Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Links riffel til ny jæger
#1
Hej,

Som ny jæger og linksskytte, står jeg overfor at skulle anskaffe mig min første jagtriffel. Jeg vil derfor gerne have noget inspiration til, hvilke rifler jeg bør se nærmere på.

Riflen skal primært anvendes til jagt i Danmark og evt. Sverige samt banetræning. Mht kaliberet, så har jeg lagt mig fast på en .308 win eller lignende.

Budgetter ligger på ca. 7-8000 uden kikkert.

Jeg ser frem til en masse gode råd og forslag Big Grin

/PJ
Svar
#2
TIKKA

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#3
Sabati laver også en links model
Jeg er selv links skytte, men alle mine rifler er faltisk højrehåndsrifler - det skyldes at jeg dels er rigtig glad for Steyr Mannlicher rifler og at disse alle har en rullesikring der er placeret på kolbehalsen - så den er nem at betjene som venstrehåndet.
Svar
#4
REMINGTON !
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
AZ 1900

--
mvh M@X.
DRALF - opfinder af den
originale -

[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
S&L classic!
Svar
#7
Hvad kan en S&L Classic links pruttes ned i?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Måske er der basis for en handel nu hvor de nye classic får mulighed for kaliberskifte.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
S&L classic blev for nylig solgt for 6000 ved Korsholm, så vidt jeg husker... Så bliver det ikke bedre, tror jeg ikke. Ved ikke, om de har flere.

kv
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Labrador

S&L classic blev for nylig solgt for 6000 ved Korsholm, så vidt jeg husker... Så bliver det ikke bedre, tror jeg ikke. Ved ikke, om de har flere.

kv



Som du kan se her, så er linksrifler typisk 1000,- kr. dyrere end en retvendt..

JPL
JPL
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by Labrador

S&L classic blev for nylig solgt for 6000 ved Korsholm, så vidt jeg husker... Så bliver det ikke bedre, tror jeg ikke. Ved ikke, om de har flere.

kv



Som du kan se her, så er linksrifler typisk 1000,- kr. dyrere end en retvendt..

JPL



Ja og de er sjældet på tilbud. Tikka tager dog ikke merpris for links [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Ja det er faktisk rigtigt. Det havde jeg lige glemt i farten selv om jeg selv er links... Så det er jo lidt for dyrt i forhold til budgettet. Men tikka er også en rigtig fin riffel. Alle siger, at de skyder præcist. Så det er et sikkert køb.
Svar
#13
Tak for alle de gode råd!

Jeg har været lidt ude og se mig omkring, men udvalget af links rifler er ikke så stort som man gerne ville have. Jeg har bl.a. set på en AZ 1900, en Tikka T3, Remington 700 samt en Ruger 77. Jeg så ydermere på en Sauer 202 og en S&L 97DL. Disse ligger dog over mit oprindelige budget, men jeg må indrømme, at de er så lækre, at jeg overvejer at smide en smule mere i budgettet.

Ud fra mit oprindelige budget, så falder valget nok imellem Tikka, Remington eller Rugeren. Kan folk, der har erfaringer med disse give mig et par gode råd?

Hvis jeg vælger at opgradere mig budget til enten en Sauer 202 eller en S&L 97DL, så tror jeg umiddelbart, at jeg hælder mere til Saueren, men efter at have læst nogle af indlæggene omkring problemer med aftrækket på Saueren er jeg meget i tvivl. Kan nogle af jer også give mig et par råd omkring dette?

På forhånd tak!

/PJ
Svar
#14
halløj PJ
jeg har linksrifler i CG 1900, Browning ABolt, remington og Tikka.
hvis kriteriet er kvalitet vil jeg dd vælge en brugt CG. (skal være den gamle 1900)
hvis kriteriet er pris / brugsværdi blev det nok Tikka pga den lille åbningsvinkel.
hvis kriteriet er den mest robuste riffel = rem 700.

blev du forvirret på et højere plan ?[:o)]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Sauer's aftræk kan være fejlbehæftet pga for små tolerencer, og dertil lidt skidt, men dette er noget som kan laves af en kompetent bøssemager på kort tid.
Har selv 2 stk 202'ere, som aldrig har døjet med aftrækket, men har valgt at få lavet aftræk inden noget sker.

Mvh.
Carsten
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Labrador

S&L classic blev for nylig solgt for 6000 ved Korsholm, så vidt jeg husker... Så bliver det ikke bedre, tror jeg ikke. Ved ikke, om de har flere.

kv



Var hos Korsholm i dag. De har nogle få Classic tilbage til 6.000,- dog kun i 243 win. Links koster 6.500,-

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
hmm, så bliver det pludseligt svært at vælge, kunne jeg forestille mig. For kaliberet er jo ikke, det han oprindeligt ønskede sig. Til gengæld er det en rigtig rigtig fin riffel og et rigtigt fint kaliber til råvildt...
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ujensen
Ja og de er sjældet på tilbud. Tikka tager dog ikke merpris for links [^].


Så gør lige dig selv den tjeneste og slå op på side 52 i Normarks katalog..

JPL
JPL
Svar
#19
hvis du kigger under sælges har jeg jo en sauer 202 i links i kaliber 243 til salg det er en super kaliber til råvildt. den er godt nok lidt dyre end dit budget.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by ujensen
Ja og de er sjældet på tilbud. Tikka tager dog ikke merpris for links [^].


Så gør lige dig selv den tjeneste og slå op på side 52 i Normarks katalog..

JPL



Jeg kan ikke se at der står noget om merpris for links. Min kilde er dog ikke mere ufejlbarlig end at det var det jeg blev tilbudt hos min lokale pusher da jeg overvejede en varmint stainless

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)