Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt 2005
#1
Endelig er der premiere[Big Grin].I må alle have knæk og bræk
I morgen[8D].Skriv hvis i har skudt bukken.
Svar
#2
Jeg syntes ikke der har været meget bukkepral idag.

Skyldes det ingen bukke eller sover alle middagslur[?]

Jeg selv så kun råer her til morgen. Håber på bedre held/vejr i aften.

Mvh.

[Image: n22.gif]
mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#3
Hej Forum

Skal vi starte en gang bukkepral - Jeg starter gerne [Big Grin]

Efter et par dage med hold i ryggen blev jeg nød til at droppe vores normale aftenkomsammmen i jagthytten d. 15. maj. Jeg startede i stedet dagen/natten med en håndfuld panodiler og så ud i bilen. Jeg ankom til min stige 15 min før solopgang - Lidt sent [:I]. 5 min før solopgang lød det første skud - fra omegnen [xx(] - Og en pæn gaffebuk trådte frem ved min stige. Uret blev fulgt tæt og 2 min efter officiel solopgang faldt den for en perfekt bladkugle.

Nu har jeg så 14 dages karantæne, hvilket passer konen fint [^]

Lad høre nogle flere historier [:p]

Lidt fakta:
Gaffelbuk: 20 kg. brækket
Flugtafstand: 0 m
Riffel: Sako cal. 222
Ammunition: Norma 4 grams

/Jørgen
Svar
#4
Hej,
jeg så lige en lidt optimistisk aldersvurdering af en buk. Hvad mener I?[Big Grin]

http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.p...w&aID=7612

mvh. JOhannes
Svar
#5
Ja så er vi kommet igang, kl 5-16 skød jeg en seksender så nu må jeg se hvad aftenen bringer. Bukken blev skudt med cal 222 3,6g Hornady den løb ca 10m.
Ang billede af bukkener, mit gæt ca 2år.
Svar
#6
Jeg tror du har ret Johannes.

Det kan jo være svært at se noget ordentligt på sådan et billede, men jeg har en 99,99% sikker fornemmelse af at der er tale om en 1 års buk. Lidt flere billeder vil måske kunne sansynliggøre at det er en gammel buk - helst et foto af tænderne (allerhelst skåret ud af kæben).

Jeg har en kammerat der for mange år siden skød sin første buk. 16 cm høj perfekt formet seksender, brækket vægt på 22 kg. Tænderne fortalte at det med sikkerhed var en 1 års buk. Rosenstokkene var lige så tykke som tommelfingre. Sikke en buk det kunne være blevet til, hvis den havde fået et par år mere.

For at få bukke man kan være bekendt at hænge på væggen, er det i mine øjne bedre at skyde de små spidsbukke, og lade mellembukkene gå.
Ultraortodoks trofæfikseret afskydning som i Tyskland er ikke realistisk på hovedparten af de danske revirer.

Der kom ingen buk i morges. Jeg så ihvert fald ingen, måske fordi jeg faldt i søvn, efter et dejligt gilde hos Steyr Lars.
Det begyndte at blæse og regne en halv time før solopgang[Sad] Så der var ikke meget bevægelse i landskabet.
Men den kan vente sig kan den[:p]

BwO
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej,
jeg så lige en lidt optimistisk aldersvurdering af en buk. Hvad mener I?[Big Grin]

http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.p...w&aID=7612

mvh. JOhannes



Hej JTK

Jeg er enig, den buk der er afbilledet kan godt være en etårs buk, opsatsen er meget klein, den har stort set ikke rosenkranse, og den er ikke ret høj.
Det der kan snyde er hvis bukken er opvokset på meget mager jord, som i Vest Jylland.

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#8
Hej,
skød en buk kl.19.00. En fin gaffelbuk på 17 cm. Den ene bagspros var knækket.
Skudt med 30.06 Hornady Interlokt 190 grain. 56 grains MRP. 740 m/s. Synes selv der er for meget kødødelæggelse. Men jeg er nok også lidt hysterisk. Må indrømme at jeg havde lidt bukkefeber.

mvh. JOhannes
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Bwana Olifant

Sikke en buk det kunne være blevet til, hvis den havde fået et par år mere.



Det er svært at sige hvilken buk det kunne være blevet til (i hvert fald trofæets størrelse - selve bukken/kroppen kunne nok godt lægge et par kilo på med alderen.), da der er så mange individuelle faktorer der spiller ind på bukkens opsætning af trofæ det enkelte år....

Der er ingen regler for trofæers størrelse. En buk der har en god opsats det ene år kan god sætte en mindre opstats næste år og omvendt. Efterkommere af bukke med store opstaser kan komme med små ynkelige opsatser og efterkommere af bukke med ynkelige opstaser kan udvikle en stor smuk opsats. Derfor har selektiv afskydning af bukke ingen langsigtet indvirkning på trofæernes størrelse. (At den enkelte buk får lov til at blive fuldt udvokset kan have en effekt på den enkelte buks trofæudvikling - men der er ingen garanti for at den sætte en større opstas til næste år....)

Sådan skriver de kloge hoveder i hvert fald i bogen "Rådyr"...et digert værk om vores yndlingsjagtobjekt....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Så vil jeg da også være med til at prale lidt [Wink]

I går morges, fik jeg stødt ham, da han stod en 8-10 m fra mig bag noget hind***rkrat. Herfra løb han til den modsatte ende af remissen, hvorfra jeg fik skældt huden fuld. Jeg besluttede at jeg ville p***e at vente i området hvor jeg var, for at se om han ville vende tilbage, og efter lidt mere end en time var det præcis hvad han gjorde.

[Image: Naaby-buk2005.jpg]

Skudt med .243, kugle Speer Grand Slam, afstand ca. 40 m. Det er udgangshullet som ses på fotoet.

mvh.

Steen S
Svar
#11
Så må jeg nok også prale lidt, det blev til en fin gaffelbuk 5 min før lukketid på dag 1 om aftenen.[Big Grin]
Jeg er så heldig at have et stor jagtareal for jeg kan ligge på en stor høj og skyde ned i dalen. Bukken kom ud af skoven nede i dalen og stod perfekt med siden til. Bukken blev skud på 320 m (det er ikke pral) med min Reminton 700 Spec. 223 med Leupold mark 4 6,5-20x50. Nu er der sikkert nogle der mener at den afstand ikke er forsvarlig, men der er altid læ i den del af dalen så vinden får ikke indflydelse, ligeledes er jeg meget fortrolig med min riffel + jagtammo.

Data:
Ammo : Norma 223 blyspeds.
Faldt 30 m efter et leverskud (3 cm bag hjertet).
Skudafstand: 320 m
Utrolig lille udgangshul (måske grunden den store afstand)

Mvh. atn

[Image: th_8f9b9b32.jpg]
[Image: th_DSC00610.jpg]
[Image: th_DSC00606.jpg]
Svar
#12
Har haft en spidsbuk i bast og en rå til at underholde mig både mandag morgen og aften.

I går aftes gik han til angreb på en lille fyrrebusk - så det varer nok ikke længe inden han har smidt basten!

Håber at han beholder reviret til næste sæson!

//Gabba
Svar
#13
Har alle da ikke skudt en buk????

Et stk. kl. 1930 blev observeret første gang i baghave igennem køkken vinduet. Efter at have feset rundt efter nøglen til våben skabet fundet tøj osv. havde han fundet nogle bøgetræer jeg havde plantet i foråret. og gik derfra ned i en lille remise. vinden var af h.. til så jeg måtte på en stor omvej for at komme derned. men da jeg faktisk troede han var daffet kom han frem bag en pilebusk og var så venlig at vende siden til. Han fik et rent hjerteskud på ca 60 meter kuglen var en oryx fra tikka 308Win. han viftede lidt med det ene forben ellers død i knaldet. hvis jeg kunne havde der været billeder..
Pæn gaffelbuk ca 3-4 år gammel vejede 19 kg brækket. Og det er helt pænt heroppe.
Svar
#14
Så blev det min tur.

Kl. 6.45 kom bukken frem langs hegnet til naboen. Jeg tænkte jeg hellere måtte sætte kuglen lidt højt. Da skudet går, bukker den sig for at tage en mundfuld saftigt græs = ryg kaput[Sad]

Ellers en fin kold men solrig morgen.

[Image: Buk.jpg]

Bukken er skudt med Tikka 595, 308Win. Ladet med Nosler Silver Tip, foran 46,3 gr N202.

Mvh.

[Image: n22.gif]
mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#15
Tillykke med de fine bukke.....jeg har stadig min forårsbuk til gode endnu....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Tillykke med alle de fine bukke. Jeg har dog heller ikke fået nogen buk endnu, jeg har ingen gang set råvildt endnu [Sad]

Men mandag aften kl 22.30 fik jeg da et rålam fra sidste år. Jeg blev stoppet af en modkørende billist som lige ville sige til mig at der lå et eller andet dyr i min vejbane, så det måtte jeg jo ud og se på. Og minsandten om det ikke var et helt varmt rålam, med brækket hals. Så den venlig billist gav en hånd, og så røg lammet i bagagerummet. Eneste minus var at jeg skulle brække dyr kl 23.00 [Smile]

Mvh
Jonas Bille
Svar
#17
Så en buk her til morgen, men råen saboterede jagten, så vi må ses igen.

mvh. Johannes
Svar
#18
ja når vi nu skal prale lidt så blev det til endnu en seksender idag kl 20-42, den fik hjertet skudt væk men løb aligevel ca 20 meter.
Skudt med cal 7x57r.
Svar
#19
Turen til Sweden gav et vildsvin - brormand skød den kl. 03.25 så jeg kunne kun nyde lyden fra 358NM i skoven fra det andet tårn[8D][}Smile]

Derefter til Nordsjælland hvor jeg skød en gaffelfætter om morgenen - den havde planer om at krydse stykket jeg sad på så anden gang jeg rømmede mig så stoppede den og PANG 9,3-62 er perfekt til bukkejagt - stendød i knaldet - lungen sad ud på siden af udgangen [Wink]
Min bror skød en seksender og en enhjørning - så en kanon tur...[Big Grin]

Sjakket havde i løbet af 3 dage nedlagt 10 bukke - her er de 7 ...

[Image: jagt%202005%20bukkejagt%20%20svin%20032.jpg]

[Image: jagt%202005%20bukkejagt%20%20svin%20060.jpg]

[Image: jagt%202005%20bukkejagt%20%20svin%20075.jpg]

[Image: jagt%202005%20bukkejagt%20%20svin%20012.jpg]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#20
Hej Endelig
Jeg har skudt en fin gaffel buk kl 5.45[Big Grin]
bukken kom gennem et læhegn skudt 10 meter efter så det gik meget hurtigt
Men jeg fik lidt hjælp fra en schweisshund [Sad!]
mange tak for vi har dem.
Den var lunge skudt. gået 40 meter
Data
21/5
sauer 202
cal 6.5x55
lapua 10,1 mega
Faldt 40m fra skud stedet.
Vægt 16,5 kg http://www.netnatur.dk/netnatur/grafik/r...552753.jpg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)