Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elgjagt sådan skal de ikke gøres!!!
#1
Elgjagt sådan skal de ikke gøres!!!
Jeg vil være flovt at opføre mig så dumt!Der går 13 sec. til han repeter anden gang og så skyder han ikke efter. Hunden er ikke sat på plads eller er fastgjort og så griner over sin egen dumhed jeg syns han er en Bip......bip....bip.... !

http://www.youtube.com/watch?v=BPLQc3JJDGw

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#2
Jeg vil gætte på at hunden kommer indefra såten. Men det er da vist en jæger der ikke kender reaktionen på et tapskud. At han griner er vel lige så meget et udtryk for at adrenalinen er pumpet godt rundt i kroppen. Endeligt er det vel et eksempel på hvor det ville have været bedre med åbne sigtemidler - eller måske hofteskud...
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Ja og så er et halsskud ikke lige førstevalget..
Men fantastiske billeder....
Hunden kom vel fra såten - den lyder som om den har flere km i kroppen... og andet skud havde været til stor fare for hunden så godt at han ikke skød der...
Elgen blev så skudt på en anden post.

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#4
sikke dog en klovn..[:0]

HVORFOR GÅ PÅ ARBEJDE.. NÅR MAN KAN GÅ PÅ JAGT
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
fine billeder,men klovn ville jeg nok ikke kalde ham,det er meget naturligt for svenske og norske jægere at skyde på halsen /hovedet for at minimere kødspild
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by løvig

fine billeder,men klovn ville jeg nok ikke kalde ham,det er meget naturligt for svenske og norske jægere at skyde på halsen /hovedet for at minimere kødspild



Meeen som jaeger boer man vaere opmaerksom paa reaktionen ved vildtet og dermed burde han efter min mening have vaeret opmaerksom på at det kunne vaere et tapskud.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
hold kæft en idiot
Svar
#8
Monday morning quarterbacks, jeg ville nok have skudt anden gang da den løftede hovedet.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by løvig

det er meget naturligt for svenske og norske jægere at skyde på halsen /hovedet for at minimere kødspild



Har du jaktet mye elg i Norge siden du påstår at det er "meget naturlig"? I løpet av de 5-6 årene jeg har vært med på elgjakt har laget felt mer enn 60 dyr og de som er blitt skutt i halsen er skutt i los av hundefører på kort avstand. Hodeskudd har jeg aldri sett og om noen hadde skutt en elg i hodet ville denne "jegeren" blitt ekskludert fra laget.
Dette er i det minste mine erfaringer, og de stemmer temmelig godt overens med diskusjoner om skuddplassering på motsvarende norske fora, dvs halsskudd kun på kort avstand og stillestående elg.
Svar
#10
Jeg har set enkelte halsskud, og et enkelt hovedskud. Det sidste var til en kalv der kom i nogle graner så kun hovedet var frit og skuddet faldt på ganske kort afstand. Selv de meget erfarne jægere skuder efter det træfområde vi kender fra elgbanen og benytter kun hals/hovedskud i ganske særlige situationer. Mit bud vil være at jægeren på filmen ikke kan se andet end en grå masse i kikkerten og så skyder der hvor han mener træfområdet er. Det rammer han så ikke, og da han ikke opfatter hvad der egentligt er sket kommer han i problemer. Jeg har selv skudt en elg på under 10 meters hold. Den stod stille, men selv der var det svært at bedømme hvor skuddet skulle sættes. Jeg ramte da også omkring 2 cm over hjertet og elgen gik 5-10 meter ;-)
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Situationen er ikke speciel heldig (sagt med jysk besindighed),men det er altid let at være fordømmende (en skam at vi ikke alle har et video kamera bag os ved enhver jagtsituation)

Hovede og specielt hals skud er nu ikke noget sjældent syn i de par svenske jagtlag hvor jeg slår mine folder, men der er det dog til stille stående vildt.
Svar
#12
Prøv engang at stille jer op vend en stille vej 2- meters afstand med en tom riffel uden lås. Få så en kamerart til at kører forbi med 20 km/t og prøv at nå at skyde til side spejlet uden at tage riflen op før bilen er 5 meter væk. Jeg tvivler på at det vil lykkedes at komme til skud så ofte selv hvis kikkerten har meget lav forstørrelse.

Jeg tror som sagt ikke at jægeren på videoen har ramt i nærheden af hvor han gerne ville og derfor er jeg tvivlende overfor teorien om at han bevist skulle sigte efter halsen. I virkeligheden skulle han nok slet ikke have skudt pga. den meget korte afstand. Og efterfølgende ville det have været et bagskud (givet at elgen var fortsat imod venstre), som heller ikke kan anbefales.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Jeg synes jeg kan lære temmelig meget om tapskud af det klip. Prøv at se hvor dramatisk den går ned i skudet. jægeren tænker sikkert " den er fin, den elg kommer aldrig op igen". Men se så hvor ekstremt hurtigt og målrettet den forsvinder når først den er på benene igen. på det tidspunkt hvor jægeren har samlet sig og er nogenlunde parat tll at skyde anden gang, er hunden i vejen, så han ikke kan skyde alligevel.

Jeg er ikke sikker på jeg kunne have klaret situationen bedre end "helten" i videoen. Bortset fra, at jeg måske ikke havde skudt første gang.

Hvem ved hvornår youtube byder på en dumhed hvor man selv er stjernen?

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)