Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spørgeskemaundersøgelse af minkbekæmpelse
#1
Jeg modtog idag med posten et spørgeskema i forbindelse med indberetning af mink jeg har indberettet på vildtudbytteskemaet. Da jeg så ville læse videre om det på DJ's side, ser jeg til min store forbløffelse ad det kun er ca 2000 jægere der har nedlagt mink. Jeg har på halvandet år i det vestjyske aflivet 4 mink i min fælde. Men jeg undrer mig over at der ikke er flere der gør noget for bekæmpelsen, når der nu er så meget fokus på denne trussel. Jeg forestiller mig at det skyldes en blanding af tre forskellige ting.

Tvivl om eksistens af mink i ens jagtområde - Tjek ved nysne, de fleste med moser og vandløb bliver meget overraskede, især når der er mange kilometer til nærmeste minkfarm og de ser 15-20 spor i sneen.

Økonomi ved køb af fælde - Kvalitet koster, og jeg er sikker på at de fleste går efter de lidt dyrere såsom Lotin fælden, men bliver lidt blege når de ser prisen.

Tid og atter tid. En fælde skal efterses morgen og aften, og de færreste ønsker at køre mange kilometer for det. Min Lotin er udstyret med en refleks, hvor jeg på laaaang afstand blot behøver at lyse på den med en lommelygte. Ellers er der mulighed for SMS-systemer, men de koster spidsen af en jetjager. Mon ikke vi snart får lov at bruge smækfælder og så kan nøjes med et dagligt eftersyn? Ydermere skal der jævnligt fodres omkring en fælde.

Har du mulighed for daglig eftersyn af en fælde på dit terræn, vil jeg råde enhver til at foretage en sådan investering. Jeg er sikker på at man over tid får pengene hjem igen via øgede mængder dyreliv, lige fra padder til fasaner.

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#2
Hvor i vestjylland er du bor?
Svar
#3
På Vardegnen, ja nærmest omringet af minkfarme [xx(] I nordsjælland hvor jeg oprindeligt kommer fra, er der også mink i rå mængder og det på trods af meget meget få farme, så det er et landsdækkende problem.

Jeg savner blot lidt respons og aktivering af mine medjægere på mink området

Mvh.
Lars/Great Dane

Exclusive member of team X-member of ***
Great Dane

Svar
#4
Tjaee jeg prøver at fange en husmår ved pacelhuset... men der endnu no go...
Men det kunne være sjovt hvis der røg en mink i...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#5
de 3-4 gange jeg har været i nærheden af mink har jeg ikke haft geværet med - men fiskestangen... [xx(]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)