Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : JRF ønsker slugs tilladt til råvildt
#21
Der er lande og stater hvor det anses for farligt at skyde med riffel på grund af riffelkuglens lange sikkerhedsafstand, derfor har man sagt ingel riffel kun slugs/sabots, og man skal ikke bruge sabots i en glatløbet men i riflet løb.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#22
Det er jeg klar over Shootist, men hvorfor bruge dem i Sverige - der må man jo godt skyde med riffel?
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#23
Jeg synes det er underligt at hver gang der dukker et spørgsmål op om f.eks lyddæmpere, slugs, militært udseende våben, halvautomater ect.ect. så kommer den der holdning lige med det samme som jeg ikke kan lide..."hvad skal du med den - der findes jo allerede brugbare alternativer"

Hvorfor skal vi begrænse os selv? Hvorfor skal vi altid opføre os som dukse? Hvorfor er der andre der vil bestemme hvad jeg skal synes om?

Og det er vel at mærke blandt vore egne våbenfæller at den holdning er til stede. Jeg kunne bedre acceptere det hvis det var "fru Jensen" der ikke synes det er sjovt med nyt legetøj (læs våbentyper)

Sat på spidsen vil jeg have jagttid på alle vildtarter. Mulighed for at købe alle våbentyper og kalibre. Hårde straffe til dem der overtræder våbenlove og jagttider. Dog skal straffen afmåles mere efter overtrædelsens art end den er i dag. Der er forskel på at rende rundt på Nørrebro og skyde efter tilfældige og så glemme at aflevere bedstefars Luger, som har ligget på loftet siden WW2.

--
mvh M@X.
X-factor - er det noget nyt inden for kikkerter?
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#24
Citat:quote:

E0 på omkring 4500 Joule....det er ca. 4 gange så meget som en gennemsnitsriffel.


@ID,

øhhhh hvilke rifler yder kun omkring 1000 joule????

Er det ikke kuglevægten du mener??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by STROM

ikke blot tåbeligt, med den stærkt forøgede risiko for anskydninger er der tale om dyreplageri[}Smile]

mvh
Strom, naturgænger



Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Helt enig Strom

The Shootist
"Live and let live"



Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

STROM og undertegnede er denne gang forbavsende enig[Big Grin].

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Må jeg læse atter en gang, er benyttelse af slugs / brenneke dyreplageri ???????

Og til nogle af de andre undskyldninger for ikke at benytte slugs, så må det være op til den enkelte at benytte det redskab som kan opfylde kravene til den aktuelle jagt situation.
Svar
#26
Må jeg læse atter en gang, er benyttelse af slugs / brenneke dyreplageri ???????

ja, hvis der er stor chance for at anskyde pga manglende præcision (i et alm haglgevær) vil jeg kalde det dyreplageri i lighed med for lange skud med hagl og riffelkugle.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

øhhhh hvilke rifler yder kun omkring 1000 joule????



Ok, det var måske lidt lavt sat, men for at sætte det i rette perspektiv så er kravet til f.eks. kronvildt en anslagsenergi (E100) på 2000 joule.

@chrstn_olsen - Slugs er, efter min mening, bedre egnet til vildsvin, end f.eks. .308.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#28
Strom jeg mente du var en erfaren jæger, så din påstand om manglende præcision, må tilegnes de personer du omgås.

Alle våben har fordele og ulemper, men afhængig af situationen har de alle deres berettigelse.

Jeg kan oplyse at der er optil flere jagt situationer hvor benyttelse slugs / åbne sigte midler har større berettigelse, end hvad der ellers kan opleves på tryk- drivjagter med danske deltagere hvor det mest benyttede våben er riffel med kikkert, det må til enhver tid være et krav til jægeren at han kan håndterer det redskab han nu en gang har valgt ved jagtudøvelse, så kan man ikke ramme med det valgte redskab, så er det jægeren der har foretaget skøn som lå udover egne evner og ikke redskabet.

Og hvad angår dyremishandling vil jeg gerne udfordre dig med at for hver en du kan fremvise med slugs vil jeg finde 5 med riffel.

ps Kun fem af dovenskab såfremt du tager udfordringen op[Smile]
Svar
#29
@ Alan
erfaren[:I] næe nej, hvis vi skal være personlige er der mange ting jeg kan lære endnu.

eftersom jeg ikke kender nogen der forsøger sig med et alm haglgevær m slugs på drivjagt, bliver det svært.
det nærmeste jeg kommer det, er én der i Polen brugte begge brennekekugler i hans drilling, da han mente at man så kunne tillade sig at skyde på hjort ind i såten[Sad]. hjorten fandt man dog ikke.

det er muligt at jeg ikke kender eliten blandt jægere, men jeg tror at det er de færreste der vil kunne holde slug´en tilbage hvis bukken står længere ude end et haglgevær uden sigtemidler kan håndtere.

selvfølgelig kan det også ske med en riffel (og selvfølgelig sker det), men så er det skytten der ikke magter skuddet og ikke grejet der svigter

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#30
jo mere erfaring, des mere er man klar over at der er meget at lære endnu [Wink]
Svar
#31
@ID

De grove blyhagl(8-8,5mm),jeg brugte i mine unge dage, gav næsten altid gennemskud på afstande op til 20m på grise op til 40-50kg.

Og de gjorde det samme med råvildt hver gang.

Når sådan et dyr så bliver gennemskudt med måske 9stk hagl, så er der ikke særligt meget kød tilbage, der ikke er blevet til mos.

Tror mig, jeg er blevet skældt ud rigtigt mange gange af min far, hvis jeg blev lidt for ivrig og gav dem lige en enkelt ekstra skud med hagl fra kombi-en.

Han er nemlig rigtig kødjæger.

Slugs lukker ikke meget op, og som sådan er de, efter min mening, ikke så voldsomme ved kødet.

Meget af det energi, som omtales, bliver aldrig omsat i dyret, men i stedet i det nærmeste bøgetræ, efter den har fløjet igennem vildtet.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#32
Tjaaa...

Jeg har da endnu tilgode at se slugs der expanderer af betydning ved træf i vildt/våde-telefonbøger.. De meget hurtige moderne Sabot-slugs undtaget, specielt dem hvor man i realiteten skyder med en grovkalibret riffelkugle i Sabot'en (ofte samme type som bruges i moderne sortkrudts-forladere i USA)

Til gengæld er jeg ret sikker på at store tunge kugler (jo større og tungere jo bedre[Wink]) har en overbevisende skudvirkning på stort set alt vildt. Og det er endda uden at man behøver ret stor hastighed.

Jeg kan kun helhjertet tilslutte mig M@X i hans udsagn om den luskebuksede "selvcensur" der forekommer så snart nogen bevæger sig lidt væk fra "Dansk normal-jæger nr. 1"

Lidt benzin på bålet:[}Smile]

Hvad var egentligt årsagen til at Brenneke-kuglerne i sin tid blev forbudt i DK....? Det var næppe en anskydnings-politisk beslutning, det var vist mere noget med at "etaten" ikke brød sig om folk med kugler i de glatløbede haglvåben, som man ingen kontrol havde med. De grove hagl (buckshot) røg jo ved samme lejlighed.. Det var jo skidt at enhver af datidens "rockertyper" blot kunne købe den slags i brugsen eller Harald Nyborg[Wink]

Forbudet mod at anvende korte skydevåben til jagt har jo ikke rødder i at de er "for svære at ramme med" men at man ville bekæmpe krybskytteri, på samme måde som "frygten" for lyddæmpere og natjagt.
(man kunne jo så også begrunde forbudet mod jagt mellem solnedgang og solopgang med "at det er for svært at ramme dyret"
Lyt lige selv efter hvor hult DET argument lyder....

Buejagten blev jo forbudt for meget længe siden, netop på grund af krybskytteri... dengang vildtet tilhørte kongen!
En bue er jo MEGET sværere at ramme med end en fornuftig langløbet revolver[Wink]
Så hvorfor ikke give dispensation til folk der kan bevise at de kan ramme med deres revolver?
Uha nej, det er jo det rene "vilde vesten" ikke...

Jo-jo lad os endelig BEGRÆNSE vores muligheder... De der "typer" der gerne vil skyde med Brenneke-kugler, buckshots og "grimme sorte rifler" lad os kanøfle dem, når de nu tillader sig at være så MÆRKELIGE..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#33
@ Dravis

Tror du har fat i noget der!

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#34
@dravis - det er korrekt at Brenneke og Buck Shots forbudet var et rockerrelateret forbud og ikke et jagtrelateret forbud (love der alene har til hensigt at "lette" politiets arbejde er desværre ikke sjældne i Danmark - jeg venter med bæven på hvad der kan komme af love i forbindelse med den nuværende bandekrig).

Ad. buejagt, så er buejagt altså blevet tilladt igen (takket være en imponerende indsats fra danske jagt-bueskytter).




Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#35
Hvis man vil have noget "isenkram" så kan det naturligvis skaffes uanset lovgivningen, det har ikke stoppet noget indtil nu.
Den noget over-preventive og direkte chikanerende våben lovgivning vi har, har kun et formål, at give et punkt mere i en eventuelt rejst tiltale/sigtelse, så den kan vi jo bøvse over i uendelighed. Og hvis politiet så lige vil lade være med at overfortolke og stramme på eget foranledning.

Men hvorfor er det lige, I absolut vil skyde råvildt med brenneke kugler (spiser I kun søbemad[Big Grin])?

I US skyder man hjort og bjørn med "næsten" glatløbede våben og slugs, flere steder den eneste mulighed. Der er som tidligere nævt pga. sikkerhed afstand i tætbefoldede områder - det kan jeg godt forstå. Men, den Custom Ithaca Deerslayer, jeg har haft i hånden havde tilgængæld ikke ret meget tilfælles med en haglbøsse. Special løb, god kikkert og trimmet til en forbavsende præsion med Sabot kugler og slugs. Så er vi tilbage ved 100 meter mærket og tæt på en riffel med begrænset balistik. Det kan kun være fordi man ikke kan få "the real thing".

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#36
Jeg tror der er nogen der overser at hvis det bliver tilladt i Danmark, så køber jeg straks et riflet løb til min Remington og sætter en kikkert på. Hvis loven åbner for en ny våbentype, så skal grejforhandlerne nok skaffe værktøjet.

En anden ting som jeg tror at ikke alle ved. I Sverige er slugs kun tilladt i enkeltløbede haglbøsser. Derfor er der ingen der bare putter en brenneke i farfars gamle Simson.
De Svenskre jeg kender der skyder med slugs, har købt riflede løb og kikkert til deres pump eller ½auto. Netop for at få den bedre præcision.

--
mvh M@X.
X-factor - er det noget nyt inden for kikkerter?
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#37
Kan se at der er nogen der bøvser lidt over at man stiller spørgsmålstegn ved slugs mv. Hvis det er min post, der henvises til, vil jeg da gerne lige præcisere at så længe folk kan nedlægge vildtet humant, så må de bruge lige hvad de har lyst til.

Mit spørgsmål går mere på hvorfor man har lyst til at bruge dem, da jeg mener at der er bedre redskaber til formålet idag (jagtriffel). Jeg har stadig ikke set et argument fremført der holder endnu.
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#38
chrstn_olsen: Det med bøvset gik på våbenloven alene, det virker ikke som om der er en våben kyndig person i det udvalg.

Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#39
Jeg vil hermed offentlig erkende at jeg er mærkelig,jeg kan nemlig li`det hele, Fine håndbyggede våben, sorte rifler,pistoler og revolverer,og ikke mindst riflede løb til haglgevæt, og hvis det var lovligt ville jeg meget gerne gå på jagt med en cal 44 Magnum revolver eller lignende så jeg er mærkelig, men stolt af det[Big Grin][:p][^]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#40
Hej Shootist... Så har vi de første 2 medlemmer til "de Mærkeliges klub"[Big Grin]

Seriøst:

Som jeg ser det er der ikke nogen reelle fordele ved en specialbygget "slug-gun" ud over måske det med sikkerhedsafstanden, men det kunne man jo nemt matche med en passende ladning i f.eks 45-70...
Jeg kan til gengæld fint se fordelen ved en slug i forbindelse med f.eks. svenskernes form for jagt med hunde.. Jeg ville nok hellere have et kombivåben, men jeg har da stået i et par situationer hvor jeg ikke ville skyde med haglene på grund af afstanden, men hvor en rimeligt præcis slug ville være brugbar på det stykke råvildt der bare stod og hyggede sig 40 - 50 m væk.

Jeg har afprøvet et par slugs i en Auto5 (i sverige) og med den kombination ville jeg ikke betænke mig på at skyde til stillestående råvildt/svin på 50m's afstand.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)