Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lys til vildsvin i Sverige
#1
Nu, hvor det er blevet lovligt at benytte lys til jagt på vildsvin i Sverige, har vi i det laug jeg er med i besluttet at afprøvet det.
Vi overvejet noget, som er styret af en bevægelsesføler og med solceller. Mine bekymringer går på, om vi ikke risikerer at jage dem væk, med mindre lyset meget langsomt stiger i intensitet, når det tænder. Samtidig frygter jeg, at de forskellige hjortearter vil blive skræmt væk. Det kan man så sige, at det kan være ligegyldigt, men jeg har ikke noget imod, at de også får en bid indimellem.
Er der nogen, som har erfaringer eller kendskab til hvilket udstyr, som kan anbefales - eller frarådes?
Svar
#2
Du kan eventuelt kigge med har hvor forskellige løsninger er ved at blive testet. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=72838
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Køb dig en eftersøgningslampe til montering på piben.. De findes fra kr. 500,- og opefter. Det kan dog godt betale sig at bruge nogle penge på den, for lyset rækkevidde og mængde stiger proportionalt med prisen.
Jeg har selv en som kostede ca. 1700,- og den oplyser hele pladsen på de 50 -80 meter vi har fra tårne og stiger.
Giv grisene tid til at indfinde sig på pladsen og forsøg at skabe dig et overblik i mørket.
Når riflen er langt an og man tænder lyset har man 2-3 sek til at skyde.. Faktisk ret lang tid hvis man i mørket har udset sig grisen man vil skyde og generelt holde ro på både krop og sjæl.

At monterer fast lys på foderpladserne er lidt af en udskrivning og eftersøgningslampen virker altså fint.
Svar
#4
Inden man begynder på det helt store mht. belysning på foderpladser i Sverige, så læs venligst jagtloven, her er lidt oplysninger.

Det er tilladt fra 20090201 at have fastbelysning på vilsvineåtler, med fastbelysning menes der FAST, man må ikke kunne montere og afmontere belysningen på en let og hurtig måde.
Lyset skal være fast og må derfor ikke kunne vrides, drejes under jagt.
Lampe med bevægelsessensor er tilladt.
Der er ikke nogle krav til hvilken type lys der anvendes.

Så det er forbudt uden tilladelse fra respektive länsstyrrelse at i det län hvor jagten udøves at skyde med lys monteret på jagtvåben.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Der er vel ikke noget nyt mht. reglerne for belysning på foderpladsen siden ovenstående?

Jeg skal nemlig på vildsvinejagt i Sverige snart og der er ikke lys på foderpladserne, og da min kikkert bare er en alm. 3-9x40 uden belyst trådkors kan jeg kun se 1-1,5 time efter solnedgang og havde derfor tænkt at hænge en lampe op/stille en lampe ved foderpladsen - men når jeg læser ovenstående kan jeg forstå at den ikke bare må kunne hænges op/stilles på pladsen?

Er der nogen af jer, som har skudt et vildsvin på foderpladsen eller bare på alm. anstand i fuldt dagslys eller i hvert fald inden solnedgang efter solopgang?

(Har brug for lidt optimisme :-))Har ikke lyst til i denne omgang at investere i en ny kikkert, da den fungerer fint til jagt i DK.
Svar
#6
Her hvor vi går mod de lysere nætter kan du sagtens komme ud for, at grisene kommer før det er mørkt - så op med humøret!

Før vi fik lys på pladsen lagde vi indimellem halm ud under foderautomaten - det giver en lysere, baggrund hvorved man meget lettere kan skyde i mørke.
Jeg synes dog min erfaring er, at man skal rode så lidt som muligt på pladsen, hvis man vil ud om aftenen. Grisen skal have tid til at vænne sig til ændringerne.
Jeg vil ikke anbefale at sætte en lampe ud samme dag som du vil sidde efter grisene.
Svar
#7
mange tak for dit svar!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)