skifter til subsonisk ammo i den riffel der med en meget hård ladning netop gør dæmperen lovlig(fx. 130DB) ?

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Er det så meget anderledes en hvis man skyder kronvildt med for lette kugler i sin 6,5x55 ? Eller for den sags skyld køre mere end 130 på motorvejen ? Det er ulovligt!
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Den formulering lyder i mine ører mystisk [?] Vil det sige at man vil skelne mellem 2 indretninger hvor "lyddæmperen" fx. dæmper til fx. under 120 db, mens man kalder det en "rekyldæmper" hvis den fx. kun dæmper til 130 db [?][?]



Den formulering skar også lidt i mine ører, men mon ikke det er noget med at det "lovgivnings mæssigt" er lettere at få godkendt en rekyldæmper, da den vil give mere præcise skud, med forhåbentlig kortere flugt afstand og færre eftersøg til følge.
Og for at sætte en bremse på ulovlig jagt og kriminal film argumentet (hvor en cal. 44 magnum dårligt kan høres 3 meter væk), så sætter man en minimum støjgrænse på.
Det var i hvert fald min fortolkning af det.

..... Og vi lader lige begrebet "minimum støjgrænse" stå lidt. [:0][B)]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Og hvad så når man skifter til subsonisk ammo i den riffel der med en meget hård ladning netop gør dæmperen lovlig(fx. 130DB) ?

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Er det så meget anderledes en hvis man skyder kronvildt med for lette kugler i sin 6,5x55 ? Eller for den sags skyld køre mere end 130 på motorvejen ? Det er ulovligt!



Så med dæmperen monteret er man bundet til én ladning i sin riffel, da den kun er testet med denne ladning ? Lyder skørt i mine ører...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
Citat:quote:

Så med dæmperen monteret er man bundet til én ladning i sin riffel, da den kun er testet med denne ladning ? Lyder skørt i mine ører...


Næh, du må bare ikke bruge subsonisk ammo.
Svar
#19
det er meget simpelt........
du kan ikke dæmpe et skud længere ned end 140DB (med jagt ammo )

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#20
Ok, takker

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)