Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9,3 kugle
#1
Hej er der nogle her inde som har prøvet Hornady´s nye kugle i cal. .366 . 286Gr sp/rp .jeg været ved at lade i dag til min 9,3x62 er med den kugle og Fransk krudt Vectan sp.11. jeg syntes af der skulle en del krudt i for at opnå den ønskede hastighed på 720 ms . men det er jo nok også lige meget for der er ikke tegn på overtryk og det ser også ud til at den kan nå at forbrænde i røret . så er det næste skridt skydebanen for at se om det dur der.

Har før skudt med Norma Vulkan 232Gr den skyder super på skydebane men jeg syntes den er meget blød og laver nogle store huller på råvildt og det kniber med gennemskud på store grise her tænker jeg på lidt skrå skud .
Svar
#2
Hey!

Har du gjort dig nogle erfaringer med Hornady-kuglen???

Evt. andre der har erfaringer med 286 grains Hornady???

J.
Svar
#3
Hej

Ny og ny det er den ikke.

Har haft problemer med at blyspidser der blev trykket i spidsen i mit 5 skuds magasin på min sauer 202 ved afgivelse af skud/rekylen.
Er derfor gået over til Nosler accubond i 17 grams i år og forløbig har nedlagt 2 bukke i år med denne kugle uden problemer,og uden de store ødelæggelser af kroppen,jeg har taget nogle billeder som jeg kommer med lidt senere,sæsonen er ikke slut endnu, som viser indgangshul og udgangshul samt kroppen set indvendig fra.
Er lidt spændt på at afprøve den af på kronvildtet i efteråret forløbig tegner det super godt. [Big Grin]

Mvh. Sniper2
Svar
#4
Jeg kender ikke kuglen. I 286 grs har jeg brugt Mega. Denne kugle gør det ok, men på de helt korte afstande synes jeg godt at den kan lave en del skade.

Nu bruger jeg en 250 grs TSX som jeg synes gør arbejdet rigtigt godt. Det vil indtil nu sige 1 buk, 2 vildsvin, 2 dåkalve og 1 elgtyr. Bukken, det ene vildsvin og elgen faldt hvor de stod, dåkalvene gouffede lidt rundt, og den sidste gris var lidt længe om at opdage at lungerne og hjertet var ødelagt. Det opdagede den først efter omkring 100 meter.
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Sniper2: Jeg har hørt om et par stykker der klæbede en form for hård skumgummi fast på den kant af magasinet som spidsen af patronerne rammer. Det fås færdigt med klister og det hele - skal blot skæres til og klæbes på. Det skulle løse problemet! Jeg ved ikke hvad det hedder men ligner lidt sådan en form for tætningsliste - bare lidt hårdere... Måske der er nogen der ved præcist hvad jeg taler om som kan fortælle mere om det???

Jeg har bestilt en flok af de Hornady'er så må vi se hvordan de tager sig ud...

Jeg er blevet overbevist om at "Tungt og langsomt + hurtig ekspansion" er medicinen til grisene...nu vil jeg prøve det selv og se hvad der sker... Men fortsætter lige lidt endnu med mine 15 grams Oryx...

J.
Svar
#6
Hej Jamo.

Det har jeg også prøvet,anvendte noget neopren 2mm,selvklæbbende noget vi anvender til klicher i firmaet, det er ok,..Men risikoen for at patronerne jammer i magasin er noget større fordi hvis projektilet hænger lidt pga.neoprenen/eller lign. Så bliver der ikke ført patroner op i/til kammeret, de kan bliver hængende på skrå i magasinet.Og det er noget skidt i en evt. agressiv kamp handling.
Så derfor er det afmonteret ingen,den risiko vil jeg ikke løbe så heller anvende noget der virker hver gang. [Wink]

Mvh. Sniper2
Svar
#7
Bare en lille tanke... Det må jo være et spørgsmål om at få en glat overflade på det skumgummi/neopren. Hvis nu man sætter et stykke tape yderst... Så er overfladen glat, men stadig blød... Man kunne måske også klippe et plastikomslag til og så lime det på neoprenen...
Er det et generelt problem at projektilerne får skrammer når man fyrer en 9,3x62 af eller er det kun nogle rifler hvor det sker? Har lige købt en 9,3x62 vekselpibe (Den er endnu ikke prøveskudt) så skulle lige høre om det var noget man skulle have i tankerne...
MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#8
Jeg har skudt med Lapua Mega 285 grains og Norma Oryx 232 grain i min - og jeg har ikke bemærket at de skulle være "duppet" på næsen...men jeg skal da lige se bedre efter næste gang. Det at spidsen har fået et lille prik betyder vel ikke så meget - det er mere hvis slaget har været så hårdt at projektilerne er blevet trykket længere ned i hylsteret - det kan jo være noget rigtig snot!

J.
Svar
#9
Jeg har aldrig haft lignede problemer med min S&L DL97.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Har også anvendt mega uden problemer,den har jo en større flade/areal på selve spidsen,den der drillede var rws kegelspitz i 16 gram.
Om det havde betydning for træfpunktet det ved jeg ikke fik aldrig prøvet det af,men det var helt sikkert et irritations moment at fire patroner lignede en patron der var tabt på gulvet og måske en usikkerhed om træfpunktet var ok, kønt var det ikke.
Det neopren jeg anvendte havde en glat overflade men har valgt den sikker måde i fremtiden. Livet er for kort til skuffelser. [Smile]

Mvh. Sniper2
Svar
#11
Det er det jeg siger, i skal have jer en Blaser, det kører bare, selv men en Kegelspitz.

En Offroad skal i have, hvor det hele er plastik og ikke kan lave buler i de fine kugler.

[Big Grin]

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Jeg kan godt følge dig sniper2 - at spidsen kan hænge fast i den bløde neopren...og når 200 kg keileren er ved at rejse sig igen efter første skud er der bare ikke plads til at systemet slår knuder [Smile]

Men men..jeg tænkte på om ikke et relativt hårdere plastmateriale kunne løse problemet. Jeg tænkte noget i stil med de hersens "Knudsen Kiler" - dog ikke kilerne, men afstandsstykker som man kan købe i alle mulige tykkelser. De er glatte oghårde men giver temmelig godt efter for stød og slag...

Det vil jeg prøve hvis problemet opstår.

Jeg ville ikke være så bange for at blyspidsen var lidt deformeret. Især ikke når man ser hvordan kuglerne kan se ud npr de kommer fra fabrikken. Det er klart at det har noget at sige for aerodynamik osv hvis der skydes på lange afstande, men jeg tror næppe at man kan se en forskel på 150 meter. Når jeg lader min 223R med Sierra GK 65 grains har jeg lagt mærke til at der kan være stor forskel på spidserne af kuglerne - men det forhindrer dem ikke i at sætte sig inden for en 1-Krone [Big Grin]

Det jeg ville være slemt bange for er som jeg skrev længere oppe, at kuglen bliver trykket længere ned i hylsteret!!! Det kan jo ske selvom du bruger Accubond med plastspids [Smile]

J.
Svar
#13
I Div. XL-byg og deslige kan man få noget 1-2 mm klæbebånd til at sætte på skabslåger og som skåner i bunden af vaser og pynte genstande, det har en blank og glat overflade, ved ikke om det kunne bruges.
Men der må værer alt for meget spillerum i længde retningen siden de kan opnå så meget hastighed de deformer i blyet ved rekylen, eller fjedern er for slatten så den ikke trykker hylsterne hårdt nok op i flapperne...???

Skotten


Svar
#14
Du har givetvis ret m.h.t. slatten fjeder - jeg er ikke imponeret af Sauers 5 skuds magasin. Jeg har haft to allerede der har voldt problemer med fødningen. Det er som at patronen bliver ført lidt frem for derefter at dykke med næsen ned i magasinet igen - og så fungerer det altså ikke! Fjederen virker iøvrigt noget slasket i det også!!!???

J.
Svar
#15
Jeg har set en del jægere opbevare patroner i deres magasiner imellem jagterne - det er en rigtig nem måde at få en slatten fjeder på... Så snart fjederen ikke er i brug skal den have lov at strække sig ud - hvis jeg kunne ville jeg fjerne magasinbunden med mellemrum for rigtigt at give fjederen lov til at slappe af.
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Hej Yeti!

Jeg har hørt både for og imod det du siger - jeg er dog også mest til at fjerne patronerne fra magasinet når jeg er færdig med dagens jagt... Mit problem er bare at det begge gange har været helt nye magasiner...

Måske S&L kunne sætte en produktion igang af 5-skuds Sauer-magasiner??? Det går jo glimrende med deres piber [Big Grin]

J.
Svar
#17
(Jamo)

hmm... jeg tømmer magasinet hver gang jeg har været på jagt,men selve liftet til patronen i magasinet kunne godt være meget bedre,der er for meget slup efter min mening.
Jeg ved ikke om projektilet kan blive banket længer ned i hylster halsen,men næste gang vil jeg måle efter på de 4 andre patroner fra magasinet har enlig ikke tænkt over før nu men skulle interlocket på diesættet/projektilet ikke forhindre at det vil ske [?]

Mvh. Sniper2
Svar
#18
Sniper2: Jo det kunne du godt have ret i - men det forudsætter jo at man krymper...det har jeg ikke gjort endnu...men det kan jo også blive løsningen!

J.
Svar
#19
Så har jeg prøvet den omtalte kugle og med godt resultat. Ingen store huller og rimelig fald effekt. Hastighed på 720ms.
Svar
#20
Lyder fantastisk - hvad har du skudt med den, og hvordan er spredningen?

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)