Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Baikal ss MK54
#1
Er kommet til at købe min brors gamle Baikal MK 54. Der er del rust på piben, men indeni ser den fin ud. Kvalitetsmæssigt ser den noget bedre ud en de nye Baikal. Er der nogen, der kender til denne model??

Mvh Søren
Svar
#2
Er du sikker på at det er en MK-54?

Baikal har lavet en MP-54 eller IZH-54 som den også hedder.

IZH-54 er et stykke våbenteknisk evolutionær historie, hvor man ved at følge de forskellige udgaver igennem tiden (1954 til 1969), nøje kan følge hvad der rørte sig i, især den tyske (jagt)våbenindustri.

IZH-54 er konstrueret og designet af LI Pugachova, med hjælp af efterretninger, fra især tysk våbenindustri. IZH-54 er bygget på basis af IZH-49 -som er en fuldstændig tro kopi af Sauer´s model 8- samt søstrene IZH-57 og IZH-26 E.

Produktionen af IZH-54 varede fra 1954 til 1969 og de første modeller kom til udlandet i starten af tresserne. Modeller fra før 1960 er sjældne andre steder end i Rusland.

IZH-54 blev kun produceret i kaliber 12, på de første udgaver med 710mm og 730 mm løb, senere kun med 730 mm og 750 mm løb.

Basculen ses i tre udgaver nickel-plated, sort forkromet eller kemisk farvet (mønster a la´ flammehærdning).

Hærdning af det våbenstålet foregik i en lufttæt beholder som indeholdt stålemnerne, knogler og hud. Det hele blev varmet op til 8-900 grader celsius, hvilket gør at overfladen på stålet tiltrækker kulstof fra knoglerne og huden. Afsluttende blev stålet -stadig uden kontakt med ilt- sænket i vand og afkølet. Den færdige legering indeholder ca.0,15% til 0,20% kulstof.

Der blev til hjemmemarkedet fremstillet våben med mange forskellige former for udsmykning og gravering af ornamenter mv. På eksportmodellerne er udsmykningen ofte begrænset til "Made in USSR"

Der findes 3 modeller af IZH-54 nemlig.:

Basis. Oftest uden graveringer eller anden udsmykning og med skæfte af bøg.

Souvenir. Med graveringer i alle gradueringer og med skæfte af valnød.

Sporting. Som Souvenir. Dog med 750 mm løb og afbalancering i form af bly i skæftet.

Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha

[Image: Hunting.jpg]
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#3
Efter at have nærstuderet bogstaverne, der åbenbart er kyrilske, mener jeg der står IZ-54 ? kan det passe?
Mvh Søren
Svar
#4
Hejsa...

Skriv venligst noget mere om IZH-54. Jeg har en herhjemme (arvestykke). Jeg er super tilfreds med den. Boret 1/1 og 3/4. Var med på banen i Horsens her for at par uger siden, den skyder bare supergodt og æder både SUR og 28g Kent. Duerne bliver til due-støv

:-)

Desværre er der ikke meget info at hente på nettet om denne.
Se evt:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=23826&highlight=
Svar
#5
Har du mulighed for at smide et par billeder op af bøssen?

Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha

[Image: Hunting.jpg]
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#6
Hej Charlie-B-A

Jeg smider et par billeder op i morgen. Jeg vil meget gerne høre din vurdering.
Svar
#7
Jeg ser lige om jeg også kan lave et par billeder af den gamle.

Mvh Søren
Svar
#8
Så er der billeder

http://www.s3.dk/izh/izh54.html
Svar
#9
Ja min er helt magen til borset fra, at jeg fik en del rust med på piben - helt gratis.

Mvh Søren
Svar
#10
Jeg har en 58'er med "dolls head" lukke. Kan desværre ikke det der med billeder.

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#11
Den type haglbøsse i omtaler her, kan den skyde med stål ? står med en på hånden i en lidt mere lux udgave end den der er afbilledet.
Har haft en tysker som led slitagedøden, og "Ingen" våbenproducenter i dag laver s/s haglbøsser som falder som de gamle s/s, de nye er lige brædder som mest af alt minder om en o/u skåret af meget sparsomt træ for at kunne få flere skæfter ud af det :-( en anden ting er dem af nyere udgave jeg har prøvet sætter et højt skud, hvilket jeg finder unødvendigt og uanvendelig, da jeg med min tysker bare skulle dække målet af så faldt 90 % af målene til jorden.

Og den her omtalte russer ligger som var den produceret til mig :-)

V.H JHH
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Ja min er helt magen til borset fra, at jeg fik en del rust med på piben - helt gratis.

Mvh Søren


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)