Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
13,0g vulkan til svin
#1
Nu da jeg lige har bestilt min første drivjagt efter svin[:p], tog jeg en tur ned til min våbenpusher for at få en kop kaffe. Her fik jeg købt nogle træningspatroner til min 308 og fik 2 æsker frasorteret patroner med under armen.
Det viste sig at være norma 13,0g ”vulkan” som nu har vist sig at skyde perfekt i min 308.
På pakken er der angivet V0 750 m/s V100 669 m/s. 13,0g i en 308 giver selvfølgelig en krum bane, men til drivjagt er det uden betydning.
Mit spørgsmål er om de kan bruges til grisebasser? Er det ikke” jo tungere jo bedre” til grise? Men kuglen skal selvfølgelig også være velegnet.Alternativt har jeg tænkt på at bruge mega 12,0g som også går rigtig fint i min 308.

Er der for øvrigt andre end norma der kan levere 13,0g til 308?

Mvh. Bang
Svar
#2
Brug du roligt den combo. Intet skulle være i vejen for det!

Kuglebane, tja den er totalt ligegyldig til den slags jagt.

HVIS du bare VIL øge powerfaktoren, så gå for guds skyld op i diameter frem for i hastighed. Det område du ligger i, er totalt perfekt til drivjagt, ja og for meget andet jagt også.

Tror ikke lige umiddelbart der er andre der leverer denne kuglevægt til 308. Med den kuglevægt/hastighed behøver du heller ikke bondede eller massive kugler. Der er Norma´en rigtig god.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Mange tak, Gammeltoft.[Smile]

Så tror jeg at de Tyske svin har grund til bekymring, når "TEAM svinepest" anløber tyskland i efteråret.[Big Grin]

NORMA producere hvis ikke længere fabriksladet 13,0g til 308w, de findes ikke på deres web.[Sad]

Bang.
Svar
#4
Jesper1973 skyder mange grise med Norma Vulcan i sin 308W. Det er 180 grains som han vist nok har ladet ned så den er temmelig langsom - det til trods får han perfekt gennemskud hver gang (og det er rigtig mange grise efter hånden!!!)

Jeg har forsøgt at gøre det efter bare med Lapua Mega 185 grains i 308W. Jeg ladede dem med 41 grains Rhino RP15 (Norma 203B), som gav meget fine grupper på 100 meter fra min Sauer 202 (kunne dækkes af en 1-krone) Nu skal jeg bare have testet dem på grise...

Men det jeg ville sige var, at de 13 grams Vulcan du har fået fat i nok skal vælte de grise!!!

Jamo
Svar
#5
Nu kan det godt være at jeg spørger dumt, men hvorfor ”lade nedad” for at reducere hastigheden. Hvorfor bruger man ikke bare en tungere kugle til at reducere hastigheden med, a la en 13g [8)]

Er det fordi det er de færreste 308ér der kan lide 13g ?, ellers kan jeg ikke forstå at det ikke er mere udbredt med 13g til drivjagt i en 308ér.

P.S. Jeg er ikke hjemmeruller så der findes sikkert en god forklaring jeg ikke er vidne om.[:I]

Bang
Svar
#6
Jeg tror det er fordi 13 grams Vulcan ikke er til at skaffe...derudover skyder de fleste 308'ere godt med 180 grains kugler...men du har ret!
Svar
#7
Kan man heller ikke få mega i 200 grains til jer hjemmerullere?

Bang.
Svar
#8
Sagtens[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)