Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stof til eftertanke ved skumrings Jagt
#1
Stof til eftertanke. Sakset fra politiken 12.05.05.

Rygere har problemer i mørket
Rygeres øjne har sværere ved at vænne sig til mørke. Nikotinen gør, at blodtilførslen til øjets nethinde er markant dårligere hos rygerne.

Det tager tre gange længere tid for rygerens syn at vænne sig til mørket.Rygere bør vente en til to timer efter den sidste cigaret, før de sætter sig ud og drejer bilnøglen efter mørket frembrud.

I alt tager det nemlig tre gange længere tid for rygerens syn at vænne sig til mørket.

Dårligere blodtilførsel
Øjet skal bruge meget energi for at indstille sig, når der ikke er lyst, og nikotinen gør, at blodtilførslen til øjets nethinde er markant dårligere hos rygerne.

Det får blodkarrene til at trække sig sammen samtidig med, at kulilten sænker iltindholdet i blodet.

Det viser et forsøg fra universitetshospitalet i Malmø, hvor 40 raske personer mellem 20 og 43 deltog.

Forsøget er offentliggjort i det anerkendte lægemedicinske tidsskrift Investigative Ophthalmology and Visual Science.

Vent en til to timer
»Når man kiggede med ultralyd på nethinden på ikke-rygere, som sad i et helt mørkt rum, så man en kraftig stigning i blodtilførslen hos ikke-rygerne, mens man hos rygerne næsten ingen forandring kunne se«, siger overlæge Flemming Hansen til Radioavisen.

Han opfordrer derfor rygere til at vente en til to timer med at sætte sig ud og køre i bilen i mørke, efter de har røget. Først da er synet normalt igen.

Overlæge Ulf Havelius fra øjenafdelingen på Malmø Universitets Hospital har følgende tommelfingerregel for forskellen på rygere og ikkerygeres nattesyn:

»Hvis man sidder i et kulsort rum med et meget svagt lys, så tager det måske fem minutter for ikke-rygeren at skelne det men omkring et kvarter for rygeren«.

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#2
Rygere bør vente en til to timer efter den sidste cigaret, før de sætter sig ud og drejer bilnøglen efter mørket frembrud.

Rygere er forhåbentlig så smarte, at de tænder lyset.....[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#3
alsoeee.. jeg kan gå direkte på jagt lørdag aften uden at vente i 2 timer i hytten [Big Grin]- måske kan jeg også nøjes med 50mm kikkert [8D]

Jeg vil lave en test af min Zeiss Classic 8x56 med et eller 2 øjne åben for at se betydningen af et eller 2 rør - for mørkt skal det nok blive da månen vist ikke engang bliver halv...men måske kommer grisen inden [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)