Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remington Model 700™ XCR Tactical Long Range
#1
Hej VTF

Er der nogen som har erfaring med ovennævnte riffel. Jeg leder efter en lang-distance riffel til primært feltskydning. Er der nogen plusser og minusser ved denne model eller Remington generelt som jeg bør kende til ;-) Hvordan er aftrækket f.eks. som fabriksleveret? Remington virker som et produkt hvor jeg får meget for relativt få penge..

Eller er der andre anbefalinger?

PS: Tænker på at få den i .300 WinMag

På forhådn tak !
Svar
#2
Hej Kras!

Jeg har meget få erfaringer med remington, men jeg er dog indtil videre lykkelige ejer af 1 stk Remington 700 i kalibrene .243 og .308(vekselsæt tilpasset af Hatting). Jeg har kun lige afhentet riflen hos ham og kun skudt 7-8 skud.

Remington 700 er efter min mening en rigtig lækker riffel, der kan udbygges og ombygges så længe man lyster.

Hvorfor så ikke gøre den nørdede ting og stykke din egen riffel sammen?
Jeg fandt en brugt Remington 700 til 3.000 kr. Den var i fin stand og dannede grundlag for den sammensæt jeg har nu, der ser sådan ud
- Remington 700 kal .308, købt i Sverige
- Remington Custom Shop rustfri benchrest pibe i kal. .243 købt af Dr. Strangelove
- AICS-skæfte fra www.accuracyinternational.dk købt af ID
- Leupold MK4 6,5-20x50 med belyst TMR-sigte købt i USA.

Hatting (www.ahlarsen.dk) har lavet alt arbejdet med at skille den oprindelige riffel ad, lave værktøj så jeg frit kan skifte mellem de 2 kalibre, finjustere aftræk osv osv... Og det til nogle yderst fordelagtige priser

Det har været sjovt at stykke det hele sammen på den måde, men selvfølgelig ikke så let som at gå ind i jagtforretningen og pille ned fra hylderne.

God fornøjelse!

Mvh

Michael
Svar
#3
Simpel og solid konstruktion.

Aftrækket skal nok tunes lidt på de fleste, men så er det også fint.
Ellers koster et af de utallige opgraderingsaftræk ikke urimeligt.
Den nævnte model har jeg ikke haft i hånden, eneste problem jeg kan
forestille mig er hvis piben ikke er god. De tykke piber jeg har haft fra remington har dog alle været glimrende, men når der laves 6 eller måske 7 cifrede antal piber hvert år, ja så vil der være en mindre heldig ind i mellem. Jeg har til dato haft 8 i min besiddelse og ingen af dem har været dårlige. Enkelte rigtigt gode.
Helt klart rigtigt meget skyder for pengene.

Nu skriver du long range og feltskydning. hvor langt regner du med at skulle skyde ?

En 308 giver mindre rekyl, længere levetid med toppræcision og rigeligt energi til det meste.
Ikke at det skal forhindre dig at have en 300(har selv både en 260,308 og en 300, den sidste bruger jeg bare ikke til feltskydning(alle rem 700 systemer))

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Hej Søren!
Er det Hogue skæfter du har på dine? Jeg fingerede selvfølgeligt ved riflerne da de stod ved hatting, og efter min mening godt kram.

Mvh

Michael
Svar
#5
HMMMM!! Feltskydning og 300WinMag

Jeg kender kun en og det er "littlebear" der gør det. Alle andre der har prøvet er blevet træt af det og har købt en 6,5 eller en .308

Jeg synes du skal overveje kaliberen nøje inden du køber...

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Hej kras.
Jeg har snart samlet nogle forskellige remington 700 rifler,(eller gammeltoft har samlet for mig) jeg har bare valgt delene to stk 260 rem. jeg ville have sat nogle billeder på her, men kan desværre ikke finde ud af det, HAR PRØVET,
Med hensyn til dit valg af caliber og vi snakker en del feltskydning, bliver det for det første med 300wm lidt dyrt i patroner, og med feks. 260 rem eller 6.5*55 kopiere du 300 wm`s kuglebane med 60% mindre rekyl, og 17% mindre vindafdrift.
Rem 700 er for mig perfect, du kan tune et standard aftræk til det farlige, og hvis det ikke er nok, er der juwell aftræk som er særligt fint.
Men tilbage til XCR tac. som formentlig skyder godt fra fabrikken, den kan der altid laves nogle småændringer på under vejs. alt (you name it) kan fås til de 700 ere.

who dares wins
who dares wins
Svar
#7
Skyder nogle felt skydninger med min 300 win mag, med 200 gr kugler. Men det er for at træne til jagt, det er mit indtryk at man kan komme til at skyde rimeligt med en 300, men det kræver lidt træning at håndtere den lidt større rekyle.
Men vil du dyrke felt skydning som konkurence så er mit råd et kal. som 308, 6,5 den nye 6 mm fra Norma evt 223 med tunge kugler

GO FAST TAKE CHANCES
Svar
#8
Mange tak for de mange brugbare kommentarer. Jeg kan godt se at 300 win mag vil være lidt "overkill" (men tænkte at tung riffel/300win måske går, og dertil lidt hjemmeladning) Men syntes at .308Win har en for "vattet" kuglebane, og XCR fåes ikke i 6,5x55 som jeg ellers har været meget tilfreds med tidligere.

Derfor taler meget for at jeg skal overveje et ombygningsprojekt som "Otterup" har været igennem. Så det er vist den retning det går pt[Smile]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Mange tak for de mange brugbare kommentarer. Jeg kan godt se at 300 win mag vil være lidt "overkill" (men tænkte at tung riffel/300win måske går, og dertil lidt hjemmeladning) Men syntes at .308Win har en for "vattet" kuglebane, og XCR fåes ikke i 6,5x55 som jeg ellers har været meget tilfreds med tidligere.

Derfor taler meget for at jeg skal overveje et ombygningsprojekt som "Otterup" har været igennem. Så det er vist den retning det går pt[Smile]



vattet eller ej så skal du stadig lære kuglebanen, så det er ligegyldigt hvad du vælger. Så længe vi ikke taler + 600 meter.

Hvis du vælger ombygning/custom vejen vil jeg foreslå 260 rem, den giver lidt bedre kuglebane end end 300 win mag jvf. dette link
http://www.snipercentral.com/match260ammo.htm
og den er ret behagelig at skyde med.

Skal der virkelig turbo på så køb en rem 700 langlås(30-06) og byg en 6,5-284, men du vinder begrænset og brænder piben hurtigere.

Du kan få en sprit ny sps(enten kort eller lang) for ca 5000, et skæfte fx Hogue for knap 3000 og en ny pibe for mellem 3500 og 5000 afhængigt af fabrikat/kvalitet. Så har du den som du vil have den og stadig til meget rimelige penge. brug så det samme på glasset, en 20-25 moa rail og gode montager. Så er du rigtigt godt skydende.
Det billigste er dog at købe enten en Police eller VSF i 308 win. De står færdige og kan tages ud af butikkerne for 7-8 tusinde. Her får du hele baduljen i et hug og skal kun vente på tilladelsen.
Er du villig til at vente lidt og bruge mere er 260 min klare favorit.
Men forskellen på dem i pris gør at jeg ville satse på en færdig 308(er også lettere for en ikke-hjemmelader) og så bruge ekstra penge på optik, rail og montage.

Du må gerne prøve forskellen på 260, 308 og 300 i mine. Jeg er sikker på du foretrækker de små brødre når der er skudt lidt mere end 10 skud.

@Otterup
mine skæfter er standard HS-precision, med nyt bundmetal og løse magasiner.

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI

så meget mindre trimming, så meget mere tid på skydebanen[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI 260 AI

så meget mindre trimming, så meget mere tid på skydebanen[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Er der nogen der endnu ikke har opdaget Gammeltofts begejstring for 260 AI[Wink][Wink]
Ja så er de lidt tungnemme.

@Gammeltoft
Nøjes du med at Neck size eller full sizer du ?
Hvor let glider de fireformede fra magasinet til kammer ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
@308 Comp,

de glider som fod i hose i min sako 75[^]

Jeg fullsizer med en standard redding sizer die.

Det resulterende "bullet runout" ligger normalt inden for 0,002inch´.

Hvis jeg f.eks måler 50 patroner så er det vel 3-4 stykker der egentlig gør udslaget. Resten ligger bare spot on.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

@308 Comp,

Jeg fullsizer med en standard redding sizer die.

Det resulterende "bullet runout" ligger normalt inden for 0,002inch´.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Hvad smører du hylstre med ?

Den væsentligste årsag til at jeg hidtil kun har neck sized og bortkastet er manglende vilje til hylstervask efter netop smøring.

Dette er måske ikke mere releant for en AI end andre og alligevel, da både AI og neck sizing hver for sig har ry for at give strammere fødning. Så kunne kombinationen blive slem.
I mine gamle 6,5x55 AI var der jo hylstre nok til rådighed, så de blev bare ladet, afskudt og brugt 1 gang som full ladning. Det bliver lidt dyrere i 260 hvor jeg trods alt betaler for hylstrene.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Jeg bruger alene det der hvide vandbasis fedt fra Hornady. Det er det bedste smøremiddel jeg har prøvet. Enkelt at bruge.

Jeg vasker ligeledes hylstrene HVER gang. Jeg er lidt hysterisk med krudtslam der får lov at hobe sig op i hylstrene og muliggør ophobning af fugt. Jeg nægter helt enkelt at lade til en kunde hvis det skal gå så hurtigt at hylstrene ikke kan nå at blive vasket. End of story, det står slet ikke til debat!
Den "vasketeknik" jeg bruger tager max 5 min for ca 200 hylstre. Hylstrene overnatter i en papkasse der står oven på oliefyret. Næste dag er de klar, efter en kort tur i tumbleren.

De hylstre jeg startede ud med var Remington og de var som tidligere beskrevet ufatteligt konsistente i geometrien. De har været ladet ret mange gange. Problemet med Rem hylstrene bliver for tidligt slappe i fænghættelommen. Hvorimod Norma og Lapua virkelig tåler det korrekte arbejdstryk[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Hej!

Jeg faldt lige over et link vedr 260 AI
http://www.youtube.com/watch?v=ciMrgy-v90A

Mvh

Michael
Svar
#16
@Otterup,

det var blandt andet hos Terry Cross, som han nævner, at jeg fik mine idéer.

http://www.6mmbr.com/gunweek046.html

Iflg. Terry, så er der intet i vejen med Rem hylstre, hvorfor jeg startede med at fireforme 300 stk slavisk efter hans metode.

Jeg har så i tillæg hertil taget fordelen med i Sako´s geniale magasiner hvor der i "308win" versionen tillades 75mm COL (eller er det 74mm). Kammeret er derfor throatet til den magasinlængde. En ting som stort set alle "bøssemagere" her hjemme undlader.

Derfor er en Harley-700 nok ikke så velegnet til "long-throat", da den udnyttelige magasinlængde er ret kort.

Kan kun berette at skidtet virker, hvis man ellers kan holde pusterøret stille[B)].

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Hej Gammeltoft!

Det er spændende læsning du har gravet frem der. Lækkert skæfte han har på sin riffel[Wink]

Det var også lidt interessant at læse hans vinkel på det at skifte piben når "tingene begynder at blive uforudsigelige". Jeg har flere steder læst at Ackley´iserede kalibre var rigtige Barrel Burners, men jeg kan da godt forstå pinen ved at hive muldvarpen frem fra tid til anden og skifte piben bliver så rigeligt opvejet ved at have et rigtigt godt og velfungerende system. Det er ikke anderledes end at skulle skifte dæk på bilen når disse er blevet slidt.

Måske skulle jeg overveje at Ackley´isere min .243 når jeg lige har testet riflen af og set hvad den kan i standardudgaven....

Men tilbage til hovedemnet... En Remington 700 XCR Tac LR. Jeg havde en i hænderne ved Østjysk våbenhandel i går og den virker umiddelbart rigtigt gedigen i udførslen. Skæfteformen ligger godt til mig, og den nistrede grønne farve er heller ikke helt ringe. Men det er nu sjovere at samle puslespil[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh

Michael
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jeg bruger alene det der hvide vandbasis fedt fra Hornady. Det er det bedste smøremiddel jeg har prøvet. Enkelt at bruge.

Den "vasketeknik" jeg bruger tager max 5 min for ca 200 hylstre. Hylstrene overnatter i en papkasse der står oven på oliefyret. Næste dag er de klar, efter en kort tur i tumbleren.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Det lyder overskueligt.

Vil du beskrive den vasketeknik ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Jo da,

jeg smider hylstrene i kogende vand der i forvejen er tilsat en smule citronsyre og lidt opvaskemiddel.
De omrøres kort og står og "trækker" et par minutter.
Syrevandet hældes fra.
Så skylles med rent vand.
Slutteligt lægges hylstrene på et stort gammelt håndklæde for lige at tage det værste overskydende vand.
Derefter et døgn på "fyret".

Hvis man alligevel ikke har andet at lave eller bare vil bruge mere tid på det kan man blæse hvert enkelt hylster med trykluft.[Big Grin][Big Grin]

Folk vil måske spørge, hvad med rester af vand i hylstrene?

Der erfarede jeg til at begynde med at når der er gået et døgn i 45graders varme, så er der intet vand tilbage i hylstrene.

Et minimum af arbejde og et ganske udemærket resultat.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
@Gammeltoft

TAK

Jeg vil nu prøve de der full sizer dies jeg også er i besiddelse af.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)