Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kodiak brunbjørn
#1
Jeg planlægger at tage på jagt i Alaska i 2010. Enten Alaska Peninsula eller Kodiak Island efter en stor "costal brownie"..
Er der nogen herinde som har erfaring med dette - evt en bestemt outfitter?? Fordele/ulemper ved hhv forårs - eller efterårsjagt? Forårsjagten er jo den mest udbredte og pelsen sikkert bedst, men om efteråret er bjørnene i fuld foderstand..

Mvh
Ulrik
Svar
#2
Hej Ulrik

Prøv og kontakt han her.

http://www.kauffmann-outdoor.com/213-203-jagt.htm

Han har været der flere gange.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Jeg tror efterårsjagten giver den bedste pels.

I foråret kommer bjørnene ud af hi. Når de kommer ud af hi er de sultne og spiser en del græs for at få gang i fordøjelsessystemet.
Hen over sommeren spiser de masser af fisk og andet.

Fedtstofferne i laksene er vel med til at give dem en pænere pels, ligesom godt hundefoder er med til at give hunden en flottere pels...

HVorfor vil du jage en coastal bear? Er det fordi du vil have chancen for at stikke af til søs, hvis den kommer efter dig? [Wink]

Du skal da bare ind i landet og jage langs med floderne eller de mindre vandløb. Der går bjørnene og venter på laksene.

Bjørnene på Kodiak er MEGET større end bjørnene på fastlandet, så hvis du vil have et ordentligt trofæ, så skal du ud på øen.

De lokale siger, at der er mange bjørne nede i området ved Ayakulik floden på Kodiak Island.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Nu skal jeg jo ikke komme her, og spille smart[Wink] men:

Tilfældigvis ved jeg, at de pågældende bjørne, i stort omfang går langs kysten og spiser muslinger (eller er det østers)

Og det skulle ikke undre mig, at Ulrik har fundet ud af, at det er her XXXL´erne findes.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Det er alment kendt at coatal brownbears er større pga den bedre føde de indtager.
Man siger at forskellen på en brown bear og en grizzly er den føde den indtager og derfor er brownien større.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Hvad kvaliteten af skindet angår er forårs jagten at foretrække,og helst lige når de er kommet af hi, det er her man får den bedste pels. Sener, de begynder at skifte til sommer pels vil der være flere gnube skader på pelsen.
Hvad forskellen i størelse på grizzly og brown bear angår så spiller det også ind at grizzlyen tilbringer 5, ja nogle gang tæt på 6 månder i hi, hvor imod brown bearen der jo lever i de kystnære områder hvor klimaet er meget milder, hvilket bedtyder at der i de milde vintere er bjørne der praktisk talt ikke er i hi.Og hvis de så lever ved kysten og æder muslinger der er tilgænlig en stor del af året og rig på protein og sansynligvis også fedt så skal de jo blive væsentligt større.
Knæk og bræk

GO FAST TAKE CHANCES
[8D]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Det er alment kendt at coatal brownbears er større pga den bedre føde de indtager.
Man siger at forskellen på en brown bear og en grizzly er den føde den indtager og derfor er brownien større.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Yeps - netop Gammeltoft.
En typisk "coastal brownie" er tæt på dobbelt så tung som en indlands grizzly.. Jeg tror jeg foretrækker efterårsjagten, måske kan det kombineres med en elg også..
Ang stedet så mener (=tror) mange at Kodiak bjørnene er en endnu større underart af brunbjørnen.. Det er jo nok ikke helt sandt og i praksis er brunbjørnene på Alaska Peninsula lige så store.
Mine overvejelser går også på Kamtjatka. Her kan bjørn og elg fint kombineres om efteråret..
Om bjørnene i Alaskas sydøstlige kystområder er større end bjørnene på Kamtjatka ved jeg ikke.. det påstås ofte, men jeg tvivler, for fødegrundlaget er det samme..
Svar
#8
Så er der også lige den lille ting, nemlig at de fleste russere taler et råddent dansk, medens danskere generelt taler aceptabelt engelsk[:o)]

Hence, i´d rather go to Alaska[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Så er der også lige den lille ting, nemlig at de fleste russere taler et råddent dansk, medens danskere generelt taler aceptabelt engelsk[:o)]

Hence, i´d rather go to Alaska[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Ja du har en pointe der Henrik..
Svar
#10
Lige omkring klimaet på Kodiak:

Den ligger ca. på samme breddegrad som Aalborg. Klimaet på Kodiak ER mildt... Der er derfor ingen forskel i størrelsen på Kodiak kystbjørne og Kodiak bjørne længere inde i landet. Kodiak Øen er ca. på størrelse med Jylland og bjørnene vandrer forholdsvist langt efter føde...

Omkring Brownbear/Grizzly: Det er den samme art. De kendes på "puklen" over skuldrene, som f.eks. Sortbjørnene ikke har. Der er i øvrigt ingen sortbjørne på Kodiak...

Når Kodiak Grizzly er meget større end fastlandsgrizzly skyldes det, at de ikke længere er genetisk ens. Der er variationer i den genetiske stamme mellem fastlandets bjørne og dem fra Kodiak.

Sydspidsen af Kodiak var isfri under sidste istid pga. af de varme havstrømme fra Stillehavet, der løber forbi øens sydside.
Derfor overlevede bjørne fra den oprindelige føristids stamme på øen uden at ændre karakter, mens fastlandsbjørnene blev presset sydover kontinentet med isens fremmarch. De ændrede fødeforhold og klima på de sydligere dele af det nordamerikanske kontinent medførte, at fastalndsgrizzly udviklede sig til en bjørnestamme med mindre fysiske dimensioner.

Det varme omkringliggende hav sammenholdt med at Kodiak har en del lave bjerge gør, at det er et af de steder i verden, hvor det regner rigtig meget... så ud over et par flasker våbenolie kan jeg anbefefale noget godt regntøj og nogle gode vandtætte støvler!

.... og sørg for at have rigeligt med myggeolie med - køb det de har derovre... det er effektivt. Op til 95% DEET - men lad være med at røre ved plastic, når du lige har taget det på - for det kan virke opløsende på visse plastictyper - som f.eks. grebet på et fiskehjul... eller en flueline...

JEg var derude i 3 uger og fiskede laks. Vi så rigtig mange bjørne.. og rigtig tæt på kom de også.

Kodiak bjørnene er generelt ret venligtsindede - men jeg ville nødig gøre en sur - så sørg for at ramme ordentligt første gang - ellers få du brug for en lang kæp til pande guiden en over knæet med, inden du selv tager benene på nakken...[8D]

Hvis du medbringer Das Riffel kan du jo bruge den... den har vist også enhelt pæn pind på... [Big Grin][Big Grin]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
For pokker Ran!

Jeg var lige ved at tro at du ville bilde os ind at bjørnene i Ålborg er lige så store som på Kodiak [Sad][Sad][Sad]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Citat:quote:

[Hvis du medbringer Das Riffel kan du jo bruge den... den har vist også enhelt pæn pind på... [Big Grin][Big Grin]



Det gør jeg ikke - jeg tager "arbejdsriflen" med - en 416 Wby baseret på en CZ550 Mag lås med en Jensen QPQ behandlet pibe og laminatskæfte..[Wink]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X

For pokker Ran!

Jeg var lige ved at tro at du ville bilde os ind at bjørnene i Ålborg er lige så store som på Kodiak [Sad][Sad][Sad]


Der er nok tæt på. De er bare hvide [Big Grin].

http://www.aalborgzoo.dk/48E6567E-FFF0-4...146D2FF0DE

[Image: 697ED7D9-66A7-4BE7-9DD9-761129B8346E]

De har dem også i brune

[Image: F5FA9B45-D3E8-4F8C-AEA1-9F1B9B3D2867]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Hov forresten Ulrik, nu ved jeg ikke med Alaska outfitters, de er jo amerikanere, men flere kanadiske blandt andet ham jeg besøgte, helst så at folk ikke brugte Weatherby kalibre fordi det gav langt flere eftersøgninger mange dage efter jagtens ophør. Kva generelt dårligere skydning med så kraftige kalibre.

Tjek med outfitteren at han tillader disse kalibre, just in case....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hov forresten Ulrik, nu ved jeg ikke med Alaska outfitters, de er jo amerikanere, men flere kanadiske blandt andet ham jeg besøgte, helst så at folk ikke brugte Weatherby kalibre fordi det gav langt flere eftersøgninger mange dage efter jagtens ophør. Kva generelt dårligere skydning med så kraftige kalibre.

Tjek med outfitteren at han tillader disse kalibre, just in case....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



ha, ha Gammelnok. Ja, de er jo ikke for amatører[Smile]
Korrekt at mange skyder mærkbart dårligere med kraftige kalibre. Især dem som ikke er vant til kraftige kalibre/patroner og som lige har købt en ny Weatherby eller anden kraftig sag til en enkeltstående jagt på større og/eller farligt vildt..
Jeg skyder da også selv bedre på banen med en 6,5`er end med min 416 Wby, men jeg skyder mere end godt nok med min 416 Wby - og det er det vigtigste.. I bænk har jeg flere gange skudt 0,1-0,3" treskudsgrupper med 416 Wby`en og så kan jeg da ikke flinche alt for meget..[Big Grin]
Ang. outfitter så er det ikke bestemt endnu. Måske bliver det via Limpopo/Diana Jagtrejser (på Kodiak), alternativt på Peninsulaen med Phil Shoemaker (næsten en legende i Alaska i fald I ikke kender ham..) fra "Grizzlyskins of Alaska". Talte med Phil forleden og han har i de sidste 25 år på Alaska Peninsula haft en succesrate på 95% og med en gennemsnitsstørrelse på bjørnene på 9 1/2 fod..

Jeg tror jo, at en 400 grs Barnes TSX med 2750 f/s vil være effektiv medicin..
Svar
#16
Forresten Henrik . Phil Shoemaker bruger ikke en Weatherby kaliber. Men det er ikke fordi han har noget imod kraftige sager... - Han bruger en 505 Gibbs eller en 458 Win. på brownies...[Big Grin]
Svar
#17
@Ulrik, jeg er slet ikke i tvivl om at du skyder godt med de kalibre du har.
Det var egentlig bare noget jeg kom i tanke om da jeg læste indlægget og kom i tanke om det jeg havde hørt fra outfitteren vi besøgte.
Han mente det var mere reglen end undtagelsen at folk ikke reelt var i stand til at betjene deres rifler i de kalibre, med et minimum af træfsikkerhed.
Det ville bare være surt at løbe ind i en sådan outfitter når man nu éen gang kan håndtere sådan en fætter[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Enig Henrik..
Og omvendt så vil jeg jo give outfitteren ret i, at en 30-06 med en god kugle placeret korrekt på dyret, vil være meget mere effektiv end en dårligt placeret i kal 300 Wby. Derfor; træfpunkt først af alt, derefter kan man diskutere effekten af kuglekonstruktion, -vægt og -hastighed..
Svar
#19
Så er jagten booket. Efteråret 2011 med Phil Shoemaker.. Jeg har undersøgt med AK F&G og Grizzlyskins of Alaska har nedlagt større bjørne - både mht krop/skind og kranium - end nogen anden outfitter, inkl dem ude på Kodiak..
Men han er da heller ikke den billigste, og han havde først en "opening" i 2011..
Svar
#20
Hvad blev dit argument for at vælge efterår frem for forår ?, mener de (Phil Shoemaker) at forskellen i pelsen ikke berettiger at vælge det ene frem for det andet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)