Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Edderfuglebryst ?
#1
Jeg har været så heldig at skyde et par dykænder ud for Als, for nylig.
er der nogen der har erfaring i hvordan man får andebrysterne til at smage godt ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Jeg har været så heldig at skyde et par dykænder ud for Als, for nylig.
er der nogen der har erfaring i hvordan man får andebrysterne til at smage godt ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....



Hej LANI

Jeg har kun prøvet at tilberede edderfugle 1 gang og det medførte et langvarigt køkkenforbud for mit vedkommende[Sad]

Der er dog andre, der virker til at have mere held af det:
http://www.strandoghavjagt.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=5024
http://www.vildtkokken.dk/articles.php?article_id=51

På både www.vildtkokken.dk og www.strandoghavjagt.dk findes der mange gode opskrifter på andefugle...

God appetit!

Mvh

Michael
Svar
#3
En opskrift der gør lykke, men kræver lidt udstyr[Wink]

Edderfuglebrysterne pudses fri for alle hinder og ALT fedt. Herefter marineres de i en whiskybaseret marinade inden de saltes og ryges med timiankviste i en rygeovn .

Så skæres de i tynde skiver og serveres på nybagt rugbrød..

MUMS[:o)]

Jimmy
Svar
#4
Rens dem grundigt for fedt og hinden..!!!

Skær dem igennem således at du får to flade bryster, bank dem let med håndfladen. Dernæst ligges der en skive el. to sliced bacon samt lidt hakket løg på brystet. Brystet rulles nu sammen a'la benløse fugle og de snøres tilsidst.
Brun dem dernæst godt i en god stegegryde (husk salt & peber), hvor efter der tilsættes godt med fløde, champignoner, gulerøder i skiver, løgringe, paprika og hvad man nu end lyster, der er mange muligheder.
Lad det dernæst simre godt igennem i ca. 1 times tid, el. til kødet er mørt, jævn nu retten til den ønskede konsistens (tilsæt evt. en klat ribsgelé tilsidst).
Serves med ris, perleløg, grove flutes og ikke mindst et godt glas kraftig rødvin...!![Wink]

Mvh.
Søren
Svar
#5
@ Jimmy
vi snakker om koldrygning, ikk ?
jeg har ikke prøvet varmrøget og ved ikke om det er muligt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hej,

De kan sagtens varmrøges, havde 18 i ovnen op til jul.
Har en opskrift på lage, hvis det hatr intr..

Mvh.
Søren
Svar
#7
Et minuts tid i kogende vand (forinden er hinder og sener fjernet). Kødet skæres i tynde strimler på 1-2 cm bredde, og marineres/vendes i barbecue marinade, salt og peber. De steges herefter kort tid på grillen til de får lidt farve.
Der kan serveres råstegte kartofler samt rodfrugter til - Prøv det !

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#8
Du kan riste det i tynde skiver og anrette en salat bestående af krølsalat, nødder, friske blåbær, lidt agurkestrimler og senneps-balsamico dressing...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Du kan også få brysterne koldrøgede ved slagteren.
Skæres i tynde skiver ligesom røget dyrekølle og spises på brød med et salatblad under.. Uhmmm.. :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ran

Du kan også få brysterne koldrøgede ved slagteren.
Skæres i tynde skiver ligesom røget dyrekølle og spises på brød med et salatblad under.. Uhmmm.. :-)


Du må ikke glemme røræg! [:p]

mvh.
Swift
Svar
#11
Har en opskrift på lage, hvis det hatr intr..

halløj Søren
frem med lagen[Smile]
( var lige ved at skrive: frem med den, meeeen[:I]

hvor lang tid?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

@ Jimmy
vi snakker om koldrygning, ikk ?
jeg har ikke prøvet varmrøget og ved ikke om det er muligt

mvh
Strom, naturgænger



Jo.. det er kun koldrøgning jeg har været med til...
Ved ikke om det kan lade sig gøre at få kødet ligeså fast ved varmrøgning??

Jimmy
Svar
#13
Tak for de mange svar.
Er der ingen der bruger at lægge dem i kærnemælk ?

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#14
Jeg tror at den trannede smag som nogle har oplevet ved, især, dykænder sidder i hinderne og fedtet.. Derfor er jeg meget omhyggelig med at fjerne disse og har ikke oplevet grim smag..
Men jeg kan ikke underbygge det[Wink]

Jimmy
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Tak for de mange svar.
Er der ingen der bruger at lægge dem i kærnemælk ?



Jo da... Men vælg ikke en glasskål til at lægge dem i blød i. Synet af kærnemælken, der stille farves mere lyserødt af blodet, der trækker ud af kødet er IKKE med til at skærpe appetitten hos husstandens øvrige beboere.

Jeg var nok ikke særlig omhyggelig med at fjerne fedt og hinder inden jeg lagde kødet i blød(vidste ikke bedre dengang), men jeg må også tilstå at stanken af tran, der blander sig med kærnemælk er decideret ubeskriveligt kvalmende(og jer er ellers ikke pivet efter nu at have blebørn og sammenlagt knap 4 år)

Alt dette var med til at få mig bandlyst fra køkkenet i en længere periode.

Som de fleste indlæg ovenfor beskriver skal fedt og hinder fjernes. Kærnemælkstricket anvendes ikke så meget mere.

Mvh Michael
Svar
#16
Røget edderfuglebryst

Saltlage:
• 4 l vand
• 1 kg salt
• 200 g sukker
• evt. 1 dl. eddike

Skær hinder og fedt af brysterne, læg stykkerne i saltlagen i 3 timer.

Brysterne tages op duppes tørre i et viskestykke, og hænges et luftigt sted så de kan lufttørre lidt inden røgning.
Læg stykkerne på risten eller hæng dem i kroge i rygeovnen, varm op til 80 grader ryg i 10 min., derefter ned på 70 grader i ca. 50-55 min.

Tag evt. et bryst ud og læg et snit for at kontrollere at de har fået passende med varme.

Ryg med rygesmuld evt. tilsat lidt enekviste.

Pas på at røgen ikke bliver gullig, hvilket giver en bitter/besk smag…!!

PS. Det er en god ide at starte med at røge 2-5 stk. således at man kan vurdere om det er det resultat man ønsker.

(Røg og slatsmag kan efterfølgende justeres efter eget ønske ved senere røgninger)

Mvh.
Søren
Svar
#17
Spring kærnemælken over. Brug istedet 2 pander/gryder.
Brun brysterne af hurtigt i den ene, tages op og smides i den anden, med fløde, krydderier og hvad man nu lyster.
Smørret fra den første er bare til at smide ud, deri er tran smagen, hvis der var noget.

mvh. Lady
Svar
#18
Som ovenfor beskrevet; med at fjerne hinder og fedt samt give kødet et hurtigt opkog fjerner også smagen af tran.

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#19
Jeg sad den anden aften og rodede rundt på forummet efter ladedata/info om 22-250 og faldt over denne tråd. Jeg synes at Sandersens opskrift så spændende ud og besluttede mig for at prøve den af her i aften på nogen edderfuglebryster jeg havde i fryseren. Resultatet var helt kanon og det kan kun anbefales!! det er ikke sidste gang jeg har lavet denne ret!!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)