Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trykjagt på kronvildt i september
#1
Har vi jægere overhovedet forstået alvoren i det nuværende forvaltningsarbejde omkring kronvildt? Der er nedsat regionale grupper, som skal sikre en bedre forvaltning af vores kronvildt herunder overholdelse af Vildtforvaltningsrådets Etiske Regler for Kronvildtjagt. I disse fastslås det bl.a., at der ikke må drives tryk- eller drivjagt i september. Ligeledes skal vildtet have mest mulig ro i brunstperioden – det betyder i bredeste forstand at tryk- og drivjagter i oktober i områder med dåvildt også er betænkelige…

Her på forummet har man kunne læse en stolt jægers glæde over at have nedlagt sin første danske hjort – og af hjertet tillykke med den oplevelse – men det er også i samme tråd kommet frem at hjorten er nedlagt i september på trykjagt og at det åbenbart er helt normalt i området, idet nabokonsortiet holder en tilsvarende jagt.

Jeg er bange for at den jæger som har fået indfriet sin en af sit jægerslivsdrømme at nedlægge en dansk frilandshjort i medaljeklasse, ved sin handling måske er en af de sidste som overhovedet oplever at nedlægge en hjort i september. Hvilket jeg vil være afsindigt ked af[Sad]. Jeg har aldrig været på septemberjagt efter kronvildt. Men det er da en af mine drømme at nedlægge en dansk brunsthjort. Jeg forstiller mig også at landmændenes tolerance overfor markskader vil falde markant, hvis de ikke har muligheden for at skyde kronvildt i september.

Nu er der nogen der argumentere med at de ikke synes det er etiske problematisk at drive en jagt, hvor nogle få går ind og trykker vildtet ud til andre posterede jægere. Jeg er bare af den opfattelse, at vi som jægere kun kan gå på jagt, fordi den øvrige befolkning acceptere det. Det bedste pejle mærke hvad ”befolkningen” synes må i være Vildtforvaltningsrådet!? Af deres referater, som kan finde på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside, fremgår det tydeligt at der er meget fokus på septemberjagten. Friluftsårdet står som de eneste uden for Rådets aftale om 6 års fred til de regionale grupper, netop fordi Friluftsrådet ønsker et forbud mod septemberjagt (referat fra mødet 21. Juni ’07 pkt. 6). Senere har DN foreslået, at man lavede et juridisk forbud mod tryk- og drivjagt i september, da det etiske bud ikke blev overholdt (referat fra mødet 10. Dec ’07 pkt. 7).

Jeg vil i hvert fald gerne på denne baggrund tage afstand fra, at der nogen som helst steder jages hjorte i september ved andet end pürsch og anstand. Hvad synes I? Er det vigtigere at nogle få kan få deres livs oplevelse på kortsigt, end at vi alle på langt sigt kan jage hjort i september?

D93
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

@D93

Jeg har faktisk aldrig stillet spørgsmålstegn ved det, fordi de (få) jagter, jeg selv har deltaget i på denne tid af året, er foregået under meget fredsommelige omstændigheder. Men naturligvis er der - uanset hvor fredeligt tingene foregår - en forstyrrende effekt.

/bundgaard



Citat:quote:

Originally posted by tooms

Bundgaard du har helt ret, der var tre mand, der gik sig en stille tur i terrænet. Men ja jeg har efterfølgende hørt de forskellige meninger ang. jagtmåder på kronvildt i september. Blandt andet meget kraftigt fra Fru Kronvildt på Lindenborg [8D]

Vh. Tooms



Det kunne være interessant at høre hvilke ”forskellige meninger” Tooms har fået forklaret for at det ikke er ønskværdigt at udføre de forskellige former for ”fælles jagt” på hjortevildt i brunsten.
Svar
#3
Nu er der kæmpe forskel på om et fodboldhold løber sig en tur, på de almindelige anlagte stier og veje i skoven hvor vildet er vandt til menneskelig færden, og 2-3 trykkere der kommer ind i deres kerne områder hvor de normalt har fred og ro.
Jeg har igennem mange år drevet jagt på hjortevildt og der har i disse år aldrig været på tale at vi skulle udøve september tryk/drivjagter på hjortevildtet og godset vil lejer jagt af, tillader heller ikke denne form for jagt.
Det er i mine øjene ganske usmageligt , uetisk og burde forbydes ved lov.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#4
Bekendelse!

Jeg var faktisk ikke bekendt med de politiske implikationer. Jeg har ikke nærlæst omtalte etiske regelsæt – kun hørt det refereret - hvilket er ret pinligt efter nu at have læst det (det er kun 3 ½ sides meget letfattelig dansk…..[B)]).

Men jeg kan og vil på ingen måde forsøge at forsvare, at jeg har deltaget i jagt, der indiskutabelt er i modstrid med omtalte regelsæt (hunde eller ej) [B)][B)]. Det er pinligt og det er naturligvis ingen undskyldning, at jeg ikke kendte regelsættet i detaljer – tvært imod. Jeg vil fremover ikke deltage i noget, der kunne minde om arrangerede fællesjagter efter hjort i september.

Af hensyn til min ”personlige moral” – som jeg generelt vurderer som meget høj – må jeg sige, at jeg ikke har opfattet den jagt, jeg har deltaget i, som egentlig trykjagt. Der har reelt været tale om, at få jægere har siddet i stiger fordelt på et areal på flere hundrede ha. uden at bevæge sig rundt i terrænet. ”Drevet” har reelt været et par koner på søndagstur (indrømmet – sådan nogen kan godt larme en del).

Men det falder klart udenfor Vildtforvaltningsrådets guidelines – uanset omfanget af forstyrrelse – så ingen tvivl om at det er en om ikke ”gå i fængsel” så i hvert fald ”gå tilbage til start og skam dig” [B)][B)][B)]. Det gør jeg så.

@Nørby - for en ordens skyld. Min sammenligning med et "fodboldhold", var kun for at sætte "støjgenerne" i perspektiv. Det "fodboldhold", jeg refererede til, bar sikkerhedsstøvler og -hjælm og kørte i nogle ret potente maskiner. Deres "aktiviteter" foregik bl.a. i de områder, hvor kronvildtet normalt opholder sig - både i september og oktober måned. Det er naturligvis skovejerens ret og pligt at forvalte sin skov - men hvis jeg var hjort, ville jeg finde det en del mere "usmageligt" end et par småsludrende damer der spadserer en tur i skoven ad stier og veje.

/bundgaard
Svar
#5
Nu er det vist heller ikke normalt at skovejere bruger skovmaskiner i september månede, så der må være tale om noget ekstrordinært og ikke noget der normalt ville forgå på denne tid af året.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#6
Jeg har nu ligesom Bundgaard læst de etiske regler, som jeg ikke har været bekendt med før. Jeg har aldrig nogensinde tænkt i kronvildtjagt før, da jeg aldrig har haft penge til at nærme mig det. Det er selvfølgelig ingen undskyldning, som Bundgaard også skriver. Jeg blev inviteret til denne jagt få dage før, den blev afholdt og var selvfølgelig bare utrolig glad for at få denne mulighed både for at se et nyt område og måske få muligheden for at se/skyde en kronhjort. Jeg kan godt se nu, at jeg ikke har fulgt de regler, der er gældende. Jeg har siden min oplevelse hørt på forskellige meninger ang. emnet. Jeg kan ikke komme med en mening selv, da jeg intet ved om emnet. Jeg har ingen erfaring i jagt på kronvildt. Jeg er bare en jæger, der tog imod en mulighed med kyshånd uden at ane, at en sådan jagt ikke var lovlig ifølge etiske regler. Jeg er da meget ked af, at min oplevelse bliver devalueret pga. denne manglende viden. [Sad]

Vh. Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#7
Jeg syntes nu ikke du skal føle at din jagtoplevelse er devalueret....men dan dig selv en mening om dette og dette bliver så grundlag for din evt. beslutning om at deltage i sådan en jagt fremover.
At jeg og andre har en mening om dette emne gør jo ikke at det er forkert at andre har en anden.
Det betyder blot at vi i Danmark har forskellige måder at bruge naturen/vildet på og vores beskedne mening gør det ikke "forkert".
PS: jeg står nu stadigvæk ved mit TILLYKKE med hjorten fra anden tråd. :o)

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
mvh.
Frank Nørby

Shultz&Larsen 7x64 - Zeiss 3-12x50
Savage 22-250 - Leupold 6.5-20x56
Browning Bar 300 win mag- Leupold VX•R Hog 1.25-4x20mm
Winchester 94 3030 - no scope
Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot

Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Bekendelse!

Jeg var faktisk ikke bekendt med de politiske implikationer. Jeg har ikke nærlæst omtalte etiske regelsæt – kun hørt det refereret - hvilket er ret pinligt efter nu at have læst det (det er kun 3 ½ sides meget letfattelig dansk…..[B)]).

/bundgaard



Uvidenhed er naturligvis normalt ingen undskyldning[Sad!] - men når "undskyldningen" bliver givet så betingelsesløst og ærligt, som her - så tror jeg stort set alle må overgive sig[Big Grin]

Men tilbage til emnet.
D93 spørger; "om vi jægere overhovedet har forstået alvoren i det nuværende forvaltningsarbejde omkring kronvildt".

Det tror jeg desværre ikke "vi" har.

Når jeg siger "vi" skyldes det bl.a. den kendsgerning (som jeg omtalt i en anden tråd) at f.eks. Danmarks Naturfredningsforening ikke tror på, at jægerne kan løse forvaltningsproblemet af frivillighedens vej, bl.a. og måske hovedsageligt fordi, at det kun er ca. 90.000 af landets jægere som er organiseret i Danmarks Jægerforbund.
DN mener derfor at "de gode budskaber" omkring forvaltningen ikke når ud til tilstrækkeligt mange jægere til, at det får den fornødne effekt (noget kunne måske tyde på, at de har ret[Wink])

Men "skylden" er ikke alene uvidendhed.
Jeg har faktisk talt med en del, som ikke aner, hvor de skal finde de jagtetiske regler, og ser man på de forskellige jagtforeningers hjemmesider, så springer de altså heller ikke lige i øjnene på brugerne.
DJ mangler derfor måske stadig et stort informationsarbejde - (men nu er det vist ved at være for sent).

Fulgte alle de jagtetiske regler for kronvildt 100%, var vi faktisk kommet et langt stykke hen af vejen

MEN desværre synes de jagtetiske regler, at være under kraftig udvanding.
Bl.a. så vi udtalelser fra Vildtforvaltningsrådet, DJ's formand og HB-medlemmer i september måned, hvor man slog til lyd for, at man måske måtte se bort fra de jagtetiske regler i nogle områder[:0]

Dette blev begrundet med, at bestanden var for stor.
Men netop når staten - her i form af Skov og Naturstyrelsen - begynder at gradbøje reglerne, så de passer til netop deres ønskede afskydningspolitik - ja, så mener jeg faktisk at reglerne er "afgået ved døden"[V].

I min verden kan man ikke have flere forskellige sæt af "jagtetiske regler" afhængig af, om man er på den ene side af skellet til statsskoven - eller den anden[Sad!]

Det korte af det lange er, at jeg desværre tror at muligheden for frivillig forvaltning er passé.

Som nogle forstandige personer herudefra mener, tror jeg også, at vi skal bruge de sidste ca. 4 år - som er tilbage af "borgfreden" med de øvrige grønne organisationer - til at forsøge selv, at forme og foreslå nogle mulige lovgivningsmæssige tiltag.
Derved kunne man f.eks. prøve ét i vestjylland, noget andet i sønderjylland og noget helt tredie et andet sted (som de f.eks. har gjort ved fredning af spidshjorte på Djursland)

Når de 3 år var gået, kunne man så drage sammenligninger mellem de forskeliige områder og se, hvilken løsningsmodel som virkede bedst.
Jeg har i hvert fald IKKE fantasi til at forestille mig, at de andre grønne organisationer giver jægerne en ny chance for at komme med løsningsmodeller, når vi når frem til år 2013 - hvis vi ikke inden da, kan fremlægge konkrete og håndgribelige beviser.

Derfor må DJ nu tage skeen i den anden hånd og ALLE jægere bør stoppe enhver form for trykjagt september - helst med tilbagevirkende kraft[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by tooms
Jeg er da meget ked af, at min oplevelse bliver devalueret pga. denne manglende viden. [Sad]

Vh. Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"



Hej Tooms

Det er netop det vi (i hvert fald jeg) IKKE ønsker at gøre - det var jo også derfor D93 lavede en helt ny tråd.

Man kan selvfølgelig altid diskutere, hvem som er "skyldig" eller "ikke skyldig" - i dit tilfælde mener jeg ubestridt, at det er det konsortie, som har jagten, og de som inviterede dig.

Men lad nu ikke det spolere din glæde over din fine hjort - den bliver jo ikke levende igen - glæd dig fortsat over en rigtig god oplevelse og et flot skud - og tak for at du ville dele den med os andre[Smile]
Jeg tror absolut ikke, der er nogen som ønsker at nedgøre din handling.

TILLYKKE herfra i hvert fald[Smile].

mvh
Korthår
Svar
#10
halløj Tooms
husk nu at du ikke har gjort noget ulovligt!

90 % af de danske jægere kender ikke de etiske og har heller ikke tænkt sig at overholde dem.
( ligesom de også beskyder råvildtet som det passer dem[}Smile][}Smile][}Smile] )

du har fået en jagtinvitation som de færreste vil sige nej til, og ikke kikket en given hest i munden. du har skudt en smuk hjort med en pæn kugle og forhåbentlig fået en god oplevelse. og også et tillykke herfra.

at der så jagtpolitisk er en del ting der kan gøres bedre er en anden ting (bukkejagten - rå og lam i oktober - store afskydningstal på frimærker mm )

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Jeg må hellere lige pointere, at det på ingen måde var min mening at sige, at andre devaluerede min oplevelse. Det var derimod min egen smag i munden, der blev lidt sur, da jeg læste de etiske regler. Jeg anser mig selv som en god jæger, med etikken i orden og som træner meget i at sætte mine skud nøjagtigt der, hvor jeg vil ha dem. Men det gik jo op for mig, at her var der noget, jeg ikke lige var vidende om (OG JA DER ER SIKKERT MEGET ANDET [Big Grin][Big Grin]). Så endelig forstå, at det ikke var for at klage over jeres meninger. Jeg vil helt sikkert følge med i denne tråd og danne min egen mening. Dette forum har allerede givet mig mange både sjove og informative oplevelser, og jeg er meget glad for alle svar, jeg får [Smile

Vh. Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#12
@Bundgaard og Tooms - En omvendt synder er bedre end ti frelste[Wink]. Men nu står det jo så tilbage om I kan overbevise resten af konsortiet (Bundgaard) og jagtkammeraterne (Tooms).
D93
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Nørby

Nu er det vist heller ikke normalt at skovejere bruger skovmaskiner i september månede, så der må være tale om noget ekstrordinært og ikke noget der normalt ville forgå på denne tid af året.

mvh.
Frank Nørby

Weatherby mark V 300 Weatherby magnum - Leupold 1,5-5x20 circel dot
Weatherby mark V 340 Weatherby Magnum - VX-III 8.5-25x50mm Long Range Target
"nothing can withstand the shock of high velocity Weatherby bullets"




Skovningsmaskiner bliver brugt 12 måneder om året og de står ej stille i september. Derfor kan man sagtens risikere at der køre en skovningsmaskine i september i et område man har lejet jagt i medmindre man har en special aftale om at de ikke gør, med jagt udlejer.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)