Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige : JRF ønsker slugs tilladt til råvildt
#41
I Sverige er slugs kun tilladt i enkeltløbede haglbøsser. Derfor er der ingen der bare putter en brenneke i farfars gamle Simson.
De Svenskre jeg kender der skyder med slugs, har købt riflede løb og kikkert til deres pump eller ½auto. Netop for at få den bedre præcision.

så lysner det[Smile]
hvis det er tilfældet køber jeg ideen: mulighed for hagl i alle størrelser og som Dravis siger stillestående råvildt og gris på 50 m.
fint med mig.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by STROM

I Sverige er slugs kun tilladt i enkeltløbede haglbøsser. Derfor er der ingen der bare putter en brenneke i farfars gamle Simson.
De Svenskre jeg kender der skyder med slugs, har købt riflede løb og kikkert til deres pump eller ½auto. Netop for at få den bedre præcision.

så lysner det[Smile]
hvis det er tilfældet køber jeg ideen: mulighed for hagl i alle størrelser og som Dravis siger stillestående råvildt og gris på 50 m.
fint med mig.

mvh
Strom, naturgænger



Hej,

JRF ønsker jo netop at få lov til at benytte den dobbeltløbede også:

JRF att det är praktiskt motiverat med slugs för rådjursjakt, samt att den ammunitionen också ska få användas i flerpipiga hagelvapen, inte bara i enkelpipiga, som fallet är i dag.

Hvis våbnet er velegnet til slugs mm. så er det jo tilsyneladende et fint valg til drivjagt, hvor flere forskellige vildtarter, kan komme for. Men hvordan er samskydningen mellem to haglløb på en ganske almindelig haglspreder ??

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by M@X

En anden ting som jeg tror at ikke alle ved. I Sverige er slugs kun tilladt i enkeltløbede haglbøsser.


Ja, og så kun til Dådyr og Vildsvin.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#44
Citat:quote:

Hej Shootist... Så har vi de første 2 medlemmer til "de Mærkeliges klub"

I må godt være mærkelige og skyde med stort set alt, der kan slå ihjel, men er dagsordenen ikke at få kræ'et aflivet så humant som muligt, eller hvad? Hertil hører slugs og råvildt ikke hjemme i min verden og det har ikke noget med personlig frihed at gøre at anvende en smedehammer til urværk.

Igen: Hvorfor er det lige, I absolut vil skyde råvildt med brenneke kugler (spiser I kun søbemad)?

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Citat:quote:

Hej Shootist... Så har vi de første 2 medlemmer til "de Mærkeliges klub"

I må godt være mærkelige og skyde med stort set alt, der kan slå ihjel, men er dagsordenen ikke at få kræ'et aflivet så humant som muligt, eller hvad? Hertil hører slugs og råvildt ikke hjemme i min verden og det har ikke noget med personlig frihed at gøre at anvende en smedehammer til urværk.

Igen: Hvorfor er det lige, I absolut vil skyde råvildt med brenneke kugler (spiser I kun søbemad)?

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Mærkelig indstilling....

Hele den tyske jægerstand, hvorfra det meste at de danske jagt traditioner stammen fra, må jo ligeledes anvende smedehamre til urværk.

Jeg synes du vrøvler noget nu. Se dine 2 modsatte argumenter:

at få kræ'et aflivet så humant som muligt,

og

at anvende en smedehammer til urværk.

Din udtalelse om søbemad beviser at du vist aldrig har brækket et stykke råvildt der er skudt med en brenneke. Jeg har været med på drivjagt i Tyskland i 10 år og set hundreder af råvildt, nedlagt med brennneke. De ser bedre ud inden i end mange der er skudt med magnum rifler med "bløde" kugler.
Jeg kan selvfølgelig tage fejl i min antagelser om dine erfaringer, men jeg stoler mere på mit eget erfaringsgrundlag.

mvh M@X som gerne vil være med i "De mærkeliges klub"
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#46
Jeg har været med på drivjagt i Tyskland i 10 år og set hundreder af råvildt, nedlagt med brennneke.
alle anstændige tyskere har da også en kikkert på deres treløbere så de har en chance for at ramme den forreste halvdel af dyret.

den klub har du da altid været medlem af[Big Grin].
det er da heller ikke tvivl om jeg også gerne ville have oplevelsen af at jagte med min .357 m rødpunktsigte. jeg synes bare at grejet skal kunne holde en fornuftig spredning og det mener jeg ikke en alm s/s kan levere.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Jeg har været med på drivjagt i Tyskland i 10 år og set hundreder af råvildt, nedlagt med brennneke.
alle anstændige tyskere har da også en kikkert på deres treløbere så de har en chance for at ramme den forreste halvdel af dyret.

den klub har du da altid været medlem af[Big Grin].
det er da heller ikke tvivl om jeg også gerne ville have oplevelsen af at jagte med min .357 m rødpunktsigte. jeg synes bare at grejet skal kunne holde en fornuftig spredning og det mener jeg ikke en alm s/s kan levere.

mvh
Strom, naturgænger



Jebs, men jeg forholdt mig alene til om en korrekt placeret kugle er velegnet til aflivning af råvildt. Og det mener jeg den er.

Men du har da ret i at skudafstand og træfsikkerhed skal passe sammen. Her svigter både riffel skytter og haglskytter ofte........

Men på underlig vis øges mit held i takt med at min træningsindsats øges.......

mvh M@X - osse naturgænger

PS: STROM - du skal ikke være ked af at samfundet mener at du får for lidt motion.
På Galapagos øerne kravler der skildpadder rundt i samme tempo som dig og alligevel bliver de 300 år gamle....[B)]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#48
....Thorlak....

Det er jo så DIN verden du refererer til, den indeholder jo nok ikke HELE sandheden[Wink]

Fakta er at en Brenneke kugle/Sabot slug fra en haglbøsse er en effektivt dræbende kombination af stor kuglevægt og lav hastighed.

en 25 - 30 gram tung blykugle med stort tværsnit og 350 M/sek eller lidt mere ødelægger ikke mere kød end en .308 med en "sprød" jagtkugle..

Vi kan så konstatere at DIN verden er lidt mindre end os andres?

Træfsikkerheden er direkte omvendt proportionel med afstanden, og dermed, i kombination med kendskab til HVOR din haglbøsse faktisk RAMMER med brenneke-kuglen, afgørende for om det er anvendeligt til den givne jagt

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#49
Ved gennemlæsning af denne tråd synes det mig, at de mest markante holdninger imod Slugs, kommer fra folk med ingen eller ringe erfaring med denne type ammunition..............kan det mon være rigtigt.
Bonus info: En ikke videnskablig test af anslagsenergi, heriblandt Slugs.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#50
Fakta er at en Brenneke kugle/Sabot slug fra en haglbøsse er en effektivt dræbende kombination af stor kuglevægt og lav hastighed.

Træfsikkerheden er direkte omvendt proportionel med afstanden, og dermed, i kombination med kendskab til HVOR din haglbøsse faktisk RAMMER med brenneke-kuglen, afgørende for om det er anvendeligt til den givne jagt

det er jo så sandt, så sandt[Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#51
Jeg indrømmer blank, at jeg ikke har erfaring i at skyde råvildt med hagl el. slugs/brenneke og jeg har heller ikke tænkt mig at opnå den erfaring på levende vildt eller andet. Klov vildt skal være med riffel, i min verden, fattig el ej.

Hvis det var det enest lovlige måde, så ja, men da slet ikke i et par loddede piber med godt krydsende kuglebaner og et lille messing korn i enden.

Det jeg har set blive skudt med brenneke af både rå-og dåvildt, har ikke set for godt ud og det var fordi "jægerne" ikke kunne styre sig i en overjagtet partsmose. Jeg deltog selv med en enkeltløbet Stevens i 12'er, løbet blev hurtigt udskifter med et 30-30 og kikkert.

Hvis man kan skyde og kender sin egen og våbenets begrænsninger er det jo lige gyldigt hvad man skyder med og på, men jeg kender ikke så få der ikke kan og jeg kender også et par, der kan skyde, men som slet ikke kan styre sig ligegyldigt omstændighederne, når der er 4-benet vildt i nærheden - og så tillade slugs/brenneke - der bliver brug for nogle flere hunde!
Og ganske simpelt, hvorfor indføre/tillade noget som er mindre præcist end det man har i forvejen? personlig frihed el. bare mere at lege med, tja, side gevinsten vil nok være at alle, trænede som utrænede, vil rende rundt med et par brenneke patroner i lommen og bruge dem efter godt befindende, så er det bare ikke nogen god ide.

Med hensyn til hele den tyske jægerstand, de har generelt mere styr på skud til løbende vildt og tryk/driv jagter.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#52
Hvis det var det enest lovlige måde, så ja, men da slet ikke i et par loddede piber med godt krydsende kuglebaner og et lille messing korn i enden.

Hvis man kan skyde og kender sin egen og våbenets begrænsninger er det jo lige gyldigt hvad man skyder med og på, men jeg kender ikke så få der ikke kan og jeg kender også et par, der kan skyde, men som slet ikke kan styre sig ligegyldigt omstændighederne, når der er 4-benet vildt i nærheden - og så tillade slugs/brenneke - der bliver brug for nogle flere hunde!
Og ganske simpelt, hvorfor indføre/tillade noget som er mindre præcist end det man har i forvejen? personlig frihed el. bare mere at lege med, tja, side gevinsten vil nok være at alle, trænede som utrænede, vil rende rundt med et par brenneke patroner i lommen og bruge dem efter godt befindende, så er det bare ikke nogen god ide.

Med hensyn til hele den tyske jægerstand, de har generelt mere styr på skud til løbende vildt og tryk/driv jagter.

halløj Thorlak, det er da grusomt som vi er enige i tiden[Big Grin] det ender da med at du render rundt med rustfrit og plast[Big Grin] og melder dig ind i råvildtforeningen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj Thorlak, det er da grusomt som vi er enige i tiden[Big Grin] det ender da med at du render rundt med rustfrit og plast[Big Grin] og melder dig ind i råvildtforeningen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
mvh
Strom, naturgænger



Hvor er det dejligt når rigtige jægere er enige………..

Men denne tråd begyndte med ”dyremishandling” og fortsætter med

”alle anstændige tyskere har da også en kikkert på deres treløbere så de har en chance for at ramme den forreste halvdel af dyret.”

Hos de jægere jeg omgås der benytter brenneke - slugs, har det store flertal ikke kikkert monteret, og da brenneke var lovligt i Danmark var det samme tilfældet her.
Men de er ganske givet også uanstændige.[Smile][Smile]

Var indgangsvinklen til slugs at de er ikke optimale i forhold til de redskaber i benytter, eller i forhold til den jagt i kommer på, så ville der være en helt anden forståelse for argumenterne.

Det er ikke sært at debatten om råvildtforeningen ender i det rene vrøvl, når brenneke - slugs der er så enkelt at finde fakta på bliver behandlet med sådan en gang snik snak.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)