Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
270 vs. 308
#21
Altså hvis der står en kronhjort ude på 250 meter vil jeg være lidt mere tryk ved at sende en 150 gr kugle efter den fra end 270win end en 308. Jeg mener at 270'ern er en langt bedre kaliber. Den kan meget mere end en 308 nogensinde kommer til. Ved godt at en stor del danskere er meget glad for 308.

westergaard
A. Westergaard
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by West

Altså hvis der står en kronhjort ude på 250 meter vil jeg være lidt mere tryk ved at sende en 150 gr kugle efter den fra end 270win end en 308. Jeg mener at 270'ern er en langt bedre kaliber. Den kan meget mere end en 308 nogensinde kommer til. Ved godt at en stor del danskere er meget glad for 308.

westergaard



Med ordet "meget", mener du så også at du får meget rabat i byggemarkedet, hvis du får 5/10% ??

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#23
Hvorfor vil du hellere smide en 270 afsted end en 308 bare fordi afstanden er 250 meter? 308 kan skyde med en tungere kugle, så energifordelen hos 270 vil blive udjævnet jo længere du kommer ud efter min bedste viden - selvfølgelig forudsat at det er en kugle med høj BC, men man skyder jo heller ikke på de afstande med kugler der ikke er lavet til det.

Desuden vil du under alle omstændigheder skulle korrigere når du kommer på de afstande, så om du skal klikke lidt eller meget gør jo ikke den store forskel når bare du kender din kuglebane.

Jeg skal gerne anerkende at jeg ikke har den store viden om 270, men ud fra hukommelsen har den ca. samme energi ved mundingen som en 30-06. Og den er jo kun marginalt kraftigere end 308.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#24
Som Ignoranten engang belærte[Wink] mig.

Prøv et ballistikprogram.

VH Søren

PS jeg er ikke uenig i at en 270 win er en rigtig fin patron.

Men at den kan gøre alt bedre end en 308 win, er ganske enkelt ikke rigtigt. Fx er en 308 med 180 grains kugle bedre på 25 meters afstand i en gris end en 270 win med 150 grains.

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
Men at den kan gøre alt bedre end en 308 win, er ganske enkelt ikke rigtigt. Fx er en 308 med 180 grains kugle bedre på 25 meters afstand i en gris end en 270 win med 150 grains.

Big Green for ever
[/quote]
Hvad er det du mener, gør 308'eren bedre på korte hold end 270'eren?
Er det fordi du mener, at der er bedre chance for gennemskud?
I bekræftende fald må det vel være et spørgsmål om kuglevalg, for energi mæssigt kan jeg da ikke forestille mig, at der mangler noget.

Jeg har set nogle gange nu, på den jagt jeg er med i, at der er skudt svin, hvor der ikke var gennemskud. Det var med 308, men jeg kan ikke huske hvilke kugler, der var tale om. Afstanden er kun ca. 40 meter.
Min teori er, at begge kalibre er særdeles velegnet til svinejagt, men at man skal finde en kugle, som har tilstrækkeligt restvægt til at lave gennemskud hver gang - f.eks Vulkan eller Lapua Mega el.lign.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Leo


Hvad er det du mener, gør 308'eren bedre på korte hold end 270'eren?
Er det fordi du mener, at der er bedre chance for gennemskud?
I bekræftende fald må det vel være et spørgsmål om kuglevalg, for energi mæssigt kan jeg da ikke forestille mig, at der mangler noget.

Jeg har set nogle gange nu, på den jagt jeg er med i, at der er skudt svin, hvor der ikke var gennemskud. Det var med 308, men jeg kan ikke huske hvilke kugler, der var tale om. Afstanden er kun ca. 40 meter.
Min teori er, at begge kalibre er særdeles velegnet til svinejagt, men at man skal finde en kugle, som har tilstrækkeligt restvægt til at lave gennemskud hver gang - f.eks Vulkan eller Lapua Mega el.lign.
[/quote]

Jeg synes det er store ord at kalde .270 særdeles velegnet til svinejagt, men det er endnu større at kalde Vulcan og Mega for kugler med høj restvægt.
Sammenlignet med en blød "hård" kugle som Oryx og de bondede fra Hornady og Nosler, er de nærmest Varmintkugler.
Til de allerhårdeste hører A-frame, Fail-safe, Naturalis og Barnes X eller TSX og her snakker vi restvægte over 80%.

Jeg opfatter 270 og 308 som ligeværdige med et lille plus til 308 på afstande under 100 meter og et lille plus til 270 over 100 meter. Selvfølgelig i samme kuglevægt.

--
mvh M@X.
X-factor - er det noget nyt inden for kikkerter?
[Image: wardwarf-1.jpg][/green]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by M@X

[blue][quote]Originally posted by Leo
Sammenlignet med en blød "hård" kugle som Oryx og de bondede fra Hornady og Nosler, er de nærmest Varmintkugler.
Til de allerhårdeste hører A-frame, Fail-safe, Naturalis og Barnes X eller TSX og her snakker vi restvægte over 80%.


Er det så også disse kugler du vil anbefale til svinejagt i de givne kalibre eller var det 'bare' for at vise, at der er alternativer, som vil have større restvægt?
Mener du, at Vulkan og Mega er et 'uproffesionelt' valg til svinejagt på korte afstande?
Svar
#28
Nej, de er da ikke uprofessionelle til überleufere og frischlinge. Men kommer den gamle keiler skråt imod dig og du træffer ham på panseret på siden, så kan du risikere at han bliver sur på dig.

Hvorfor spare på kugleprisen og risikere at miste den helt store.

Og jeg ved godt at der bliver skudt i 1000vis af vildsvin med helt almindelige kugler. Jeg har bare valgt at bruge en Barnes TSX.

--
mvh M@X.
X-factor - er det noget nyt inden for kikkerter?
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Når man skyder på korte afstande så vil anslagshastigheden være relativt høj. Det stille store krav til den kugle man benytter, særligt hvis man skyder til større vildt. Jeg vil mene at der er mange kugler der vil være et bedre valg til skud på svin på kort afstand end Vulcan og Mega. M@x nævner nogle stykker men der er mange flere. Det kunne fx TBBC, PBP, Rhino eller.... Fælles for alle disse kugler (og dem M@x nævnte) er at de er videreudviklinger set i forhold til Vulcan og Mega og at de vil have en væsentligt højere restvægt. Restvægten har stor betydning for gennemtrængningsevnen, og des mindre kugle man sende afsted imod grisen des større betydning får det hvor høj restvægtsprocenten er.

Hvis du meget gerne vil bruge Vulcan eller Mega til jagt på svin, så gør det ved at stoppe dem i en 9,3x57. Den har relativ lav hastighed og kuglevægten er høj nok til at den "overlever" lidt større tab af restvægt. Skyder du derimod svin med mindre kalibre så køb nogle kugler der er bedre til at trænge igennem - og her vil jeg i øvrigt ikke anbefale splatterkuglen oryx.
Mvh.

Yeti
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by West

Altså hvis der står en kronhjort ude på 250 meter vil jeg være lidt mere tryk ved at sende en 150 gr kugle efter den fra end 270win end en 308. Jeg mener at 270'ern er en langt bedre kaliber. Den kan meget mere end en 308 nogensinde kommer til.
Udover lovligt at kunne skyde svin i Tyskland [Wink]
Ved godt at en stor del danskere er meget glad for 308.

westergaard



Bang
Svar
#31
270 win Oryx 9,7 gram 870 m/s mv, indskudt 200 m -255mm på 300 m., 1947 Joule restenergi.
308 win Nosler BST 9,7g 860m/s mv, indskudt 200 m -247 på 300 m., 2087 joule Restenergi

UHA, JEG har godt nok svært ved at se forskel.....[8D] (Hovsa, 308'eren skyder fladere....[Wink])

og en 308 win med 11,7g Nosler Partition, 796 m/s mv, indskudt 200 m, -286mm på 300 meter, 2229 Joule restenergi

Alle tal taget fra http://www.norma.cc

Og nej, jeg kunne ikke finde dem med identiske kugler.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by West

Altså hvis der står en kronhjort ude på 250 meter vil jeg være lidt mere tryk ved at sende en 150 gr kugle efter den fra end 270win end en 308. Jeg mener at 270'ern er en langt bedre kaliber. Den kan meget mere end en 308 nogensinde kommer til. Ved godt at en stor del danskere er meget glad for 308.

westergaard



Jeg tror kronhjorten er ligeglad ...

På 250 meters hold vil en Nosler Bst ikke splitte, men højst tænkeligt være noget nær det perfekte.

En af mine venner skulle jage Ibex og valgte Bst i 30.06.

Det fungerede ideelt ude på de lange hold.

Tag den O'Connor [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#33
@Leo,

Citat:quote:

som har tilstrækkeligt restvægt til at lave gennemskud hver gang


det er ganske enkelt noget vrøvl!

Lad os lige få éen ting på det rene.....

Du kan IKKE med nogen som helst kugle på denne runde jord garantere gennemskud!

Du kan få en teoretisk "større" chance for gennemskud.

Og til trådstarten.... til en hver tid hellere en 308 frem for en 270 grundet tungere kugler.
Jeg ved ikke hvorfor folk er så begabte i lette hurtige kugler???
Er det fordi man søger en slutteligt dårligere ballistik???
Eller måske manglende praktisk erfaring???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
Et andet punkt er præcisionen

Hvis 270 win nu er så fantastisk hvorfor bruges den så ikke noget mere til konkurrence skydning, ikke i DK for her regerer 6,5x55, men i guds eget land hvor den er populær (Den ligger vel nr 2 på alle salgslister efter 30-06) ?
Her bruges 308, diverse 6,5 patroner m.fl.. Jeg kan huske forkert, men jeg erindrer ikke at have læst om vindere med 270 win eller andre 0.277 for den sags skyld.

De fleste 6,5´ere lades med 139-142 grains det giver ikke de højeste hastigheder, men længere ude vinder BC over V/0, så det er nok derfor de tungere blev valgt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#35
Det er jeg helt 100% klar over Søren,

det undrer mig bare til stadighed at folk ikke ved det eller forstår det. Jeg mener, det er jo ikke ligefrem woodoo eller raketvidenskab[B)]

Prøv bare at se hvad du kan kaste længst i en stabil bane, en bordtennisbold eller en golfbold[Big Grin] sværere er det vitterligt ikke at forstå[B)][:o)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
@Gammeltoft

Vores samlede pædagogiske evner[Big Grin][Big Grin] er bare ikke nok til at overbevise verden[Wink].

Vi må lære at leve med det.

VH Søren

PS nu med 260 rem col 75mm i 700 rem

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#37
He he..... nothing beats practical experience, not even theory[Big Grin][Big Grin]

PS PS, ofrede du virkelig en 700 Long lås for 4mm[Big Grin][Big Grin][Big Grin][:o)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
Vores samlede pædagogiske evner, ja så, det var ikke meget.

men lidt er der faldet gennem sigten: Nu er alt mit rasleværk under 9,3 til salg, dog undtaget 270W'ern, den tager jeg med til Safari skydningen for at give de øvrige deltagere et fornuftigt handicap[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

God weekend, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

PS PS, ofrede du virkelig en 700 Long lås for 4mm[Big Grin][Big Grin][Big Grin][:o)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Havde det nu været nødvendigt, ja så havde jeg nok gjort det[Big Grin][Big Grin][Big Grin].
men mindre og billigere kunne også gøre det[Wink].

En stump til 25 USD og en ½ times fræsning og lidt med throatreameren hos Hatting, en ny hængslet bund(godt nok i komposit) til 250 kr. og nu har jeg magasin længde på 75,8 mm og kapacitet på 7 skud(skal læses som 6+1 med de lange pga bundens standard længde.

http://www.midwayusa.com/viewProduct/?pr...ber=993148

http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=818519

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)