Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tilspænding af justerbar skæfteryg
#1
[Image: DSC02189.jpg]

Ved hjælp af Post lykkedes det mig at finde frem til den møtrik med pinolskrue, som jeg vil forsøge mig med i det skæfte, jeg arbejder på nu.
Den går under betegnelsen: Glasfiber møtrik i rustfri. Den kan fåes i flere sværelser og længder. Jeg har valgt med en indvendig pinolskrue på 5mm.
Som Post tidligere skrev bruges møtrikhovedet til at skrue "bøsningen" i med, hvorefter det fjernes. Tungen skal holdes lige i munden, når den skrues i. Det er et groft gevind, der er udvendig, og den kan sikkert med lethed skrues skævt i [B)]
I baggrunden til venstre ses nogle møbelbolte jeg har arbejdet lidt på. De vil sikkert kunne bruges efter nogle få ændringer. Jeg borede hul igennem den tynde Bachobund og kørte 5M gevindet ud gennem det udborede stykke. Tilbage er at løse opgaven med at give den bid nok, når den limes i skæftesiden. Jeg ved ikke, om det er nok at rifle overfladen op. Den skal både kunne modstå kræfter om sin egen akse og skal heller ikke kunne trykkes bagud. Rigtige "metalmænd" [8D] må kunne lave en med et knapt så kraftigt gevind udvendig.
Glasfiber møtrikkerne er købt i Kolding Marinecenter, der mig bekendt er en del af kæden Båd&Motor.
Walnut
Svar
#2
Hej Walnut.

De coils du viser, er af samme type som dem der følger med til den svenske skæfteforhøjer, som jeg anvender.

de har blot intet hoved.

Man kan skrue dem i med en skrue og en kontramøtrik, hvorefter de løsnes og fjernes.

De holder glimrende i træ, man kan med fordel smøre med lidt skæfteolie, inden indskruningen.

Jeg har set nogle andre typer i messing på den maskinfabik, hvor jeg arbejder for tiden.

Jeg skal selv bruge et par stykker til et skydestokprojekt jeg har gang i.

De er i messing

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Må jeg spøger om hvad forhinder dig i at lave en stål klods på 15 x 60 x 30mm med to 10mm huller og en slisse imellmen dem til pindene fra kindpuden og et 6mm gevind huld i den en side af slissen og 7 mm i modsatte side, og så lige stemme den i skæftet med en smule lim. det tager max en time´s tid at lave delene til en justerbar kindpude og en halv at putte den i...???? Smile

Kunne man bare tegne her inde så var det en del nemmer haha.
Men en Pm kan vel gører det

Vh Skotten


Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Hej Walnut.

De coils du viser, er af samme type som dem der følger med til den svenske skæfteforhøjer, som jeg anvender.

de har blot intet hoved.

Man kan skrue dem i med en skrue og en kontramøtrik, hvorefter de løsnes og fjernes.

De holder glimrende i træ, man kan med fordel smøre med lidt skæfteolie, inden indskruningen.

Jeg har set nogle andre typer i messing på den maskinfabik, hvor jeg arbejder for tiden.

Jeg skal selv bruge et par stykker til et skydestokprojekt jeg har gang i.

De er i messing

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...




Hej Claxel
Af VTF bli´r man klog [Smile] ( og ofte også fattig [B)][Big Grin] på den fede måde [Big Grin])
Jeg vil fjerne hovederne inden monteringen. At skulle save/ pudse hovederne væk ved en færdigformet skæfteoverflade, huer mig ikke [:0]
Jeg bruger "kontrametoden"
Mvh Walnut
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by skotten

Må jeg spøger om hvad forhinder dig i at lave en stål klods på 15 x 60 x 30mm med to 10mm huller og en slisse imellmen dem til pindene fra kindpuden og et 6mm gevind huld i den en side af slissen og 7 mm i modsatte side, og så lige stemme den i skæftet med en smule lim. det tager max en time´s tid at lave delene til en justerbar kindpude og en halv at putte den i...???? Smile

Kunne man bare tegne her inde så var det en del nemmer haha.
Men en Pm kan vel gører det

Vh Skotten



Hej Skotte.
Dejligt med nye indspark [Big Grin] Kan du ikke lave nogle streger over det i denne Topic? Det justerbare aspekt har pæn interesse herinde [8D]
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)