Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8x68s
#1
Ny på detta forum ,så kommer en fråga ang. 8x68s;dom flesta laddata(laddar alltså själv) anger oftast max längd på färdig patron till 86-87mm medans maxlängd i "Ladeboken" är 82-83mm. är inte 5mm diff. ganska stor(självklart så beror det på kulsort & vapen,Men..5mm).
tänkte ladda Barnes tsx 200grains med MRP elle vv160,har någon förslag på start vikt?
J.
full vapengarderob & en tjt
Svar
#2
Det afhænger meget af projektiltypen har jeg erfaret på egen riffel. Matchprojektiler der er smalle kan jeg lade til 84mm uden problemer (30-06) men rundnæsede som Woodleigh eller Lapua Mega skal lades til 82mm, da de er brede længere op mod spidsen af projektilet.

Jeg forestiller mig at dette kan være årsagen til afvigelser i ladelængen. Dog lyder 5mm af meget.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Start med 68,75grs MRP og COL=87mm Det giver 850m/s

eller 65,5 grs VV160 det giver 817m/s

Begge ladninger er 15% under max

friflugten og magasinlængden bestemmer C.O.L
ikke ladetabeller og der kan let være 5-8mm forskel på teori og praksis

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
får hem min Blaser 93 om ca. 1 vecka & då vet jag mer ang. magasinlängd & hur lång friflykt jag kan ha. väntar på svar ifrån både Norma & RWS ang. längd på deras fabriksladdningar, funderingen är framförallt ang. ladebokens 82-83mm.
tack för snabba svar,
J.
full vapengarderob & en tjt
Svar
#5
Tjabba Johbag

Velkomne i det danska og grattis med din R93 i 8x68s[^]

Annanias HUNT
I didn't come this far to miss!
Svar
#6
Hvis du starter med at lave en dummy med kun hylster og kugle, kan du starte med at lave den lidt kort og derefter langsom øge længden efter hver gang du har haft den i kammeret. Hvis du sværter projektilet kan du se hvor lang du kan lade den før der har været kontakt med riffelgangene.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Jeg gør nu modsat. Jeg sætter en kugle i et tomt hylster, så den kun lige har fat.
Så en hurtig kamring med lidt fut i og så forsigtigt åbne den igen. Hvis projektilet napper en smule i bommene, så hjælper jeg den ud igen med en rensestok fra forenden.
Det er dog sjældent nødvendigt, da kuglen ikke strammer så meget i hylsterhalsen. Smør evt. hylsterhalsen inden prøven.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Jeg plejer at lukke bundstykket uden patron. Så stopper jeg rensestokken i bund og markerer med en skalpel hvortil piben når. Derefter åbner jeg og sætter den aktuelle kugle op, så den netop har fat i riflingen. Samme øvelse med rensestokken en gang til.
Nu har jeg den maksimal længde på patronen. Jeg plejer så at lave dem 0,5mm kortere.
Svar
#9
mäter friflykt på liknande sätt, men min undran var farmförallt ang. ladeboken´s stora skillnad jämfört med övriga uppgifter. som sagt så fort jag får hem min blaser så mäter jag fri flykten på det aktuella vapnet. laddar även 308w & 9,3x62. & COL på dessa är självklart anpassade för respektive vapen samt kula.
kanske ett litet tryckfeli ladeboken?
J.
full vapengarderob & en tjt
Svar
#10
Johbag - Du har fået mange velmendeog rigtige råd om hvorledes COL bestemmes i en specifik riffel. Men min erfaring siger mig at langt de fleste rifler er slave af deres magasin – dvs. at det er magasinet der bestemmer COL.

Jeg er derfor ret sikker på at det også er svaret på dit spørgsmål! Ladeboken (den version jeg i hvert fald har) har udviklet deres ladninger i en Mauser 98 lås – her er det givetvis magasinet der sætter grænse. Moderne rifler i kaliber 8x68S er formentlig ofte lavet på låse der er dimensioneret til andre ”magnum” patroner, og her vil det være riflen friflugt m.v. der bestemmer COL.

En moderne version af det dilemma er 6,5-284. Patronen kan håndteres i en lås bygget til .308 win o.lign, men i flere sådanne korte låse er selv Normas fabriksladede patroner for lange til magasinet.

D93
Svar
#11
Hej

Der er lidt forskel på data i Ladeboken, i utgave 3 fra 1995 er der angivet C.O.L. på 85,5 mm med en 200 grains Nosler Partition kugle.

Der er åbenbart anvendt samme riffel i Ladeboken 3, 5 og 6 hvor der angivet en M98 riffel med HEYM pibe.

Der er nok ikke andet at gøre, end at du prøver at udmåle C.O.L. i din riffel, og prøver dig frem.

Vh.

cck
cck
Svar
#12
tack för alla svar (svenska robsoft`s medlemmar har inte sagt ett ljud än[:0]....). återkommer med svar så fort Blasern är hemma( då jag har koll på magasin längd samt korrekt friflykt)har även beställt hem barnes 180 grains, har läst om en del som har haft problem med att stabilisera 200 grains kulan just i 8x68s.
J.
full vapengarderob & en tjt
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by johbag

svenska robsoft`s medlemmar har inte sagt ett ljud än[:0]....


[Big Grin]

I så fall kann du jo rekommandera andra svenska, som sökar svar, att forsöka här!

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#14
you bet!![Big Grin]
J.
full vapengarderob & en tjt
Svar
#15
eftersom Norma inte har orkat svara mig (3 dagar nu..). så skickade jag ett mail till Vihta Vuori , efter 2 timmar svarar Don Golembieski[8D]
3 st. olika förslag på laddningar till mina Barnes.
Fan dom är verkligen service minded i USA.
Laddar redan nu till 90% med vv krut men nu blir det nog till 100%
J.
full vapengarderob & en tjt
Svar
#16
Då har Åke på Norma svarat , 75 grains MRP anser han som max för 200 grains TSX.deras laddning på 8x68s är 86,5 COL. Swift A-frame (finns tyvärr inte klar ännu..).
Har även fått tag på en hel del ladd data efter ett par timmars letandes framförallt på accuratreload.
J.
full vapengarderob & en tjt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)