Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vildsvin i sverige
#1
jeg skal til sverige den 30 maj.[Big Grin]
må man skyde svin om natten i maj og juni måned[?]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#2
Hej

Se evt her http://www.jagareforbundet.se/jakttider/

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#3
super[8D]
tak for linket. så vil jeg håbe at der er nogle årsunger, når jeg kommer der op[Big Grin]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Fra 16. april må du da skyde alle vildsvin (dog ikke søer med unger). De voksne har jagttid fra 16. april til 15 februar og årsunger må skydes hele året.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
jeg havde læst det som aug og ikke apr.[Big Grin]
men tak for det, så er det endnu mere spændende.

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Jeg genopliver lige denne tråd, da jeg har et spørgsmål i samme dur.

Jeg har bestilt jagttur til Sverige medio marts [8D] og skriver følgende mail til ham jeg køber rejsen af

Citat:quote:

Jeg ser, at jagttiden for vildsvin generelt er 16.4 til 15.2 men, at der er undtagelser for årsunger, som må jages året rundt. Vil det sige, at vi "kun" må skyde årsunger (max ca. 60kg jvf http://www.jagareforbundet.se/jakttider/...efault.asp) i Kristianstad 17-20. marts?

Eller skyder vi efter stykke 2 (http://www.jagareforbundet.se/jakttider/...sjakt2.asp), der siger at de forårsager markskader?

Kød i fryseren er mit primære mål, så jeg vil såmænd holde mig til de små, men jeg må jo lige være helt sikker på lovværket.

Bundlinje: Hvis den store galt kommer for, skal den så skånes i marts? (søerne skånes naturligvis)

Mange hilsner
Peter



Jeg får at vide, at vi skyder efter, at de forårsager markskader og at galten/ornen altså godt må skydes.

Kan I nikke godkendende til dette ?

På forhånd tak
Peter
Svar
#7
Du må nok ikke skyde hvis det er en "galt"....[8D]

Der løber næppe nogen kastrerede vildorner frit rundt i Sverige[:I]

Hvis der "reguleres" på grund af markskader der hvor du skal hen, så må du skyde alle de grise der ikke er søer...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Der løber næppe nogen kastrerede vildorner frit rundt i Sverige

jeg tror du er galt på den : galt bruges om ornen i Sverige

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Det maa du kun hvis der foreligger en konkret tilladelse til reguleringsjagt, og du kan omfattes af denne. Ellers skal du overholde jagttiderne - praesis som i DK.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Så bør jeg måske som "køber" af jagtretten i tre nætter få bekræftet/"ha'-på-e-mail" at denne jagtrejsearrangør har en sådan tilladelse på plads......

Svaret giver jo næsten sig selv[Smile] Men man vil jo heller ikke virke for emsig [:I]

##################
S&L Victory 6.5x55
Svar
#11
Galt = orne på svensk... [Smile] Så lærte jeg også noget i dag[8D][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Ja om du skjuter en stor gris mellan 16 feb och 15 april är det stor risk att du gör ett lagbrott. Skyddsjakt är tillåten men då måste det handla om att dom gör skada och skjutas på den plats dom gör skada. Att skjuta vuxna grisar under denna tid på foder platser är helt förbjudet. Anledningen till denna lag är att soerna ofta lämnar sina kultingar i boet och går själv på fodersök.Det är mycket svårt att skilja på so och galt(orne) i mörker så att skjuta på grisar över 60 kg på våren är väldigt oetiskt då risken är mycket stor att skjuta en so så kultingarna svälter ihjäl.
Svar
#13
Tak for info, Mattias[Smile]
Jeg holder mig til de små/årsunger. Det er primært kødet jeg er interesseret i, så det er de mindre grise der er interessante.
Svar
#14
Så er der afgang til sverige i morgen kl 7,15.
Nu skal der igen kikkes efter svin.[Big Grin] Håber at få en med hjem til grillen.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Så er der afgang til sverige i morgen kl 7,15.
Nu skal der igen kikkes efter svin.[Big Grin] Håber at få en med hjem til grillen.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]

Knæk og bræk, og lad os høre hvordan det gik :-)

Hilsen Kenneth



-------------------------------------------
The only difference between tattooed people and non-tattooed people is that tattooed people don't give a shit that you don't have tattoos.
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#16
Vi var 4 mand afsted, hele påsken.
Der var ikke meget gang i svinene, en af mine kammerater skød en 60 kilo fjorling, vi andre 3 så ikke noget til grisene.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Vi var 4 mand afsted, hele påsken.
Der var ikke meget gang i svinene, en af mine kammerater skød en 60 kilo fjorling, vi andre 3 så ikke noget til grisene.



Sad i ved foderpladser som lå inde i skoven eller foderpladser hvor der var græsarealer i nærheden??
Min erfaring på denne tid af året er at de er helt pjattede med frisk grønt græs - specielt i maj hvor der kommer gang i kløvergræsmarkerne.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#18
Vi sad både ved åtel pladser inde i skove, langt fra græs markerne, og en enkelt plads tæt ved en græsmark. Det var faktisk også på den plads tæt ved græsmarken, at svinet blev skudt. Så det lyder rigtigt, med at de gerne vil værer på de grønne marker.

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Vi sad både ved åtel pladser inde i skove, langt fra græs markerne, og en enkelt plads tæt ved en græsmark. Det var faktisk også på den plads tæt ved græsmarken, at svinet blev skudt. Så det lyder rigtigt, med at de gerne vil værer på de grønne marker.


Det er sgu et sjovt dyr sådan et vildtsvin - lige som man tror man forstår dem, så opfører de sig helt anderledes. Men græsningen om foråret ser ud til at holde.
Tror aldrig at jeg mister fascinationen ved svinejagt.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#20
Har det på samme måde, vildsvin er et fantastisk dyr, både hvad angår styrke og jagtlig udfordring. Det skal da heller ikke værer nogen hemlighed at en kæmpe Galt, står højest på min ønskeliste[:p]
Gerne en der er så stor, at en Barnes Tsx 200 grains, hostet ud af min 8 MM Remington Magnum, stadig sidder i bruskpanseret på modsatte side[^] Så er der jo en ny Barnes til samlingen. He he

Lang lås og tyk pibe
"The Big Eight"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)