Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka T3 lite 223R
#1
Overvejer at bytte min 243W med en T3 lite i cal. 223R.

Har jeg forstået det ret, at jeg skal vælge 12" twist, for at kunne skyde med lette projektiler, og 8" twist til tunge projektiler ?

Og hvad er bedst 12" til lette og så stadig ok til tunge projektiler. Eller 8" til tunge projektiler, som så stadig vil skyde godt med lette projektiler.
Eller er det enten eller.
Skal bruges som varmint, men stadig være i stand til at snuppe en buk.
Havde tænkt mig en 3,2 gr. Er ikke hjemmelader.

Hvad ville I anbefale?

Og kan T3 købes med snelle?

Og til aller sidst: God forhandler med god pris på Tikka T3 lite efterlyses.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#2
Med 12" tvist kan du ikke være sikker på at kunne stabilisere tungere kugler end 55gr. - nogle klarer lidt mere, men glem 70gr.

55gr kan fint netlægge en buk Smile

Hvis du søger på emnet kan du i øvrigt finde meget om det her i forummet.

Har selv en .223, men ville ikke anbefale det som den eneste riffel - så hellere et noget større kaliber(308, 30-06, 6,5X55 eller lign).

Mht. snelle, så søg også på dette emne - rigtigt mange advarer imod snelle, pga. faren for vådeskud.

Har selv en stainless Ruger 77 mk2 - den er jeg glad for, men der findes ikke mange dårlige rifler, så vælg den du kan lide når du står med den i hånden [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Du skal afgjort vælge 1:8" stigning - den kan sagtens styre de lettere kugler (50 grains) og selvfølgelig også de tunge. Hvis du køber den med 1:12" stigning fastlåser du dig selv omkring 55 - 60 grains kugler...og det er en skam, når de RIGTIG fede råvildtkugler vejer fra 62-75 grains (Barnes X 62 grains, Winchester PP 64 grains, Sierra Game King 65 grains, Swift Scirocco 75 grains osv..)

Jeg mener helt sikkert at Tikka T3 kan bestilles med snelle - men der er sikkert laaang ventetid. Hvorfor ikke bare få stillet aftrækket ned så det knækker som et stykke glas? Efter hvad jeg har hørt er Tikkas aftræk ganske godt!

Når du skriver varmint - er det så ræv og den slags du først og fremmest skal skyde med den?

Jamo
Svar
#4
Jeg har i forvejen både 308W og 6,5x55.
Vil gerne have solgt min 243w og så i stedet have en decideret varmint-caliber. Dog skal den også være i stand til at tage et rådyr.

Tænker på 223, da den har ry for at være særdeles præcis, og er meget fladtskydende med de lette kugler.
Derudover må der også være adgang til billig træningsammo, når nu milli bruger samme caliber.

Men som jeg kan se, så må 1:8 være det rigtige til mig.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#5
Du har helt ret - alt ialt en rigtig fed kaliber!!! Hvis du vil udnytte potentialet fuldt ud bør du nok alliere dig med en hjemmelader, hvis du vil bruge den til varmint-jagt. Der laves selvfølgelig fabrikspatroner med de små lette og ultra præcise kugle, der fragmenterer ved anslag - men mulighederne er bare langt større hvis man lader selv...

remington laver en AccuTip-V(armint) i 50 grains og 55 grains som fabriksamm. De er rimelig billige og skulle være af høj klasse - men det er jo blot en af mange muligheder...

Jamo
Svar
#6
Vil ikke skyde med fragmenterende kugler. Kun lette kugler, som også har potentiale til at stoppe råvildt.

Vil helst kun have én type jagtkugle, som kan bruges både om sommeren til buk, og om vinteren til ræv og råvildt.

Har set én herinde anbefale fabriksladet jagtammo til 5-7 kr. stk. Som var gode til råvildt, og med 100-200 skud på banen om året, så klarer budgettet nok også dette.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#7
Jeg har skudt med Remingtons CoreLokt 55 grains i både Remington 700 LTR og Sauer 202. Den er meget præcis ud til 200 meter, og holder godt sammen på kerne og kappe. Endvidere koster den ikke mange basseøre!

Lapua SP er også en mulighed, men i begge mine rifler har der været problemer med at kuglen er stødt imod riffelgangen, så låsen var lidt hård at lukke. Det er ikke optimalt, da man risikerer at kuglen bliver siddende i riffelgange når man aflader...

Sidst men ikke mindst er Sako Gamehead også et godt bud! Det skal dog være den udgave med rådyret uden på pakken, da den med ræven er designet til at fragmentere :-)

Jamo
Svar
#8
Vil lige indsparke at min 1:9 stigning Blaser ikke er glad for de almindelige fabriks 55 grains kugler. Den skal have tungere kugler. Forskellen er en spredning på hhv. 6-7 og 2-3 cm på 100 meter og jeg kunne aldrig finde på at gå på jagt med en kugle der ikke samler bedre end max 5 cm på 100 meter. Det skal siges at jeg har prøvet minimum 5 forskellige fabriks 55'ere og den kan ikke lide nogen af dem. AMA 62 grains er faktisk den færdigammo den skyder bedst med.

Hvis man udelukkende bruger fabriksammo i 55 grains ville jeg tage 1:12, men hvis man skal bruge AMA som træningsammo ville jeg tage 1:8 og så se om jeg kunne finde en lidt tungere jagtkugle. Evt. få en hjemmelader til at samle nogen 65 gr. Gameking eller Winchester PP 64 grains.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Jeg har haft 2 rifler i .223 med 12" stigning. Ingen af dem kunne præstere bedre grupper end 5-6cm med 60grs kugler.
Det går bedre med 55grs Hornady sp w.cannelure. De samler omkring 20mm.

Jeg bruger denne kugle til ræv og råvildt. På råvildt er det "forbudt" at ramme skulderknoglen, men ellers har kuglen leveret ca. 15 stykker råvildt uden problemer.

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
@Chr_Olsen: Jeg havde en remy 700 LTR med 1:9" stigning...den skød fremragende med kugler helt ned til 50 grains, og op til 75 grains...det er nok mere den specifike pibe der er lidt kræsen - det ses jo af og til...Min Sauer med 1:10" klarer også hele spektret!

@Max - fås Hornady som fædigladet? jeg er enig i at man nok ikke skal gå rent efter bladet med 60gr SP, men de er super præcise!

Jeg har også set råvildt skudt med Nosler BT 50 og 55 grains med gennemskud, men der er også tale om skud gennem ribben/lunger...

J
Svar
#11
@Jamo

Ingen anelse om de fås fabriksfremstillede. Jeg skyder kun hjemmerullet[^]

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Tror også bare piben er lidt kræsen. På robsoft er der også en gut der skyder LTR med 1:9. Den skyder rigtig godt med alt fra 40 grains til 75 grains. Havde engang en i 308win. Den skød også godt med det meste.

Det skal siges at det ikke er den dyreste træningsammo jeg har skudt med, så måske det er medvirkende.

Mit 30-06 løb kan heller ikke rigtig lide købeammo og der har jeg nu prøvet over 10 typer i alle prisklasser - den skyder noget bedre end 223'eren, men jeg er stadig ikke helt tilfreds med 3-4 cm i spredning på 5 skud. Med hjemmeladninger er jeg nede på ca. 20mm og det er der jeg gerne vil hen med 223'eren også.

For at teste har jeg tænkt mig at lade nogle 52 grains A-max selv. Tror kun det er fabriksladningerne den ikke kan lide.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#13
Har netop idag været i jagtbutik for at se hvad der stod af ny eller brugt.

Forelagde ekspedienten min ide med en 223 riffel i Tikka T3.

Han anbefalede straks 22-250 som en endnu bedre varmint riffel. Især på grund af den flade kuglebane.

Hvad er jeres mening om dette kaliber i stedet for 223 ?

Min egen er umiddelbart at ammo-udvalget er mindre og væsentligt dyrere i 22-250.
Og hvad med precisionen ? Jeg troede at 223 var noget nær det bedste man kunne få mht precision.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by KGSAKO

Har netop idag været i jagtbutik for at se hvad der stod af ny eller brugt.

Forelagde ekspedienten min ide med en 223 riffel i Tikka T3.

Han anbefalede straks 22-250 som en endnu bedre varmint riffel. Især på grund af den flade kuglebane.

Hvad er jeres mening om dette kaliber i stedet for 223 ?god kaliber...men...barrel heats up quicker ...end et .223..især i PD byen eller på skydning bane patronprøving herhjemme. Approx. 8-10grs mere krudt per patron kasse end .223 kasse...billige ammo i .223

Min egen er umiddelbart at ammo-udvalget er mindre og væsentligt dyrere i 22-250.korrekt ..223 er dyrere
Og hvad med precisionen ? Jeg troede at 223 var noget nær det bedste man kunne få mht precision.begge kalibers er god på precisionen .Med..Berger 52 gr MEF i begge patroner jeg kan gør bugge holes om et god dag i 100yd afstander,hvis jeg gør min del..[Big Grin][Big Grin][Big Grin]


Tikka 595 venstrehandet rifler i .22/250 og Weaver2.5x10x42 kikkert og .223 med Leupold 6.5x20x40 kikkert for glas.
[Image: 2lj3xae.jpg]

[Image: 1zvcsk6.jpg]

http://www.andersencharters.com
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#15
Har du overvejet at T3 kun laves i een låselængde? Det gør den i mine øjne til et mindre godt valg til små patroner som .223R!

Venlig hilsen Umimmak

Der hvor kun politiet har våben, dér har man også en politistat!

Citat: Claire Wolf
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#16
@Chr_Olsen: Nogle piber kan bedst lide, at kuglen stort set rører riffelgangen - så hvis du lader selv, så prøv at lave en testpatron (uden krudt og fænghætte). Farv kuglen med en spritmarker - sæt kuglen let i hylsteret og kom den i kammeret. Luk herefter låsen stille og roligt - det binder lidt. Åben låsen meget forsigtigt og træk patronen langsomt ud. Inspicer kuglen for at konstatere om den er trukket ud igen som følge af, at den har klemt lidt i riffelgange. Er dette tilfældet seater du den ganske lidt ad gangen indtil låsen kan lukkes let. Nu har du max-længden på patronen... Start med lavest mulige ladning, da trykket stiger i takt med, at kuglen kommer tættere på riffelgangen. Hornady anbefaler dette hvis præcision er i højsædet - dog skal det gøres med forsigtighed og hylstrene indspiceres for overtryk m.v. efter hvert skud...

Lapua 55 gr. SP er ladet på denne måde. I langt de fleste rifler presses kuglen helt frem i riffelgangen - uden det dog giver tegn på overtryk. Men tilgengæld er de super præcise - måske du skulle prøve dem???

Citat:quote:

Har netop idag været i jagtbutik for at se hvad der stod af ny eller brugt.

Forelagde ekspedienten min ide med en 223 riffel i Tikka T3.

Han anbefalede straks 22-250 som en endnu bedre varmint riffel. Især på grund af den flade kuglebane.

Hvad er jeres mening om dette kaliber i stedet for 223 ?

Min egen er umiddelbart at ammo-udvalget er mindre og væsentligt dyrere i 22-250.
Og hvad med precisionen ? Jeg troede at 223 var noget nær det bedste man kunne få mht precision.



22-250 brænder piben væsentlig hurtigere af end en 223R...men det er selvfølgelig ikke så aktuelt, hvis du kun skyder omkring 200 skud om året...så det skal ikke være argumentet.

Jeg synes at 22-250

- larmer afsindigt meget
- har mere rekyl (hvis man kan tale om det) end 223R
- ikke kan noget som 223R heller ikke kan
- er dyrere i amm...
- er som regel lavet med 1:14" stigning, hvilket gør, at den kun kan styre lette kugler - max 55 grains

Derudover skal du gøre op med dig selv hvad varmint jagt betyder for dig...er det skydning efter små prærierotter eller hvad det er de hedder på 500 meters afstand, eller er der tale om mere alm. danske jagtafstande på op til 200 meter? 223R kan snildt klare råvildt på 200 meter - og mindre vildt på meget længere hold! M.h.t. den flade kuglebane - så betyder det ikke en fløjtende hattefis [Smile] Du skal under alle omstændigheder kende dine ordinater på kuglen. Derudover er der så forsvindende lidt forskel på kuglebanerne...der er jo fsva 223R ikke tale om et krumbanevåben!!! Prøv at leg lidt med Normas ballistikprogram - der kan du se hvor lidt forskel der er!

Sidste og bedste argument er, at 223R kan bære tungere kugler end 22-250 - og det er lækkert den dag du bliver så glad for riflen, at det bliver din primære råvildt/bukkeriffel, og du finder ud af at du gerne vil skyde med 65 grains Gameking eller 74 grains RWS KS...[:p]

@MAX - jamen det gør jeg også...kom bare lige i tvivl...tror kun at man kan købe den som ladekomponent...

Jamo
Svar
#17
jeg har tikka lite i 223 8´´ den skyder 70 grains Barnes TSX i grupper på 15 mm - jeg har endnu min første buk med kalibren tilgode..... men mon ikke det kommer til at virke fint?

Hvis du ikke selv lader kan du sende en pm....

MVH Kasper

223r, 6,5x55, 6,5x284, 9,3x62
Svar
#18
Jamen jeg tror også selv at det ender med en 223R.

Ang. Tikkaens lange lås, så ville jeg da også hellere have en Sako75 med den korte lås, men jeg får god optik med på Tikkaen til samme pris som Sakoen uden. Og da Tikkaen skulle have samme precision, så tror jeg Tikka vinder.

Meeeen en brugt Sako måske.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#19
http://brholt.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=41

der står en sako 223 8" ved brasholt

den har stået der længe min 1 år mon ikke de er til at tale med

Mvh Bo
Svar
#20
Eric there´s something wrong with your pictures

I have fixed the problem for you[Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D]

[Image: 1zvcsk6.jpg]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)