Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny vs brugt...??
#1
har brug for en ny kikkert -
Ny model af Leupold VX-3 3.5-10x50mm eller en brugt
Zeiss Vic. 6-24x56 m/lys - begge to gode kikkeret til stort set samme pris - Skal ikke på bjerg jagt(DK,SE og PL) men Zeiss'en er nu lækker...which one ???

3006
3006
Svar
#2
Jeg har selv en mindre flok Leupold kikkerter og er rigtigt godt tilfreds med dem. Og så har jeg en Zeiss jeg ikke er så glad for. Den Zeiss jeg har er en 2,5-10x48 MC og det der bringer mit pi. i kog er at den har tunnel effekt fra 2,5-3,3. Derudover får jeg den i hovedet når jeg har den på sammen med min 9,3x62 - hvilket jeg ikke har været ude for med Leupolderne. Men jeg tror faktisk ikke at jeg ville have samme problemer med en af de dyre modeller fra Zeiss. Men jeg tror nu alligevel at jeg i dit sted ville gå efter Zeiss'en.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
jeg ville tage Zeiss Victory Diavari 6-24x72T FL LOTU TEC
ny fra england ca 12700 Price: £1,495.65
de har vandvittige priser lige for tiden

http://opticswarehouse.co.uk/products.asp?cat=218

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#4
Jeg ville gå efter Leupolden - den kan fås for omkring 4500,- (6K med lys) hjemtaget lovligt fra USA. Men det er da rigtigt at der er mere prestige i Zeissen.

EDIT igen: Rex har den Leupold med lys til 6K - sku imponerende at man kan få den herhjemme til samme pris som I USA+told & moms ! [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

EDIT: havde først læst din post helt anderledes, og havde givet et andet råd
-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Det lyder som om du har to kikkerter på hånden og du beder om hjælp til at vælge. Normalt vil man ikke kunne sammenligne de to kikkerter, for fra ny er der himmelvid forskel på prisen. Leupold ca. 5.000 og Zeiss ca. 15.000. Hvis den brugte Zeiss er i god stand og kan fåes til næsten samme pris som Leupold'en ville jeg uden at betænke mig snuppe Zeiss'en. Den er i en helt anden klasse og hvis der er passet på den, holder den evigt. Dog er den nok lidt i overkanten til almindelig DK jagt grundet høj midste forstørrelsesgrad.

Det er ikke fordi jeg har noget imod Leupold - har selv en Mark4 som er den jeg bruger mest selv om jeg har en helt ny Ørn liggende. Men netop imellem de to modeller du nævner ville jeg aldrig være i tvivl.

Om ikke andet kan du bytte den brugte Zeiss for 2-3 brugte Leupolder i den model du nævner :-)

Hvad prisleje ligger dem du har set på i? Hvis du ikke tager den, kunne jeg da godt være interesseret i Zeissen til et nyt baneprojekt jeg har gang i.

Christian
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
køb den du ser bedst i. det ville jeg gøre.

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
Det kan godt være at Zeiss kikkerten er mere værd. Men når du skal bruge den til jagt, så vil du hurtigt blive ked af, at du ikke kan komme ned under 6x forstørrelse.
Jeg ville tage Leupold kikkerten [^]

Jeg er forøvrigt i gang med bogen "Long Rifle" , der handler om en amerikansk snigskyttes oplevelser i Irak og Afghanistan.
Det er konstant Leupold kikkerter de nævner i bogen.
Hvis Zeiss havde været mange gange bedre, mon så ikke de havde valgt dem.
Men OK, Leupold er amerikansk, Zeiss er tysk.

"Long Rifle" dræbte forøvrigt en mand på ladet af en truck (der kørte) på 1.100 meters afstand. Kikkerten var en 12x Leupold.
Så er man *** dygtig [:0]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Læs: "heldig"[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
1.100 meter til et kørende mål....det er ikke så svært som det lyder[Big Grin]

1: Din spotter udmåler afstand og køretøjets hastighed (en lastbil ændrer sandsynligvis ikke hastighed voldsomt over kort tid)

2: du lægger det rette antal klik ind eller retter til efter Mildots og sender bønnen afsted på det præcist rigtige tidspunkt..

Både du og din spotter har jo allerede checkket vind og vinkler ud og har styr på dem. Hvis man ligger og forventer et mål på en given vej, kender man allerede afstanden og vinklerne (målområde skitsen)

Når du har "trykket på knappen", så er det bare at vente og håbe på at ingen af betingelserne ændrer sig i de 1,4 sekund kuglen er om at nå derud[8D] Deri ligger heldet! alt det andet er træning og talent[Smile]

Og mon ikke bogen om "Long Rifle" ville blive noget længere hvis han brugte sider på at fortælle om ALLE dem han missede[:I]

12X forstørrelse er jo 2X mere end mange "snipers" normalt har i deres Leupold Mark 4

Min erfaring er at 6x er lidt for meget til hjortebanen og alt for meget til grisebanen på 50 m
24X er til gengæld meget nyttigt både på anstand og på feltskydningen

16X er også brugbart på de lange hold og 2,5 er lavt nok til drivjagt og grisebanen, så jeg ville vælge en NY Bushnell E6500 [8D]
Men da jeg er svinerig har jeg købt en Z6 i stedet.....[:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by dravis

1.100 meter til et kørende mål....det er ikke så svært som det lyder[Big Grin]

1: Din spotter udmåler afstand og køretøjets hastighed (en lastbil ændrer sandsynligvis ikke hastighed voldsomt over kort tid)

2: du lægger det rette antal klik ind eller retter til efter Mildots og sender bønnen afsted på det præcist rigtige tidspunkt..

Både du og din spotter har jo allerede checkket vind og vinkler ud og har styr på dem. Hvis man ligger og forventer et mål på en given vej, kender man allerede afstanden og vinklerne (målområde skitsen)

Når du har "trykket på knappen", så er det bare at vente og håbe på at ingen af betingelserne ændrer sig i de 1,4 sekund kuglen er om at nå derud[8D] Deri ligger heldet! alt det andet er træning og talent[Smile]

Og mon ikke bogen om "Long Rifle" ville blive noget længere hvis han brugte sider på at fortælle om ALLE dem han missede[:I]

12X forstørrelse er jo 2X mere end mange "snipers" normalt har i deres Leupold Mark 4

Min erfaring er at 6x er lidt for meget til hjortebanen og alt for meget til grisebanen på 50 m
24X er til gengæld meget nyttigt både på anstand og på feltskydningen

16X er også brugbart på de lange hold og 2,5 er lavt nok til drivjagt og grisebanen, så jeg ville vælge en NY Bushnell E6500 [8D]
Men da jeg er svinerig har jeg købt en Z6 i stedet.....[:o)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Han skriver rent faktisk at det første skud var en forbier (200 meter for kort). Det var først andet skud, der var en træffer.

12x er en skrivefejl ... der står 10x ... og han nævner de bruger 4x ud til 800meter på andre rifler.

Riflen var SR25 med M-118LR "bønner"

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#11
Citat:quote:

Min erfaring er at 6x er lidt for meget til hjortebanen og alt for meget til grisebanen på 50 m

Jeg bruger 24 x både på hjortebane og 50 m gris. Havde meget svært ved det i begyndelsen, men fik af en meget erfaren instruktør på hjortebanen nogle gode råd ang. op på max. forstørrelse og skyder nu næsten aldrig på andet end 24. Bruger venstre øje (er højremongol)"paralel" langs kikkerten til af fange målet, når jeg så "skifter" til højre, passer sigtet (som regel). I Korsholms biograf måtte jeg dog opgive at skyde med 24 x, men 16x passede mig udmærket.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)