Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
en gang mere for prins knud
#1
Jeg synes selv jeg har rimelig styr på de fleste ting omkring optik, og har nu også nærstuderet diverse artikler angående dette. men jeg har lige et par spørgsmål.

skal have indkøbt og monteret kikkert til og på salon riffel, riflen skal bruges på afstande plus 50m vil gerne have en kikkert i f.eks. 4x16x40 bushnell4200, men forstår ikke helt det der med parallaxe.

Hvis man læser på diverse kikkert fabrikanters hjemmesider har de fleste jo en rimfire model for de der et eller andet med parrallaxe.
hvis nu jeg f.eks. vælger evennævnte vil det så give problemer på kortere afstande.
Svar
#2
Jeg prøver lige at forklare parallaxe - hvis jeg formulerer mig forkert, så ret mig venligst Smile

Hvis du kigger lige igennem kikkerten, så rammer den der hvor trådkorset peger(efter indskydning naturligvis [Big Grin])

Hvis du så flytter hovedet lidt til siden, så vil trådkorset blive på samme placering, men kun på den afstand som parallaxen er sat til - på andre afstande vil du altså sigte forkert, hvis du bare flytter hovedet en lille smule.

En aimpoint har fx. ingen parallaxe(den er parallaxefri), og derfor vil du altid ramme der hvor prikken viser, ligegyldigt hvilken afstand - til gengæld har du ingen forstørrelse [Wink]

I ovennævnte har jeg naturligvis set bort fra kuglens bane - det er det rent optiske vi taler om [Wink]

Når man taler om rimfire er det oftest primært til skydning på kortere afstande end andre kalibre kan klare - derfor er det relevant at parallaxen kan justeres, eller permanant sættes til fx. 20m eller 50m

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)