Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan en Sako Vixen .222 ompibes til .223
#1
Hej våbenkyndige

Jeg er ret "verliebt" i Sako Vixen. Har haft kig på indtil flere, men ikke fået købt én endnu.

Mit spørgsmål går på om det er muligt at skifte piben og lave riflen om til en .223'er. Kan låsen holde til det større gastryk? (hvis altså gastrykket er større [Big Grin]) Passer magasin og bundstykke til .223?

Håber nogen kan hjælpe!?

Kalle
Svar
#2
Hej willhuntforfood

prøv at tjekke denne post:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=12656
Svar
#3
Jeg er den lykkelige ejer af 2 vixen. En kal 223, som er ompibet for nogle år siden med en sako pibe. Den var sandsynligvis kal 222 før, men ved ikke nøjagtig. Tror ikke at det giver problemer. De ældre var med løs enkeltraddet magasin. Der skal du ligt tjekke længden og det skal muligvis bukkes lidt ud i toppen.
De nyere er med fast dobbeltraddet magasin og hængslet bund. Tror ikke at der nogle problemer der.
En bøssemager eller de fleste nørder[Big Grin] herinde kan nok fortælle om det er rent vås jeg siger her.[Wink]

jes
Svar
#4
No problem.

Jeg har en Sako L 461 "Vixen" .223 Rem. Vixen blev fra fabrikken leveret i .17 rem,.222 rem, .223 rem, 6 mm PPC og 22 PPC.
http://sako.fi/pdf/manuals/Vixen.pdf

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Kalle - som Lars skriver blev Vixen ikke kun lavet i .222rem, så hvis ikke kan finde en i .223 rem så kan den i hvert god omdannes til det. - Men personligt er jeg faktisk godt tilfreds med min i kaliber .222rem

Lars - den manual du har der hvor stammer den fra/hvor gammel er den? Jeg mener PPC'erne kom da først på markedet i 80'erne? Det er muligt at min hukommelse svigter mig, men jeg mener at have set en original Vixen i .222 rem mag?

D93
Svar
#6
halløj Kalle
hvis du har lyst til en Vixen i .223 har jeg en til salg.
hvis interesse pm eller mail

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj Kalle
hvis du har lyst til en Vixen i .223 har jeg en til salg.
hvis interesse pm eller mail

mvh
Strom, naturgænger



Gør det ej STROM [B)] En Vixen er ikke noget man sælger. Den skal kun købes [Big Grin][:o)]
Mvh Walnut
Svar
#8
Du bebover da ikke at ompibe den. Blot at faa kammeret boret op til .223
En af mine venner havde det lavet og den skyder fint.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Hej "hog"

Hvis det skal virke skal piben også kortes lidt op i kammerenden og gevindet skal skæres tilsvarende længere..

Oh hvorfor så det? jo en .222 har ganske vidst kortere afstand fra bund til der hvor hylsterhalsen begynder, men den er også bredere der hvor hylsterhalsen begynder end et tilsvarende sted på siden af et .223 hylster....

Så det er ikke en simpel opskæring af kammeret.. Da der også er en stor fordel i at få en lidt højere stigning på piben i .223, kan det vist bedre betale sig at få pibet om.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Modellen, der er vist i vedhæftede manual er fra starten af 80'erne. VIXEN blev tidligere lavet i 222 rem mag.
D93, hvis du ser omtalte VIXEN igen, så ringer du ASAP [Big Grin]

Mvh Søren
Svar
#11
Hi Dravis
Ja, det ved jeg ikke noget om. Det er vel det man har en bossemager til. Min ven tog sin ind og fik den 14 dage senere, og den skyder upaaklageligt til det formaal han bruger den til: ground hogs og rave/coyotes og det kostede ham 1/4 af hvad en ompibning ville have kostet.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#12
Gør det ej STROM En Vixen er ikke noget man sælger. Den skal kun købes
howdy Walnut
håndtaget mangler i venstre side !
jeg købte den før man kunne få "små" .223´ere i links [Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Hej Hogmeister,

Så har bøssemageren jo bare gjort sit arbejde rigtigt[Big Grin]
med de timepriser man skal betale i DK for bøssemager-arbejde, vil der nok ikke blive tale om så stor en besparelse, desværre...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Hej igen

Tak for de mange (og hurtige) svar.

Jeg var bare nysgerrig mht. om låsen kan holde til den lidt kraftigere kaliber. Egentlig er jeg slet ikke sikker på at den skal ompibes. Det er jo bare rart at have muligheden [8D]Jeg har en god ven som har skudt rigtig mange stykker råvildt med .222 og han har aldrig haft skyggen af problemer med at den ikke er "kraftig" nok. Selv skyder jeg meget sjældent råvildt meget længere ude end omkring 100 meter, så i virkeligheden har jeg sikkert slet ikke brug for de ekstra joule en .223'er giver...

Citat:quote:

Hej willhuntforfood

prøv at tjekke denne post:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=12656


Det var en interessant post, den havde jeg ikke set. Tak for det Poulsen.

...og STROM du har PM [Wink]
Svar
#15
ja det sku interressant og fascinerende læsning
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by D93

Kalle - som Lars skriver blev Vixen ikke kun lavet i .222rem, så hvis ikke kan finde en i .223 rem så kan den i hvert god omdannes til det. - Men personligt er jeg faktisk godt tilfreds med min i kaliber .222rem

Lars - den manual du har der hvor stammer den fra/hvor gammel er den? Jeg mener PPC'erne kom da først på markedet i 80'erne? Det er muligt at min hukommelse svigter mig, men jeg mener at have set en original Vixen i .222 rem mag?

D93



Manualen er fundet på Sako's hjemmeside www.sako.fi

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
Jeg har efter et par års overvejelser endelig taget mig sammen og fået købt mig den der Vixen jeg har drømt om...tak for det ultra light[:p]

Efter at jeg har haft den i ca 14 dage har jeg taget flere tusind ladegreb og lavet sigteøvelser så min skulder helt blå [8D] Mine længsler er blevet indfriet. Det er sgu en virkelig lækker skyder...første prøveskydning gav fine små grupper. Og sandelig også en perfekt trekløver med Sako Gamehead 55 grs.

Bare det dog snart kunne blive maj...
Svar
#18
Tillykke med din nye kanon...[Smile]

Citat:quote:

Jeg har en Sako L 461 "Vixen" .223 Rem. Vixen blev fra fabrikken leveret i .17 rem,.222 rem, .223 rem, 6 mm PPC og 22 PPC.


Jeg har også en Vixen,den skal muligvis have en ny pibe inden så længe.Kan der være en 6MM PPC i en standart Vixen[?] Min har hænglset magasin-hvor mange forskellige modeller findes der[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#19
ULG,

teoretisk ja, MEN, Sako lavede i sin tid en speciel udgave til 6mm PPC.
Så vidt jeg husker lignede det en kloning mellem A1 og A2 systemerne.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Ok,men betyder "teoretisk set" at det ville blive noget p.. at forsøge at ændre min til en 6MM PPC[?] Jeg har altid godt ville ha haft en .243,men det ville da være super med en PPC.
Sådan en let Vixen i et 6MM kaliber må da være den perfekte pürsch riffel til råvildt(Nå,ja-det perfekte kan jo altid diskuteres...[Wink])

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)