Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
spørgsmål omkring piber
#21
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

Kun hvis man regner i "stivhed pr. gram" (tror jeg ).



Nej[Wink]

/Gammeltoft



Købt. Lur mig om ikke der ligger lidt viden og praktisk afprøvning bag som overtrumfer min hjemmeteori [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
Gammelnoks Hanne siger at gammelnok intet aner om stivhed, og hos gammelnok, regnes der ikke i gram, men i hele 100kg[8D]

U jensen har ret i at man kan opnå en større "stivhed" på en pibe af en bestemt VÆGT, hvis man har flutet.

En kortere og tykkere pibe vil generelt have den bedste tekniske precicion, derfor har benchrestgutterne et krav om en minimumslænged, og maximum tykkelse.

Hvis man derimod taler om brugervenlighed, eller lethed med at skyde precist, så vil længere og tykkere være svaret.
Hvis der anvendes åbne sigtemidler vil længden være en endnu større fordel, da det gør den mulige sigtelinje længere, og derfor reducere den mennesklige faktor. Samtidigt vil lang og tung reducere tendensen til pludselige rystelser

jbn
Svar
#23
Det var dog den stiveste[Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

man kan opnå en større "stivhed" på en pibe af en bestemt VÆGT, hvis man har flutet.


Korrekt, dog vinder man ingen stivhed ved at flute en given pibe[Wink]

Men som der skrives hvis diameteren øges og der flutes til samme vægt KAN der teoretisk opnås større stivhed.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Det er vel realt ikke mange gram der fjernes ved en flutning. Jeg mener, kan den samme vægtreduktion ikke opnås ved at kappe et ubetydeligt kort stykke af længden.

Det er nok snarere det forhold (som vi vel alle lider mere eller mindre under [Big Grin]) at andre bliver opmærksomme på det lidt specielle ved piben, som evt. kan give anledning til spørgsmål.

Den uerfarne jæger ville måske spørge: ”Hvad er det for nogle ”striber” der er på din pibe”?

Den mere erfarne: ”Hvor har du fået lavet den flutning”? Eller nøjes med at tænke: Nå, ham der har en flutet pibe, han ved nok noget om rifler og skydning!

mvh.
Swift
Svar
#25
Jeg har flutet nogle stykker gennem tiden og jeg har vejet dem før og efter slankekuren. Vægttabet har ligget mellem 250 gram og 400 gram, afhængig af antallet og dybden (og længden).
Så en afkortning af en i forvejen tyk pibe kan give en lige så stort vægtreduktion.
Tænk på pibesvingninger som dengang i folkeskolen hvor du holdt en lineal ud over kanten på bordet. Gav den et svirp og trak den længere ind på bordet i en rask bevægelse. Lyden afslører at frekvensen øges og amplituden mindskes jo kortere udhænget er.
Det er derfor at en kort pibe bør skyde mere præcist end en lang.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Yes yes yes, præcis den med linealen lavede jeg tit[:o)]

Men det var det jeg prøvede at forklare med "fiskestangen"[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Yes yes yes, præcis den med linealen lavede jeg tit[:o)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Og så tog vi stiften ud af en Penol tuschpen og bed viskelæder i små stykker. Sådan et pusterør der skyder spytbelagt viskelæder skyder faktisk ret præcist...[8)][^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#28
så en 308w er et præcist kaliber 6,5 x 55 er ikke..... det må være logikken ud fra de "fødte" pibelængder... og magnumkaliber er upræcise....

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#29
Du læser da som fanden læser biblen. Så firkantet er det da ikke.

Hvis du bliver i samme kaliber og kun ændrer det ene parameter, kaldet pibelængde.

Du kan ikke sammenligne æbler og pærer - undtagen hos din lokale perlegrønthandler........

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#30
Hvordan finder man ud af hvilke ladninger som giver de mindste svingninger i piben? Det må så være temmelig afgørende... når det ikke alene er pibelængden der er betemmende.
En pistol må være meget præcis :-)

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#31
"trail and error" metoden...

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Gammelnoks Hanne siger at gammelnok intet aner om stivhed, og hos gammelnok, regnes der ikke i gram, men i hele 100kg[8D]

jbn


Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Gammelnoks Hanne siger at gammelnok intet aner om stivhed, og hos gammelnok, regnes der ikke i gram, men i hele 100kg[8D]

jbn



[Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile][Smile]
Svar
#34
Korrekt, dog vinder man ingen stivhed ved at flute en given pibe[Wink]

Men som der skrives hvis diameteren øges og der flutes til samme vægt KAN der teoretisk opnås større stivhed.

/Gammeltoft

Hvorfor kun teoretisk![?][:0]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#35
Nu er vi jo sikkert nok saa langt ude i teorien at det i praksis kan sammenlignes med at pille flueskidt ud af peber. Der er nok ingen af os her paa forummet der skyder saa godt at de kan bruge pibe svingninger som en undskyldning for en flyer.
Jeg har gjort mig det til en vane efter hvert skud lige at lagge haanden paa piben for at faa den i ro som en tonegaffel, men det er nok mere overtro end at have nogen indflydelse.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#36
Nej, i det eksempel er vi da ikke langt ude i teorien!
Der kan da ikke herske tvivl om, at hvis vi får en større diameter i materialet, så forbedrer vi stivheden i piben. Det er et faktum.
Der hvor vi måske kommer lidt for lant i teorien er egentlig, der hvor spørgsmålet stammer fra:
Øger vi stivheden ved at flute en pibe? Altså bliver en given pibe stivere ved at flute den?
Det er utvivlsomt både teoretisk og maginalt, men jeg er faktisk lige ved at tro det. Jeg tror nemlig at arealet på overfladen er med i formelen til beregningen af sivheden - og når vi fluter bliver overfladearealet væsentligt større.
Svar
#37
Citat:quote:

Øger vi stivheden ved at flute en pibe? Altså bliver en given pibe stivere ved at flute den?
Det er utvivlsomt både teoretisk og maginalt, men jeg er faktisk lige ved at tro det. Jeg tror nemlig at arealet på overfladen er med i formelen til beregningen af sivheden - og når vi fluter bliver overfladearealet væsentligt større.



Hvis man tænker den tanke til ende, så skulle den optimale flutening, vel gå hele vejen igennem piben. Det tror jeg ikke er befordrene for stivheden, forestil dig så at man flutede 20 ultra tynde strenge, så ville overfladen være maksimal, men det tror jeg heller ikke gør piben stivere

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#38
Nej nej nej, det gør ikke en specifik pibe stivere, det aksialkvadratiske arealmoment mindskes!

Citat:quote:

Hvorfor kun teoretisk!


@WSM, fordi der er så mange andre faktorer der spiller ind.

Men isoleret set skal en pibe skyde bedre ved opkortning idet udsvingets amplitude fysisk mindskes!.

Så kommer der også andre faktorer ind der kan ændre billedet.

Men men men, at sige en pibe altid vil præstere samme resultet efter opkortning er fysisk ikke sandt!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
her er lidt spændende læsning om flutning
http://www.varmintal.com/aflut.htm
http://www.probed2000.com/flute.htm
http://www.fulton-armory.com/fluting.htm
mvh
aleksander

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#40
http://www.snipercountry.com/Articles/Re...luting.asp

Og mere spændende læsning om flutning....

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)